Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Yttrandefriheten som är på riktigt, såsom FB flaggar med, innebär inte att man skapar ett spelrum för att människor ska internetkriga mot varandra. Många gånger läser man att FB marknadsför internethat och det ligger en sanning i detta men är dock inte hela verkligheten.
Att människor inte får utrymmet att säga sina åsikter i det svenska samhället, pga etablerade strukturer och ordningar , leder på sikt att medborgare kommer hit för att ventilera sina utbrott. I detta fall är det inte FB:s fel utan ansvaret ligger på politiker som trots sina slagord ännu inte kunnat skapa passande miljöer för det intellektuella utbytet.
Men detta betyder inte heller att samma strukturer som stoppat människor från att uttrycka sig i samhället utanför internet, ska upprepa sig här fast på en minoritet.
Hyperboler som är märkbara i retoriken som förs i vissa trådar är enligt mig ingenting annat än en etablerad elit (fast på FB) som precis som i övriga samhällen strukturellt hindrar vissa från att uttrycka sig.
Jag vill göra användare uppmärksamma på att yttrandefrihet är stoffet ni får med er härifrån och inte det ni tar med er hit.
Syftet här är invandrarkritiska röster (exempel) ska uttrycka sig. Men inte genom hyperboler och lögner utan genom att berika diskussionerna och tillåta andra djupare perspektiv komma till uttryck.
Jag menar att det nog är dags att komma steget vidare och diskutera annat än " bidragsberoende folket". Jag tror inte att många som kritiserar invandringen alls är rasister, medan dessa ser problemen i den ökade invandringen. Men utbrotten, fördomar och hyperbolerna hindrar samtidigt det intellektuella utbytet och många användare som verkligen kan diskutera och berika diskussionerna drar sig undan, för det är väl självklart att ingen vill ge sig in på internetkrig.
Skräp är helt enkelt störande moment i en tråd som upprepade gånger diskuterar en användare än själva ämnet.
Det är inte yttrandefrihet, det kallas för att en sekulär och högerextrem elit som genom amatöraktigt internetkrig upptar större delen av trådarna, ger dessa riktning för att till slut precis som media skapa myter. Detta kallas reklam för en högerextrem riktning eftersom helheten går ut på att samma saker upprepas i en särskild riktning.
I själva verket är det inte innehållen i diskussionerna som är i fokus utan hyperbolerna och myten om ryssar och araber.
Jag vill göra FB uppmärksamma på att konsekvenserna av en dold högerextrem agenda av den typen som bedrivs på FB kan leda till att forumet på sikt förstörs av internetkrigare. Det här är internet, eller en gata hela världen kan promenera på och beteendet som ventileras här talar för att det kliar någonstans på ringrävarna som provocerar för liknande reaktioner.
Det du vill uppmärksamma är diskussionsklimatet, eller till viss del kulturerna i vissa trådar/delforum som direkt påverkar viljan att diskutera eller försöka få sin röst hörd?
Här kan jag faktiskt instämma, som moderator stöter jag ibland på något jag anser är problem i vissa trådar men som jag som moderator inte kan göra något åt då det sker inom vad regelverket tillåter...men jag håller inte med om att det handlar om en dold högerextrem agenda som ligger bakom problematiken i de trådar jag stött på och upplevt som problematiskt diskussionsklimat.
Så här skulle jag vilja beskriva Flashback:
Flashback tillhandahåller en plats där vem som helst kan bygga en spelplan så länge den byggs på rätt område inom Flashback utifrån vad som ska spelas på denna spelplan och Flashbacks regelverk bestämmer var de yttre gränserna går för spelplanen.
Hur själva spelet spelas på denna spelplan är dock upp till var och en deltagare, dvs regelverket styr inte över
hur spelet får spelas så länge man håller sig på spelplanen.
Detta i sin tur kan göra att om 20 deltagare av 21 är överens om hur spelet ska spelas kan den 21:e känna sig "utspelad" av de övriga, överkörd och underminerad - vilket i sin tur gör att risken finns att den 21:e tröttnar på att delta.
Detta i sig innebär faktiskt inte att de 20 har mer rätt, bara att de är mer överens.
Dock vill jag poängtera att detta är inte hugget i sten, det finns alltid utrymme för den 21:e att ta plats.
Det går att sluta fokusera på att omvända de 20 genom att kriga och i stället fokusera på att inspirera och ta poänger som kan ha betydelse inte bara för de 20 spelarna utan även för publiken som följer matchen och med det öppna upp för fler deltagare.
Min poäng är att det du klagar över som du ser som ett hinder ligger inte i att reglerna på Flashback hindrar dig eller andra från att delta i spelet genom förbud, det du ser som ett hinder ligger i så fall snarare på avsaknad av förbud.