Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Ja det är ju du som brukar kalla diskussioner för chatt så jag hänger på din åsikt och tycker alltså att du har rätt. Ja du chattar och bloggar.
Nog om det nu.
Hur har du det med bevisen nu då? Har du några bevis på Guds existens eller tankar om det?
Jag har lagt ut mina personliga teser om hur gudsbegreppet uppstod, och blev till ett moln som folk kan hänga upp sig vid, men har aldrig sagt att det bor en gubbe där... dock att guden är en FIX föreställning som jag t.ex aldrig hängivit mig åt då jag saknar gudstro, så det blir lite svårt att försöka svara på din fråga......
Jag har aldrig hävdat gud, fix eller ofix.. men jag har mina minnen om föreställningar som flög omkring mig och hur det kändes att behöva förhålla sig till den där guden - det har sett till hela bakgrunden hittills.. varit mycket blandad kompottoch enda bevis jag har är : att telepati kan uppstå, att projektioner uppstår och att visualisering kan vara skrämmande.
Jag får det till fantasi. Att gud är en fantasi som man håller liiiite för hårt i och vill med viljans kraft, få till : sanning
m.a.o bluff, men inte nödvändigtvis negativt.. det kan du aldrig försöka härleda, så när medlemmar som t.ex "askmeab.jesus iesho och sådana.. lägger ut okvädningsord och indirekta krav om att hans sanning el hennes, är en slutdefinerad sanning, då reagerar jag... och ser diskussion som behövlig.
och intressant också i sina små delar, att guden... för min del stannar vid en bluff, resten är dina, inte mina.. känslor och känsloöverföring och laddningar.
när du älskar ditt barn, då känner du starkt.. och vill inte tro att hen ägnar sig åt något som går emot dina principer (känslor) , men vart man själv drar och hur man själv hämtar in kärlek är ett ibland mkt intressant kapitel,kärlek, plantetns mest missbrukade ord efter sanning och gud ingår som term i de missanpassade orden att slängas runt med.
barn är också känsliga för svek , mitt barn tror på mig, inte på gud.. jag kommer före gud för den som hyser ett korn av normalt uttryckt kärlek, men jag har mött föräldrar som har en EXTREM extremt sjuk "tolkning" och vill förklara bl.a kärlek som för mig är ett ett extremt udda sätt att uppfatta kärlek på, minnen för livet. käre Göran. så detta kuriosa av off topic får du tåla.
gud är känsligt för snobbarna, men det finns saker som är betydligt känsligare, för mig är gud inte detsamma som kärlek
du är en av dem som säger att för dig är guds kärlek, se så olika människa är mot människa, diametralt olika.
och du har dragit strawmans om mig, sedan har du dragit 45 sidor tjatande om att få en ursäkt på pränt.
över vad... över din egen tro om vad kärlek är , och ett känslopladder om hur viktig, gud ska vara, men i din värld.. inte i min.