• 1
  • 2
2015-09-24, 09:29
Medlem
Silverwomans avatar
Hej,

Jag har haft skuldsanering under 4,9 mnader och r klar med den 10:de Januari 2016. Skuldsaldot var 2011 ca 250.000 kr.

Jag har haft taskig ekonomi under tiden och jag har inte haft ngot betalningsansvar (Jag har inte betalat ngot p skulderna under dessa r)

I r, 2015, har jag lyckats f bttre ekonomi (ftt arbete) och jag kommer att tjna mer n mitt och dotterns existensminimum. verskottet utver existensminimum blir ca 40.000 kr.

Om jag inte anmler ny inkomst s riskerar jag ju att f ett par r till i frlngning p min SS, men min deklaration fr 2015 r ju inte klar frens i Maj 2016 och d r ju skuldsaneringen redan avslutad.

De har inte under dessa r gjort en enda kontroll av min inkomst d.v.s inte gjort ngon kredit upplysning. Hur stor r risken att de gr en kreditupplysning 2 mnader efter avslutad sanering fr mitt sista saneringsr?

Jag vet inte heller om skulderna har skrivits av under dessa r, d jag gr en KU p mig sjlv s har jag inget skuldsaldo. Skrivs skulderna av efter 3 r ven om man har skuldsanering?

Vill inte grna dra p mig tv r till och snubbla p mllinjen

//SW
Citera
2015-09-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverwoman
Hej,

Jag har haft skuldsanering under 4,9 mnader och r klar med den 10:de Januari 2016. Skuldsaldot var 2011 ca 250.000 kr.

Jag har haft taskig ekonomi under tiden och jag har inte haft ngot betalningsansvar (Jag har inte betalat ngot p skulderna under dessa r)

I r, 2015, har jag lyckats f bttre ekonomi (ftt arbete) och jag kommer att tjna mer n mitt och dotterns existensminimum. verskottet utver existensminimum blir ca 40.000 kr.

Om jag inte anmler ny inkomst s riskerar jag ju att f ett par r till i frlngning p min SS, men min deklaration fr 2015 r ju inte klar frens i Maj 2016 och d r ju skuldsaneringen redan avslutad.

De har inte under dessa r gjort en enda kontroll av min inkomst d.v.s inte gjort ngon kredit upplysning. Hur stor r risken att de gr en kreditupplysning 2 mnader efter avslutad sanering fr mitt sista saneringsr?

Jag vet inte heller om skulderna har skrivits av under dessa r, d jag gr en KU p mig sjlv s har jag inget skuldsaldo. Skrivs skulderna av efter 3 r ven om man har skuldsanering?

Vill inte grna dra p mig tv r till och snubbla p mllinjen

//SW

Frstr ej vad du menar. Hur kan du haft skuldsanering i 4,9 mnader? Skuldsanering strcker vl sig under 5 r? Om skulden r betald 2016 ska du inte behva oroa dig fr ngot
Citera
2015-09-25, 08:42
Medlem
Silverwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theman911
Frstr ej vad du menar. Hur kan du haft skuldsanering i 4,9 mnader? Skuldsanering strcker vl sig under 5 r? Om skulden r betald 2016 ska du inte behva oroa dig fr ngot

Skuldsaneringen r inte klar. Som det str r saneringen klar den 10:de januari 2016.
Jag har haft skuldsanering idag i 4 r och 9 mnader och har d i dagslget 4 mnader kvar. Var lite otydlig i mitt frsta inlgg

Skulden r inte betald. Jag har (som det ocks str) INTE haft ngon betalningsplan d jag inte har haft ngon inkomst. Jag har inte kunnat betala av p skulden utan har levt p existensminimum under dessa r. Hjningen av min inkomst kommer nu, 2015. Och taxeras 2016.

Min deklaration fr 2015 r ju klar i maj 2016.
Allts 4 mnader efter avslutad sanering.
Frgan r: kommer dom kontrollera inkomst fr 2015 trots att SS r avslutad?
Senast redigerad av Silverwoman 2015-09-25 kl. 08:46.
Citera
2015-09-25, 23:06
Medlem
Citat:
Skuldsaneringen r inte klar. Som det str r saneringen klar den 10:de januari 2016.
Jag har haft skuldsanering idag i 4 r och 9 mnader och har d i dagslget 4 mnader kvar. Var lite otydlig i mitt frsta inlgg

Skulden r inte betald. Jag har (som det ocks str) INTE haft ngon betalningsplan d jag inte har haft ngon inkomst. Jag har inte kunnat betala av p skulden utan har levt p existensminimum under dessa r. Hjningen av min inkomst kommer nu, 2015. Och taxeras 2016.

Nej det kommer dem ej gra. Och grattis till snart avslutad skuldsanering.
Citera
2015-09-26, 00:18
Medlem
Citat:

Om du vill safe:a kan du ju skicka brev till skatteverket om uppskov av deklarationen fr 2015, de brukar ltt ge med sig 3 mnader utan avgifter os.v. s din deklaration r klar typ i september 2016.
Citera
2015-09-26, 15:26
Medlem
Silverwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theman911
Nej det kommer dem ej gra. Och grattis till snart avslutad skuldsanering.

