2015-09-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752 10.18 in i klippet

Xenia, lyssna om o om igen på detta och låt det sjunka in.
2015-09-25, 11:38
Medlem
develis avatar
Citat:
https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752 10.18 in i klippet

...Jag har redan skrivit om detta flera ggr till Xenia i tråden.
2015-09-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
...Jag har redan skrivit om detta flera ggr till Xenia i tråden.

Ja, konstigt att man inte tar åt sig och lyssnar på det då kan man tycka.
Har citerat vad han säger också, ifall att Xenia inte kan glo på video just nu.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-09-25, 11:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Exakt. Då kan man inte påstå att huvudregeln kringgåtts?

Nej verkligen inte. Det ser ut som att myndigheterna sköter detta prickfritt, och under givna förutsättningar för utredningen.

Att advokaten framstår som "gnällig" i media, är av henne självvalt.
Det har inget att göra med att hon de facto blir kontinuerligt informerad om varför hennes klient begärs omhäktad.
Senast redigerad av rotesau 2015-09-25 kl. 11:49.
2015-09-25, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, konstigt att man inte tar åt sig och lyssnar på det då kan man tycka.
Har citerat vad han säger också, ifall att Xenia inte kan glo på video just nu ska veta exakt vad han säger.

Ja det var bra med citeringen. Att ÅK inte lägger fram mer än muntligt (vad han häktas för) beror givetvis på att han inte vill spela advokaten rätt i händerna. Inte ett dugg konstigt då han skyddar utredningen fram till delgivning.
2015-09-25, 11:48
Medlem
everythingiss avatar
Kvävning är som sagt ett vitt begrepp, det räcker faktiskt med att en medvetslös människa lämnas i ryggläge under säg tio minuter så lär inte den människan klara sig... om inte någon lyckas skapa fria luftvägar eller att offret kommer upp ur djup medvetslöshet till lite mer ytlig eller vad man ska kalla det.

Jag tror inte att det föreligger något exotiskt tillvägagångssätt som en del spekulerar i, såsom korsfästning eller liknande. Troligtvis har BO skador på halsen som har täppt igen andningsvägarna eller så är luftvägarna blockerade med tex tejp. Jag antar att om man stoppar blodtillförseln till hjärnan genom en snara som det talats om, kan ju vara ett buntband eller något annat.. då är det ju egentligen inte frågan om kvävning utan strypning.

Jag vet inte om man skiljer på kvävning och strypning för resultatet är ju detsamma, dvs att hjärnan inte får något syre.
2015-09-25, 11:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Kvävning är som sagt ett vitt begrepp, det räcker faktiskt med att en medvetslös människa lämnas i ryggläge under säg tio minuter så lär inte den människan klara sig... om inte någon lyckas skapa fria luftvägar eller att offret kommer upp ur djup medvetslöshet till lite mer ytlig eller vad man ska kalla det.

Jag tror inte att det föreligger något exotiskt tillvägagångssätt som en del spekulerar i, såsom korsfästning eller liknande. Troligtvis har BO skador på halsen som har täppt igen andningsvägarna eller så är luftvägarna blockerade med tex tejp. Jag antar att om man stoppar blodtillförseln till hjärnan genom en snara som det talats om, kan ju vara ett buntband eller något annat.. då är det ju egentligen inte frågan om kvävning utan strypning.

Jag vet inte om man skiljer på kvävning och strypning för resultatet är ju detsamma, dvs att hjärnan inte får något syre.

Skillnaden mellan kvävning och strypning kan vara gigantisk ur ett rättsligt perspektiv.
2015-09-25, 11:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej verkligen inte. Det ser ut som att myndigheterna sköter detta prickfritt.
Att advokaten framstår som "gnällig" i media, är av henne självvalt.
Det har inget att göra med att hon de facto blir kontinuerligt informerad om varför hennes klient begärs omhäktad.

Japp, yppandeförbudet har fyllt sin funktion och hållits mycket bra.
Fallet är inte annorlunda mot andra rättsfall gällande muntlig redovisning vid häktningsförhandling.
ÅK bryter inte mot förundersökningssekretess vid information till media. Informationen är inte annorlunda mot andra rättsfall.
2015-09-25, 11:54
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis

Strypning innefattar begreppet kvävning.
Som du själv säger, allt som stryper syretillförseln.
Dränka någon i en hink vatten är också kvävning. Ett vitt och vagt begrepp som kommunicerats.
Vad som dock påstås är att tillvägagångssättet är ovanligt om det nu är sant, strypning med händer mot hals är inte ovanligt. Då är det kanske något mer raffinerat eller utstuderat, vi får se.
2015-09-25, 12:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Litauern, den häktade är med teknisk bevisning bunden till mordet. Bunden.
Tack för ditt inlägg, du kan återgå till drogforumet.

Nja, nu är det inte upp till vare sig dig, mig, åklagaren eller Hasse Aro att värdera bevisen utan det avgörs av domstolen. Det är domstolen som avgör om GM är bunden till mordet eller inte.
2015-09-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vad som hon sade var då ihopklippt frågar man sig? Hon fick komma till tals utan att det klipptes och klistrades.
Språkförbistring. Ett komma hade gett följande innebörd. Hon kanske menade:"Som jag [just] sa - de hade klippt ihop saker, men inget som talade till fördel för min klient..."
2015-09-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nja, nu är det inte upp till vare sig dig, mig, åklagaren eller Hasse Aro att värdera bevisen utan det avgörs av domstolen. Det är domstolen som avgör om GM är bunden till mordet eller inte.

Så är det absolut.Men jag fick intrycket att utredningen känner sig redo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in