2015-09-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Nej ,man har totalt misslyckats med både SD och MP ,fast åt olika håll. vi säger inte att sentio är bästa på alla partier,utan sentio och yougov är bäst på SD.
Sossar och moderater är det flera instititut som har fel på vilket egentligen förvånar ,då dom borde vara både stora och stabila,men märkligt nog håller de undersökningar som besällts av allianstrogna moderaterna högre,och de som beställts av vänstern sossarna högre,visst är det märkligt?

Utan att jag länkar, men det stämmer väl inte helt eller gör det det?
2015-09-26, 17:06
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Men det är inte därför de importerar folk. Som jag skrivit om tidigare så ökar SD självklart snabbare än vad invandrarna vallfärdar till S. Än så länge är svenskarna fler och ju mer som blir drabbade desto fler röstar SD. Sen får man inte glömma att många invandrare själva röstar SD.

Det hela är ju rätt tramsigt. För det första så röstar många av invandrarna, i allt högre utsträckning, på SD till att börja med, i synnerhet de icke-arabmuslimska grupperna, folk från balkan, kurder, syrianer, kristna och dylikt. Arabvärlden är ett helt lapptäcke av grupperingar och folkslag och det är många som ogillar den nuvarande inströmningen av de människor man flydde från, från början.

För det andra så är röstfrekvensen inte särskilt hög bland nykomna. Om man tror att sossarna kommer sitta i förarsätet med en sådan här politik så är man tokig helt enkelt. Det som håller på att hända är att man tappar arbetarväljare i rasande takt, SD har blivit ett tredje maktblock på över 20% på oerhört kort tid och har nu en hel folkrörelse i ryggen. Det är bara att se på LO som exempel, hur länge kommer de kunna hålla emot när fler och fler medlemmar hela tiden blir SD:are.

Sanningen är att vänstern får anpassa sig jävligt snabbt nu, för det man håller på att göra med sina utspel och Arnstadlogik är att putta SD åt högerhållet och med tanke på hur opinionen ser ut inom Moderaterna så krävs det inget geni för att räkna ut att SD som borgerligt stödparti inom bara några år kan vara en realitet. I så fall är vänsterblocket oerhört långt ifrån någon regeringsmakt, och jag ser inte överhuvudtaget hur de skulle kunna regera inom en lång, lång framtid med tanke på den enorma majoritet som SD och Alliansen har.
2015-09-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Faktum kvarstår att sifo själva sagt att de inte är intresserade av att mäta sd mer rätt, och att de är nöjda med sitt miserabla resultat som, faktiskt var käpprätt åt helvete, var fel.

Nästan PK-klass på den första meningen i form av vinkling av verkligheten. Har Sifo uttryckligen sagt att de inte är intresserade av att mäta SD mer RÄTT?
Eller är det helt enkelt så att de inte är intresserade av att ändra sin grundmetod för opinionsundersökningar eftersom de själva tycker den är den bästa för att mäta hela spektrat av partier.

Och vilka förändringar har Sentio gjort för att mäta S och V mer korrekt? Är det viktigare ur en strikt vetenskaplig synvinkel att just SD:s opinionssiffror prickas?

Citat:
Sedan kan du bolla runt resonemang hur du vill. Men då borde du byta användarnamn först så du inte framstår som en hycklare.

Jag väntar ivrigt på att du utvecklar detta påstående.
2015-09-26, 18:38
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor

Och vilka förändringar har Sentio gjort för att mäta S och V mer korrekt? Är det viktigare ur en strikt vetenskaplig synvinkel att just SD:s opinionssiffror prickas?

Korrekt uppfattat!

I den här Tråden är det speciellt viktigt att mätresultaten för SD är oklanderliga.

Skojarinstituten Sifo, Ipsos och Skop är väl dokumenterade som kvalificerade skojare!
2015-09-26, 18:41
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Nästan PK-klass på den första meningen i form av vinkling av verkligheten. Har Sifo uttryckligen sagt att de inte är intresserade av att mäta SD mer RÄTT?
Eller är det helt enkelt så att de inte är intresserade av att ändra sin grundmetod för opinionsundersökningar eftersom de själva tycker den är den bästa för att mäta hela spektrat av partier.

Jag väntar ivrigt på att du utvecklar detta påstående.

Enligt novus nestor Sjöström är det vad de sagt. Så orden får stå för honom.

Sifo kan tycka vad de vill om att deras metod är bäst. Men verkligheten visar att de inte är bäst överlag och extremt dåliga vad gäller sd.

Vad gäller din ivriga väntan på att jag ska utveckla påståendet så ber jag om ursäkt. Jag tappade humöret, vilket jag ofta gör när man hänvisar till statistik som en sanning när den bygger på felaktiga metoder från en charlatan.
2015-09-26, 18:41
Medlem
Citat:

Tror inte att jag har sett någon hävda att Sentio är bäst på att mäta varje enskilt parti. Olika institut har olika styrkor och svagheter.

Den här tråden är däremot Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar, det enda intressant då är hur korrekt OI mäter SD.

