2015-09-27, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Enligt Brottsplats Sverige finns det inte spår av sexuellt övergrep, och dit räknas sperma. Visste du inte det? Googla sperma.

Polisen har sagt efter programmet att rena felaktigheter förekom. Du vet inte vad som var felaktigt. Lisa har kanske blivit våldtagen.
2015-09-27, 09:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Det pratas om en fjärde ny person som är intressant i utredningen är det någon bekant eller en ny förmåga som det kanske tipsats om till polisen.
Advokaten har meddelat spaningsledningen om en fjärde person, men vem det är är obekant för allmänheten.
2015-09-27, 09:16
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Enligt Brottsplats Sverige finns det inte spår av sexuellt övergrep, och dit räknas sperma. Visste du inte det? Googla sperma.
Vi vet inte så mycket om den saken på grund av yppandeförbud och ingen tillgång till FU.
Menar du 35 årige mannen från Litauen mördat Lisa av annan anledning än ett sexuellt eller sadistiskt motiv?Vilka motiv anser du XeniaOnatopp troligast?

Någon form av sexuell njutning för Gm kan troligen vara ett motiv .Eller vad skulle det annars vara?
2015-09-27, 09:18
Bannlyst
Citat:
Advokaten har meddelat spaningsledningen om en fjärde person, men vem det är är obekant för allmänheten.

Och polisen har dementerat att det skulle finnas en fjärde intressant person. De har haft andra misstänkta än balterna men idag är endast de tre misstänkta.
2015-09-27, 09:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Vi vet inte så mycket om den saken på grund av yppandeförbud och ingen tillgång till FU.
Menar du 35 årige mannen från Litauen mördat Lisa av annan anledning än ett sexuellt eller sadistiskt motiv?Vilka motiv anser du XeniaOnatopp troligast?

Någon form av sexuell njutning för Gm kan troligen vara ett motiv .Eller vad skulle det annars vara?
Nej, vi vet inte så mycket, men Brottsplats Sverige bör veta mer, annars skulle de inte gå ut med den informationen. Så, din gissning om sexuellt motiv är taget helt ur tomma luften och stick i stäv med vad media har meddelat.
2015-09-27, 09:39
Medlem
Hyltrans avatar
http://www.expressen.se/gt/taktiken-knacka-35-aringens-alibi/

Citat:
Utredarnas strategi tycks vara att försöka få duon att vända sig mot sin familjemedlem – och bli vittnen i stället för misstänkta.

Att kunna bena ut tidsaxeln, ner på minuten, om vad 35-åringen hade för sig under Lisa Holms försvinnande är av yttersta vikt för mordutredarna. Men även hur han betedde sig under de fem dagarna som förflöt tills flickan hittades och han blev mordmisstänkt är väsentlig information.

Den smarta iden borde Kilng och Klang tänkt på för drygt tre månader sedan. Nu är det säkert omöjligt att få ett alibi att gå ihop. Så mycket tid har nu passerat att det är normalt med en felmarginal.
2015-09-27, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
du menar först kaffe och sen kommer man på att man vill ha fryspizza?

kaffet är nog mammans önsketänkande
Nja, Mammas önsketänkande rymmer ändock ett ganska högt mått av precision, antingen är det en osannolik tur att hon försöker ge alibi för tidpunkten då lisa hördes av, vilket få då visste.

Liksom att hon tror att bröderna misstänktes för att de befunnits sig på en plats 100 meter i en maskinhall från där kroppen hittades, då få andra verkar ha vetat vart den återfanns. Imponerande!

Hon äger upphovsrätten till MGMs DNA men har också en imponerande kunskap om när hon ska försöka skicka iväg ett falufärgsrött postorderalibi med vita knutar. Lite väl imponerande i mitt tycke.
2015-09-27, 09:43
Medlem
Mediaupppgifter får alltid tas med en nypa salt. Enligt Fria Tider ska en av litauerna erkänt inblandning i mordet. Man kan undra varför inte redaktionsledningen antingen uppdaterar artikeln eller dementerar den.

http://www.friatider.se/anh-llna-g-starbetarna-r-litauer

Citat:
Nej, vi vet inte så mycket, men Brottsplats Sverige bör veta mer, annars skulle de inte gå ut med den informationen. Så, din gissning om sexuellt motiv är taget helt ur tomma luften och stick i stäv med vad media har meddelat.
2015-09-27, 09:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Hur kan man tro på en utredning man inte sett eller har en aning om hur den har skötts?

