2015-09-30, 14:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Oj, jag som trodde att du var nöjd så! Jodå, Polisen bröt sig in/tog sig in genom att skapa en glipa i ladans dörr. Dörren var ju alltså låst och slutsatsen blir ju att någon med nycklar tagit sig in i ladan.
Det var väl NB och ev någon annan.
Kommissarie Lars uttalade sig om detta faktum vilket du ville ha källa på och jag kanske finner detta uttalande småningom.
Jag vet vad jag läst och sett, det duger för mig men jag kan förstå att det inte duger för dig kanske.
Du påstod att boden var låst. Du har alltså ingen källa.
2015-09-30, 14:21
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du påstod att boden var låst. Du har alltså ingen källa.

Det blir nog lite virrvarr här tror jag. Det fanns en arbetsbod/barack som letades igenom med rymdklädda personer/poliser. Det var nog den jag menade från början och där förvarades diverse verktyg osv. Den var låst. Återkommer ev när jag hittat Lars uttalande.
Ladan där Polisen bröt sig in var låst.

Tja som sagt, det är lite olika uppgifter i media.
2015-09-30, 14:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bruten nacke är väl sällan eller aldrig direkt dödande? Konsekvensen av "bruten nacke" kan bli att luftstrupen inte hålls i läge och stängs, därav dödsorsak kvävning. (Men att nackkotor separerats eller spräckts orsakar i sig inte dödsfall, därav ska man vara mycket försiktig och se till att stabilisera nacke när man ska flytta på folk som skadats itrafik eller fallolyckor)

Det beror ju vad man menar med termen bruten nacke. Man kan dö av " bruten nacke" beroende på hur mycket spinalkanalen påverkas. Handlar det om enstaka frakturer på kotorna behöver de inte vara dödliga men kan orsaka pareser. ( förlamning)
2015-09-30, 14:27
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kanske inte alldeles otroligt. Isåfall har ju ett av svaren funnits publicerad sedan länge...

Finns också i tråden långt bak.
2015-09-30, 14:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GP: Lisa Holm-åtal skjuts upp – igen
Citat:
Har ni ett motiv till det misstänkta mordet?
- Ja, det kan man säga. Men vi har ingen berättelse i den delen från den misstänkte. Det är egentligen han som kan bekräfta eller dementera om det stämmer. Men vi har en bild av hur det har skett och varför.
Vad bygger den bilden på?
- Omständigheter runt omkring och teknisk bevisning, säger Lars-Göran Wennerholm.
Mannen har hela tiden nekat till att ha mördat Lisa Holm.
- Han har fått bevisen presenterade undan för undan, och att det är tung bevisning mot honom. Men han har sin uppfattning att han är oskyldig till detta.
Inger Rönnbäck utesluter inte att hennes klient kan komma att frikännas.
- Så länge åtalet inte har kommit kan det bli så att det blir ett annat beslut, att det blir nedlagt helt enkelt. Det får man hoppas att det som polis och åklagare arbetar med nu skulle kunna leda till det. Men det är inte vad jag har hört, säger hon.
FUP blir på närmare 2000 sidor.
2015-09-30, 14:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det beror ju vad man menar med termen bruten nacke. Man kan dö av " bruten nacke" beroende på hur mycket spinalkanalen påverkas. Handlar det om enstaka frakturer på kotorna behöver de inte vara dödliga men kan orsaka pareser. ( förlamning)

Men att vara förlamad är inte detsamma som att vara död. Likaså om man slår någon i nacken med ett hårt föremål så är det väl potentiellt dödligt våld även om personen överlever (om än allvarligt skadad)
2015-09-30, 14:40
Bannlyst
Citat:
Jag har för mig att det var en journalist från Aftonbladet som sa ridhuset precis i början när hon hittades. Sedan har det väl spekulerats i om det var en maskinhall, eller om det finns djur där som inte går på bete.

Ja, hon verkar ha hittats i en maskinhall. Visst var det strax efter 22.00 hon hittades?

Strax före klockan 22 slog polisen till mot en byggnad en dryg kilometer från kaféet där Lisa försvann. Enligt Aftonbladets reporter Oskar Forsberg tvingades polisen ta till våld för att komma in i byggnaden.

– De har brutit upp en dörr och det kommer fler poliser hit hela tiden, säger han.

En boende i området berättar för Aftonbladet att polisen söker igenom huset med hundar.

– Det såg ut som att hundarna hade fått upp ett spår, säger vittnet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957250.ab
2015-09-30, 14:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu uttalar sig Lars Hypotesen Johansson om att följetongen med NFC är avslutad. Otroligt men sant. Nu kan inte det användas som svepskäl längre.

De sista svaren från NFC (Nationellt forensiskt centrum) har Lars Johansson precis fått ta del av.

Men men. Nu används en annan brasklapp. Nu väntar Lars 8-manna-lag på de sista protokollen från krimmare. Vilket inte har använts som skäl till fördröjningen tidigare. 16 veckor efter försvinnandet.

Nu väntar jag på de sista tekniska protokollen från kriminalteknikerna och så är det några uppgifter vi kollar upp, men sedan verkar det vara någorlunda färdigt, säger spaningsledaren.

http://www.expressen.se/gt/han-kan-blixtforhoras--efter-litauenresan/

Nästa steg är att de kommer skylla fördröjningen på att försvaret behöver tid att läsa in dessa 2000 sidor som säkert är så krångligt och opedagogiskt ihopsatta som möjligt. Polisen är ju inte precis snillen på presentera material lättillgängligt.

