2015-09-27, 10:07
Medlem
Om man sopar bort allt skvaller, mer eller mindre modiga spekulationer och andra- eller tredjehandsuppgifter så är det inte så särskilt mycket fakta man tycks ha att gå på. Men OK säg att åklagaren anser sig ha tillräckligt för en fällande dom så är det ändå lång väg kvar till dom.

Skall bli mycket intressant att se vad åklagaren menat med att gärningsmannen knuten till gärningen? Hur mycket av indicier och reella fakta räcker ända fram till fällande dom? Jag har på känn att det här målet kommer inte vara klart förrän man passerat högsta domstolen.

Jag är mycket orolig på att polisen och åklagare för tidigt valde ut Litauerna som misstänkta gärningsmän för tidigt och sedan jobbar på med tunnelseende. Man valde ut bland de misstänkta den mest troliga gärningsmannen och har sedan plockat bevis för att stärka den. Självklart har man en hel hop andra tänkbara gärningsmän, men de ligger just nu på is då man jobbar med Litauerna. Och jag kan inte släppa tanken på att den verklige kan finnas bland de man inte undersöker. Ett sådant scenario var just det som G. W. Persson varnade för strax efter mordet skett!
2015-09-27, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Mediaupppgifter får alltid tas med en nypa salt. Enligt Fria Tider ska en av litauerna erkänt inblandning i mordet. Man kan undra varför inte redaktionsledningen antingen uppdaterar artikeln eller dementerar den.

bajslänk

All trovärdighet för dig försvann precis när du länkar och hänvisar till friatider.

Glöm inte att dom har ett särintresse, smutskasta invadringen.
2015-09-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Mediaupppgifter får alltid tas med en nypa salt. Enligt Fria Tider ska en av litauerna erkänt inblandning i mordet. Man kan undra varför inte redaktionsledningen antingen uppdaterar artikeln eller dementerar den.

http://www.friatider.se/anh-llna-g-starbetarna-r-litauer

All trovärdighet för dig försvann precis när du länkar och hänvisar till friatider.

Glöm inte att jag har ett särintresse, att försöka dölja brottslighet som invandrare begår.

Men FT hänvisar till litauiska medier och det är luddigt vad dom menar med inte mördat men deltagit i mordet. Det kan vara att någon av männen sagt att han gjort sig av med bevis som hennes mobiltelefon eller nått annat och det är vad dom syftar på. Mannen kanske har sagt i förhör att han inte visste att dom kom från ett mordoffer, kom ihåg att det inte är obligatorisk häktning för skyddande av brottsling men för mord är det så. Kan vara så att det är andra juridiska gränser för medhjälp till mord i Litauen och att det räcker med att försöka gömma föremål från någon som mördats. Det kan förklara varför medierna i landet skrev så men vi vet inte i dagsläget.
Men jag håller med om att det var onödigt av FT att publicera något som inte svenska myndigheter bekräftat.
2015-09-27, 10:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Om man sopar bort allt skvaller, mer eller mindre modiga spekulationer och andra- eller tredjehandsuppgifter så är det inte så särskilt mycket fakta man tycks ha att gå på. Men OK säg att åklagaren anser sig ha tillräckligt för en fällande dom så är det ändå lång väg kvar till dom.

Skall bli mycket intressant att se vad åklagaren menat med att gärningsmannen knuten till gärningen? Hur mycket av indicier och reella fakta räcker ända fram till fällande dom? Jag har på känn att det här målet kommer inte vara klart förrän man passerat högsta domstolen.

Jag är mycket orolig på att polisen och åklagare för tidigt valde ut Litauerna som misstänkta gärningsmän för tidigt och sedan jobbar på med tunnelseende. Man valde ut bland de misstänkta den mest troliga gärningsmannen och har sedan plockat bevis för att stärka den. Självklart har man en hel hop andra tänkbara gärningsmän, men de ligger just nu på is då man jobbar med Litauerna. Och jag kan inte släppa tanken på att den verklige kan finnas bland de man inte undersöker. Ett sådant scenario var just det som G. W. Persson varnade för strax efter mordet skett!
Då blir det skönt för dig när FUP blir tillgänglig och din "oro" blir stillad då den överväldigande bevisningen mot den häktade litauern läggs fram för alla och envar.
Han är givetvis helt körd och kan se fram mot 16-18 år på anstalt och ett fortsatt liv efter avtjänat fängelsestraff föraktad och bespottad och att ständigt behöva vara på sin vakt.
Det är nästan rörande med all denna "oro" i tråden.
Gissar på att det egentligen handlar om sjuka hjärnor som tar parti för samhällets absoluta bottenskrap.
2015-09-27, 10:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Ganska exakt 10 timmar innan ditt inlägg här skrev jag ett inlägg med just den länken där jag förklarat vad det innebär.

