2015-09-24, 22:33
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men de hittades inte på Martorp. MPS kom inte till Martorp förrän på kvällen.
Jag vill minnas att strax innan litauerna hämtades så hittade Missing People ett/flera fynd i närheten av Martorp.. Okej eftermiddag var fel ord, klockan var väl efter 19?
2015-09-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Som sagt,låter troligt.
Men hur troligt är det då att inte lillebror visste något?

Lillebror vet såklart något.
Men bevisläget och att kunna bevisa detta är i princip omöjligt utan ett erkännande eller vittne. Och inget finns.

Därför läggs åtalet mot dessa ner.

Men du kan räkna med att i alla fall den yngre brodern vet saker.
2015-09-24, 22:34
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Utan att vilja vara en alternativteoretiker...

Men tejpen om det nu skulle vara så kan ju faktiskt vara taget från något annat som har varit tejpat, alltså att man återanvänt tejp...
Visst, och blodet på tillhörigheterna kan ha hamnat där för att mördarlitauern blött näsblod då han satt och drack kaffe utomhus samtidigt som det stormade så förbannat på bygden.
Allt är möjligt.
2015-09-24, 22:35
Medlem
chilimansons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Ja du där, såg du programmet? Det dålige Hasse Aro, säger i programmet, att det finns tillräckligt med bevis, med 35- åringen, till fällande dom!

Det va inte vad jag förväntat mig! jag har nog stått på den sidan, att NB inte skulle vara GM!
Så vi får väl se, vem som får rätt i denna frågan. PUNKT

Nej , jag är inte särskilt fascinerad av den typen av program tyvärr .
Vilken otur att du och Hasse har olika syn på vem som är skyldig då . Att den nu häktade mannen är rätt person har väl aldrig varit någon större tvekan om i mina ögon . Alla saker som stämmer in på honom i förhållande till var hon försvann , transporterades och var hon hittades har ju talat sitt tydliga språk ända från början . Synd bara att så många andra fått utstå både spott och spe från vissa skribenter helt utan orsak ....
2015-09-24, 22:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag vill minnas att strax innan litauerna hämtades så hittade Missing People ett/flera fynd i närheten av Martorp.. Okej eftermiddag var fel ord, klockan var väl efter 19?
"I närheten av". Om någon hade instruerats att söka igenom Martorp gjorde hen det, hen letade knappast "i närheten av" Martorp.
2015-09-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Lillebror vet såklart något.
Men bevisläget och att kunna bevisa detta är i princip omöjligt utan ett erkännande eller vittne. Och inget finns.

Därför läggs åtalet mot dessa ner.

Men du kan räkna med att i alla fall den yngre brodern vet saker.

Det är jag övertygad om.Frågan är om han orkar leva med det.....
2015-09-24, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basschaser32
Kan mkt väl ha handlat om ett våldtäktsförsök där Lisa bjöd på mer motstånd än vad dom hade räknat med, gap och dödsskrik och vevande drar mkt uppmärksamhet till omgivningen, då ströps hon i ren panik för att tystas.

Att hon bara tillfångatogs och mördades för skojs skull finner jag osannolikt.
MGM förlorade kontrollen när han fatta att han skulle bli ensam kvar, med ett så fattigt umgänge så försvinner han äldsta och bästa vän. Visst fan borde det betyda mycket. Han försökte ta tillbaka kontrollen kanhända och hade ett synnerligen knepigt sätt att göra det på... Så skulle det kunna vara rent teoretiskt, antagligen var den emotionella insikten om detta ny för MGM gissar jag ... så länge i brist på bättre vetande.
Medlem
ME077s avatar
Citat:
"I närheten av". Om någon hade instruerats att söka igenom Martorp gjorde hen det, hen letade knappast "i närheten av" Martorp.
Ok! Jag vet alltså inte exakt var tillhörigheterna hittades.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Låter troligt. Minns också ett trådinlägg av en insatt (?) som påstod att åtminstone tillhörigheterna som hittades på fredag eftermiddag hittades på redan avsökt område. Och kroppen hittades ju i närheten av dessa tillhörigheter.

Det stod i media att ett fynd skulle ha hittats i redan avsökt område, då när man gjorde eftersökningar. Det skulle varit i området där display/mobildelar hittades. Det förstnämnda vet jag inte om det blev bekräftat, det sistnämnda blev inte bekräftat. Men hittades ett till fynd i redan avsökt område vid eftersökningar behöver det inte betyda att det inte fanns där då.
2015-09-24, 22:39
Medlem
Theforeigners avatar
Den äldre polis/krim experten "Bertil" chef för "cold case gruppen i Stockholm" i kvällens program svarade, då han blev frågad om varför polis och åklagren är, och har varit, så förtegna i detta mord fallet:

HA: Varför har dom varit så förtegna i den här utredningen tror du?

Bertil: Ja mord är ju det allvarligaste brott som finns i landet då vill man inte risikera att sprida för mycket information om det här.
Skulle det vara så att man har gått vilse i utredningen och det är fel misstänkta som man har kan man inte släppa på dom här uppgifterna som man har för då betyder det att det går en mördare lös.
Och från början har ju Johansson och Wennerholm varit väldigt överens om att nu är det locket på som gäller det här förstärks sedan när det blir häknings förhandligar och det blir yppandeförbud då är det definitivt locket på.

HA: Tack så mycket Bertil

Är det bara jag som läser inn för mycket här ?
Eller insinuerar "Bertil" i verkligheten att anledningen till att polisen/åklagaren varit så förtegna i den här utredningen mycket väl kan vara att dom själva vet att dom möjligtvis har fel man misstänkt/häktad för mordet på Lisa ?
2015-09-24, 22:40
Medlem
Citat:
Jag funderade på DNA på mordvapnet, men vanligt mordvapen brukar inte användas vid något slags kvävning. Kan DNA finnas på tejprullen som tejpen som satt på Lisa kommer från? Varför gör jag associationer till en liten stad i Norrbotten?

Det är nog en synnerligen god teori. Hur förklara t ex DNA och/eller kanske fingeravtryck på tejp över BO:s mun...? Det skulle otvetydigt binda MGM till gärningen och mordet. Kan GM hävda att uppsåt till mord inte fanns om orsaken är kvävning genom tejpning av mun och transport i bagage t ex? Hur skulle det bedömas? Det bygger dock på att MGM, om GM, börjar prata.
Senast redigerad av Xzeeed 2015-09-24 kl. 22:44.
2015-09-24, 22:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Det är nog en synnerligen god teori. Hur förklara t ex DNA och/eller kanske fingeravtryck på tejp över BO:s mun...?
Mördaren använde en tejprulle som MGM har använt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in