2015-09-26, 11:26
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Sentio har visat sig bäst under tre val.

Jag vet att Sentio mätt SD inför valen 2010 och 2014, men vilket är det tredje?
2015-09-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag vet att Sentio mätt SD inför valen 2010 och 2014, men vilket är det tredje?
EU-valet?
2015-09-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Aftonbladet/Inizio frågor

"Frågan som ställdes var:
”Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?”

Om respondenten inte uppger parti får de följdfrågan:
”Vilket parti lutar det mot?”
och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan:
”Vilket parti tycker du är minst dåligt?”.
I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att visa resultatet av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag."

Huvudfrågan är korrekt och ger riktiga resultat nära en riktig valsituation.

De felaktiga följdfrågorna däremot ändrar de riktiga resultaten annars hade de inte ställts.
Internationella professionella institut som Sentio och YouGov har inga följdfrågor.
Inizio är amatörer och har kopierat svenska telefoninstituts felaktiga följdfrågor.

Upskattningsvis innebär följdfrågorna att SD sänks uppemot 4 procentenheter.
Håller man sig till just första frågan så kommer man få ett stort antal osäkra mellan valen.

Och OU kommer då inte att spegla situationen vid ett val utan anger just de som är tämligen säkra.
Det finns inget som säger att alla osäkra kommer att fördela sig på samma sätt.

Krispiga krämen visade tidigare, med data, att Sifo var tämligen duktiga på att pricka rätt på S inför valen. Och någon annan invände att man överskattade S mellan valen.
Och den eventuella överskattningen är troligen en effekt av just detta. S väljare är mer religiösa och håller fast vid sitt parti, medan borgare är mer dynamiska och hoppar emellan. Därmed är andelen borgerliga bland osäkra mycket större och tittar man bara på de säkra så blir S överrepresenterade.

Har man nu med följdfrågorna så minskar andelen osäkra och situationen blir mer som vid ett val. Vid ett val får den som bestämt sig för att rösta, men inte har något föredraget parti, iaf gå och lägga sin röst på det minst dåliga alternativet.

Följdfrågorna gör att den som analyserar resultaten får en bättre uppfattning om andelen kärnväljare och vilken potential partierna har. Det lär vara efterfrågad data bland partierna.

OBS att vad som presenteras i media kan ju vara vilket som helst av de tre resultaten. (Jag antar att det inte skrivs ut).
Det kan ju vara bara resultatet av den första frågan. Svaren på det två efterföljande får man köpa separat av Inizio. Att OI passar på och ställer extrafrågor är inte detsamma som att det är vad som redovisas i tidningarna.
2015-09-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Ditt inlägg har viss relevans, tills man når den meningen. Dock håller jag med om att det förmodligen inte är helt lätt att vikta om för att rätta till en metod som slår fel på ett parti utan att orsaka felutslag på andra håll. Vad man kan använda Sentio till, med rätt hög konfidens, är att slå fast att sd har x% och summan av övriga är (100-x)%. Hur dessa 100-x är fördelade kanske Sentio inte är lika säkra på att mäta.

/SP

Jag vet inte om du kör dubbelironi. Men jag vill ta det säkra före det osäkra och påpeka att mitt inlägg om Pascalidous och Ernmans begåvning var ironiskt.
2015-09-26, 11:50
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Exakt. Det är väl skiljelinjen i svensk inrikespolitik just nu, stoppad eller fortsatt invandringen.

Utöver det tillkommer intresset om något/några partier håller på att inte klara 4 % spärren. Dessutom kan det finnas ett intresse på de hittills stora partierna S och M.

KD och Fp riskerar åka ur. MP är på gränsen att riskera åka ur, V och C rätt ointressanta.

S och M i sig rätt ointressanta att mäta exakt, men mer intressant att se hur de ligger i förhållande till SD. Fördelningen av väljarna mellan SD, S och M kan också vara intressant.

