Citat:
Ursprungligen postat av
MissJaneMarple
Inger Rönnbäck angående TV4-programmet Brottsplats Sverige (källa :
http://www.expressen.se/gt/ny-information-i-fallet-om-lisa-holm/)
– Jag tycker att det verkar vara en väldigt nära kontakt mellan programledningen och polisen, säger hon och fortsätter:
–
Åklagaren har lång bit kvar till tillräckliga skäl för fällande dom och inget som visades i programmet förändrar det. [b]Men det är möjligt att de har bevis som de inte har visat, som de bara har pratat med Hasse Aro om
– Munkavle på försvaret i ett läge där polis och åklagare själva sipprar ut uppgifter innebär att den misstänkte missgynnas kraftigt, säger hon.
Här ser vi att Inger Rönnbäck pekar på precis samma problem som jag sedan länge upplyst om här i tråden.
Dvs att så länge åklagaren inte uppgraderar till "Tillräckliga skäl" så innebär det att det helt enkelt inte finns några objektiva bevis som kan leda till åtalet.
Det finns alltså inga bevis, trots det polis o åklagare ständigt tjatar om i media.
Tänk även på hur häktningstiden Om och Om och Om och Om igen blivit förlängd.
Hade åklagaren varit så nöjd han SÄGER att han är - då hade han åtalat för länge sen, då hade han inte ens brytt sig om några fler förhör med den häktade, då hade han inte ens brytt sig om att förhöra balt-familjen i Litauen.
För då hade han, som sagt varit nöjd på riktigt.
Men det som Cold Case-detektiven Bertil sa kan man inte ta på allvar:
"
Bertil: Ja mord är ju det allvarligaste brott som finns i landet då vill man inte risikera att sprida för mycket information om det här.
Skulle det vara så att man har gått vilse i utredningen och det är fel misstänkta som man har då kan man inte släppa på dom här uppgifterna som man har för då betyder det att det går en mördare lös."
För det går ju inte att hålla en oskyldig häktad mot sin vilja om man vet att han är oskyldig. Hade det kommit fram att de gjort så, så hade deras egna huvuden suttit löst ohch den häktade hade fått historiens fetaste skadestånd.
Det är mycket riktigt det som Inger anklagar polis och Hasse Aro för. Men jag tycker det varit tydligt hela tiden att åklagare o polis använt sig av yppandeförbudet för att helt obehindrade kunna påverka nämndemännen i förväg.
Och den enda orsaken till varför de skulle vilja göra så är ju om de själv vet att de inte har några hållbara bevis, så de behöver istället en rättegång med nämndemän som står på deras sida redan från början.
Snacka om rättsröra ...
Lilla Lisa komemr aldrig få upprättelse så här, med poliser och åklagar e som bara tänker på sin egen karriär istället för på Lisa.
Rättegången har ju tyvärr blivit en av Sveriges främsta snackisar, så alla nämndemän i hela landet vet ju allt om det. Det komemr att bli svårt, för att inte säga omöjligt, för den häktade att få en rättvis rättegång.
Vi får sätta vår tillit till Hovrätten ...
Bara orättvist att Jag (och ni andra här i tråden faktiskt) ska tvingas vara med om att betala skadeståndet till den häktade när han väl frikänns - när det ju faktiskt borde vara den dumma åklagaren som ur egen ficka skulle tvingas betala honom själv.