Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Jag håller med, men trots SD:s framgångar i undersökningarna, som jag inte alls betvivlar, kan det faktiskt vara rätt så bräckligt för SD. Lätt fånget, lätt förgånget. Enligt en återkommande attitydsundersökning har alla småpartier en betydligt större väljarpotential än de egentliga valresultaten, till skillnad från framför allt SD. V, MP, C, Fp och KD har alla runt 20% av väljarnas förtroende. Däremot, som vi vet, har inga av dem lyckats fånga in alla presumtiva väljare. Kanske C är på gång.
Fast centerns lösning är ju att pumpa på med ännu mer nyliberalism: NATO-anslutning, oreglerad invandring etc. Det tror jag är helt fel väg att gå om man vill vinna tillbaka väljare från SD. Möjligen kan man locka till sig en del nyliberaler från M och FP. Men den sortens kannibalism löser inte borgarnas problem.
Jag håller dock med dig om att SD:s framgångar potentiellt är bräckliga. Skulle något av de etablerade partierna ta migrationsfrågan på allvar och lägga fram seriösa förslag så kan nog SD:s siffror dala.
Observera dock att plattityder och glada tillrop som
Vi måste bli bättre på integration! inte duger som seriösa förslag. Väjarna har hört det till leda och vet att det är tomma fraser.