Citat:
Ursprungligen postat av
everythingis
Kvävning är som sagt ett vitt begrepp, det räcker faktiskt med att en medvetslös människa lämnas i ryggläge under säg tio minuter så lär inte den människan klara sig... om inte någon lyckas skapa fria luftvägar eller att offret kommer upp ur djup medvetslöshet till lite mer ytlig eller vad man ska kalla det.
Jag tror inte att det föreligger något exotiskt tillvägagångssätt som en del spekulerar i, såsom korsfästning eller liknande. Troligtvis har BO skador på halsen som har täppt igen andningsvägarna eller så är luftvägarna blockerade med tex tejp. Jag antar att om man stoppar blodtillförseln till hjärnan genom en snara som det talats om, kan ju vara ett buntband eller något annat.. då är det ju egentligen inte frågan om kvävning utan strypning.
Jag vet inte om man skiljer på kvävning och strypning för resultatet är ju detsamma, dvs att hjärnan inte får något syre.
Strypning innefattar begreppet kvävning.
Som du själv säger, allt som stryper syretillförseln.
Dränka någon i en hink vatten är också kvävning. Ett vitt och vagt begrepp som kommunicerats.
Vad som dock påstås är att tillvägagångssättet är ovanligt om det nu är sant, strypning med händer mot hals är inte ovanligt. Då är det kanske något mer raffinerat eller utstuderat, vi får se.