Instämmer helt!

Bra och funktionell koncentration på väsentligheterna i OU och vår Tråd.
2015-09-26, 12:59
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Så då frågar jag dig. Är Sentios och Yougovs senaste siffror för S alldeles för låga för att vara annat än styrning/manipulation i form av urval, viktning, frågeställning. Med en skitsnygg folihatt påsatt kanske t.om rent av lögner?

Nej jag tror de stämmer rätt bra idag på både S och M +- ett par procentenheter. Hade du frågat samma fråga för ett år sedan hade du fått ett lite annorlunda svar. Nog OT nu.
2015-09-26, 14:09
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Enligt nedanstående länk så prickade Sifo det totala valresultatet bättre än såväl Sentio som Yougov. Att då som du påstå att deras mätningar gått käpprätt åt h-e flera val i rad är därmed fullständigt ologiskt. Det är sant att de har missat på SD två val i rad (vilket för övrigt är ett osedvanligt klent urval för att avgöra huruvida ett institut är rätt ute eller inte).

Sifo är inte intresserade av att ändra sitt "mätfel" på SD därför att de förmodligen inte anser att de har ett mätfel på SD. Och även om de skulle misstänka att de ligger för lågt på SD så antar jag att en eventuell omviktning kan göra att de istället bommar andra partier.
Med tanke på att Sifo hade en total avvikelse på 9,6%-enheter på samtliga partier mellan sista OU innan valet och valresultatet medan Yougov och Sentio hade 11 respektive 10,2 så kan jag förstå att Sifo inte är intresserade av att ändra viktningen.

Yougov och Sentio var väldigt fel ute på såväl S som V i valet men jag har inte sett någon i forumet som har varit intresserad av att helt förkasta dessa instituts trovärdighet. Däremot har begåvade damer som Ernman och Pascalidou gjort just det.
De som dömer ut Sifo och Ipsos är bara inverterade kopior av Ernman och Pascalidou.

Min personliga åsikt är att Sifo missar SD ganska grovt även i nuvarande undersökningar men jag skulle definitivt inte ta gift på det.

https://maktochpolitik.files.wordpress.com/2014/09/sistamc3a4tningen.png

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om att den undersökningen du länkar till begår ett grovt misstag i sin analys och kommer fram till fel slutsats.

Den oi som var överlägset bäst, genomgående alla partier, om man jämför med valresultatet var United minds. Men den finns ju tyvärr inte längre.

Faktum kvarstår att sifo själva sagt att de inte är intresserade av att mäta sd mer rätt, och att de är nöjda med sitt miserabla resultat som, faktiskt var käpprätt åt helvete, var fel. Sedan kan du bolla runt resonemang hur du vill. Men då borde du byta användarnamn först så du inte framstår som en hycklare.
2015-09-26, 14:58
Medlem
Det är ju allmänt känt att telefonintervjuer ger en för låg siffra för invandringskritiska röster, såsom när LePenn gick till andra omgången i Franska president valet; det var en chock för etablissemanget som saknar motstycke.

Det är ju inte så att debatt-klimatet i Sverige ger en anledning att tro att den effekten inte finns här.

Sen brukar det var en lagg på 3 månader för opinionen flyttar sej, så framåt okt/nov lär man väl se huruvida flyktingkampanjen från media påverkat.
2015-09-26, 15:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Är det ingen mer än jag som begripit att folkförrädarna skyndar på invandringen nu för att importera valboskap? De är panikslagna av SD:s framgångar och gör nu allt för att vända trenden. Om de lyckas få hit så många invandrare under kort tid som möjligt till nästa val, så finns chansen att svenskarna kommer att vara i minoritet/ utgöra kanske endast hälften av befiolkningen, och då kan SD inte få majoritet. Det är helt klart en utstuderad strategi. Jag är rädd att det är kört för all framtid.

