2015-09-29, 17:37
Medlem
Hej, vet nån om man räknas som skattepliktig i Sverige om man bor och jobbar utomlands men läser distans på en svensk skola?

Studier utomlands anses inte som tillräckligt för slippa väsentlig anknytning till Sverige så rimligtvis borde inte heller studier i Sverige -speciellt på distans- vara tillräckligt för att räknas som väsentlig anknytning.
Citera
2015-09-29, 17:45
Avstängd
Du skattar där du är folkbokförd.
Citera
2015-09-29, 17:45
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Hej, vet nån om man räknas som skattepliktig i Sverige om man bor och jobbar utomlands men läser distans på en svensk skola?

Beror på hur länge du tänkt vara borta. Finns mer info här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/arbetautomlands.4.2e56d4ba1202f95012080008352.html
Citera
2015-09-29, 18:18
Medlem
Är man begränsad skatteskyldig i Sverige, då är du utförsäkrad från svenska socialförsäkring.

Alltså har du då inte längre rätt gå gratis utbildning i Sverige troligtvis så dom lär kräva du betalar för kursen.

Men grundfrågan är en begränsad skatteskyldig blir inte obegränsad skatteskyldig för distansutbildning. För du befinner dig inte i Sverige.
Citera
2015-09-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du skattar där du är folkbokförd.
Så enkelt har det aldrig varit, du skall skatta där du jobbar men också där man är folkbokförd, men sverige har ju också regler avseende speciell anknytning som också kan göra en skatteskyldig, och jag undrar om att studera på distans räcker som ett sådant skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Beror på hur länge du tänkt vara borta. Finns mer info här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/arbetautomlands.4.2e56d4ba1202f95012080008352.html

Hade tänkt permanent.
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Är man begränsad skatteskyldig i Sverige, då är du utförsäkrad från svenska socialförsäkring.

Alltså har du då inte längre rätt gå gratis utbildning i Sverige troligtvis så dom lär kräva du betalar för kursen.

Men grundfrågan är en begränsad skatteskyldig blir inte obegränsad skatteskyldig för distansutbildning. För du befinner dig inte i Sverige.

Att man är utförsäkrad hade jag också räknat med men utbildningarna på högskolan är ju gratis för EU-medborgare, och jag hade inte tänkt att säga upp något utav mina två EU-medborgarskap så det borde ju fortfarande vara gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in