Det är naturligtvis en fråga om att ha en viss förtröstan, till exempel på att utredarna och NFC (fd SKL) inte är okunniga i sitt yrke.

Du kanske skall tänka på ett talesätt: "För den okunnige verkar all form av teknik och teknologi som magi". Jag tror (med ledning av dina inlägg) helt enkelt att du inte har minsta förtroende för utredarnas skicklighet i sitt yrke, och det är naturligtvis helt OK att tänka så. Det är däremot en rasande skillnad på att kritisera utifrån ett informerat eller oinformerat perspektiv.

I den här utredningen verkar det vara mycket svårt att kritisera utifrån ett informerat perspektiv, eftersom så litet information läckt ut (eller presenterats).
2015-09-27, 09:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Mediaupppgifter får alltid tas med en nypa salt. Enligt Fria Tider ska en av litauerna erkänt inblandning i mordet. Man kan undra varför inte redaktionsledningen antingen uppdaterar artikeln eller dementerar den.

http://www.friatider.se/anh-llna-g-starbetarna-r-litauer
Fria Tider återger litauiska mediauppgifter och skriver detta 13 juni. Mediauppgifter ska tas med en nypa salt, men denna uppgift är klart osann. Det ligger nog inte i FT:s agenda att rätta artikeln.

Vi vet inte om Lisa har utsatts för sexuellt övergrepp, men Brottsplats Stockholm är mer trovärdig än FT. Rätta mig om jag har fel, men om man kan räkna bort sexuellt motiv, visst är svartsjuka det vanligaste mordmotivet på unga kvinnor? BRÅ anger det och separationskonflikter som vanligaste motivet i nära relation, iaf. http://www.brottsrummet.se/sv/dodligt-vald
2015-09-27, 10:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är naturligtvis en fråga om att ha en viss förtröstan, till exempel på att utredarna och NFC (fd SKL) inte är okunniga i sitt yrke.

Du kanske skall tänka på ett talesätt: "För den okunnige verkar all form av teknik och teknologi som magi". Jag tror (med ledning av dina inlägg) helt enkelt att du inte har minsta förtroende för utredarnas skicklighet i sitt yrke, och det är naturligtvis helt OK att tänka så. Det är däremot en rasande skillnad på att kritisera utifrån ett informerat eller oinformerat perspektiv.

I den här utredningen verkar det vara mycket svårt att kritisera utifrån ett informerat perspektiv, eftersom så litet information läckt ut (eller presenterats).
Då tror du fel, jag har förtroende för utredarnas skicklighet, men inte ohämmat förtroende. Jag vet att utredare kan göra fel, det tydligaste exemplet jag kan dra fram på rak arm är de utredarna som inte lyfte på filten i Marinas säng i Spekeröd.

Jag har inte kritiserat utredningen som sådan, men jag är skeptisk och det är svårt att hylla utredningen eftersom så litet information har presenterats.
2015-09-27, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nja, Mammas önsketänkande rymmer ändock ett ganska högt mått av precision, antingen är det en osannolik tur att hon försöker ge alibi för tidpunkten då lisa hördes av, vilket få då visste.

Liksom att hon tror att bröderna misstänktes för att de befunnits sig på en plats 100 meter i en maskinhall från där kroppen hittades, då få andra verkar ha vetat vart den återfanns. Imponerande!

Hon äger upphovsrätten till MGMs DNA men har också en imponerande kunskap om när hon ska försöka skicka iväg ett falufärgsrött postorderalibi med vita knutar. Lite väl imponerande i mitt tycke.

Ja, det är imponerande. Och redan på måndagen, dagen efter Lisa försvann kände sig balterna misstänkta och var oroliga för att de blev misstänkta just för att de var från Litauen. Det är oroväckande att de drar såna slutsatser fast Lisa just då "bara" var försvunnen. Det verkar tagit för giva att hon var död.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in