Jo lite samma mentalitet som Nazisterna körde med i slutet av andra världskriget,trots man visste att det var kört.
2015-09-26, 15:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Aftonbladet/Inizio frågor

"Frågan som ställdes var:
”Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?”

Om respondenten inte uppger parti får de följdfrågan:
”Vilket parti lutar det mot?”
och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan:
”Vilket parti tycker du är minst dåligt?”.
I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att visa resultatet av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag."

Huvudfrågan är korrekt och ger riktiga resultat nära en riktig valsituation.

De felaktiga följdfrågorna däremot ändrar de riktiga resultaten annars hade de inte ställts.
Internationella professionella institut som Sentio och YouGov har inga följdfrågor.
Inizio är amatörer och har kopierat svenska telefoninstituts felaktiga följdfrågor.

Upskattningsvis innebär följdfrågorna att SD sänks uppemot 4 procentenheter.
Och det tror du du att man är omedveten om?
2015-09-26, 15:15
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Enligt nedanstående länk så prickade Sifo det totala valresultatet bättre än såväl Sentio som Yougov. Att då som du påstå att deras mätningar gått käpprätt åt h-e flera val i rad är därmed fullständigt ologiskt. Det är sant att de har missat på SD två val i rad (vilket för övrigt är ett osedvanligt klent urval för att avgöra huruvida ett institut är rätt ute eller inte).

Sifo är inte intresserade av att ändra sitt "mätfel" på SD därför att de förmodligen inte anser att de har ett mätfel på SD. Och även om de skulle misstänka att de ligger för lågt på SD så antar jag att en eventuell omviktning kan göra att de istället bommar andra partier.
Med tanke på att Sifo hade en total avvikelse på 9,6%-enheter på samtliga partier mellan sista OU innan valet och valresultatet medan Yougov och Sentio hade 11 respektive 10,2 så kan jag förstå att Sifo inte är intresserade av att ändra viktningen.

Yougov och Sentio var väldigt fel ute på såväl S som V i valet men jag har inte sett någon i forumet som har varit intresserad av att helt förkasta dessa instituts trovärdighet. Däremot har begåvade damer som Ernman och Pascalidou gjort just det.
De som dömer ut Sifo och Ipsos är bara inverterade kopior av Ernman och Pascalidou.

Min personliga åsikt är att Sifo missar SD ganska grovt även i nuvarande undersökningar men jag skulle definitivt inte ta gift på det.

https://maktochpolitik.files.wordpress.com/2014/09/sistamc3a4tningen.png

Nej ,man har totalt misslyckats med både SD och MP ,fast åt olika håll. vi säger inte att sentio är bästa på alla partier,utan sentio och yougov är bäst på SD.
Sossar och moderater är det flera instititut som har fel på vilket egentligen förvånar ,då dom borde vara både stora och stabila,men märkligt nog håller de undersökningar som besällts av allianstrogna moderaterna högre,och de som beställts av vänstern sossarna högre,visst är det märkligt?
2015-09-26, 15:18
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jo lite samma mentalitet som Nazisterna körde med i slutet av andra världskriget,trots man visste att det var kört.
Men det är inte därför de importerar folk. Som jag skrivit om tidigare så ökar SD självklart snabbare än vad invandrarna vallfärdar till S. Än så länge är svenskarna fler och ju mer som blir drabbade desto fler röstar SD. Sen får man inte glömma att många invandrare själva röstar SD.

Det jag undrar hela tiden över är vad det är för slösinta undermänniskor som ska byta till SD NU?! Varför inte för 10 eller åtminstone 5 år sedan? Måste man bli våldtagen av en neger för att förstå vad som händer med samhället eller vad är det som gör folk så dumma i huvudet? Ser ner på er som inte röstar SD fören precis nyligen. Jag förstod när jag var ungefär 13 år åt vilket håll samhällsutvecklingen var på väg. Sen utbildade jag mig till nationalekonom och förstod ännu mer det jag redan förstått.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in