2015-09-25, 08:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Ett par obekväma C&J är inte ens hälften så bra som ett par bekväma Loake eftersom du bara kommer använda dem ett fåtal gånger tills du ger upp att försöka gå in dem.

Med det sagt så håller C&J en högre klass men hur mycket högre beror på vad man värderar; finish, läderkvalitet, sulans slitstyrka mm. C&J är otvivelaktigt vassare på alla dessa punkter men dubbelt så bra?

Tänk också på att du behöver skor att byta med, det rekommenderas inte att använda samma par skor varje dag.
sådär går aldrig resonera. en mercedes för 600k är aldrig dubbelt så bra som en skoda för 300k.
Citera
2015-09-25, 08:23
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sådär går aldrig resonera. en mercedes för 600k är aldrig dubbelt så bra som en skoda för 300k.

Grejen är det att om en sko inte passar dig så passar den dig inte. Därför är en sko som passar dig alltid bättre.

Mercedes och Skoda har ingenting med saken att göra.
Citera
2015-09-25, 08:25
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Grejen är det att om en sko inte passar dig så passar den dig inte. Därför är en sko som passar dig alltid bättre.

Mercedes och Skoda har ingenting med saken att göra.
det var inte det jag syftade på, jag syftar på prissättningar.
produkter som är dubbelt eller nära på dubbelt så dyra jämfört med andra är i stort sett aldrig dubbelt så bra, man betalar ett premiumpris för det "lilla" extra.

nu kanske du var fel person att citera, men oavsett.
Citera
2015-09-25, 08:30
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
det var inte det jag syftade på, jag syftar på prissättningar.
produkter som är dubbelt eller nära på dubbelt så dyra jämfört med andra är i stort sett aldrig dubbelt så bra, man betalar ett premiumpris för det "lilla" extra.

nu kanske du var fel person att citera, men oavsett.

Ja, absolut!
Citera
2015-09-25, 08:40
Medlem
Citat:
Missade du mitt frågetecken efter "men dubbelt så bra?"?

Det är precis det jag menar, att prisökningen är exponentiell mot kvalitetsökningen. Det går aldrig att räkna hem något som dubbelt så bra för att det är dubbelt så dyrt.
Citera
2015-09-25, 09:19
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag tycker C&J benchgrade är överprissatta. Känns mer som om C&J borde kosta tusenlappen mindre om man jämför med vad man får.

Så din personliga erfarenhet av två par skor var av den ena köpt i euro och den andra i pund drar du slutsatsen att C&J är överprissatta?
Du tar heller inte in tillgänglighet, reklamations hantering, modell omfång, "heritage" eller något annat än att du känt på skinnet och Bonafé är handrandsydda i beräkningen?
Citera
2015-09-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Det är ganska kul att se din framfusighet, men du borde nog vara lite mer ödmjuk med tanke på dina bristande kunskaper. Men ni finansvalpar är väl rakt på rödbetan ;-)

Vi förstår att du är missnöjd med dina C&J, men de är inte särskilt överprisatta om man tänker på att de går att få tag på i nästan vilken stad som helst i Sverige, samma dag som man vill ha dem. Church's om något märke är mycket pengar med tanke på vad man får. Såg senast häromdagen att ett par Church's för 690 euro. Kan lägga till Allen Edmonds också...

Man måste också ta i beaktning löner för fabriksarbetare och andelar för agent och ÅF.
Nu var det ju så att personen i fråga inte var så förtjust i prispåslag för exempelvis varumärke utan ville ha förslag för mest kvalitet för pengarna, så min åsikt att C&J är överprissatta var enbart i relation till kvalitet.

Givetvis kostar det att ha en gedigen supply chain.

Finansbranschen är nog ganska så pang på rödbetan med tanke på att det oftast är vad som behövs när kunderna har absolut noll koll och behöver någon som pekar med hela handen, men sen så är jag nog extra verbal.
Citera
2015-09-25, 09:42
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Nu var det ju så att personen i fråga inte var så förtjust i prispåslag för exempelvis varumärke utan ville ha förslag för mest kvalitet för pengarna, så min åsikt att C&J är överprissatta var enbart i relation till kvalitet.

