2015-09-30, 10:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En majoritet av Sveriges befolkning spelar på sin egen undergång.

Vad menar du, självklart ska man spela på Sveriges undergång om man bedömer det som det troligaste utfallet. Spel handlar om att förutse framtida resultat, inte att vara supporter till förlorare, även om man gillar dem.

Själv har jag inga problem, jag har satsat stora belopp på Åkesson (eller någon annan) som statsminister, SD som största parti och att Marine le Pen blir Frankrikes nästa president. Jag både tror och hoppas på dessa utfall.
2015-09-30, 11:03
Medlem
Undrar om inte 20 till 25 procent är nånstans där det börjar ta stopp. Jag röstade själv på SD, men det är väll därnånstans runt 20 procent de hamnat i flera länder.

Man måste nog bredda sej, tom försöka få med sej sekulära muslimer, typ Bosnier, som inte är religösa, samt äldre invandrargrupper.
2015-09-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Undrar om inte 20 till 25 procent är nånstans där det börjar ta stopp. Jag röstade själv på SD, men det är väll därnånstans runt 20 procent de hamnat i flera länder.
I Sverige finns bara ett oppostionsparti, nog kan de bli större än 25%. Tycker inte du ska utgå från hur det ser ut i andra europeiska länder.

Ett bra inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
SD som största parti kommer bli något annorlunda från vad vi sett ute i Europa. Där har ju partier som SD tagits in i samarbete när de fått runt 10% och fått agera en slags bisittare till de stora.

Ofta har de ökat till 15-20% men sen stabiliserat sig som antingen vågmästare, stödparti eller varit minsta part i en regering. De har fått inflytande, men ändå förblivit lillebror.

I Sverige har taktiken varit att isolera, vilket så här i efterhand visat sig ge total motsatt effekt.
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2015-09-30, 12:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa

Farbrorn vill gärna diskutera sin "tanke-ekvation" här!? Problemet är att om man stoppar in helt fel antagna termer i sin ekvation så barkar resultatet helt åt pipsvängen. Lösningen blir, så att säga, imaginär...

OVIKTIGT!

"Förtroende" för partier och dess företrädare är ett mycket flummigt och tänjbart begrepp. Jag har personligen stort förtroende för Jonas Sjöstedt (som människa). Det verkar vara en dumsnäll och välmenande karl. Men jag skulle aldrig i h*****e lägga min röst på honom eller hans parti. Ulven i fårakläderna så att säga... eller kanske fåret i ulvskocken

De 20% du pekar på är snarare att betrakta som de "allmänborgerliga" väljare som alltid virrat omkring i blindo i den svenska politiken. Väljare med mycket liten koll, men som lätt blir påverkade av den senaste floskeln de tagit del av. Så har det alltid varit, och så verkar det alltid att förbli.

Ekvationsfel 1: Insättning av en slumpvariabel med konstanten noll(0) framför variabeln

FEL, FEL, FEL!!

Tror du ärligt att "vinden vänder" i kungariket, med mindre än att en magiker från yttre rymden dyker upp i Sverige och ur sin kosmiska hatt trollar fram 500000 nya bostäder, lika många nya jobb, 50000 både nyexade och erfarna lärare, samt några tusen sjuksköterskor och läkare. AND COUNTING!!

Om du tittar på numeräret av flyktingar (inklusive lyx-flyktingarna, som är lika välkomna till Sverige "för det är ju i alla fall synd om dom") som redan har kommit och som kan förväntas komma!... Tror du verkligen att dessa skenande kostnader kommer att kunna döljas för allmänheten så mycket längre till? Detta är inte en "vind" som kan vända, utan en flod som snart leder till ett vattenfall med en fallhöjd som är katastrofal och oundviklig!

Ekvationsfel 2: Teckenfel + (plus) skulle varit - (minus)

Spekulationerna om småpartiers "potential" och ett SD som nått sin övre gräns skulle kunna vara ett intressant "what if" filosoferande. Men eftersom antagandena är felaktiga leder denna diskussion ganska snart vilse, och det känns viktigare att nu i stället diskutera realiteterna, tycker nog de flesta här inne!?

Ingen tvingar dig att läsa mina inlägg noga, men då blir som det blir med diskussionen. Och jag kan inte klippa in det jag skrivit igen för då blir det risk för varningar och skit.

Jag kan börja med att återigen skriva att jag inte ser något som ser ut att bryta SD:s uppgång i opinionsmätningarna. Grattis för fjärde gången.

Jag kan klargöra att jag inte skrivit eller menat att småpartierna, eller något av småpartierna från vänster till höger (V,MP, C, Fp och KD) skulle hota SD.

Jag tyckte bara att det som framkom i den årliga förtroendebarometern var intressant för tråden, där just småpartiernas hädanfärd oftast tycks vara ett faktum, i vart fall när det gäller ett eller två Allianspartier. Det kan förstås vara möjligt, som mycket annat, men ingen av oss vet. Så även om ett av dessa partier skulle åka ur riksdagen, behöver det inte betyda partiets undergång. Presumtiva röster finns.