Det ska däremot påpekas att sentios genomsnittliga fel på samtliga partier är ganska lågt.
2015-09-26, 18:45
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:

Ungefär så tror jag att de resonerar. Den här tråden handlar visserligen om SD i opinionsmätningar men instituten måste tänka större än så.

Det är klart att gammel-OI inser att de bommat SD grovt senaste valen. Jag personligen tror ju, som jag tidigare redogjort för, att det i SDs fall bland annat handlar om att valhandlingsviktningen inte klarar av starkt växande partier där sympatisörerna i stor utsträckning inte vill ställa upp i undersökningar, alternativt inte svarar ärligt om de ställer upp. Kanske har Sifo (med flera) vid de senaste valen chansat på att SD ska sluta växa så fort - så att deras metoder ska börja fungera bättre igen - istället för att börja mixtra med vad som i övrigt verkar fungera bra?

Hursomhelst så är klassiska telefonbaserade metoder på sikt ett minne blott och vill Sifo vara med framöver så lär det krävas förändring.
2015-09-26, 18:57
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Tror inte att jag har sett någon hävda att Sentio är bäst på att mäta varje enskilt parti. Olika institut har olika styrkor och svagheter.

Den här tråden är däremot Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar, det enda intressant då är hur korrekt OI mäter SD.

Det ska däremot påpekas att sentios genomsnittliga fel på samtliga partier är ganska lågt.

Hur OI mäter andra partier än SD är såklart också relevant eftersom man ofta jämför SD med andra partier. När SD chockade världen i YouGov häromsistens, hur många i denna tråd ägnade då ens en tanke åt att fundera på hur bra YouGov är på att mäta S och M?
2015-09-26, 19:30
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det hela är ju rätt tramsigt. För det första så röstar många av invandrarna, i allt högre utsträckning, på SD till att börja med, i synnerhet de icke-arabmuslimska grupperna, folk från balkan, kurder, syrianer, kristna och dylikt. Arabvärlden är ett helt lapptäcke av grupperingar och folkslag och det är många som ogillar den nuvarande inströmningen av de människor man flydde från, från början.

För det andra så är röstfrekvensen inte särskilt hög bland nykomna. Om man tror att sossarna kommer sitta i förarsätet med en sådan här politik så är man tokig helt enkelt. Det som håller på att hända är att man tappar arbetarväljare i rasande takt, SD har blivit ett tredje maktblock på över 20% på oerhört kort tid och har nu en hel folkrörelse i ryggen. Det är bara att se på LO som exempel, hur länge kommer de kunna hålla emot när fler och fler medlemmar hela tiden blir SD:are.

Sanningen är att vänstern får anpassa sig jävligt snabbt nu, för det man håller på att göra med sina utspel och Arnstadlogik är att putta SD åt högerhållet och med tanke på hur opinionen ser ut inom Moderaterna så krävs det inget geni för att räkna ut att SD som borgerligt stödparti inom bara några år kan vara en realitet. I så fall är vänsterblocket oerhört långt ifrån någon regeringsmakt, och jag ser inte överhuvudtaget hur de skulle kunna regera inom en lång, lång framtid med tanke på den enorma majoritet som SD och Alliansen har.
Precis. Folk här måste börja förstå att strategin är inte att fylla landet med valboskap för flödet över till SD kommer alltid (nästan alltid) att vara högre. Alliansens strategi är underlig dock. De är för extrem massinvandring och knappt några av dessa kommer att rösta på dem, deras dagar kommer att vara räknade ju sämre Sverige blir.

Fortsätter allt som det gör just nu så finns det INGA andra alternativ i det här landet. SD KOMMER att öka, inget kan stoppa den utvecklingen. Så vida Sverige inte vinner på lotteri och alla människor blir miljonärer.
2015-09-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Hur OI mäter andra partier än SD är såklart också relevant eftersom man ofta jämför SD med andra partier. När SD chockade världen i YouGov häromsistens, hur många i denna tråd ägnade då ens en tanke åt att fundera på hur bra YouGov är på att mäta S och M?

Det är självklart relevant i frågan om man jämför SD med andra partier i samma mätning.

Det jag menade var att om frågan endast är om vilket stöd SD har så är det smartast att kolla på YouGov eller Sentio. Om det du är intresserad av är hur SD förhåller sig till andra partier så ska du självklart kolla på fler OI eftersom YouGov och Sentio inte direkt mäter alla perfekt.
2015-09-26, 20:18
Medlem
Lost-Souls avatar
SD har en kraftig medlemsökning för tillfället, över 1000 medlemmar har strömmat till på bara de senaste två veckorna. Det är en rent brutal tillväxt och rent opinionsmässigt så ser det såklart positivt ut då medlemsantal brukar gå hand i hand med opinionssiffrorna.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/18%20Main%20frame%20Medlem.html
2015-09-26, 20:25
Medlem
different_trips avatar
Tror faktiskt att SD kommer ha en svacka framöver.

Jag är rädd för att många "väljare" har handlat i affekt pga allt kaos runt oss. Via en webbundersökning är det lätt att trycka in SD för att man är förbannad. Man har sett något på facebook, läst någon nyhet eller liknande.

Jag tror många kommer gå tillbaka på valdagen 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in