2015-09-25, 17:38
Medlem
Det blir att åka kollektivtrafik till jobbet. Du bör också berätta för din arbetsgivare att ditt körkort är indraget. Skulle du köra i tjänst och arbetsgivaren får reda på det så är det skäl för direkt uppsägning.
Citera
2015-09-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det blir att åka kollektivtrafik till jobbet. Du bör också berätta för din arbetsgivare att ditt körkort är indraget. Skulle du köra i tjänst och arbetsgivaren får reda på det så är det skäl för direkt uppsägning.

Det roliga nu är ju att när jag kör sträckan med google maps så står det 110km/h där jag blev filmad och stoppad. 2km innan ser jag en 70 skylt. Men de följde inte efter mig mer än 500m. Och 110km/h skylten börjar 1000m innan jag stannar.

Har ju 48h på mig, så kommer åka dit igen och filma sträckan så jag kan bevisa var hastighetsskyltarna står. Om jag har rätt, vad kan jag göra då? Vem ringer man?

Jag har ju trots allt skrivit på. Men jag är 99% säker att jag inte körde ca 45km/h för fort där det var 70. Men visst att jag kan åkt över 110 någon km/h när jag blev stoppad, och där det var 110
Citera
2015-09-25, 20:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Direkt uppsägning???

Uppsägning sker i så fall utifrån saklig grund och innehåller uppsägningstid.

Menar du direkt avsked så regleras det här och blir knappast aktuellt...

https://lagen.nu/1982:80#P18
Citera
2015-09-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
Det roliga nu är ju att när jag kör sträckan med google maps så står det 110km/h där jag blev filmad och stoppad. 2km innan ser jag en 70 skylt. Men de följde inte efter mig mer än 500m. Och 110km/h skylten börjar 1000m innan jag stannar.

Har ju 48h på mig, så kommer åka dit igen och filma sträckan så jag kan bevisa var hastighetsskyltarna står. Om jag har rätt, vad kan jag göra då? Vem ringer man?

Jag har ju trots allt skrivit på. Men jag är 99% säker att jag inte körde ca 45km/h för fort där det var 70. Men visst att jag kan åkt över 110 någon km/h när jag blev stoppad, och där det var 110

Har du skrivit på så är det kört. Det räknas som att du redan är dömd.
Att få en sådan dom uppriven är väldigt svårt och det händer inte speciellt ofta.

Du kommer få minst två månaders avstängning med körkortsbiten, om det inte är prövotid för då får du ta om kortet.
Att få tiden sänkt är i princip omöjligt. Det är rabiata mongon som sitter o bestämmer om du är lämplig att inneha körkort eller inte.

Man ska ALDRIG skriva på direkt.
Det första man ska göra är att fråga om de har fångat Palmes mördare, eftersom de har tid att åka runt o larva sig med hastighetsövervakning.
Sedan ska man skrika RÅDRUM.

Har de mätt på 500 meter?
Vilken mätmetod använde de?

Iofs är det för sent att rota i detta nu, eftersom du redan skrivit på.
Citera
2015-09-25, 20:53
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Sedan ska man skrika RÅDRUM.

Kom inte med tips om saker som du inte alls begriper något om.
Citera
2015-09-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kom inte med tips om saker som du inte alls begriper något om.

Kan du utveckla det där lite?
Citera
2015-09-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Jag kör i Stockholm ganska ofta. Finns det en hastighet så är det den som gäller för allmän säkerhet.

Ja, för det några byråkrater på Trafikverket bestämt är ju den allsmäktiga sanningen...
Citera
2015-09-26, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja, för det några byråkrater på Trafikverket bestämt är ju den allsmäktiga sanningen...

Ja så är det faktiskt. Vill du göra något åt det så får du börja jobba på Trafikverket.
Citera
2015-09-26, 01:50
Medlem
Du torskade i dag o har redan fått beslutet från Transportstyrelsen. De jobbar jävligt fort må jag säga då besluten om indragning måste skickas med vanlig post.
Sedan blir jag imponerad av att du fick fyra månaders indragning för en förseelse som ger mellan 1-3mån om det inte går till domstol.
Snacka om att du råkat illa ut samt att vi kan snacka om idioter som tror dig.
Citera
2015-09-26, 02:06
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
aa de spelade in och visade... Och jag skrev under... Vad ska man göra. Man får ju panik... Det roliga nu är ju att när jag kör sträckan med google maps så står det 110km/h där jag blev filmad och stoppad. Ca 2km innan ser jag en 70 skylt. Men de följde inte efter mig mer än 500m. Och 110km/h skylten börjar 1000m innan jagn stannar.

Har ju 48h på mig, så kommer åka dit igen och kolla då google maps bilder är från 2014.

Om jag har rätt, vad kan jag göra då? Vem ringer man?

