2015-09-24, 15:41
  #40405
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
SD skulle antagligen ha mycket att vinna på fler reklamkampanjer med lite statistik av det slaget du just nämnde. Hur många som kommer, hur mycket pengar som överförs från biståndet till de asylsökande trots att det är matbrist i flyktinglägren. Jämföra dessa pengar med regeringens reformer.

Tiggerikampanjen i tunnelbanan har ju visat att de kan få stort genomslag även när det är mellanvalstid. En liknande kampanj angående de asylsökande är ett sätt för SD att styra samtalet kring de här frågorna.

Om jag vore Jimmie skulle jag bränna stora delar av valkassan nu. Det har bland annat fördelen att budskapet får stå relativt ensamt.

Viktigt är att formulera kampanjen så att vänstern skjuter alla säkringar ännu en gång.

SD behöver bara sitta stilla i båten och låta trippelstöten utradera Alliansen.

1)Alliansen har ingått DÖ och stödjer aktivt en period av massiva skattehöjningar. Reinfelds uppföljare till boken Halvvägs kommer att heta Tillbaka på ruta ett

2)Man har målat in sig i ett hörn vad gäller invandring på ett katastrofalt sätt. Fri invandring till världens generösaste välfärdssystem kräver en omfördelning som självaste Karl Marx skulle hoppa jämfota över.

3)Alliansens statsministerkandidat AKB är en katastrof som är totalt ideologilös och endast kan rapa floskler.

Efter valet 2018 kommer så många Allianshuvud att rulla att t.o.m Robespierre skulle vara imponerad. KD o FP kommer att vara borta. De få Moderater som finns kvar kommer att vara mycket samarbetsvilliga.

Så SD skall bara sitta stilla i båten och se till att inte göra något dumt.
__________________
Senast redigerad av FruLibertas 2015-09-24 kl. 15:45.
2015-09-24, 15:44
  #40406
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man får ju titta på mätperioderna i kronologisk ordning också.

Demoskop 25 aug-2 sep +0,8
Novus 24 aug-13 sep +1,4
Inizio 2-9 sep +0,7
Sentio 3-9 sep +3,1
YouGov 10-14 sep +2,1
Sifo 7-17 sep -0,1
Ipsos 9-20 sep -1,1

Novus sa att de noterade en avmattning mot slutet, och slutet var 13 sep. Sifos mätperiod slutade fyra dagar senare och där stod det stilla. Ipsos slutade en vecka senare och där syntes en nedgång på -1.

Det kan ju vara tillfälligheter/brus, eller så kan ökningen under augusti ha stannat av.

Alltså, nu tillskriver du enskilda undersökningar ett alltför stort värde. Telefonundersökningarna har en statistisk felmarginal på sisådär 2-2.5%-enheter. Värdet av att väga samman förändringarna är att man minskar bruset, även om det såklart inte är en garanti för att resultatet är korrekt.
Det du gör är att uppskatta att SD minskat med 2%-enheter under en vecka, genom att anta att ingen av undersökningarna påverkats nämnvärt av det statistiska bruset.

Att Novus gör ett uttalande angående "avmattning mot slutet" är bara löjeväckande - säg att du delar in mätperioden i två mätningar, istället för att göra en enhetlig. Men med hälften så många deltagare i varje mätning. Helt plötsligt har du en betydligt större statistisk osäkerhet men försöker ändå dra en "slutsats" från det. Även om det inte sker någon skillnad i opinionen under mätperioden så kommer slutsatsen för vartannat parti vara "Ökning mot slutet" och för vartannat parti vara "Avmattning mot slutet" - För de flesta kommer det dessutom röra sig om relativt stora skillnader.

Tycker förövrigt du gör lätt för dig när du nu ignorerar den starka trenden i webbundersökningarna.

Därmed inte sagt att SD inte kan ha försvagats de senaste två veckorna.
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-09-24 kl. 16:05.
2015-09-24, 16:32
  #40407
Medlem
Vad man nu gjort / konstaterar med de opinionsmätningar som mäter 16-18% är att hela den uppgång som skett sista 3-5 månaderna aldrig har hänt.

