Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Lyssnade du selektivt?
Nej
Citat:
Ursprungligen postat av
chrisemil
Han sa dock också att åklagaren kan och får undanhålla information tills dess att åtal väcks - kanske inte ordagrant, men så uppfattade jag det.
https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752 - 10.18 in
Citat:
Ursprungligen postat av
helsan
Xenia, lyssna om o om igen på detta och låt det sjunka in.
Ja, och det har jag redogjort för.
Citat:
Ursprungligen postat av
helsan
Du måste ju ha tydliga jämförelser med andra fall där det inte förhållit sig på det sättet när du kan skiva att det är speciellt för detta fallet. Vad har du för jämförelser?
Jag behöver inga jämförelser för att påstå att huvudregeln gäller i andra mål. Annars vore det ingen huvudregel. Min fråga kvarstår, vad skiljer detta mål från andra att huvudregeln inte tillämpas?
Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Vad är det för skitsnack?
Advokaten har ju själv uppgett gång på gång att hon muntligt fått ta del av innehållet i förundersökningen.
Hon säger tvärtom, att hon inte får ta del av förundersökningen. Lyssna på
Brottsplats Sverige. Aro håller med henne, och frågar advokaten i studion om det får vara så här. Att lyssna på vad åklagaren väljer att läsa upp från papper under häktningsförhandling är inte att ta del av förundersökning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Jag var på ett seminarium förra veckan där en av Sveriges främsta brottsmålsadvokater föreläste och jag passade på att fråga honom, dels hur informationsflödet från åklagaren och polisen brukar se ut från tiden att hans klient delges misstanke om brott tills dess huvudförhandling hålls, dels hur han ser på åklagaren och hur denne iakttar sin objektivitetsplikt.
På den första frågan svarade han att den svenska rättsprocessen är som i alla rättsstater ackusatorisk från det att åtal väckts. För tiden dessförinnan är processen däremot snarare att ses som inkvisitorisk, dvs. att då påverkar åklagaren informationsflödet. Att så är fallet även här är således inget anmärkningsvärt. Han ansåg att detta är inget som gör att åklagaren brister i sin objektivitetsplikt och han ansåg vidare att åklagare i 99,9 procent av fallen tar denna plikt på fullaste allvar.
Varför är huvudregeln att försvaret ska få ta del av förundersökningen fortlöpande? Varför vill Riksåklagaren utreda om åklagarna är objektiva? Vad finns det för tillsyn?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bigrabbit
Nä. Det är 1 domare och 2 nämndemän. Inte byggnaden domstolen och inte hela domstolskåren. I tingsrätten förresten.
Tre nämndemän.