Lars-Göran Ludden Wennerholm svarar på en fråga:

Kan åtal väckas i mitten av oktober nu?
– Jag hoppas att det ska vara så. Jag vet inte vad advokaten kan ha för åtgärder och det beror lite grann på hur lång tid det tar. Men som jag ser det bör det väckas åtal då.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-atalet-skjuts-upp-igen/

"De" kommer att skylla på att försvaret behöver tid att läsa in sig på FUP? Vilka de? Åklagaren?
Om försvaret behöver mer tid får det väl skyllas på försvaret eller?

FUP är opedagogiskt ihopsatt? Ska man lägga tid på pedagogiken tar det ännu längre tid, en normal människa kan väl läsa oavsett.

Jag förstår inte den här eviga kritiken mot ALLT som åklagare och polis gör. Varför?
2015-09-30, 14:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu uttalar sig Lars Hypotesen Johansson om att följetongen med NFC är avslutad. Otroligt men sant. Nu kan inte det användas som svepskäl längre.

De sista svaren från NFC (Nationellt forensiskt centrum) har Lars Johansson precis fått ta del av.

Men men. Nu används en annan brasklapp. Nu väntar Lars 8-manna-lag på de sista protokollen från krimmare. Vilket inte har använts som skäl till fördröjningen tidigare. 16 veckor efter försvinnandet.

Nu väntar jag på de sista tekniska protokollen från kriminalteknikerna och så är det några uppgifter vi kollar upp, men sedan verkar det vara någorlunda färdigt, säger spaningsledaren.

http://www.expressen.se/gt/han-kan-blixtforhoras--efter-litauenresan/

Nästa steg är att de kommer skylla fördröjningen på att försvaret behöver tid att läsa in dessa 2000 sidor som säkert är så krångligt och opedagogiskt ihopsatta som möjligt. Polisen är ju inte precis snillen på presentera material lättillgängligt.

Lars-Göran Ludden Wennerholm svarar på en fråga:

Kan åtal väckas i mitten av oktober nu?
– Jag hoppas att det ska vara så. Jag vet inte vad advokaten kan ha för åtgärder och det beror lite grann på hur lång tid det tar. Men som jag ser det bör det väckas åtal då.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-atalet-skjuts-upp-igen/
Du tänker alltså att det vore bättre om försvaret inte får tid för rådrum och därmed inte får möjlighet att bestrida olika delar i Fup?

Det känns ju jäkligt rättssäkert.

Dock - det är inte åklagaren som avgör att försvaret skall ha skälig tid på sig - det är lagstiftat att så skall ske.
2015-09-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om brottet inte var en ren impulshandling utan har föregåtts av viss planering - vilket jag tycker att vi börjar få vissa indikationer på – ja då var nog det tänkta offret inte Lisa utan snarare Cafeägarens dotter som brukade färdas till / från Caféet på moppe.

På vilka sätt tycker du att vi börjar få vissa indikationer på att brottet föregåtts av viss planering?
Senast redigerad av helsan 2015-09-30 kl. 15:01.
2015-09-30, 14:55
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Ja, hon verkar ha hittats i en maskinhall. Visst var det strax efter 22.00 hon hittades?
Strax före klockan 22 slog polisen till mot en byggnad en dryg kilometer från kaféet där Lisa försvann. Enligt Aftonbladets reporter Oskar Forsberg tvingades polisen ta till våld för att komma in i byggnaden.
– De har brutit upp en dörr och det kommer fler poliser hit hela tiden, säger han.
En boende i området berättar för Aftonbladet att polisen söker igenom huset med hundar.
– Det såg ut som att hundarna hade fått upp ett spår, säger vittnet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957250.ab

Dörren som artikeln refererar till är den här. Till höger i bild syns en öppen dörr och till vänster en "glipa". Det är en stor skjutdörr som löper på utsidan av fasaden när den öppnas. Man ser även att en vägg skiljer dessa två invändiga utrymmen mellan dörrarna (väggen syns genom den öppna, vanliga dörren). Skjutdörren som dragits ut en bit i framkant kan ha varit förseglad, inifrån. Men eftersom dörren är upphängd på skena och ev. Låst i bakkant, kunde man forcera den ändå genom att dra den utåt i framkant.

klättrar in
Senast redigerad av boqpod 2015-09-30 kl. 14:58.
2015-09-30, 14:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
"De" kommer att skylla på att försvaret behöver tid att läsa in sig på FUP? Vilka de? Åklagaren?
Om försvaret behöver mer tid får det väl skyllas på försvaret eller?

FUP är opedagogiskt ihopsatt? Ska man lägga tid på pedagogiken tar det ännu längre tid, en normal människa kan väl läsa oavsett.

Jag förstår inte den här eviga kritiken mot ALLT som åklagare och polis gör. Varför?

Det KAN bero på att en normal TV-deckare med tre mord (typ) brukar vara en timme i TV:n och skeendet som skildras kan förefalla sträcka sig över ett par dagar. Jag tror (nu är jag inte snäll) att det finns några härinne som hämtar sina referensramar från populärlitteraturen och underhållnings-TV snarare än från verkligheten. Om denna kunskapsnivå sedan kombineras med en närmast sjuklig myndighetsmisstro tillsammans med en helt igenom okritisk syn på vad som är fakta i saken, så kan det bli bisarra inlägg, de har förekommit.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-09-30 kl. 15:01. Anledning: Stryker "nästan" i "nästan bisarra inlägg"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in