Vad menar du? Kom poliserna fram med en liten skärm och visade dig en film på att du körde för fort? Det låter mycket, mycket konstigt. Vet inte riktigt om jag tror dig faktiskt.

Hur som helst så kan du absolut överklaga tiden för indraget körkort hos transportstyrelsen, och det är inte alls omöjligt att det går igenom. Jag fick tiden sänkt från tre månader till en månad, bara för att jag behövde bilen för att kunna arbeta. Min arbetsgivare var dock tvungen att skriva ett intyg på att jag verkligen behövde bilen.

Sen måste jag säga att jag inte förstår mig på er som skriver under såna där lappar där man direkt erkänner brott och godtar bötesföreläggande. Man får inte hårdare straff om man döms i en rättegång. Min senaste fortkörning för fem-sex år sedan, då jag körde runt 90km/t på en 30km/t-sträcka (Idiotiskt, jag vet!), gick till tingsrätten, och jag var ytterst nära på att komma undan. När dom ringde polisen som skulle vittna emot mig så fick dom först inget svar. Efter tre försök att nå honom så sa dom att dom gjorde ett sista försök, och då svarade han naturligtvis. Hade dom inte fått tag i honom så hade jag kommit undan. Skriver man under lappen om bötesföreläggande så är man i princip redan dömd. Dock kan man alltid dra tillbaka "erkännandet" och hävda att man inte förstod vad det var man skrev under, men det ser ändå sämre ut än om man nekar från första början.

Summa summarum - Neka alltid, hur uppenbart det än är att du är skyldig.
Citera
2015-09-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Vad menar du? Kom poliserna fram med en liten skärm och visade dig en film på att du körde för fort? Det låter mycket, mycket konstigt. Vet inte riktigt om jag tror dig faktiskt.

Hur som helst så kan du absolut överklaga tiden för indraget körkort hos transportstyrelsen, och det är inte alls omöjligt att det går igenom. Jag fick tiden sänkt från tre månader till en månad, bara för att jag behövde bilen för att kunna arbeta. Min arbetsgivare var dock tvungen att skriva ett intyg på att jag verkligen behövde bilen.

Sen måste jag säga att jag inte förstår mig på er som skriver under såna där lappar där man direkt erkänner brott och godtar bötesföreläggande. Man får inte hårdare straff om man döms i en rättegång. Min senaste fortkörning för fem-sex år sedan, då jag körde runt 90km/t på en 30km/t-sträcka (Idiotiskt, jag vet!), gick till tingsrätten, och jag var ytterst nära på att komma undan. När dom ringde polisen som skulle vittna emot mig så fick dom först inget svar. Efter tre försök att nå honom så sa dom att dom gjorde ett sista försök, och då svarade han naturligtvis. Hade dom inte fått tag i honom så hade jag kommit undan. Skriver man under lappen om bötesföreläggande så är man i princip redan dömd. Dock kan man alltid dra tillbaka "erkännandet" och hävda att man inte förstod vad det var man skrev under, men det ser ändå sämre ut än om man nekar från första början.

Summa summarum - Neka alltid, hur uppenbart det än är att du är skyldig.

De bad mig hoppa in i deras bil då det var på en motorväg. De hade en skärm där inne där det hade spelat in när de åkte ikapp mig på 110-vägen. (Där de påstår att det är 70)

Anledningen att jag skrev på direkt är att man blir så paff när man blir stoppad, och två poliser i princip säger att man är dum i huvudet. Å säger dem att jag åkte på en 70-väg, så lär man ju tro dem. Varför skulle de skämta?... Men uppenbart så är det sista gången jag skriver på en sådan där lapp igen.
Citera
2015-09-26, 17:59
Medlem
Idag stoppade jag en skitstövel som körde 115km/h på en 70-väg. Visserligen är det en flerfilig väg med flera 120km/h-sträckor, men på vissa ställen är sikten skymd med anslutande vägar och/eller bebyggelse och/eller upphörande viltstängsel med tillhörande faror och därför ska hastigheten givetvis vara lägre.

Hastighetssänkningen är väl skyltad och eftersom det är en hastighetsförändring finns givetvis skyltar på båda sidor av vägen, de går inte att missa. Skitstöveln blev inte glad när jag omhändertog körkortet på plats pga den grova överträdelsen. Det blir till att åka kommunalt några månader för den här jycken, såvida han inte hittar ett annat sätt att lösa sitt självförvållade problem. Kanske Flashback har några bra råd?

Hoppas jag inte behöver stoppa honom fler gånger nu under spärrtiden, då blir det ju tal om grov olovlig körning, vilket är ett mycket allvarligare brott än fortkörningen som kostade honom 4000 (vilket är rätt billigt egentligen).

mvh
Trafikpolisen i Sherwood-skogen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in