2015-09-25, 12:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigrabbit
Nä. Det är 1 domare och 2 nämndemän. Inte byggnaden domstolen och inte hela domstolskåren. I tingsrätten förresten.

Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Så är det absolut.Men jag fick intrycket att utredningen känner sig redo.

Ja det tror väl de flesta, jag skulle tro att åklagaren väcker åtal i samband med att häktningstiden löper ut. Dvs om en dryg vecka.
2015-09-25, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag var på ett seminarium förra veckan där en av Sveriges främsta brottsmålsadvokater föreläste och jag passade på att fråga honom, dels hur informationsflödet från åklagaren och polisen brukar se ut från tiden att hans klient delges misstanke om brott tills dess huvudförhandling hålls, dels hur han ser på åklagaren och hur denne iakttar sin objektivitetsplikt.

På den första frågan svarade han att den svenska rättsprocessen är som i alla rättsstater ackusatorisk från det att åtal väckts. För tiden dessförinnan är processen däremot snarare att ses som inkvisitorisk, dvs. att då påverkar åklagaren informationsflödet. Att så är fallet även här är således inget anmärkningsvärt. Han ansåg att detta är inget som gör att åklagaren brister i sin objektivitetsplikt och han ansåg vidare att åklagare i 99,9 procent av fallen tar denna plikt på fullaste allvar.

TACK så mycket för att du upplyser oss om detta! Är härligt att få ta del av denna information baserad på verklig fakta. Heder åt dig som lagt ner tid på detta!
2015-09-25, 12:29
Moderator
OYs avatar
En snara sägs ha använts, det luktar sexualsadism tycker jag.
2015-09-25, 12:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lyssnade du selektivt?
Nej
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Han sa dock också att åklagaren kan och får undanhålla information tills dess att åtal väcks - kanske inte ordagrant, men så uppfattade jag det.

https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752 - 10.18 in
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Xenia, lyssna om o om igen på detta och låt det sjunka in.
Ja, och det har jag redogjort för.
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Du måste ju ha tydliga jämförelser med andra fall där det inte förhållit sig på det sättet när du kan skiva att det är speciellt för detta fallet. Vad har du för jämförelser?
Jag behöver inga jämförelser för att påstå att huvudregeln gäller i andra mål. Annars vore det ingen huvudregel. Min fråga kvarstår, vad skiljer detta mål från andra att huvudregeln inte tillämpas?
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vad är det för skitsnack?

Advokaten har ju själv uppgett gång på gång att hon muntligt fått ta del av innehållet i förundersökningen.
Hon säger tvärtom, att hon inte får ta del av förundersökningen. Lyssna på Brottsplats Sverige. Aro håller med henne, och frågar advokaten i studion om det får vara så här. Att lyssna på vad åklagaren väljer att läsa upp från papper under häktningsförhandling är inte att ta del av förundersökning.
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag var på ett seminarium förra veckan där en av Sveriges främsta brottsmålsadvokater föreläste och jag passade på att fråga honom, dels hur informationsflödet från åklagaren och polisen brukar se ut från tiden att hans klient delges misstanke om brott tills dess huvudförhandling hålls, dels hur han ser på åklagaren och hur denne iakttar sin objektivitetsplikt.

På den första frågan svarade han att den svenska rättsprocessen är som i alla rättsstater ackusatorisk från det att åtal väckts. För tiden dessförinnan är processen däremot snarare att ses som inkvisitorisk, dvs. att då påverkar åklagaren informationsflödet. Att så är fallet även här är således inget anmärkningsvärt. Han ansåg att detta är inget som gör att åklagaren brister i sin objektivitetsplikt och han ansåg vidare att åklagare i 99,9 procent av fallen tar denna plikt på fullaste allvar.
Varför är huvudregeln att försvaret ska få ta del av förundersökningen fortlöpande? Varför vill Riksåklagaren utreda om åklagarna är objektiva? Vad finns det för tillsyn?
Citat:
Ursprungligen postat av Bigrabbit
Nä. Det är 1 domare och 2 nämndemän. Inte byggnaden domstolen och inte hela domstolskåren. I tingsrätten förresten.
Tre nämndemän.
2015-09-25, 12:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Mariestadstidningen: "Vi har fått svar på vissa av frågorna"
Citat:
– Jag är nöjd med förhören. Jag vill inte gå in på vilka frågor vi har ställt, däremot kan jag säga att vi har fått svar på några av våra frågor. Men jag kan inte kommentera hur vi bedömer svaren, vilket värde de har i utredningen, säger Lars Johansson, chef vid polisens enhet för grova brott i Skövde.

