2015-09-26, 10:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det handlar med all sannolikhet om en tillhörighet, specificerat ett klädesplagg - som påträffades av MPS-patrullen.
Lite lösryckt men ändå:
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

"Polisen kom enligt Martin Fredman till fyndplatsen och hittade någonting som möjligtvis kunde kopplas till Lisa.
- Samtidigt på plats får vi i polisen vetskap om de här personerna. Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta.
"

Även: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab
(Trådinfo lagd innan denna artikel säger också - klädesplagg)

Allt av hur bla Fredman beskrivit, tråduppgifter från skribent som meddelat sig lite om detta och även i vilken turordning allt skedde, samt inte minst - hur förhörsinplocket går till - kokar ner det till ett begränsat antal tänkbara scenarion.
Minnes att span eller lättare form av följning funnits på enstaka/samtliga litauer sedan tidigt...

MPS gör fynd nära Martorp där bröderna för tillfället uppehåller sig. MPS-patrullen fastnar vid fyndet vilket föranleder en konfrontation mellan bröderna och patrullen.

Om konfrontationen innefattat våld, eller ett försök av bröderna att tex omhänderta fyndet, eller annat inom beteendet direkt suspekt - så hade polisinsatsen mot litauerna troligtvis varit betydligt mer påtaglig.
Jag tror att konfrontationen sker på ett mer förtäckt sätt. Förslagsvis försöker bröderna jaga bort MPS från området/ägorna.

EDIT
Skribent som berör konfrontationen:
Siamgaro
Tackar så hjärtligt för svar och ett utförligt sådant också.

Jo, jag har hängt med (en del glömmer man visserligen) och vet att det ska ha varit ett fynd som ev något plagg i samband med att de strax efter togs in till förhör. Det ska ändå bli mycket intressant att se vad det var mer specifikt. Undrar ändå om det kan ha varit så att de låtsades hitta något. Vi får se. Du har bra koll i alla fall.
2015-09-26, 10:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
De här börjar bli väldigt märkligt, har den misstänkte alibi nu oxå?
Ja tydligen. Och däri består väl misstanken om skyddande av brottsling.
2015-09-26, 10:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.expressen.se/gt/taktiken-knacka-35-aringens-alibi/

Taktiken: Knäcka 35-åringens alibi

Publicerad 26 sep 2015 08:04

Intressant, med tanke på den kommande rättegången. Om nu MGM har ett alibi (och hans anhöriga ej kan/vill ändra sina utsagor så att MGM's alibi knäcks), så kan bevisningen mot MGM bli svagare.

Dessutom är det - med tanke på rådande yppandeförbud - anmärkningsvärt att en sådan uppgift lämnas till media. Detta innebär väl i praktiken att en viktig omständighet (d.v.s. att MGM har alibi) har kommit till allmänhetens kännedom under pågående förundersökning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-09-26 kl. 10:29.
2015-09-26, 10:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tackar så hjärtligt för svar och ett utförligt sådant också.

Jo, jag har hängt med (en del glömmer man visserligen) och vet att det ska ha varit ett fynd som ev något plagg i samband med att de strax efter togs in till förhör. Det ska ändå bli mycket intressant att se vad det var mer specifikt. Undrar ändå om det kan ha varit så att de låtsades hitta något. Vi får se. Du har bra koll i alla fall.

Det är mycket av mina egna slutsatser, lika goda/dåliga som någon annans, men varsågod för all del

Ja, det ska bli en av de mer intressanta bitarna att få reda på.
Speciellt om det kommer beskrivas något om varför en utsänd MPS-patrull lyckades tajma sin närvaro så snyggt.
2015-09-26, 10:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant, med tanke på den kommande rättegången. Om nu MGM har ett alibi (och hans anhöriga ej kan/vill knäcka det), så kan bevisningen bli svagare mot MGM.

Dessutom är det - med tanke på rådande yppandeförbud - anmärkningsvärt att en sådan uppgift lämnas till media. Detta innebär väl i praktiken att en viktig omständighet (d.v.s. att MGM har alibi) har kommit till allmänhetens kännedom under pågående förundersökning.
Verkar som att mer och mer sipprar ut nu när slutförhören verkar vara över och åtal närmar sig. Det kan betyda att de känner sig trygga med vad de har. Men där lär jag få mothugg.
2015-09-26, 10:34
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om konfrontationen innefattat våld, eller ett försök av bröderna att tex omhänderta fyndet, eller annat inom beteendet direkt suspekt - så hade polisinsatsen mot litauerna troligtvis varit betydligt mer påtaglig.
Jag tror att konfrontationen sker på ett mer förtäckt sätt. Förslagsvis försöker bröderna jaga bort MPS från området/ägorna.
Antagligen inget så drastiskt som att de försöker jaga bort MP, det vore ju allt för uppenbart. Snarare kanske att de stod en bit bort och spanade oroligt när MP närmade sig platsen där något föremål fanns. När sedan fyndet gjordes blev bröderna skräckslagna och började kanske snabbt avlägsna sig.
Det behövs ingen polisiär intuition till att förstå att nåt är skumt om bröderna hade gått till angrepp mot MP och försökt slita ifrån dem föremålet...typ...
2015-09-26, 10:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Verkar som att mer och mer sipprar ut nu när slutförhören verkar vara över och åtal närmar sig. Det kan betyda att de känner sig trygga med vad de har. Men där lär jag få mothugg.