I samma undersökning framgår det också att S, M och framför allt SD inte har detta passiva stöd/ dessa presumtiva väljare i samma utsträckning. Man kan ju invända och säga att det inte längre stämmer eftersom SD gått fram så mycket och där får vi väl invänta nästa års förtroendeundersökning. För övrig rör undersökningen folks attityder när det gäller partierna, inte partiledarna.

Jag antar att ni SD-sympatisörer vill mer än att partiet bara växer i opinionen. Eller tror ni att ni utan att göra något ska få egen majoritet 2018 och sedan är saken biff? OK, men allt pekar på att vi får tre block utan egen majoritet. De andra partierna kommer att växa upp och förhandla med SD och SD kommer tvingas att göra detsamma. Att tvingas bli ett parti som kohandlar, kompromissar och utsätts för svekdebatter. Där kan vinden vända. Som den alltid har gjort för samtliga partier.

Att idiotförklara en väljargrupp, eller förlöjliga mig här i debatten kan du givetvis göra, men det tillför inte mycket för en hygglig diskussion.

http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2014/03/Fbarometer2015.pdf
2015-09-30, 13:52
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987

Man måste nog bredda sej, tom försöka få med sej sekulära muslimer, typ Bosnier, som inte är religösa, samt äldre invandrargrupper.

Skillnaden är att "andra länder" har anpassat sig väldigt snabbt. Se bara på Norge, Danmark och Finland, alla har de nu regeringspartier med de nationalistiska partierna som stöd. Alla bedriver de en avsevärt mer restriktiv invandringspolitik. Det slår förstås av på tillväxttakten något om politikerna i alla läger tar problemet på allvar. Men Dansk folkeparti gjorde ju t.ex. ett bra val även i Danmark under dessa förhållanden där t.om. sossarna nästan bara pratar om att minska invandringen.

Sverige däremot är helt vansinnigt på alla plan. SD är enda alternativet i en ocean av politisk korrekthet och genomdumma idioter som inte kan tänka framåt längre än nästan räcker. Nu ska man öppna flyktingläger och kåkstäder i det här landet som det senaste geniala påhittet. Det är klart att tillväxtpotentialen är oändligt mycket större här.

Därtill är det så att oavsett Ipsos tramsande - ett institut som aldrig någonsin mätt invandringsfrågor eller SD rätt - och har en extremt politiserad uppdragsgivare; så vill en stor majoritet av svenska folket - som svarar på dessa frågor - minska invandringen. Det är bara att se på undersökningarna i SOM-institutet som tvärtom är opartiskt och görs likadant varje år.
2015-09-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
DÖ är en kartellbildning där sju partier bestämt sig för att gå ihop gemensamt och tilldela makten på ett förutbestämt sätt inom konstellationen. Därför måste SD i dagsläget få över 50% för att tillgripa makten, medan det för t.ex. Alliansen rent teoretiskt skulle gå att få makten med 26%.
Fast om t ex FP, KD eller V åker ut krävs det väl mindre än 50% av rösterna? Du menade kanske 50% av kvarvarande riksdagspartiers röster, vilket skulle kunna vara t ex 45% av det totala väljarstödet?

Sen är frågan huruvida det rent praktiskt går att isolera ett parti med t ex 30% av väljarstödet från inflytande. Rent teoretiskt skulle ju DÖ kunna stå sig, men är verkligen Sveriges internationella anseende värt att offra på massinvandringens altare, ens för Sjukklövern?

Internationella konventioner är ju hemskt viktiga för 7K.
Senast redigerad av petzor 2015-09-30 kl. 14:09.
2015-09-30, 17:04
Medlem
hippykillers avatar
Mellan varje oppionionsundersöknings resultat så blir det 100 sidor ryggdunkningar och narcissistiska avsugningar. Kan man på något sätt göra själva RESULTATET primärt ?
2015-09-30, 17:50
Medlem
Nästa OU bör vara Demoskop ?
sett ut så här:

2015-09-05 19,5 25 aug-2 sep
2015-07-09 18,7 30 jun-7 jul
2015-06-08 15,7 27 maj-3 jun
2015-05-08 15,0 28 apr-6 maj
2015-09-30, 18:47
Medlem
exceptionals avatar
Jag tror SD peakat. hoppas och tror så.
2015-09-30, 18:56
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Jag tror SD peakat. hoppas och tror så.

Lycka till med det! SD peakar när andra partier kopierar deras invandringspolitik eller när de når egen majoritet, det som kommer först. Tror man annat är man både politik- och faktadyslektiker.
2015-09-30, 19:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Var fan har Skop september blivit av? Inställd?
2015-09-30, 19:05
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Lycka till med det! SD peakar när andra partier kopierar deras invandringspolitik eller när de når egen majoritet, det som kommer först. Tror man annat är man både politik- och faktadyslektiker.

Ja, sitter regeringen kvar så kommer s bli partiet som avskaffar välfärden eller mp partiet som stänger gränserna. Oavsett vad det är för opinionssiffror eller röstsiffror sätter verkligheten gränsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in