2015-09-30, 22:12
Medlem
"Under kvällen har en polisanmälan upprättats som inledningsvis rubriceras som grov vårdslöshet i trafiken och grovt vållande till kroppsskada."

http://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-vardas-med-livshotande-skador/
Citera
2015-09-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Nu var ju kvinnan 45år och vid ett övergångsställe så jag tvivlar lite på hörlursteorin. I Stockholm är ju nästan varannan busschaufför Somalier och 9 av 10 sådana kör som jävla idioter så jag vet vad jag skulle lägga mina pengar på om olyckan skett i huvudstaden. Hur det ser ut i Malmö vet jag inte

Beredd att hålla med dig där. Från att busschaffisar alltid varit skärpta och skickliga händer det nu allt för ofta att man är nära att bli påkörd vid obevakade övergångsställen etc och alltid är det kolsvart i hytten.
Citera
2015-09-30, 22:29
Medlem
WalterNeffs avatar
Vi får väl se. På Aftonbladets bild ser man den aktuella olycksbussen (linje 2) stå framför övergångsstället, och en linje 7 stå strax bakom. Det ser ut som om sjuan står parkerad där. Jag har för mig att det är en vanlig parkeringsplats längs gatan, och ingen busshållsplats. Men dom håller på och bygger om på Gustav, så det kan vara en tillfällig hållplats. I vilket fall ser det ut som om olycksoffret har gått ut på övergångsstället rakt framför den parkerade buss 7, och sen blivit direkt påkörd av linjebuss två, som varit skymd av sjuan. Dvs, det kan vara så att offret faktiskt klev ut i gatan precis rakt framför bussen som körde på henne. Det gör inte chaufförens ansvar mindre, eftersom bussen antagligen höll för hög fart och med för dålig uppsikt. Om det nu är så att sjuan stod parkerad där under olyckan, det har jag ju ingen aning om. Men det ser ut som det på bilden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21503133.ab
Citera
2015-09-30, 22:41
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Vi får väl se. På Aftonbladets bild ser man den aktuella olycksbussen (linje 2) stå framför övergångsstället, och en linje 7 stå strax bakom. Det ser ut som om sjuan står parkerad där. Jag har för mig att det är en vanlig parkeringsplats längs gatan, och ingen busshållsplats. Men dom håller på och bygger om på Gustav, så det kan vara en tillfällig hållplats. I vilket fall ser det ut som om olycksoffret har gått ut på övergångsstället rakt framför den parkerade buss 7, och sen blivit direkt påkörd av linjebuss två, som varit skymd av sjuan. Dvs, det kan vara så att offret faktiskt klev ut i gatan precis rakt framför bussen som körde på henne. Det gör inte chaufförens ansvar mindre, eftersom bussen antagligen höll för hög fart och med för dålig uppsikt. Om det nu är så att sjuan stod parkerad där under olyckan, det har jag ju ingen aning om. Men det ser ut som det på bilden.

Trots ombyggnad är det ingen hållplats där.
Citera
2015-09-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Fälgen på hjulet ser ju ganska tilltuffsad ut, kan väl omöjligen vara en människokropp som orsakat det?
Bussen måste ha kört in i något annat när chaffisen väjde, om han nu gjorde det?

Är inte fälgen i sig som är skadad utan typ en navkapsel som sitter runt hjulmuttrarna och är tillverkad i en rätt tunnplåt eller aluminium...
Citera
2015-09-30, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg

Många busschaufförer i Malmö kör som tattare, skrämmande att de ens fått körkort.

Sant. Polisen bör ha lite uppsikt över busstrafiken.
Senast redigerad av thecunt 2015-09-30 kl. 23:38.
Citera
2015-10-01, 03:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Hon måste ha gått över övergångsstället, vilket innebär att chauffören inte hade någon uppmärksamhet under körningen. Dör hon så blir det grov vårdslöshet i trafik, och vållande till annans död. Med tanke på skadorna på bussen måste det ha gått rejält fort. Och så fort ska dom inte köra över torget. Eftersom det just rör sig väldigt mycket folk i området. Det här ser illa ut för chauffören. För att inte tala om offret. Jag undrar som sagt om man överhuvudtaget överlever efter att ha fått en buss över sig.

