2015-09-23, 20:29
Medlem
vianetts avatar
Hej,

Min bil används av familjen för övningskörning för att den är rätt små och lätt att manövrera. Det jag undrar är vad som händer ifall något skulle gå snett och man skulle behöva använda sin trafikförsäkring.

Är det fortfarande jag som fordonsägare och försäkringstagare som kommer straffas för det, till exempel kommer premien stiga?

Vad gäller i sådant fall där det är någon annan än försäkringstagaren som orsakar en olycka?

Tacksam för alla svar
Citera
2015-09-23, 20:31
Medlem
toby79s avatar
Handledaren ansvarar för körningen. Observera att du måste ha en godkänd handledare. Annars är det olovlig körning och försäkringsbolaget kommer att ha synpunkter.
Så uppfyller handledaren försäkringsvillkoren så ska det inte vara något problem.
Citera
2015-09-23, 20:39
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Handledaren ansvarar för körningen. Observera att du måste ha en godkänd handledare. Annars är det olovlig körning och försäkringsbolaget kommer att ha synpunkter.
Så uppfyller handledaren försäkringsvillkoren så ska det inte vara något problem.
Handledartillståndet innehas och allt är godkänt enligt transportstyrelsen.

Om jag har förstått det rätt så kommer inte min premie stiga ifall någon orsakar en skada där jag behöver använda min försäkring. Till exempel: övningskörning där eleven orsakar en skada eller om min polare lånar bilen och krockar med den.

Vad händer till exempel om jag lånar min polares bil och orsakar en skada där min vän behöver använda sin trafikförsäkring. Innebär det att min premie på min bil kommer stiga?

Det kanske ses som dumma frågor, men skulle vilja veta vad som gäller än att inte veta något alls.
Citera
2015-09-24, 08:39
Avstängd
Det är premien som stigen för den som tecknat den för bilen. Oavsett vem som kör. Försäkringen följer bilens ägare, ingen annan.
Citera
2015-09-24, 15:33
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är premien som stigen för den som tecknat den för bilen. Oavsett vem som kör. Försäkringen följer bilens ägare, ingen annan.

Det var så jag tänkte att det fungerade. Det blir isåfall jag, som påverkas negativt i form av höjda försäkringskostnad.

Vad jag kan gissa så sparas information om man använder sin trafikförsäkring som alla bolag kan ta del av och det kommer förmodligen innebära att Min premie kommer vara betydligt högre när jag i framtiden ska försäkra en ny bil. Trist
Citera
2015-09-24, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Det var så jag tänkte att det fungerade. Det blir isåfall jag, som påverkas negativt i form av höjda försäkringskostnad.

Vad jag kan gissa så sparas information om man använder sin trafikförsäkring som alla bolag kan ta del av och det kommer förmodligen innebära att Min premie kommer vara betydligt högre när jag i framtiden ska försäkra en ny bil. Trist

Så har det varit förut. Nu är det inom varje bolag sådan information sparas enbart. Vid nyteckning av försäkring för bil får du däremot frågan om du orsakat någon trafikskada senaste året/åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in