http://www.news55.se/artiklar/kriminalkommissarie-felaktiga-lisa-holm-rykten-stor-utredningen/

Kriminalkommissarie: ”Felaktiga Lisa Holm-rykten stör utredningen”
2015-09-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ja tydligen. Och däri består väl misstanken om skyddande av brottsling.
Kan verkligen de andra medmisstänkta ge MGM alibi, låter otroligt.
2015-09-26, 10:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Ja, precis så tänkte jag också först. Men som jag tolkar det från artikeln i Expressen, så är det snarare försvarets sida som bidragit till att detta sipprat ut (d.v.s. advokaten till den 35-årige huvudmisstänktes fru).

Kan detta vara någon medeveten strategi från försvaret? D.v.s. att de - när åtalet närmar sig - vill underminera åtalspunkterna för MGM.
2015-09-26, 10:42
Medlem
Angående handsken så var det, enligt någon tidning, fler händer än någon Litauer som tog i den. Alltså ett värdelöst bevis!

Annat som framförts som bevis är det där med någon som kört fort. Varför skulle just den bilen vara intressant även om den nu tillhörde Litauern? Är fortkörning ett bevis på brott? Visst där kan finnas bevis i bilen men i pressen har man inte presenterat någonting.

Man har i pressen insinuerat att taksittningen var en spaning på Lisa Holm. Om jag är takläggare och befinner mig på ett tak så skulle jag genast bli misstänkt som mördare av Lisa Holm? Är ju rent löjligt att spekulera så vilt!

Enligt uppgift i pressen så deltog inte Litauerna i letandet efter Lisa Holm och detta skulle också kunna ge misstanke om brott. Ja det kan ju vara ett halmstrå, men tänk efter. Är Du/jag i ett främmande land och jobbar så är det väl inte på långa vägar säkert att Du/jag skulle delta i letandet? Och jag deltog ej själv så det är kanske dags att misstänka mig?

Och den som tror att jag enbart gör detta för att det handlar om Litauer har helt fel och skall sluta spekulera. Jag gör detta därför att jag tror detta fall kan bli ett sjuhelvetes bakslag. Och att man koncentrerar sig för mycket på Litauerna och resultatet att en mördare går fri och Lisa Holms föräldrar aldrig får ett avslut!

Sluta var så kategoriska att det är den anhållne med flera som gjort dådet. Försök se om det är de utan rimligt tvivel. Sluta gå på allt ljug, spekulationer och vinklingar pressen gör. Och tänk i lita andra banor så kanske ni också ser på det hela på ett annat sätt.

Och är det nu så att man så småningom hittar de "riktige" mördaren och det inte är Litauerna så skall alla tre Litauerna ha rikligt skadestånd.

Och slutligen, alla vittnen som uttalar sig lär vara kraftigt påverkade av slutresultatet och bör väl också tas med en stor nypa salt. Enligt vad jag hört så är vittnen rena döden för utredningar och efter vissa intervjuer i Tv så ser/hör man hur färgad av situationen berättelsen är!
Senast redigerad av Helalf 2015-09-26 kl. 10:48.
2015-09-26, 10:48
Medlem
Gusselbys avatar
Det kan vara så att de förstod att ett gripande var nära förestående. Är inne på att det nu finns sanna/osanna uppgifter om att fler än ett fynd har passerat flera händer och att tillhörigheter därför kan ha placerats ut i efterhand, de skulle ju annars kunnat hålla sådant som kan spåras ihop med kroppen. Tänker här att kroppen har antingen smutsats ner kraftigt eller på något sätt rengjorts noga. Hur som helst är det fasansfullt. Kan säga att jag har haft mardrömmar om detta inatt och det är en sällsynt företeelse. Då kan man få en glimt av hur anhöriga har det.
2015-09-26, 10:49
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant, med tanke på den kommande rättegången. Om nu MGM har ett alibi (och hans anhöriga ej kan/vill ändra sina utsagor så att MGM's alibi knäcks), så kan bevisningen mot MGM bli svagare.

Eller att de tre har pratat ihop sig om att de var hemma vid den kritiska tidpunkten. De kan ha fått klargjort för sig vid svenskarnas besök att bevisen är övertydliga mot NB och att de själva kan råka ut för rättsliga följder för skyddande av brottsling eller mened eller nåt. Det kan ha varit det huvudsakliga syftet med resan till Litauen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in