2015-09-24, 23:34
Medlem
Om Lisa va tejpad över munnen, kräks å kvävs till döds.
Vad blir åtalspunkten då?
2015-09-24, 23:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttrg
Du kan har aldrig använt silvertejp. Hur river du tejpen om du nu inte råkar ha en kniv? Jo man tar på var sin sida med fingrarna där den tänkta rivet skall bli. Man använder den tejpen som man rivit loss. den andra lägger man tillbaka på rullen med fingravtryck och dna.

Jag tror inte på tejp överhuvudtaget. Men eltejp har nämnts.
2015-09-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Du och många andra i tråden har inte citerat vad Aro & Co säger i brottsplats.
De säger inte att DNA binder MGM direkt till mordet.
De säger att
TEKNISK BEVISNING BINDER MGM DIREKT TILL GÄRNINGEN DVS. MORDET

Förslag på vad den tekniska bevisningen kan bestå i som binder MGM direkt till mordet?
2015-09-24, 23:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Användes tejp?

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag tror inte på tejp överhuvudtaget. Men eltejp har nämnts.

Jag tror att tejp mycket väl kan ha använts. Tänker då framför allt på just eltejp.
2015-09-24, 23:52
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Förslag på vad den tekniska bevisningen kan bestå i som binder MGM direkt till mordet?

min tanke var att NBs fingeravtryck fanns på LH hals. Men det kanske inte räknas till teknisk bevisning?
Har hon blivit kvävd av hjälmen så kanske MGM fingeravtryck finns på hjälmen?
Han haft handskar på sig och det finns fiber från handskarna på LH hals?
2015-09-24, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
min tanke var att NBs fingeravtryck fanns på LH hals. Men det kanske inte räknas till teknisk bevisning?
Eller så är hela händelseförloppet filmat. Men tyvärr, åklagaren och LJ har inte sagt något av detta.
2015-09-24, 23:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Om man ska kvävas av sitt eget blod måste ju även luftstrupen vara avskuren. Annars förblöder man av artärblödningen från de stora artärerna på båda sidor om halsen.

Ok, tack. Jag har inte koll på detaljerna, men det måste då alltså röra sig om mycket grovt knivvåld. Det är som sagt nog mindre sannolikt här givet att uppgifterna vi fått stämmer åtminstone i huvudsak.
2015-09-25, 00:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte för att det var mig du frågade, men den där frågan är det nog ingen mening att besvara förrän vi (hoppas jag) får en ordentlig bild av de tre litauernas göranden och låtanden under de fem dagarna mellan försvinnandet och gripandet/fyndet av kroppen.

Apropå den sista meningen skulle jag vilja passa på att klaga lite på alla som skriver saker i stil med "Han mördade Lisa och sen körde han henne..." eller "Dom hittade Lisa i en arbetsbod på Martorp". Tyvärr ser man detta oskick även i tidningar allt oftare numera. Man refererar inte till en död kropp som om den vore det samma som den en gång levande personen. Personen är borta - kvar finns kroppen. Eller kvarlevorna som man ibland skriver. "Lisas kropp hittades..." är därför det rätta sättet att skriva.

Den som har sett döda personer vet för övrigt skillnaden i praktiken. Den döda kroppen är inte liktydig med den person som en gång levde i och med den. Något fattas, något väsentligt. Personen är borta.

Kroppen och själen ja, bra att du påminner om att det behöver komma fram i texten; att personen lämnar sin kropp i samband med dödsögonblicket.

Bara en reflektion över detta med NB´s fru; det ligger nära till hands att anta att hon är den typ av kvinna som till viss del blundar för vad som sker, kanske för att slippa konfrontera verkligheten och tvivlen som annars kan hota att ta över och möjligen för att upprätthålla sina ideal. Men, det är också lätt att dra förhastade slutsatser utifrån knapphändig information.
2015-09-25, 00:09
Medlem
Citat:

Hur menar du med fingeravtryck på halsen kanske inte räknas som teknisk bevisning? Fingeravtryck är ju teknisk bevisning, som med det andra du gav förslag på som skulle kunna stämma.
2015-09-25, 00:13
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur menar du med fingeravtryck på halsen kanske inte räknas som teknisk bevisning? Fingeravtryck är ju teknisk bevisning, som med det andra du gav förslag på som skulle kunna stämma.

det var bara en fråga? Jag är inte jurist och ibland finns här jurister som är duktiga på rätt rubricering och uttryck.
Men då är min gissning att det faktiskt finns fingeravtryck. Kanske därför att brodern direkt kunde avföras när det gäller kopplingen direkt till LH död.
2015-09-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Ja varför inte?

Ok, varför inte. Men då tycker jag det orimliga hamnar på att det mördades istället för att låta henne gå. Är det MGM du menar va en av dom?
2015-09-25, 00:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den äldre polis/krim experten "Bertil" chef för "cold case gruppen i Stockholm" i kvällens program svarade, då han blev frågad om varför polis och åklagren är, och har varit, så förtegna i detta mord fallet:

HA: Varför har dom varit så förtegna i den här utredningen tror du?

Bertil: Ja mord är ju det allvarligaste brott som finns i landet då vill man inte risikera att sprida för mycket information om det här.
Skulle det vara så att man har gått vilse i utredningen och det är fel misstänkta som man har kan man inte släppa på dom här uppgifterna som man har för då betyder det att det går en mördare lös.
Och från början har ju Johansson och Wennerholm varit väldigt överens om att nu är det locket på som gäller det här förstärks sedan när det blir häknings förhandligar och det blir yppandeförbud då är det definitivt locket på.

HA: Tack så mycket Bertil

Är det bara jag som läser inn för mycket här ?
Eller insinuerar "Bertil" i verkligheten att anledningen till att polisen/åklagaren varit så förtegna i den här utredningen mycket väl kan vara att dom själva vet att dom möjligtvis har fel man misstänkt/häktad för mordet på Lisa ?

Ja det är nog bara du, och några till här i tråden, som alltid lyckas tolka/se/höra saker helt uppåt väggarna ;-)

Det var helt enkelt ett generellt uttalande om varför en utredning bör hålla tätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in