Lite makarbert när det skiljer uppemot 10% mellan de olika opinionsinstitutionerna.

Vem har rätt?

Svårt att säga, men oavsett vad mätningarna resulterar i så har vi alla kunnat konstatera att debattklimatet har förändrats. Både massmedia och folk i all allmänhet har diskuterat flykting- och integrationsfrågor liiite mer nyanserat än vad man gjort dessförinnan. Bara det är en stor seger.

Vi kan också konstatera att situationen har förvärrats rejält under 2015. Invandringen har inte försvagats i styrka utan är nu större än någonsin. Samtidigt har sjuklövern inte backat ett steg från devisen att alla är välkomna och att vi behöver ännu fler invandrare.

Många sådana här detaljer i verkligheten talar för att SD har fått ökat stöd. Därför tycker jag att rent logiskt så är mätningar som visar att SD backar eller står still märkliga.

Det som är så tråkigt nu är att vi kan inte bevisa någonting. Hade varit perfekt med något val nu närmaste månaden så man fick verklighetens siffror. Nu är det 3 år till nästa val. Det gör tyvärr att uttrymmet för att medvetet hålla nere siffrorna för SD är ovanligt gynsamma. Man misskrediterar de OI som gett SD högre siffror och menar att deras mätmetoder är skräp och håller sina egna för att vara de korrekta och sanningsenliga.

Det finns egentligen bara en positiv sak med den här situationen. Siffrorna är så låga att de får börja jobba med att inte tappa bort krismedvetandet. Allt är inte lugnt. Det syns tydligt i DN's artikel där man lyfter fram att M&S har mindre än 50% av väljarna. Detta trots att mätningen bara ger SD 16,7% och att de har backat.

Med det menar jag att sjuklövern och massmedia kommer att tro allt är lugnt. Men ute bland folket kokar det över och alltfler röstar på SD.

Jag tror fortfarande att SD kommer att vara det största partiet vid valet 2018 med god marginal. Det SD behöver göra är att jobba på sin kompetens (rekrytera blivande riksdags- och kommunpolitiker), jobba mer på att tala om sina lösningar (framförallt flyktingläger i närområdet och att stänga gränsen och ha en kontrollerad arbetskraftsinvandring), men också att bredda sin politik. Det finns inget fel i att ha samma politik som M eller S i många frågor. Plocka det bästa av vad de andra har.

Sen smäller det och sjuklövern kommer att gråta blod.

Men det blir 3 väldigt långa år. Jag hade önskat opinionsmätningarna entydigt hade visat att SD går med stormsteg mot 30% för då hade vi kunnat hoppas på nyval redan 2016.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-24 kl. 16:42.
2015-09-24, 16:42
  #40408
Medlem
Menveds avatar
Finns det en rationell förklaring till tappet i opinionen så är det ju, som Pung säger, SDU-affären. Sverige har väl aldrig tidigare haft ett parti med en sådan korrumperad ledning.
2015-09-24, 16:52
  #40409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Alltså, nu tillskriver du enskilda undersökningar ett alltför stort värde. Telefonundersökningarna har en statistisk felmarginal på sisådär 2-2.5%-enheter. Värdet av att väga samman förändringarna är att man minskar bruset, även om det såklart inte är en garanti för att resultatet är korrekt.
Det du gör är att uppskatta att SD minskat med 2%-enheter under en vecka, genom att anta att ingen av undersökningarna påverkats nämnvärt av det statistiska bruset.

Att Novus gör ett uttalande angående "avmattning mot slutet" är bara löjeväckande - säg att du delar in mätperioden i två mätningar, istället för att göra en enhetlig. Men med hälften så många deltagare i varje mätning. Helt plötsligt har du en betydligt större statistisk osäkerhet men försöker ändå dra en "slutsats" från det. Även om det inte sker någon skillnad i opinionen under mätperioden så kommer slutsatsen för vartannat parti vara "Ökning mot slutet" och för vartannat parti vara "Avmattning mot slutet" - För de flesta kommer det dessutom röra sig om relativt stora skillnader.

