2015-09-30, 18:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Mörda en (ovanligt söt) tonårsflicka pga att hon ser ett inbrott? Ehhhh......nej, det är inte den första tanken man får, inte den andra eller tredje heller.
Det är med 99% sannolikhet sexualrelaterat i någon form, behöver inte ha gått som GM tänkt sig från början och BO avlidit eller dödats bara för att få tyst på henne.
Eller så är det en skruvad och pervers GM som går igång på udda saker, plåga, binda, hänga, döda eller vad som helst.
Litauern med drömmar om tonårsflickor, stardoll och klippdockor..............sjuk typ.

Men vet man att det är han som "går igång" på tonårsflickor, stardoll? Jag hade en gång en inneboende som porrsurfade på min dator. Jag har haft en chef en gång som lät ett av sins barn surfa på Stardoll på jobbdatorn när fritids hade stängt (självfallet gjort på chefens behörighetskort men de facto inte chefen som surfat då, och barnet hade givetvis formellt då tillgång då till jobbmail till de chefen basade över). Visst, det kan vara ett pervo som undgått upptäckt hittills, men samtidigt är det inte särskild svårt att bli "nedsotad" elektroniskt dessa dagar.
2015-09-30, 18:21
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag kan iaf tänka mig att Cafeägarinnan har tänkt tanken.

Jag har också tänkt tanken. Fel BO, kanske t o m fel GM om så. Om rätt kanske MGM och hans fru hade en konflikt med dottern, efter att frun jobbat på caféet. De har iaf haft tiden på sig att skaffa en, vilket knappast LH haft.
2015-09-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
När var första gången dom sa att hon bragts om livet?

Pressträffen hölls väl ca en timme efter de hittade henne? Fast jag kommer inte ihåg om det var just då de faktiskt yttrade att hon bragts om livet. . Självfallet ska mordutredning påbörjas om man hittaren människa död i utrymme låst utifrån och inga omständigheter finns som indikerar olyckshändelse eller sjukdom.
2015-09-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Pressträffen hölls väl ca en timme efter de hittade henne? Fast jag kommer inte ihåg om det var just då de faktiskt yttrade att hon bragts om livet. . Självfallet ska mordutredning påbörjas om man hittaren människa död i utrymme låst utifrån och inga omständigheter finns som indikerar olyckshändelse eller sjukdom.

En avliden person tror jag att dom sa på pressträffen. Bragts om livet kom väl inte förrän rättsläkaren gjorde utlåtande till media?
Senast redigerad av helsan 2015-09-30 kl. 18:36.
2015-09-30, 18:36
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag har också tänkt tanken. Fel BO, kanske t o m fel GM om så. Om rätt kanske MGM och hans fru hade en konflikt med dottern, efter att frun jobbat på caféet. De har iaf haft tiden på sig att skaffa en, vilket knappast LH haft.
Som jag uppfattat det jobbade frun ett par dagar med byggstädning efter att cafeet gjorts i ordning för den nya verksamheten. Detta var alltså innan cafeet drog igång med sin verksamhet. Och om dottern hjälpte till vid byggstädningen och de blev ovänner för nånting får väl frun anses tämligen långsint...
2015-09-30, 18:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Här går kor på bete då och då, hästgårdar ligger ganska tätt likaså fårhahar och det ligger inom flyghåll mellan Akademiska sjukhuset motorvägarna norr om Stockholm och över Västerås och vägarna mot Norge så det flygs en hel del, ibland flera gånger per dag (och de flyger ibland så lågt så man tänker "äh fan passa skorstenen för h-e!"). Men det är ändå inte så hög ljudnivå även om man klart hör att helikopter drar förbi. En tanke som slog mig var att man kanske inte.ville ut med helikopter och värmekamera om det dels var blåsigt den första dagen där Lisa försvann. Sedan vet jag inte hur tydlig en värmekamera är, i ett område där en massa människor finns (och även djur) är det kanske meningslöst för man får för många "träffar"?

Vinden lugnade ner sig fram mot kvällningen. Men jag har för mig att det började blåsa rejält fram mot natten igen. Nån får rätta mig om jag har fel. Vinden kan ju ha ställt till det för helikopterföraren. Ett problem till är ju att polisen inte har en lägesrapport över omgivningen. Dom vet inte hur många djur som går där eller var dom går. Inte heller hur många personer som är i rörelse. Sen kan det vara svårt för polisen i det inledande skedet att inse hur allvarligt försvinnandet är. Hundratals tonårsdöttrar "försvinner" varje vecka i Sverige. Visserligen begrep dom ganska snabbt ändå att det var allvar. Men om man jämför med Ida-fallet, så hade polisen där lite lättare att ringa in ett sökområde eftersom hon joggade på ett motionsspår. Lisa, däremot, försvann vid en väg. Jag gissar att polisen nöjde sig med hundar i det inledande skedet eftersom dom ger en någorlunda vägledning i den akuta fasen. Om inte hundarna får upp ett spår, så tyder ju det på att hon kan ha blivit upplockad i bil. Och då blir plötsligt sökområdet mycket stort.