Jag har inte skrivit " att han fått välja fritt" iom att jag länkar till vad som gäller samt att det ska motiveras. Jag skrev: "Det åligger ÅK att bedöma vad som kan delges" dvs vad som då kan vara till men för utredningen.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Det var ju bra då att vi är överens om vad som gäller och att den intresserade nu knappast kan ha missat det heller.

Vad jag finner intressant allmänt är snarast var gränsen går för hur mycket åklagaren får hålla på information givet att huvudregeln ändå är att han inte skall göra det. Det är kanske praktiskt svårt eller dyrt att ha det på annat sätt, men det kan ändå inte vara optimalt att åklagaren är både den som fattar beslut och som i förstaläget avgör om det är befogat. Ändå säger jag inte emot att det knappast ligger någon extrem rättsosäkerhetshund begravd, men ju mer rättssäkerhet desto bättre. Det generella skälet att det då inte skulle gå att få fast några bovar visar sig ofta praktiken ganska tunt; det går utmärkt om utredningen i övrigt går rätt till.

Vad gäller det här fallet specifikt så är åklagare och försvarare båda parter i målet, även om åklagaren har objektivitetsplikt. Jag uppfattat det som om många som anser att NB troligen är skyldig har en tendens att rakt av behandla försvarsadvokatens yttringar i frågan som något man kan avfärda rakt av, medan det att åklagaren fyller sin objektivitetsplikt och verkligen informerar försvaret fullständigt enligt bok är självklart, trots att systemet måste inbjuda till överanvänding och rutinmässigt innehållande av information vital för försvaret.

Rent konkret kan man väl undra exempelvis då att om både hustrun, brodern och NB är hörda mot viss information, är det då inte rimligt att NB:s försvarare får insyn i de uppgifter dessa personer är hörda mot? Nu vet vi ju inte riktigt hur det ligger till därmed, som med så mycket annat i fallet.

En variant för bättre kontroll av åklagarens befogenheter här vore kanske att han var tvungen att fortlöpande ge skriftliga motiveringar för undanhållandet av information, motiveringar som i samband med åtal blir offentliga och kan granskas oberoende.
2015-09-27, 10:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Nej, det är ju för att jag måste sänka mig till din nivå och beskriva dina teorier precis utifrån vad de är - fördomsfulla fantasier utan någon som helst verklighetsförankring, snarare verklighetsflykt.
Finns inget konkret i detta att ta fasta på.
Du har bett om en alternativ teori och när jag lägger fram en så tjurar du som en femåring utan argument: "Nej, så är det inte". Nu har du fått en alternativ teori, och be inte om en ny förrän du har lyckats avfärda den med seriösa argument.
2015-09-27, 10:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var ju bra då att vi är överens om vad som gäller och att den intresserade nu knappast kan ha missat det heller.

Vad jag finner intressant allmänt är snarast var gränsen går för hur mycket åklagaren får hålla på information givet att huvudregeln ändå är att han inte skall göra det. Det är kanske praktiskt svårt eller dyrt att ha det på annat sätt, men det kan ändå inte vara optimalt att åklagaren är både den som fattar beslut och som i förstaläget avgör om det är befogat. Ändå säger jag inte emot att det knappast ligger någon extrem rättsosäkerhetshund begravd, men ju mer rättssäkerhet desto bättre. Det generella skälet att det då inte skulle gå att få fast några bovar visar sig ofta praktiken ganska tunt; det går utmärkt om utredningen i övrigt går rätt till.

Vad gäller det här fallet specifikt så är åklagare och försvarare båda parter i målet, även om åklagaren har objektivitetsplikt. Jag uppfattat det som om många som anser att NB troligen är skyldig har en tendens att rakt av behandla försvarsadvokatens yttringar i frågan som något man kan avfärda rakt av, medan det att åklagaren fyller sin objektivitetsplikt och verkligen informerar försvaret fullständigt enligt bok är självklart, trots att systemet måste inbjuda till överanvänding och rutinmässigt innehållande av information vital för försvaret.

Rent konkret kan man väl undra exempelvis då att om både hustrun, brodern och NB är hörda mot viss information, är det då inte rimligt att NB:s försvarare får insyn i de uppgifter dessa personer är hörda mot? Nu vet vi ju inte riktigt hur det ligger till därmed, som med så mycket annat i fallet.

En variant för bättre kontroll av åklagarens befogenheter här vore kanske att han var tvungen att fortlöpande ge skriftliga motiveringar för undanhållandet av information, motiveringar som i samband med åtal blir offentliga och kan granskas oberoende.