Tack! Knns bra!
Citera
2015-09-26, 22:55
Medlem
Citat:

Finns till och med ett rttsfall som sger att sista dagen en borgenr kan begra omprvning p grund av att den som ftt skuldsanering ftt bttre ekonomi r sista dagen som skuldsaneringen pgr. Orkar inte riktigt leta rtt p numret nu dock.
vriga punkter, typ att man bommat betalningar och fr saneringen hvd kan det hvas fr i efterhand.
Citera
2015-09-27, 12:01
Medlem
Silverwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Finns till och med ett rttsfall som sger att sista dagen en borgenr kan begra omprvning p grund av att den som ftt skuldsanering ftt bttre ekonomi r sista dagen som skuldsaneringen pgr. Orkar inte riktigt leta rtt p numret nu dock.
vriga punkter, typ att man bommat betalningar och fr saneringen hvd kan det hvas fr i efterhand.

Tack fr svar. Som jag har frsttt det (har lst lite mer om det nu)
- Att det r upp till borgenren att kontrollera min inkomst.
- Att jag som gldenr inte har ngon skyldighet att redovisa hjd inkomst.

Mina borgenrer har inte en enda gng gjort en kontroll av min inkomst under dessa r.
Nr jag gr en KU p mig sjlv s uppgr skuldsaldot till 0 kr s jag vet inte om skulderna dessutom har skrivits av under tiden.

Jag r nog safe
Citera
2015-09-27, 14:00
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Tack! Knns bra!

Har du lrt dig ngot under dessa 5 r?
Citera
2015-09-27, 14:09
Medlem
Silverwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Har du lrt dig ngot under dessa 5 r?

Anledningen till SS r att jag blev arbetsofrmgen efter en trafikolycka. Frlamad i ett halvr typ. Rehabat mig sjlv under mnga r och r p vg tillbaks till arbetslivet med en jkligt bra ln.

Vad jag har lrt mig r -att allting gr bara man vill.
Citera
2015-09-27, 20:01
Medlem
Citat:
Anledningen till SS r att jag blev arbetsofrmgen efter en trafikolycka. Frlamad i ett halvr typ. Rehabat mig sjlv under mnga r och r p vg tillbaks till arbetslivet med en jkligt bra ln.

Om det var en trafikolycka med ett svenskregistrerat fordon s br du ha ftt hela inkomstfrlusten ersatt genom trafikfrskringen.
Citera
2015-09-27, 22:43
Medlem
Citat:
Tack fr svar. Som jag har frsttt det (har lst lite mer om det nu)
- Att det r upp till borgenren att kontrollera min inkomst.
- Att jag som gldenr inte har ngon skyldighet att redovisa hjd inkomst.

Mina borgenrer har inte en enda gng gjort en kontroll av min inkomst under dessa r.
Nr jag gr en KU p mig sjlv s uppgr skuldsaldot till 0 kr s jag vet inte om skulderna dessutom har skrivits av under tiden.

Jag r nog safe

Safe r du absolut.

http://www.kronofogden.se/Underochef...ingstiden.html

hittade fin info t dig dr

"Om du fr det vldigt mycket bttre kan borgenrerna vilja ha mer, eller s vill du sjlv betala mer. Bde de och du kan anska om att f planen ndrad, s att du betalar mer per mnad. r det borgenrerna som ansker om en ndring kan planen frlngas. Det gr den dremot inte om det r du sjlv som ber om ndringen."
Vill du bde ha hngslen och livrem r det bara att anska om ndring sjlv. Jag hittar inget som sger att du r skyldig att gra nt, men jag kan tnka mig att borgenrer som upptcker att ngon som inte betalar i en skuldsanering och tjnar rtt fett kan bli frbaskade.

Men som sagt, dom kan inte komma dragandes med det efter skuldsaneringen avslutats

Att du inte ser ngra krediter p din kreditupplysning beror nog p att krediter som syns dr oftast r sdana dr man skter sig och fljer villkor och snt, vilket du inte lngre gr nr du har en skuldsanering dr du inte betalar ett skvatt.

andra sidan br det kanske inte spela ngon roll hur din kreditupplysning ser ut, lite av pongen med en skuldsanering r att man ska genomg ngon sorts ekonomisk rehabilitering.. Att brja kika hur kreditupplysning ser ut kort innan saneringen slutar lter lite illavarslande. Hoppas du inte stter dig i skiten igen

Slutligen kan dom ha kollat, det krvs ingen kreditupplysning fr det om dom inte vill. Dom kan ringa skatteverket och frga vad du taxerat, det mrker inget av. De flesta orkar nog dock inte gra det heller utan ser det vl som lr-pengar det dom frlorade p dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in