Tycker förövrigt du gör lätt för dig när du nu ignorerar den starka trenden i webbundersökningarna.

Därmed inte sagt att SD inte kan ha försvagats de senaste två veckorna.
Vad är det som är så löjeväckande med Novus iakttagelse? Novusmätningen skiljer ut sig från de övriga i två avseenden: Den bygger på 3000 intervjuer och den pågick i 3 veckor. Jfr med t ex Sentio som körde i 1 vecka och 1000 deltagare. Om man kör 4 veckor i sträck och gör 3000 intervjuer har man naturligtvis ett så pass omfattande underlag att man kan utläsa trender över de 3 veckorna. Något som enveckas-instituten inte kan göra.

Självfallet kan mätningar brusa men både Sifo och Ipsos har haft uppåtgående trend för SD i c:a ett halvår, den bröts i båda nu. Det kan vara en tillfällighet - eller inte.

Hur du får det till att jag ignorerar den starka trenden i webbpaneler vet jag inte. Jag konstaterar bara att de gjordes innan Sifo och Ipsos.
2015-09-24, 16:59
  #40410
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Finns det en rationell förklaring till tappet i opinionen så är det ju, som Pung säger, SDU-affären. Sverige har väl aldrig tidigare haft ett parti med en sådan korrumperad ledning.
Att göra utrensningar i SD:s fall torde tvärtom vara positivt. Att se som skäl att kalla partiledningen korrumperad är ju helt förvirrat. Eller har du belägg för att man snor partipengar eller struntar i stadgar?
2015-09-24, 16:59
  #40411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Självfallet kan mätningar brusa men både Sifo och Ipsos har haft uppåtgående trend för SD i c:a ett halvår, den bröts i båda nu. Det kan vara en tillfällighet - eller inte.

Både Sifo och Ipsos har en trend av att ibland mäta en nedgång för SD när ingen annan gör det för att sedan mäta en stor ökning månaden efter.

Deras pålitlighet för att upptäcka nya trender har inte mycket stöd. Det enda riktiga att göra är att vänta till nästa månad och se hur YouGov, Inizio, Sentio och Novus ställer sig. Dessa 4 institut har varit de mest träffsäkra på att hitta trender gällande SD.
2015-09-24, 17:09
  #40412
Medlem
svallerbyttans avatar
SD ökar med en procentenhet till 21,2% i Dagens Samhälles poll of polls för September.
Citat:
Trots det stora mediala och ideella engagemanget i flyktingfrågan var det bara SD som ökade påtagligt i september. Trenden för partiet har varit starkt uppåtgående under en lång tid och har ännu inte brutits.
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/sds-uppgang-i-opinionen-fortsaetter-18539
__________________
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-09-24 kl. 17:11.
2015-09-24, 17:15
  #40413
Medlem
S.Kandals avatar
Att procenten minskar/står still hos de som använder telefonintervjuer som verktyg är, som någon tidigare nämnt, tämligen logiskt tyvärr. Efter veckor av propaganda är det ju extra jobbigt för vissa att erkänna för en vilt främmande människa att man skulle rösta på sd vid ett val idag. Lika logiskt egentligen är det då att man tvärtom verkligen vill uttrycka sin åsikt när ingen ser/hör på - varför de andra ökar.
2015-09-24, 17:38
  #40414
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad är det som är så löjeväckande med Novus iakttagelse? Novusmätningen skiljer ut sig från de övriga i två avseenden: Den bygger på 3000 intervjuer och den pågick i 3 veckor. Jfr med t ex Sentio som körde i 1 vecka och 1000 deltagare. Om man kör 4 veckor i sträck och gör 3000 intervjuer har man naturligtvis ett så pass omfattande underlag att man kan utläsa trender över de 3 veckorna. Något som enveckas-instituten inte kan göra.

Självfallet kan mätningar brusa men både Sifo och Ipsos har haft uppåtgående trend för SD i c:a ett halvår, den bröts i båda nu. Det kan vara en tillfällighet - eller inte.

Hur du får det till att jag ignorerar den starka trenden i webbpaneler vet jag inte. Jag konstaterar bara att de gjordes innan Sifo och Ipsos.