I den specifika frågan är ju ett av problemen att det knappast är meningsfullt med ett ombud som försvarar alla tre inblandade (ett rättssäkerhetsproblem bara det - lojalitet med vilken av sina klienter?). Samtidigt gäller yppandeförbud - respektive ombud får inte samråda med varandra för att reda ut vilka frågor som ställts eller vilka svar som givits (vilket ju går att begripa).
2015-09-27, 11:00
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Balten blev ju faktiskt inte misstänkt förrän polispatrullen fick syn på honom där ko kom körandes - då pinglade den "polisiära intuitionen" till och de bestämde sig för att plocka upp balterna.
Det är först Nu, när åklagaren håller på med sina försök att påverka nämndemännen genom media, som han påstår att de minsann misstänkte balten redan innan.
Trams såklart.
Polis o åklagare sa inget om det från början. Då sa de bara att balterna plockades in pga "polisiär intuition."
Och när de väl satt häktade så blev de övertygade om att de fått tag i rätt person.
Dvs de hetsade varandra och var så vana vid att alla som satt bakom lås och bom var skyldiga, så då måste såklart även dessa vara det.
Men vad hände - jo, de tre blev bara en enda - och sen började åklagaren ändra vad han sagt innan.

Inte så konstigt att GW Persson nu kallar utredarna klumpiga och inkompetenta klåpare.
Men GW har naturligtvis läst mina inlägg här på FB där jag redovisar alla fel utredarna har gjort och hur omöjligt det hade varit för balten att ens kunna utföra brottet även om han ville det - så det är inte konstigt att GW därför menar att utredarna måste vara riktigt dåliga klåpare, som dessutom fegt gömmer sig bakom yppandeförbudet.

Som GW säger så borde aldrig landsorts-poliser få ha hand om så pass allvarliga brott som mord. De vet inget om hur sådant ska utredas, det enda de kan är hur man sätter dit hembrännare och äppeltjuvar, och hur man bäst kan trakassera byfånen så han äntligen flyttar.

Inte så konstigt att Aftonbladets poll visar att 9 av 10 tror balten är oskyldig nu.

Korrupta landsorts-åklagare och -poliser borde aldrig få ansvara för seriösa brottsutredningar. Då blir det bara rättsröta av det hela, och allt komemr sluta med att vi alla genom skattesedeln tvingas betala altens rekordskadestånd och framtida lyxliv.

Jag tycker det har blivit hög tid för polisen att verkligen ge sig ut och leta efter den verkliga mördaren. För nu, nu går en mördare lös. En mördare som kanske komemr slå till igen. Vem vet.
svar från Grandioso
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bevisa att åklagare och poliser som är involverade i just detta fall är korrupta och värdelösa och
kan du inte det så ska du bara hålla käften på dig, din lille snedseglande "beteendevetare".
Det är rena jävla ärekränkningen du sätter på pränt.

Du tror alltså att farbror Persson, advokat med flera sitter och tar intryck av allt ditt
makalösa svammel. Storhetsvansinnet är ju rent gigantiskt hos min gode herre ta mig fanken.

Nu är herr balt bunden genom teknisk bevisning vid mordet på Lisa. Sug på den du.
Och sen föreslår jag dig och vissa andra att torgföra era diverse tokigheter i dennna tråd
fortsättningsvis: https://www.flashback.org/t2592839

Där kan ni göra herr Fagro sällskap så han inte känner sig så ensam.
Där kan ni spotta ur er allt vidare hat mot rättsväsendet och dilla om 95-åriga anstiftare
och 13-åriga sexualmördare och älgar och katter som alternativa GM. Lycka till med dravlet!
Bevisen kan binda honom till inblandning. Om bevisen är tillräckliga för att knyta NB till mordet, vad är det som låter åtalet dröja gång på gång om de inte är förvirrade över detaljerna?
2015-09-27, 11:04
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
http://www.expressen.se/gt/taktiken-knacka-35-aringens-alibi/
Den smarta iden borde Kilng och Klang tänkt på för drygt tre månader sedan. Nu är det säkert omöjligt att få ett alibi att gå ihop. Så mycket tid har nu passerat att det är normalt med en felmarginal.

Detta har polisen sysslat med sedan dag 1 - först att få ihop en sammanhängande tidslinje för LH :s göranden under söndagen, sedan att få ihop en så exakt tidslinje som möjligt för mgm och kontrollera denna så långt det går. Det är SOP i varje utredning.
2015-09-27, 11:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
svar från Grandioso

Bevisen kan binda honom till inblandning. Om bevisen är tillräckliga för att knyta NB till mordet, vad är det som låter åtalet dröja gång på gång om de inte är förvirrade över detaljerna?

