Citat:
Ursprungligen postat av
MissJaneMarple
svar från Grandioso
Bevisen kan binda honom till inblandning. Om bevisen är tillräckliga för att knyta NB till mordet, vad är det som låter åtalet dröja gång på gång om de inte är förvirrade över detaljerna?
Det kan finnas flera skäl, här är två:
1. Ombudet Rönnbäck läser mycket på FB, och kommer in med den ena invändningen efter den andra, som NFC och utredarna får avfärda efterhand.
(Här tror jag att Rönnbäck, som är proffs, kanske inte lyssnar på precis alla invändningar, men ett par förslag har hon säkert kommit med, troligen fullt kapabel att göra så på egen hand. Nackdelen är att varje "förbrukad" invändning snarare stärker misstankar och bevisning än tvärtom).
2. Åklagare och utredarna går först igenom allt de har mot den misstänkte (det bör vara en hel del, men det vet vi som sagts otaliga gånger, inte), därefter gör de alla kontroller man kan tänka sig, för att inte lämna öppningar för tvivel. I en del fall kommer då att krävas ytterligare undersökningar.
Ett tredje skäl är att undersökningen kan vara betydligt större och bredare än vad som framgår av de magra kommentarerna i media. Bland annat kan "negativa undersökningar", till exempel ansträngningar för att avfärda andra tänkbara gärningspersoner ta mycket plats. Dessa ingår, helt naturligt, inte i FU-protokollet. Jag kan tänka mig att ett rätt stort antal människor topsats i detta ärendet, och bara att köra uteslutningsanalyser tar mycket tid och kraft. Får man sedan träff (vilket man verkar ha fått) blir det en mängd bekräftelseanalyser som skall göras. Förnyade, mer precisa analyssvar skall förberedas efterhand, ibland med specifika frågor som grund. (Hypotetiskt: Hur dog LH? Svar "strypt med någon sorts snara som inte finns kvar på kroppen", Ny fråga: Kan det ha varit ett buntband? Nästa fråga: Vilken sort? etc etc)
Erfarenhetsmässigt är dröjsmålet till åtal inte märkligt på något sätt. Möjligen är det uppgifterna om ett snabbt åtal som varit de mer överraskande, men ett solitt mordåtal tar tid att genomföra. Vi har dessutom exempel på åtal där den misstänkte erkänt som tagit längre tid.