2015-09-25, 23:11
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
ingen som vet?

Toppisar. Nån enstaka jag är osäker på dock, Men tror du prickat rätt på det mesta. Några var lite små trasiga/mosade så gör identifikation svårare. Men du har ju ett par bra exemplar där. Har du nu plockat rätt på dom så bör du ju även prickat rätt på dom som är lite halv trasiga.
Citera
2015-09-25, 23:14
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPuffPuffarna
Tjena jag och ett par kompisar har vart ute o plockat (Nybörjare :/)

Nån snäll som skulle kunna säkerställa att de är toppisar? Är 3 som jag är lite tvek på i andra bilden som är lite mörkare.

Tack på förhand för dessa käkas imorgon!!!! :P

http://imgur.com/a/sIn30

Ser rätt ut.
Citera
2015-09-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Ser rätt ut.

Okej alla då?

Tack!!!
Citera
2015-09-25, 23:32
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPuffPuffarna
Okej alla då?

Tack!!!

Osäker på dom 2 längst upp till höger. Den med helt mörk fot samt den under. Har dock vart med om dom som vart så fuktiga så foten vart lite mörkare. Hatten på den under tycker jag ser lite konstig ut, men kanske jag som inbillar mig. Är rätt trött. Är nog någon annan som kommer ge dig ett svar också ska du se Dom andra ser iaf att att vara rätt, är ett par bra exemplar, och ett par som är svårare att identifiera men som är toppisar.
Citera
2015-09-25, 23:48
Medlem
Citat:
Osäker på dom 2 längst upp till höger. Den med helt mörk fot samt den under. Har dock vart med om dom som vart så fuktiga så foten vart lite mörkare. Hatten på den under tycker jag ser lite konstig ut, men kanske jag som inbillar mig. Är rätt trött. Är nog någon annan som kommer ge dig ett svar också ska du se Dom andra ser iaf att att vara rätt, är ett par bra exemplar, och ett par som är svårare att identifiera men som är toppisar.

Okej dom 3 med mörkare fot kan nog vara annan sort efter som dom inte riktigt hade samma sorts hatt och var lite annorlunda färg som du märker, eller så var dom bara lite äldre o hade fått mindre vatten?

Dom är tyvärr torkade nu så kan va svårt o identifiera dom
Citera
2015-09-25, 23:53
Medlem
Mommejrs avatar
Vissa kan se konstiga ut. Är foten/hatten helt mörk när den är torr är det fel dock. Vissa kan ha ganska stora hattar iaf.
Citera
2015-09-26, 01:42
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ser rätt ut.

Snälla ha lite koll innan du konstaterar att det är toppisar, majoriteten av dessa svampar är INTE toppisar, jag kan se toppisar här och var men hälften av svamparna är inga toppisar, läs på.
Citera
2015-09-26, 01:45
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julotas
Bump ingen som vet?

Vore kalas om du använde en bättre kamera, en av svamparna är i alla fall en toppis.
Citera
2015-09-26, 06:20
Medlem
Tjo!
någon som kan identifiera ifall detta e toppisar?
Hittad på gräsmatta om de spelar nån roll.
url på svamparna https://vid.me/DVfu fick lov att ta film eftersom win 10 inte låter min webcam ta bilder
Citera
2015-09-26, 07:58
Medlem
riskakanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskakans
Rätt eller fel?

http://imgur.com/gt8cfXm

Någon?
Citera
2015-09-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg
Snälla ha lite koll innan du konstaterar att det är toppisar, majoriteten av dessa svampar är INTE toppisar, jag kan se toppisar här och var men hälften av svamparna är inga toppisar, läs på.

Dock tror jag starkt på att alla är samma sort, FÖRUTOM dom 3 som har mycket mörkare rot.
Dom på ena bilden är hittade i gräsmatta som blir till och från klippt och dom andra hittade i en betad hage utan djur i.
Citera
2015-09-26, 11:08
Medlem
Godmorgon!

Var ute och skördade i Dalby utanför Lund igår och har sorterat bort de som jag vet är toppisar men blev några till som jag är osäker på. Allt är plockat i välgödslade kohagar. Alltså inte i någon skog och allihopa har växt ifrån gräsmark, inga träbitar eller dylikt!
Tror ni att någon av dem kan vara toppisar eller ska jag dumpa dem?

http://imgur.com/a/F2qvn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in