2015-09-10, 18:35
  #9061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Du får gärna ange något slags skäl till det.

Antar att han syftar på på konventet den 18e?

Citat:
specialsymposium kring immunoterapi. Det verkar som om Roghanian ifrån Southampton kommer att presentera den data på BI-1206 som redan publicerats i Cancer Cell på en poster. Ser att det abstractet skall presenteras den 18:e sept Titeln är iallafall den samma som artikeln i Cancer Cell. Om det framkommit någon data utöver den som redan publicerats framgår ej.

Alltid bra att resultaten presenteras så mycket som möjligt. Svårt att säga om just denna kongress kommer vara välbesökt av de stora drakarna.

Klev själv in på 2.95 och tror själv att man borde nå dagens motiverade riktkurs på 5-8kr inom kort (upp till 6mån).

Sammanställning:

https://www.avanza.se/placera/forum/trad.879.1828272.html
Citera
2015-09-10, 20:42
  #9062
Medlem
Visst kan jag det

Tekniskt stark bröt motstånd vid 2,98-3 kr idag/igår finns få motstånd till 4+ nu

Nästa vecka kommer BI-1206 uppmärksammas på ACCR extra event för immunonkologi.

Finns enligt avanza forum många triggers under q3 endast 2,5 vecka kvar, samt är aktien väldigt billig förhållande till immunonkologibolag i USA.
Citera
2015-09-10, 20:50
  #9063
Medlem
EnDronts avatar
Två aktier jag kommer hålla lite extra koll på under hösten är Railcare och Trelleborg.

Jag har varit aktieägare i Railcare sen snart ett år och bolaget har utvecklats bra. Senast idag kom information att de fått en order från London Underground. Det här är viktigt av flera anledningar, inte minst då senaste rapporten var något under förväntan, främst genom säsongsmässiga variationer i orderingång. Deras lösningar (Tubevac, Railvac etc.) är patenterade, vilket givetvis är intressant ur konkurrenssynpunkt. Att man dessutom vunnit flera upphandlingar (både i Storbritannien och i Norden) talar för att de lösningar man erbjuder håller tillräckligt hög kvalitet. Anledningen till att jag tycker bolaget ser intressant ut framöver är att en stor del av Sveriges järnväg kommer behöva renoveras inom de kommande åren som det ser ut nu. Railcare har, vad jag kan bedöma, en tillräckligt stark postion på marknaden för att kunna kapitalisera på bl.a. detta. Det här är inget raketcase, utan mer ett starkt bolag i en konjunkturokänslig bransch som utvecklas till något riktigt bra på sikt.

Trelleborg: har tagit i mina ögon oförtjänt mycket stryk på grund av Kinaoron i kombination med att ett av kundsegmenten man levererar till är olje- och gasindustrin. Jag gick in i Trelleborg i början av året men sålde av på 164 eftersom jag tyckte kursrusningen var omotiverad och jag trodde på en skakigare börs framöver. Såhär i efterhand så visade det sig vara rätt beslut, och jag tycker aktien är intressant att plocka upp igen. Oron i Kina har börjat mattas av (även om det fortfarande finns strukturella problem kvar) och jag tror inte på någon större fortsatt nedgång i energipriserna då det i stora drag rör sig om ett utbudsöverskott. P/E 15 tycker jag känns en aning billigt för ett mycket välskött industribolag som dessutom förbereder en börsintroduktion av TrelleborgVibracoustic (där man är delägare), vilket kommer ge extra pengar i kassan att användas för antingen uppköp (mest sannolikt) eller extrautdelning till aktieägare (mindre sannolikt).

Hoppas tipsen kan vara till någon nytta!
Citera
2015-09-10, 21:19
  #9064
Medlem
Railcare gick ju i vart fall riktigt bra idag!
Citera
2015-09-10, 21:23
  #9065
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Railcare gick ju i vart fall riktigt bra idag!
Ja, jag gillar att de allra flesta i aktien är långsiktiga, så den rör på sig inför/vid rapport och vid nyheter. Så man slipper de stora, lite mer godtyckliga, svängningarna som man får leva med i vissa mindre bolag.

Är personligen inget stort fan av högvolatila bolag där man kan förlora 15 % av sitt investerade kapital på en eftermiddag utan någon förändring i fundamenta. Sett en del såna tips i tråden, men antar att lite "tråkigare" tips, som detta, också är välkomna!
__________________
Senast redigerad av EnDront 2015-09-10 kl. 21:26.
Citera
2015-09-10, 22:09
  #9066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Två aktier jag kommer hålla lite extra koll på under hösten är Railcare och Trelleborg.