Körde han i riktning mot kyrkogården, så hade han garanterat solen i ögonen. Ovanligt stark sol igår vid den tiden.

Begriper inte hur man kan missa att det kommer en stor grön sak mot en även om man är ute och trippar på ett övergångsställe.

Ovanligt många döda senaste dagarna i trafiken i Malmö. Sänkningen till 40 km/h har verkligen gett effekt.

Cyklisten vid Fersens väg/Erik Dahlbergsgatan och blattemoppeföraren uppe vid Söderkulla igår kväll.

Fler bilder:

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=477414
Citera
2015-10-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Nu var ju kvinnan 45år och vid ett övergångsställe så jag tvivlar lite på hörlursteorin. I Stockholm är ju nästan varannan busschaufför Somalier och 9 av 10 sådana kör som jävla idioter så jag vet vad jag skulle lägga mina pengar på om olyckan skett i huvudstaden. Hur det ser ut i Malmö vet jag inte

Vänta lite... Du menar att bara för att kvinnan är 45år så använder hon inte hörlurar? Är det så du menar?
Jag kan ju bara upplysa dig om jag är 46 år har 95% av gångerna hörlurar på vid övergångsställe. Min sambo är 43 och cyklar på stora vägar tills sitt jobb med hörlurar. Så åldern har verkligen ingen betydelse.
Citera
2015-10-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Körde han i riktning mot kyrkogården, så hade han garanterat solen i ögonen. Ovanligt stark sol igår vid den tiden.

Begriper inte hur man kan missa att det kommer en stor grön sak mot en även om man är ute och trippar på ett övergångsställe.

Ovanligt många döda senaste dagarna i trafiken i Malmö. Sänkningen till 40 km/h har verkligen gett effekt.

Cyklisten vid Fersens väg/Erik Dahlbergsgatan och blattemoppeföraren uppe vid Söderkulla igår kväll.

Fler bilder:

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=477414

Moppeföraren som dog i Söderkulla är ingen blatte. Han är helsvensk Ja*ob Ro**berg ser svenska ut på Facebook blond och blåögd *c& h, r
Citera
2015-10-01, 11:35
Medlem
Tomtemagisterns avatar
Citat:

Vet inte hur det är nu under ombyggnad, men normalt parkeras inga bussar där. Det är precis framför ett gäng uteserveringar.
Citera
2015-10-01, 11:42
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Sen är ju vissa fotgängare mer än lovligt korkade också, en del tror att de är osårbara på ett övergångsställe.
Går med sina j-vla lurar på öronen utan att se sig för

Men visst, det ser mörkt ut för busschauffören i detta fallet, kanske i dubbel bemärkelse...

Eftersom fotgängarna har företräde så spelar det egentligen ingen roll hur korkade man tycker att de är. Själv har jag givetvis självbevarelsedrift nog att se mig för oavsett, men det är fortfarande bilistens ansvar att inte köra på någon på obevakat övergångsställe.
Citera
2015-10-01, 11:44
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Eftersom fotgängarna har företräde så spelar det egentligen ingen roll hur korkade man tycker att de är. Själv har jag givetvis självbevarelsedrift nog att se mig för oavsett, men det är fortfarande bilistens ansvar att inte köra på någon på obevakat övergångsställe.

Framförallt, det är ett torg med väldigt mycket folk i rörelse, det kräver extra uppsikt. Och det måste busschaufförerna veta. Att inte ha uppsikt, och dessutom vid ett övergångsställe är snudd på tjänstefel. Eller snarare grov vårdslöshet i trafik. Chauffören kommer att åka dit på det, utan tvekan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in