Det kan finnas flera skäl, här är två:

1. Ombudet Rönnbäck läser mycket på FB, och kommer in med den ena invändningen efter den andra, som NFC och utredarna får avfärda efterhand.

(Här tror jag att Rönnbäck, som är proffs, kanske inte lyssnar på precis alla invändningar, men ett par förslag har hon säkert kommit med, troligen fullt kapabel att göra så på egen hand. Nackdelen är att varje "förbrukad" invändning snarare stärker misstankar och bevisning än tvärtom).

2. Åklagare och utredarna går först igenom allt de har mot den misstänkte (det bör vara en hel del, men det vet vi som sagts otaliga gånger, inte), därefter gör de alla kontroller man kan tänka sig, för att inte lämna öppningar för tvivel. I en del fall kommer då att krävas ytterligare undersökningar.

Ett tredje skäl är att undersökningen kan vara betydligt större och bredare än vad som framgår av de magra kommentarerna i media. Bland annat kan "negativa undersökningar", till exempel ansträngningar för att avfärda andra tänkbara gärningspersoner ta mycket plats. Dessa ingår, helt naturligt, inte i FU-protokollet. Jag kan tänka mig att ett rätt stort antal människor topsats i detta ärendet, och bara att köra uteslutningsanalyser tar mycket tid och kraft. Får man sedan träff (vilket man verkar ha fått) blir det en mängd bekräftelseanalyser som skall göras. Förnyade, mer precisa analyssvar skall förberedas efterhand, ibland med specifika frågor som grund. (Hypotetiskt: Hur dog LH? Svar "strypt med någon sorts snara som inte finns kvar på kroppen", Ny fråga: Kan det ha varit ett buntband? Nästa fråga: Vilken sort? etc etc)

Erfarenhetsmässigt är dröjsmålet till åtal inte märkligt på något sätt. Möjligen är det uppgifterna om ett snabbt åtal som varit de mer överraskande, men ett solitt mordåtal tar tid att genomföra. Vi har dessutom exempel på åtal där den misstänkte erkänt som tagit längre tid.
2015-09-27, 11:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Detta har polisen sysslat med sedan dag 1 - först att få ihop en sammanhängande tidslinje för LH :s göranden under söndagen, sedan att få ihop en så exakt tidslinje som möjligt för mgm och kontrollera denna så långt det går. Det är SOP i varje utredning.

Ja så är det.

De som tycker att det här tagit lång tid för åklagare/polis att väcka åtal har nog inte riktig koll på hur det fungerar.
Tvärtom har det nog gått relativt fort eller normalt.
Åtal kommer att väckas på dagen 4 månader efter det att brott ägde rum.
Lägg därtill att vittnen till händelsen helt förefaller saknas, inget erkännande mm.

Ni som är oroliga för att polis/åklagaren är inkompetenta ska inte vara det.

De håller ju nu på att bygga så många fakta som det bara går för att få ett så stark åtal som möjligt.

Som bevisläget verkar vara just nu är NB skyldig. De spår han har lämnat efter sig kommer inte från någon "plantering". Det är spår efter en som varit direkt deltagande i brottet.

NB får en rättvis prövning och bevisläget mot honom är gott.

Det är ingen som sätter dit honom för att han är balt osv mm mm.
2015-09-27, 11:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja så är det.

De som tycker att det här tagit lång tid för åklagare/polis att väcka åtal har nog inte riktig koll på hur det fungerar.
Tvärtom har det nog gått relativt fort eller normalt.
Åtal kommer att väckas på dagen 4 månader efter det att brott ägde rum.
Lägg därtill att vittnen till händelsen helt förefaller saknas, inget erkännande mm.

Ni som är oroliga för att polis/åklagaren är inkompetenta ska inte vara det.

De håller ju nu på att bygga så många fakta som det bara går för att få ett så stark åtal som möjligt.

Som bevisläget verkar vara just nu är NB skyldig. De spår han har lämnat efter sig kommer inte från någon "plantering". Det är spår efter en som varit direkt deltagande i brottet.

NB får en rättvis prövning och bevisläget mot honom är gott.

Det är ingen som sätter dit honom för att han är balt osv mm mm.
Är du säker på det fetstilta?

http://www.expressen.se/gt/tva-kan-slippa-atal-i-lisa-holm-fallet/
Citat:
Åtal ska vara väckt senast 7 oktober, men vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm tror sig behöva ännu lite mer tid innan han kan väcka åtal.
– Jag kommer att väcka åtal mot mannen som sitter häktad. Där är bevisningen stark som jag bedömer det. Men det är inte helt säkert att jag kan väcka åtalet den sjunde, säger han.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in