2015-09-30, 19:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har ni ett motiv till det misstänkta mordet?
- Ja, det kan man säga. Men vi har ingen berättelse i den delen från den misstänkte. Det är egentligen han som kan bekräfta eller dementera om det stämmer. Men vi har en bild av hur det har skett och varför.
Vad bygger den bilden på?
- Omständigheter runt omkring och teknisk bevisning, säger Lars-Göran Wennerholm.
Mannen har hela tiden nekat till att ha mördat Lisa Holm.
- Han har fått bevisen presenterade undan för undan, och att det är tung bevisning mot honom. Men han har sin uppfattning att han är oskyldig till detta.

Inger Rönnbäck utesluter inte att hennes klient kan komma att frikännas.
- Så länge åtalet inte har kommit kan det bli så att det blir ett annat beslut, att det blir nedlagt helt enkelt. Det får man hoppas att det som polis och åklagare arbetar med nu skulle kunna leda till det. Men det är inte vad jag har hört, säger hon.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2849213-lisa-holm-atal-skjuts-upp-igen

"Tung bevisning" och advokaten när en önskan om att fallet ska bli nedlagt och Lisas
uppenbare mördare ska gå fri.
Hon gör ett tillägg att det är ingenting hon direkt hört från utredningen som ger henne
skäl att hysa denna förhoppning och ändå hyser hon den.

Jo, jo, hon ska ju förstås måna om sin klient och är kanske övertygad om hans oskuld, vad
vet man, men skulle man nu mot bakgrund av vad som framkommit hittills göra en liten
procentuppskattning på det här med ett eventuellt nedlagt mål och uteblivet åtal mot
vederbörande så tror jag det kan se ut så här:

Nedlagt: 40%
Åtal: 60%

Var i artikeln läser du det fetstilta? Det är inte vad hon säger när hon säger att det inte är uteslutet att klienten kommer att frikännas.
2015-09-30, 19:17
Medlem
boqpods avatar
Okej, det har framkommit bildmaterial där polis och räddningstjänst söker igenom gödselbrunnarna. Man ser en man gå runt inuti, och det finns även en bild där en kvinna står på en stege lutad mot en brunn och till synes fotograferar. Dessa bilder är tagna från Blomberg, alltså INTE på Martorp, där kroppen hittades.
På följande >BILD< syns vatten i bakgrunden och Martorp kan således uteslutas eftersom det omges av åkrar och inte har vatten intill. (Vilket Blomberg har).

För att tydliggöra Martorps byggnader och dess relation till varandra, vart publicerade fotografier är tagna någonstans samt underlätta för vidare diskussion kring eventuell fyndplats och vidare spekulationer om vad som har hänt, kommer här en översikt på gården samt ett par publicerade foton som tydligt visar byggnaden och platsen de avser. ÖVERSIKT MARTORP

Vi vet att byggboden (B) varit intressant i utredningen, den fraktades dessutom bort från platsen (troligtvis för vidare analyser). Byggnad (A) vaktades med beväpnad polis under fredagen efter det att man gått ut med att kroppen var hittad. Hela gården/området var avspärrat, men denna byggnad föreföll viktigast tillsammans med byggboden (B) som det arbetades med under tidiga fredagsmorgonen och fortsatt framöver.

På översiktsbilden syns även polisens tekniker med sin bil, så den gula "entrébyggnaden" till hus (A) var antingen föremål för undersökning/spårsäkring eller utgångspunkt för bevisinsamling från annan plats i byggnaden.
Senast redigerad av boqpod 2015-09-30 kl. 19:23.
2015-09-30, 19:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Då är det den lilla boden jag först uppfattade som att de hittat Lisa i. På den bild jag såg var boden i förgrunden och den stora ladan/maskinhallen i bakgrunden varvid jag fick uppfattningen att den låg mittemot ladan/hallen
2015-09-30, 19:29
Medlem
Åklagaren är inte professionell. Alla är oskyldiga tills dess att motsatsen bevisats. Nu svamlar mannen om att brodern och frun fortfarande är misstänkta men att de tyvärr inte har tillräckligt som räcker till åtal. Det innebär naturligtvis att de inte kan dömas. Och då är de oskyldiga. Han kan inte stämpla människor som skyldiga till mord för att han "tror" att de är skyldiga. Det är inte rätt juridiskt och det är inte rätt moraliskt. Åklagare har haft fel förr. Kan de inte åtalas skall inte åklagare gå ut i media och säga att de ändå är misstänkta.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Att man söker på platser i Blomberg är ju dock inte konstigt. Det verkar ju som något skett där när vissa av hennes saker hittas längs vägen mellan där hon sist sågs (Blomberg) och platsen där hon senare hittas. Hon har knappast själv likt någon pundare kvaddat sin telefon efter att ha pratat med någon hon blev arg på.
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var i artikeln läser du det fetstilta? Det är inte vad hon säger när hon säger att det inte är uteslutet att klienten kommer att frikännas.
"Det får man hoppas att det som polis och åklagare arbetar med nu skulle kunna leda till det".

