Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Inte för att det var mig du frågade, men den där frågan är det nog ingen mening att besvara förrän vi (hoppas jag) får en ordentlig bild av de tre litauernas göranden och låtanden under de fem dagarna mellan försvinnandet och gripandet/fyndet av kroppen.
Apropå den sista meningen skulle jag vilja passa på att klaga lite på alla som skriver saker i stil med "Han mördade Lisa och sen körde han henne..." eller "Dom hittade Lisa i en arbetsbod på Martorp". Tyvärr ser man detta oskick även i tidningar allt oftare numera. Man refererar inte till en död kropp som om den vore det samma som den en gång levande personen. Personen är borta - kvar finns kroppen. Eller kvarlevorna som man ibland skriver. "Lisas kropp hittades..." är därför det rätta sättet att skriva.
Den som har sett döda personer vet för övrigt skillnaden i praktiken. Den döda kroppen är inte liktydig med den person som en gång levde i och med den. Något fattas, något väsentligt. Personen är borta.
Kroppen och själen ja, bra att du påminner om att det behöver komma fram i texten; att personen lämnar sin kropp i samband med dödsögonblicket.
Bara en reflektion över detta med NB´s fru; det ligger nära till hands att anta att hon är den typ av kvinna som till viss del blundar för vad som sker, kanske för att slippa konfrontera verkligheten och tvivlen som annars kan hota att ta över och möjligen för att upprätthålla sina ideal. Men, det är också lätt att dra förhastade slutsatser utifrån knapphändig information.