2015-09-25, 20:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Alltså är svaret på Xenias undran, att ombudet är en gammal åklagare, hehe

Nej, svaret på frågan är att det helt enkelt inte är dags ännu för ombudet att bli en jämställd part i förhandlingen. Detta inträffar då åtal väcks.
2015-09-25, 20:40
Medlem
Jag kan bara hålla med afvongreve!
Inget illa om lisa nu, men gå bakåt i tråden o kolla hur Lisas vänner beskriver henne!
Lisa kunde va en kaxig person, o tog inte skit, utan svarade för sig! Detta kan ha påverkat den person hon träffade denna Söndag?

Kan mycket väl gått till, att den Lisa träffade, så kan hon uppträtt väldigt kaxit av sig, då personen tagit åt sig, o blivit väldigt arg!

Den chansen finns också!
2015-09-25, 20:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, svaret på frågan är att det helt enkelt inte är dags ännu för ombudet att bli en jämställd part i förhandlingen. Detta inträffar då åtal väcks.

Men vi kan väl ändå enas om att det är relativt ovanligt med sådan här rigorös sekretess? Jag uppfattade frågan som varför det var så speciellt i det här fallet, och en enkel förklaring är då att advokaten är en gammal åklagare. Personkemi gäller ofta på landsbygden, snarare än "ackusatorisk" och "inkvisitorisk" praxis. Det är vad jag tror.
2015-09-25, 20:48
Medlem
Citat:
Men vi kan väl ändå enas om att det är relativt ovanligt med sådan här rigorös sekretess? Jag uppfattade frågan som varför det var så speciellt i det här fallet, och en enkel förklaring är då att advokaten är en gammal åklagare. Personkemi gäller ofta på landsbygden, snarare än "ackusatorisk" och "inkvisitorisk" praxis. Det är vad jag tror.
Handlar det här om Lisa?
2015-09-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad mer än sexualsadism kan det lukta om en eventuell snara är inblandad tycker du? Jag vill att du presenterar minst tre olika motiv/anledningar/händelseförlopp där en snara är inblandad, tre är inte mycket så det lär bli lätt för dig.

Jag var för snabb i mitt inlägg när jag skrev att det inte gick att precisera till något sådant eftersom jag förväxlade ordet med något annat. Så visst, det skulle kunna vara så, eftersom jag tror att motivet tyvärr är åt det hållet. Dock behöver snara inte vara i samband med det, det är väl inte sexualsadism om det använts efteråt?
2015-09-25, 21:03
Medlem
Så nu behöver Johansson & Wennerholm "hjälp" av frimurare Hasse Aro?

I vilket annat fall har Public Service agerat på detta sätt och innan ett åtal ens föreligger (och ett fall som omgärdas av yppandeförbud)?
2015-09-25, 21:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det är relativt ovanligt med såhär strikt (och genomförd!) sekretess, det kan vi enas om direkt. Nu finns det skäl till det i detta fall, med två misstänkta på fri fot, en utredning som kanske inte direkt famlar i blindo, men är känslig och behöver arbetsro för att genomföras korrekt och där (som det kan verka) detaljer ur utredningen kan vara av stor vikt att de hemlighålles.

Vad som undersöks, vilka riktningar undersökningen tar, vilka blindspår (dvs, man vet det först efter att ha följt dem) och var man tror att det finns påverkansmöjligheter (kollusionsfara och utvidgad kollusionsfara) är ju inget man går ut med. Sedan bör man inse att ju mindre som yppas för ombudet, ju mindre begränsad blir ombudet av sin yttrandeförbud. Tänk gärna på att yppandeförbudet gäller för allt som ombudet får reda på (rent principiellt) men man kan ju knappast begära att ombudet skall hålla sekretess gentemot sin klient. Alltså kan man inte ge ombudet information som man inte vill att MGM skall få reda på.
2015-09-25, 21:16
Moderator
OYs avatar
Hur som helst, att polis och åklagare inte vill gå ut med detaljer ifall det visar sig att fel person är häktad tyder starkt på att man inte är helt säker på att NB är mördaren, bevisningen är svag tror jag.

Så kan det bli om man misstänker en person som man sedan letar bevis emot istället för att först leta efter spår som berättar vad som har hänt, var, hur och vem.
2015-09-25, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säkerhetslina för arbete på tak.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigrabbit
Takläggare har säkerhetsrep (eller vad fan heter det?... ifall man faller) . Kanske den användes. Kan inte komma på annat rep som han kan ha haft.
Kanske säkerhetsrepet som ströp lisa låg i mjölkrummet,bilen eller hemma hos han efter mordet. Fast han har vart väldigt klantig, så han kan ju ha gömt vid lisa.

Sådana här säkerhetslinor kan man också t. ex. se snöskottare på tak använda sig av. Dessa linor är kraftiga och ganska långa. Naturligtvis skulle det gå att strypa någon med en sådan men ställer mig tveksam till att en sådan lina har använts i detta fall.

Om bröderna ev. har använt sig av sådana kan ju vara möjligt.
2015-09-25, 21:23
Medlem
Det här kommer ingen bli dömd för. Det ända vi kan göra är att se till att personerna som är misstänkta aldrig kommer få sätta sin fot i Sverige igen, För säkerhetens skull.
2015-09-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Det här kommer ingen bli dömd för. Det ända vi kan göra är att se till att personerna som är misstänkta aldrig kommer få sätta sin fot i Sverige igen, För säkerhetens skull.

Varför tror du att ingen kommer bli dömd för det här?
2015-09-25, 21:27
Medlem
Jag är fortfarande inne på att mordet var en "olyckshändelse" och att hon såg något som hon inte borde sett

Citat:
Ursprungligen postat av 8332
LH var nog på fel plats vid fel tillfälle bara, ingen av balterna verkar ha känt eller sett henne tidigare. Hon såg något som hon inte borde ha sett.

Frågan är vad bara och varför det var värt att mörda henne för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in