Givetvis kostar det att ha en gedigen supply chain.

Finansbranschen är nog ganska så pang på rödbetan med tanke på att det oftast är vad som behövs när kunderna har absolut noll koll och behöver någon som pekar med hela handen, men sen så är jag nog extra verbal.

Och du känner att du har kunskap och erfarenhet att efter ett par som du använt hur länge kvalitets bedöma ett helt märke, dessutom jämfört med ett märke med helt andra förutsättningar?
Citera
2015-09-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Och du känner att du har kunskap och erfarenhet att efter ett par som du använt hur länge kvalitets bedöma ett helt märke, dessutom jämfört med ett märke med helt andra förutsättningar?
Det jag dömde var lite mer specifikt än så, som du kan läsa lite längre upp. Det var känslan av lädret på mina skor, vilket är en av de viktigare aspekterna.

Jag skrev dessutom, delvis för att slippa dessa typer av kommentarer, att jag i stort sett helt saknar erfarenhet som "läderkännare" men att trots det kunde jag känna en märkbar skillnad.

Jag har i alla fall kunskap och erfarenhet nog för att veta att kvalitetsbedöma inte särskrivs, vilket för övrigt mycket få ord gör i Sverige.
Citera
2015-09-25, 10:19
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Det jag dömde var lite mer specifikt än så, som du kan läsa lite längre upp. Det var känslan av lädret på mina skor, vilket är en av de viktigare aspekterna.

Jag skrev dessutom, delvis för att slippa dessa typer av kommentarer, att jag i stort sett helt saknar erfarenhet som "läderkännare" men att trots det kunde jag känna en märkbar skillnad.

Jag har i alla fall kunskap och erfarenhet nog för att veta att kvalitetsbedöma inte särskrivs, vilket för övrigt mycket få ord gör i Sverige.

Hade det inte varit för dina tidigare inlägg där du visat prov på både förvirring och ovetande hade jag kanske lagt vikt i ditt "specifika" ovanskinnssmekande.
Det märks ganska tydligt att du faktiskt inte har en aning och därför tycker jag det är väldigt dumt att röra sig med det typen av absoluta bedömningar.
Du växer nog ur den där valpigheten så småningom.
Citera
2015-09-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Hade det inte varit för dina tidigare inlägg där du visat prov på både förvirring och ovetande hade jag kanske lagt vikt i ditt "specifika" ovanskinnssmekande.
Det märks ganska tydligt att du faktiskt inte har en aning och därför tycker jag det är väldigt dumt att röra sig med det typen av absoluta bedömningar.
Du växer nog ur den där valpigheten så småningom.
Jag ser inget hinder att recensera mina egna par skor. Du är inte tvungen att lägga någon vikt i det jag skriver, ignorera det ifall du önskar.

Det är som att en person utan kunskap och erfarenhet av teknik och IT tipsar någon om en specifik router, som givit personen i fråga en bättre hastighet. Personen måste ju inte veta att detta kanske beror på att routrarna som jämförs använder olika våglängder och att hans nya därmed är bättre anpassad för att tränga igenom tjocka väggar och därmed ger honom en högre hastighet. Personen måste inte veta detta för att inse att den de facto ger honom bättre resultat.
Citera
2015-09-25, 11:16
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:
Jag ser inget hinder att recensera mina egna par skor. Du är inte tvungen att lägga någon vikt i det jag skriver, ignorera det ifall du önskar.

Det är som att en person utan kunskap och erfarenhet av teknik och IT tipsar någon om en specifik router, som givit personen i fråga en bättre hastighet. Personen måste ju inte veta att detta kanske beror på att routrarna som jämförs använder olika våglängder och att hans nya därmed är bättre anpassad för att tränga igenom tjocka väggar och därmed ger honom en högre hastighet. Personen måste inte veta detta för att inse att den de facto ger honom bättre resultat.

Svårt att erkänna att du inte har alla flingor i filen när det gäller kvalitetsskor?

/PB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in