Om de två fortfarande är formellt misstänkta vet han inte.

– Det är ju åklagarens beslut som gäller där, men jag har inte hört något från honom ännu.
2015-09-25, 13:14
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Här ser vi att Inger Rönnbäck pekar på precis samma problem som jag sedan länge upplyst om här i tråden.
Dvs att så länge åklagaren inte uppgraderar till "Tillräckliga skäl" så innebär det att det helt enkelt inte finns några objektiva bevis som kan leda till åtalet.

Det finns alltså inga bevis, trots det polis o åklagare ständigt tjatar om i media.

Tänk även på hur häktningstiden Om och Om och Om och Om igen blivit förlängd.
Hade åklagaren varit så nöjd han SÄGER att han är - då hade han åtalat för länge sen, då hade han inte ens brytt sig om några fler förhör med den häktade, då hade han inte ens brytt sig om att förhöra balt-familjen i Litauen.
För då hade han, som sagt varit nöjd på riktigt.

Men det som Cold Case-detektiven Bertil sa kan man inte ta på allvar:
"Bertil: Ja mord är ju det allvarligaste brott som finns i landet då vill man inte risikera att sprida för mycket information om det här.
Skulle det vara så att man har gått vilse i utredningen och det är fel misstänkta som man har då kan man inte släppa på dom här uppgifterna som man har för då betyder det att det går en mördare lös
."
För det går ju inte att hålla en oskyldig häktad mot sin vilja om man vet att han är oskyldig. Hade det kommit fram att de gjort så, så hade deras egna huvuden suttit löst ohch den häktade hade fått historiens fetaste skadestånd.

Det är mycket riktigt det som Inger anklagar polis och Hasse Aro för. Men jag tycker det varit tydligt hela tiden att åklagare o polis använt sig av yppandeförbudet för att helt obehindrade kunna påverka nämndemännen i förväg.
Och den enda orsaken till varför de skulle vilja göra så är ju om de själv vet att de inte har några hållbara bevis, så de behöver istället en rättegång med nämndemän som står på deras sida redan från början.
Snacka om rättsröra ...
Lilla Lisa komemr aldrig få upprättelse så här, med poliser och åklagar e som bara tänker på sin egen karriär istället för på Lisa.

Rättegången har ju tyvärr blivit en av Sveriges främsta snackisar, så alla nämndemän i hela landet vet ju allt om det. Det komemr att bli svårt, för att inte säga omöjligt, för den häktade att få en rättvis rättegång.
Vi får sätta vår tillit till Hovrätten ...
Bara orättvist att Jag (och ni andra här i tråden faktiskt) ska tvingas vara med om att betala skadeståndet till den häktade när han väl frikänns - när det ju faktiskt borde vara den dumma åklagaren som ur egen ficka skulle tvingas betala honom själv.
Det stämmer väldigt bra, mycket professionellt och logiskt skrivet.
2015-09-25, 13:16
Medlem
Gusselbys avatar
Kan ha missat att någon lagt ut nedanstående trots att jag läst allt, ber om överseende i så fall.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/811306-gw-persson-kritisk-till-utredningen-inte-han-som-gjort-det

Till dem som gillar LGWP. Och till vissa andra. Finns de som tvivlar.
2015-09-25, 13:20
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21475185.ab
2015-09-25, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag behöver inga jämförelser för att påstå att huvudregeln gäller i andra mål. Annars vore det ingen huvudregel. Min fråga kvarstår, vad skiljer detta mål från andra att huvudregeln inte tillämpas?Hon säger tvärtom, att hon inte får ta del av förundersökningen. Lyssna på Brottsplats Sverige. Aro håller med henne, och frågar advokaten i studion om det får vara så här. Att lyssna på vad åklagaren väljer att läsa upp från papper under häktningsförhandling är inte att ta del av förundersökning.Varför är huvudregeln att försvaret ska få ta del av förundersökningen fortlöpande? Varför vill Riksåklagaren utreda om åklagarna är objektiva? Vad finns det för tillsyn?Tre nämndemän.