Men jag skrev ju i klartext vad som var löjeväckande.
Har du 2.1%-enheter statistisk felmarginal så är det dels omöjligt att dra någon säker slutsats om slutresultatet. Och det är ännu svårare att dra en slutsats om skillnader i resultat över tid inom mätningen... Nån procent hit eller dit är inget konstigt, det enda konstiga är att det för en gångs skull kommenteras.


Eftersom att Webbpanelerna hände en hel vecka innan Ipsos och Sifo är det bara att helt bortse från dessa? Opinionen svänger ju flera procentenheter i veckan?
Bara det att opinionen på månadsbasis tycks betydligt mer inert än så...


Edit: I det inlägg du från början citerade klargjorde jag ju att SD stagnerat i telefonundersökningarna. Det jag däremot inte gjorde var att konstatera att alla undersökningar förutom Ipsos är irrelevanta, då dessa skedde tidigare.
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-09-24 kl. 17:50.
2015-09-24, 18:04
  #40415
Medlem
svenabs avatar
Om de webbaserade OU visar på en uppgång och de telefonbundna OU visar på en nedgång och skillnaden mellan dessa metoder är två folkpartier stor så borde det vara intressant att diskutera orsakerna även i public service media.

Jag har inte hört ett ljud än. Jag tror att det måste vara dubbla effekter. Det kan vara så att Yougov och Sentios siffror har glatt så många SD sympatisörer att de anmält sig bara av den anledningen.
Samtidigt så kan den sentimentala propagandan ha höjt tröskeln att säga till en uppringare att man röstar SD.

Vi hade innan ett exempel på SCB:s enkät. Jag kan tänka mig, att de senaste Sifo och Ipsos, före frågan om vilket parti man tänker ge sin röst, först ställer andra frågor om ämnet flyktingar.

I min föreställningsvärld skulle frågorna ungefär kunna vara:

Såg du bilden på det drunknade barnet?
Berördes du av den?
Mycket?
Grät du?
Hur många burkar sardiner konsumerar du årligen?
Tycker du att man bör hjälpa människor i nöd?
Brukar du hjälpa människor i nöd?
Behöver ditt hushåll en ny uppsättning av silverbestick?
Tycker du att Sverige skall ta emot fler flyktingar?
Vad tänker du rösta på?

Kunde just tro det din missundsamma gubbjävel.



Det hade varit roligt att höra frågorna och dess orning
2015-09-24, 19:10
  #40416
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sossarnas förhoppning är givetvis att EU skall strypa volymerna så mycket att de offentliga finanserna inte hinner haverera. Samtidigt som man själv kan sitta & låtsas vara indignerad, men "tvingas" att acceptera EU's begränsningar av volymerna. Detta skall leda till att SD dyker i opinionen & allt återgår till det normala.

Naturligtvis är det precis såhär. Löfvén och den svenska vänstern tokhoppas på att Viktor Orban inte får slut på tårgas. Vi kanske ska hålla utkik om Bofors rakar in en stororder från Ungern på tårgas snart. Inte omöjligt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet är att man har utmålat alla EU's möjliga åtgärder, passkontroll, hjälp i närområdet osv. , som "fascism", så de nyttiga idioterna bland fotfolket kommer ju att gå i taket & kräva luftbro direkt till Sverige om det här blir verklighet.

Jag tror på riktigt att partipiskan kommer vina över "nallebjörnar och kaffe"-sossarna och andra "aktivisttyper". Sossarna tokhoppas på yttre gränskontroll samtidigt som dom kan tala sig varma om mänskliga rättigheter och global asylrätt. Det dom menade med att "ta emot alla" och global asylrätt och stå upp för mänskliga rättigheter byggde ju på att en ytterst begränsad mängd flyktingar kunde ta sig hit. Allt står i Anna Greta Leijons bok "Alla rosor ska inte tuktas".

Det har varit socialdemokratins signum sen 1953, när DC-3ans öde behövde döljas att prata med dubbla tungor. Säga ett, och göra ett annat.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-09-24 kl. 19:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in