2015-09-26, 19:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Förutom att det pratats om Lisas tillhörigheter hela tiden, finns inte möjligheten att man hittat någon tillhörighet från MGM på eller vid Lisas kropp? Något som använts vid mordet eller vid flytten av kroppen? D.v.s att tillhörigheter som binder honom till Lisa också kan innefatta någon av hans tillhörigheter?

Då borde det ha kommunicerats.

Jag måste kolla några trådsanningar som vuxit till sig:
DNA som binder NB till gärningen - källa på det tack.
Snara inblandad i mordet eller som mordvapen. Okej att det framförs i en artikel men utan bekräftelse från SL!

Till sist en fråga som måste vara intressant för utredningen. Det blod från NB som återfinns på Lisas tillhörigheter, hur har det avsatts? Kanske är det just det svaret man väntar på från NFC
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-26 kl. 19:07.
2015-09-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Då borde det ha kommunicerats.

Jag måste kolla några trådsanningar som vuxit till sig:
DNA som binder NB till gärningen - källa på det tack.
Snara inblandad i mordet eller mordvapen. Okej att det framförs i en artikel men utan bekräftelse från SL!

Till sist en fråga som måste vara intressant för utredningen. Det blod från NB som återfinns på Lisas ägodelar, hur har det avsatts? Kanske är det svaret man väntar på från NFC.

Brottsplats Sverige, programmet.
https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752
Inte DNA, utan "teknisk bevisning som binder MGM till gärningen".

Och blod, vet vi att det är blod? Det kan vara hudavlagringar etc, egentligen vad som helst som kan lämna DNA.
2015-09-26, 19:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../DNA som binder NB till gärningen - källa på det tack.
I HA:s program sades uttryckligen att teknisk bevisning kopplar honom till själva mordet, inte bara till LH:s tillhörigheter. - För att ta ett exempel kan NB:s blod ha droppat ned på ett klädesplagg LH varit iförd då hon hittades. - Om så är fallet, är fallet avslutat...
Senast redigerad av letsdoit 2015-09-26 kl. 19:49.
2015-09-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Aro säger i början av Brottsplats Sverige att det ´"finns tekniska spår som direkt binder honom till sätter LH mördades på".
I övrigt att hon kvävts,men inte var och inte hur..

Mycket av det som skrivs handlar fortfarande om spekulationer.Varifrån uppgifterna som Aro kom med har kommit sägs väl inte

Det nämns ingen snara annat än här i tråden såvitt jag vet

I expressen GT.
2015-09-26, 19:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Brottsplats Sverige, programmet.
https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752
Inte DNA, utan "teknisk bevisning som binder MGM till gärningen".

Och blod, vet vi att det är blod? Det kan vara hudavlagringar etc, egentligen vad som helst som kan lämna DNA.

Ok, jag kan inte se detta men tack ändå
Nu tänkte jag på blodet som är bekräftat funnet på Lisas saker. "Teknisk bevisning som binder MGM till gärningen" kan ju vara lite vad som helst. Men om det inte är DNA, fingeravtryck eller annat låter det som något slags indicium bara, inte något bindande. Rätta mig om jag har fel.
Men det där programmet blev ju sågat av polisen redan innan det sändes, så den källan är tvivelaktig hur som helst.
2015-09-26, 19:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I HA:s program sades uttryckligen att NB:s DNA kopplar honom till själva mordet, inte bara till LH:s tillhörigheter. - För att ta ett exempel kan NB:s blod ha droppat ned på ett klädesplagg LH varit iförd då hon hittades. - Om så är fallet, är fallet avslutat...
DNA kan också sitta på mordvapnet, ett redskap som NB använde i sitt jobb. - Om så är fallet, är fallet öppet...
2015-09-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
DNA kan också sitta på mordvapnet, ett redskap som NB använde i sitt jobb. - Om så är fallet, är fallet öppet...

Tror du inte Lisas dna är på det isåfall? Varför har han redskap med lisas dna. Lisa Som han aldrig träffat...
2015-09-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ok, jag kan inte se detta men tack ändå
Nu tänkte jag på blodet som är bekräftat funnet på Lisas saker. "Teknisk bevisning som binder MGM till gärningen" kan ju vara lite vad som helst. Men om det inte är DNA, fingeravtryck eller annat låter det som något slags indicium bara, inte något bindande. Rätta mig om jag har fel.
Men det där programmet blev ju sågat av polisen redan innan det sändes, så den källan är tvivelaktig hur som helst.

Fetade: Javisst, fel av mig

Det enda som sågades var dödsorsaken "kvävning" för att "begreppet var så brett".
Man sågade inte hela programmet.
Men det är ändå nyttigt att vara kritisk till uppgifterna, vilket jag är, men det är vad som kommit fram iaf.
2015-09-26, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Aro säger i början av Brottsplats Sverige att den häktade kan knytas till brottet genom det sätt LH avled I övrigt fanns inte just något nytt mer än att hon kvävts,men inte hur.
Mycket av det som skrivs handlar fortfarande om spekulationer.Varifrån uppgifterna som Aro kom med har kommit sägs väl inte

Om det ligger någon sanning i det Aro säger - att MGM kan "knytas till brottet genom det sätt LH avled på" - så borde det betyda att man funnit hans DNA på något som används vid mordet, det som kvävt/strypt henne till döds (om nu kvävning är dödsorsak) och/eller så har han använt sig av någon egen tillhörighet, kanske något han använder i jobbet, lina, rep eller dylikt, vet ej vad snickare kan tänkas ha och det som använts är fullt av hans DNA-spår. Endera återfanns detta vid mordplatsen eller kroppen, eller så är det en sak han försökt göra sig av med men som hittats och då har man funnit DNA-spår av både honom och LH på denna sak.
2015-09-26, 19:20
Medlem
chilimansons avatar
En form av snara ska också ha använts, enligt nya uppgifter till GT:

Kan det vara en sådan här snara som använts??

http://www.qimtek.se/news/buntbandet_med_det_oppna_lashuvudet-7302.html

Bra om man använder handskar för att slippa att lämna spår .
Senast redigerad av chilimanson 2015-09-26 kl. 19:27.
2015-09-26, 19:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigrabbit
Tror du inte Lisas dna är på det isåfall? Varför har han redskap med lisas dna. Lisa Som han aldrig träffat...
Det har inte framkommit att Lisas DNA skulle finnas någonstans, men det är sannolikt att Lisas DNA finns på mordvapnet. Mordoffers DNA brukar hamna på mordvapen, om det inte är skjutvapen, förstås.
2015-09-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har inte framkommit att Lisas DNA skulle finnas någonstans, men det är sannolikt att Lisas DNA finns på mordvapnet. Mordoffers DNA brukar hamna på mordvapen, om det inte är skjutvapen, förstås.

Precis. Och hans dna som används i arbetet , skrev du. 1+1=? .

"ett redskap som NB använde i sitt jobb. - Om så är fallet, är fallet öppet."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in