Det spelar ingen roll hur mycket fakta som redovisas som motsäger dina teorier om att den stackars advokaten känner sig utanför, får inte all information som hon vill ha o.s.v, även fast hon löpande fått muntlig information, d.v.s allt har skötts som det ska - men du fortsätter ändå att påstå att hon minsann särbehandlats, att åklagaren jävlas med henne och att han håller inne med sånt hon "borde fått veta".
För det första har du fel i dina påståenden och för det andra - hur kan du blint lita på vad advokaten säger? Har du aldrig tänkt tanken att hennes påståenden är en del i försvarets spel, eller, för att använda dina egna uttryck/påståenden om åklagarens "sladder", att det är PR - att hennes sladder är en del i försvarets PR? Jag tror att advokaten helt enkelt är så missnöjd med den information hon hittills fått för att bevisen mot hennes klient är så tunga så uppförsbacken känns jävligt lång och då är det mera taktiskt att köra - "nu är det lite stackars om oss" - upplägget. Det påverkar ju också allmänheten, eller hur? Du är ju ett exempel på det
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-25 kl. 13:29.
2015-09-25, 13:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GP: Lisa Holm-fallet: Brodern och hustrun slipper åtal
Citat:
- Jag bedömer bevisningen som god och det kommer att bli åtal, säger chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.

Han flaggar dock för att det kan krävas ytterligare en omhäktning innan utredningen är helt klar.

- Jag har kanske haft lite för höga förhoppningar om att det skulle gå fortare än vad det gör. Utredningen tar längre tid än vad jag kanske tror, vi får också lägga in en brasklapp för att försvaret kanske har en del saker de vill ha gjort, säger han.
En omhäktning till. Vad ska man säga om det?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-25 kl. 13:30.
2015-09-25, 13:31
Medlem
Oskyldiga män brukar ha offrets DNA och blod på sig.

Likt OJ hahahaha.

Nej men ärligt talat... hur många gånger har man inte arresterats för att haft en våldtagen och mördad kvinnas DNA på sig?

Kan väl hända vem som helst? Han är säkert oskyldig

Lyssna mer på Alex Jones era galningar
2015-09-25, 13:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det spelar ingen roll hur mycket fakta som redovisas som motsäger dina teorier om att den stackars advokaten känner sig utanför, får inte all information som hon vill ha o.s.v, även fast hon löpande fått muntlig information, d.v.s allt har skötts som det ska - men du fortsätter ändå att påstå att hon minsann särbehandlats, att åklagaren jävlas med henne och att han håller inne med sånt hon "borde fått veta".
För det första har du fel i dina påståenden och för det andra - hur kan du blint lita på vad advokaten säger? Har du aldrig tänkt tanken att hennes påståenden är en del i försvarets spel, eller, för att använda dina egna uttryck/påståenden om åklagarens "sladder", att det är PR - att hennes sladder är en del i försvarets PR? Jag tror att advokaten helt enkelt är så missnöjd med den information hon hittills fått för att bevisen mot hennes klient är så tunga så uppförsbacken känns jävligt lång och då är det mera taktiskt att köra - "nu är det lite stackars om oss" - upplägget. Det påverkar ju också allmänheten, eller hur? Du är ju ett exempel på det
Läste du inte vad du citerade? "Lyssna på Brottsplats Sverige. Aro håller med henne, och frågar advokaten i studion om det får vara så här". Om hon får ta del av förundersökningen skulle åklagaren invända mot hennes påstående, därför tror jag henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in