Eller annars var alla helikoptrarna sönder.
2015-09-30, 18:42
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Mörda en (ovanligt söt) tonårsflicka pga att hon ser ett inbrott? Ehhhh......nej, det är inte den första tanken man får, inte den andra eller tredje heller.
Det är med 99% sannolikhet sexualrelaterat i någon form, behöver inte ha gått som GM tänkt sig från början och BO avlidit eller dödats bara för att få tyst på henne.
Eller så är det en skruvad och pervers GM som går igång på udda saker, plåga, binda, hänga, döda eller vad som helst.
Litauern med drömmar om tonårsflickor, stardoll och klippdockor..............sjuk typ.
Hon visste ju vem han var så han hade att välja mellan att erkänna inbrott och ta sitt straff, övertala/muta/hota henne att hålla tyst eller mörda henne. Det handlar om balter vilket talar för inbrott.

Vi får väl snart se vad utredningen kommer fram till.
2015-09-30, 18:44
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
En avliden person tror jag att dom sa på pressträffen. Bragts om livet kom väl inte förrän rättsläkaren gjorde utlåtande till media?
Kan vara så ja. Men betänk att MGM och hans familjemedlemmar hämtades in samma kväll misstänkta för mord. Att det rörde sig om mord verkade stå klart ganska snart. Om det rört sig om en drunknad kropp som inte legat i vatten (eller gödsel) mer än en liten stund kunde man inte ha vetat att det rörde sig just om mord.
2015-09-30, 18:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Jobbade dottern där heltid eller studerade hon och jobbade bara på helger/lov.? I vilket fall så finns det större chans att både fru o NB kände henne. Smart tänkt.

Då ljuger han heller inte när han säger att han inte kände Lisa.
2015-09-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Hon visste ju vem han var så han hade att välja mellan att erkänna inbrott och ta sitt straff, övertala/muta/hota henne att hålla tyst eller mörda henne. Det handlar om balter vilket talar för inbrott.

Vi får väl snart se vad utredningen kommer fram till.

Jag tror snarare tvärtom. Om hon nu vet vem han är, att han jobbar på byggnaderna i området så är det väl inte konstigt om han är här och där. Han har ju dessutom tillträde till byggnaderna och behöver inte krossa rutor eller bryta upp dörrar.
Han kan ha sett henne och efter en vecka på jobbet vet han kanske inte att hon hör hemma där alls. Och han vill vara duktig och gripa en misstänkt inbrottstjuv eller recogniserare.
2015-09-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vinden lugnade ner sig fram mot kvällningen. Men jag har för mig att det började blåsa rejält fram mot natten igen. Nån får rätta mig om jag har fel. Vinden kan ju ha ställt till det för helikopterföraren. Ett problem till är ju att polisen inte har en lägesrapport över omgivningen. Dom vet inte hur många djur som går där eller var dom går. Inte heller hur många personer som är i rörelse. Sen kan det vara svårt för polisen i det inledande skedet att inse hur allvarligt försvinnandet är. Hundratals tonårsdöttrar "försvinner" varje vecka i Sverige. Visserligen begrep dom ganska snabbt ändå att det var allvar. Men om man jämför med Ida-fallet, så hade polisen där lite lättare att ringa in ett sökområde eftersom hon joggade på ett motionsspår. Lisa, däremot, försvann vid en väg. Jag gissar att polisen nöjde sig med hundar i det inledande skedet eftersom dom ger en någorlunda vägledning i den akuta fasen. Om inte hundarna får upp ett spår, så tyder ju det på att hon kan ha blivit upplockad i bil. Och då blir plötsligt sökområdet mycket stort.

Eller annars var alla helikoptrarna sönder.

Folk bor i området och det kanske var en del boende utöver fader med kollegor som var ute och letar. En värmekamera kanske ger för många felträffar för att det ska vara meningsfullt.
2015-09-30, 19:05
Medlem
Grandiosos avatar
Har ni ett motiv till det misstänkta mordet?
- Ja, det kan man säga. Men vi har ingen berättelse i den delen från den misstänkte. Det är egentligen han som kan bekräfta eller dementera om det stämmer. Men vi har en bild av hur det har skett och varför.
Vad bygger den bilden på?
- Omständigheter runt omkring och teknisk bevisning, säger Lars-Göran Wennerholm.
Mannen har hela tiden nekat till att ha mördat Lisa Holm.
- Han har fått bevisen presenterade undan för undan, och att det är tung bevisning mot honom. Men han har sin uppfattning att han är oskyldig till detta.

Inger Rönnbäck utesluter inte att hennes klient kan komma att frikännas.
- Så länge åtalet inte har kommit kan det bli så att det blir ett annat beslut, att det blir nedlagt helt enkelt. Det får man hoppas att det som polis och åklagare arbetar med nu skulle kunna leda till det. Men det är inte vad jag har hört, säger hon.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2849213-lisa-holm-atal-skjuts-upp-igen

"Tung bevisning" och advokaten när en önskan om att fallet ska bli nedlagt och Lisas
uppenbare mördare ska gå fri.
Hon gör ett tillägg att det är ingenting hon direkt hört från utredningen som ger henne
skäl att hysa denna förhoppning och ändå hyser hon den.

Jo, jo, hon ska ju förstås måna om sin klient och är kanske övertygad om hans oskuld, vad
vet man, men skulle man nu mot bakgrund av vad som framkommit hittills göra en liten
procentuppskattning på det här med ett eventuellt nedlagt mål och uteblivet åtal mot
vederbörande så tror jag det kan se ut så här:

Nedlagt: 40%
Åtal: 60%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in