Den kommentaren kostar hon också på sig om du kollar efter.
2015-09-30, 19:37
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Då är det den lilla boden jag först uppfattade som att de hittat Lisa i. På den bild jag såg var boden i förgrunden och den stora ladan/maskinhallen i bakgrunden varvid jag fick uppfattningen att den låg mittemot ladan/hallen

Ja olika bilders perspektiv kan ställa till det lite ibland. Men på översikten som jag publicerade visas de olika byggnaderna och dess förhållanden till varandra. Bilden på en kvinnlig polis som "klättrar" upp för en springa i en fasad BILDLÄNK är tagen på hus (B).

BILDÖVERSIKT MARTORP
2015-09-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
En avliden person tror jag att dom sa på pressträffen. Bragts om livet kom väl inte förrän rättsläkaren gjorde utlåtande till media?

"Exakt hur det gått till vill polisen inte berätta i nuläget, men det stod genast klart att hon blivit bragd om livet".

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/har-hittades-17-ariga-lisa-holms-kropp/
Senast redigerad av villalarm 2015-09-30 kl. 19:57.
2015-09-30, 19:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Hon visste ju vem han var så han hade att välja mellan att erkänna inbrott och ta sitt straff, övertala/muta/hota henne att hålla tyst eller mörda henne. Det handlar om balter vilket talar för inbrott.

Vi får väl snart se vad utredningen kommer fram till.
Då är det på sin plats åter med invändningen att varför skulle man göra sig skyldig till
ett inbrottsförsök bara kort efter stängningsdags och medan det fortfarande är ljust ute?

Dessutom försäkrar man sig väl rimligen om att de personer som jobbar på stället ifråga hunnit
avlägsna sig allihop innan man slår till.

Nej, glöm det där med inbrott. Och drunkning kan ni också glömma här, det är inte så Lisa
dött. Finner i vart fall jag som ytterst osannolikt.
Och särskilt mot bakgrund av snacket om en snara som kommit till användning
även om uppgiften om en sån fortfarande är helt obekräftad förvisso.
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-30 kl. 19:53.
2015-09-30, 19:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Åklagaren är inte professionell. Alla är oskyldiga tills dess att motsatsen bevisats. Nu svamlar mannen om att brodern och frun fortfarande är misstänkta men att de tyvärr inte har tillräckligt som räcker till åtal. Det innebär naturligtvis att de inte kan dömas. Och då är de oskyldiga. Han kan inte stämpla människor som skyldiga till mord för att han "tror" att de är skyldiga. Det är inte rätt juridiskt och det är inte rätt moraliskt. Åklagare har haft fel förr. Kan de inte åtalas skall inte åklagare gå ut i media och säga att de ändå är misstänkta.

Misstänkt är ett formellt tillstånd i en förundersökning enligt reglerna i Rättegångsbalken. Misstanke kan kvarstå i en ej avslutad utredning även om inte åtal kan väckas. Det är således inte svammel från åklagaren, utan från dig.

Misstanke utgör heller inget definitivt ställningstagande i skuldfrågan, så det är helt fel att påstå att åklagaren "stämplar människor som skyldiga till mord"

Det finns flera personer i tråden som har goda juridiska kunskaper. Fråga hellre om det är något du undrar istället för att sprida felaktiga påståenden om rättsliga förhållanden helt i onödan.
2015-09-30, 19:47
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror snarare tvärtom. Om hon nu vet vem han är, att han jobbar på byggnaderna i området så är det väl inte konstigt om han är här och där. Han har ju dessutom tillträde till byggnaderna och behöver inte krossa rutor eller bryta upp dörrar.
Han kan ha sett henne och efter en vecka på jobbet vet han kanske inte att hon hör hemma där alls. Och han vill vara duktig och gripa en misstänkt inbrottstjuv eller recogniserare.
Han hade knappast tillträde till den plats där man förvarar pengar från caféet. Han kan ha varit i färd med en "sista stöt" innan hemresan, troligen ganska nervös, och så blir han påkommen och igenkänd. Det är i så fall en situation som lätt kan urarta.
2015-09-30, 19:48
Medlem
Ursprungligen postat av MrFold :
Citat:
Misstänkt är ett formellt tillstånd i en förundersökning enligt reglerna i Rättegångsbalken. Misstanke kan kvarstå i en ej avslutad utredning även om inte åtal kan väckas. Det är således inte svammel från åklagaren, utan från dig.

Misstanke utgör heller inget definitivt ställningstagande i skuldfrågan, så det är helt fel att påstå att åklagaren "stämplar människor som skyldiga till mord"

Det finns flera personer i tråden som har goda juridiska kunskaper. Fråga hellre om det är något du undrar istället för att sprida felaktiga påståenden om rättsliga förhållanden helt i onödan.

MrFold: Stämmer det? Vilken typ av juridiska kunskaper har du? Jag har inte hittat på detta själv utan hört det från en känd rättsexpert, som tidigare arbetat som åklagare. Han sa att det inte var professionellt att säga så. Men det kanske är juridiskt OK. Men åtminstone inte moraliskt enligt min mening. Då stämplar man ju en individ för all framtid som mördare utan att personen dömts eller ens åtalats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in