Jag har varit aktieägare i Railcare sen snart ett år och bolaget har utvecklats bra. Senast idag kom information att de fått en order från London Underground. Det här är viktigt av flera anledningar, inte minst då senaste rapporten var något under förväntan, främst genom säsongsmässiga variationer i orderingång. Deras lösningar (Tubevac, Railvac etc.) är patenterade, vilket givetvis är intressant ur konkurrenssynpunkt. Att man dessutom vunnit flera upphandlingar (både i Storbritannien och i Norden) talar för att de lösningar man erbjuder håller tillräckligt hög kvalitet. Anledningen till att jag tycker bolaget ser intressant ut framöver är att en stor del av Sveriges järnväg kommer behöva renoveras inom de kommande åren som det ser ut nu. Railcare har, vad jag kan bedöma, en tillräckligt stark postion på marknaden för att kunna kapitalisera på bl.a. detta. Det här är inget raketcase, utan mer ett starkt bolag i en konjunkturokänslig bransch som utvecklas till något riktigt bra på sikt.

Trelleborg: har tagit i mina ögon oförtjänt mycket stryk på grund av Kinaoron i kombination med att ett av kundsegmenten man levererar till är olje- och gasindustrin. Jag gick in i Trelleborg i början av året men sålde av på 164 eftersom jag tyckte kursrusningen var omotiverad och jag trodde på en skakigare börs framöver. Såhär i efterhand så visade det sig vara rätt beslut, och jag tycker aktien är intressant att plocka upp igen. Oron i Kina har börjat mattas av (även om det fortfarande finns strukturella problem kvar) och jag tror inte på någon större fortsatt nedgång i energipriserna då det i stora drag rör sig om ett utbudsöverskott. P/E 15 tycker jag känns en aning billigt för ett mycket välskött industribolag som dessutom förbereder en börsintroduktion av TrelleborgVibracoustic (där man är delägare), vilket kommer ge extra pengar i kassan att användas för antingen uppköp (mest sannolikt) eller extrautdelning till aktieägare (mindre sannolikt).

Hoppas tipsen kan vara till någon nytta!


Har Trelleborg och SKF under uppsikt.
Citera
2015-09-11, 08:21
  #9067
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Ja, jag gillar att de allra flesta i aktien är långsiktiga, så den rör på sig inför/vid rapport och vid nyheter. Så man slipper de stora, lite mer godtyckliga, svängningarna som man får leva med i vissa mindre bolag.

Är personligen inget stort fan av högvolatila bolag där man kan förlora 15 % av sitt investerade kapital på en eftermiddag utan någon förändring i fundamenta. Sett en del såna tips i tråden, men antar att lite "tråkigare" tips, som detta, också är välkomna!
Förstår helt klart din poäng, lite trist att ge sig in i dem nu bara efter en uppgång på 8%
Citera
2015-09-11, 15:43
  #9068
Medlem
EnDronts avatar
Det förstår jag, verkar tuffa på rätt bra idag också!
Citera
2015-09-15, 13:46
  #9069
Medlem
Funtar på om Apple fortfarande kan vara ett bra köp, de finns fortfarande med på Morgan Stanleys lista över köpbara aktier (https://financer.com/sv/aktierna-du-ska-kopa/) och kanske H&M och Evolution gaming som Veckans affärer tipsar om (http://www.va.se/nyheter/2015/08/31/tre-kopvarda-aktier---och-tre-du-ska-skippa). Såg att Swedbank tyckte att SSAB och Atlas Cs aktier också kan vara någon på lång sikt, men vete tusan, malm och verkstad...
Citera
2015-09-18, 15:13
  #9070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slow88
Visst kan jag det

Tekniskt stark bröt motstånd vid 2,98-3 kr idag/igår finns få motstånd till 4+ nu

Nästa vecka kommer BI-1206 uppmärksammas på ACCR extra event för immunonkologi.

Finns enligt avanza forum många triggers under q3 endast 2,5 vecka kvar, samt är aktien väldigt billig förhållande till immunonkologibolag i USA.

Blev inte rätt här månadens tips istället fortfarande många triggers i närtid
Citera
2015-09-20, 14:23
  #9071
Medlem
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/09/18/orexo-nya-usa-regler-kan-bli-game-changer.html

Jag skulle vilja tipsa om Orexo. Kursen har varit misshandlad länge nu, och med förra veckans positiva besked från USA angående behandling av opiatberoende så ser jag en uppvärdering!
Citera
2015-09-24, 14:19
  #9072
Medlem
kurt-sunes avatar
Veckans aktietips: Köp H&M på "dålig" rapport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in