2015-09-24, 11:28
  #40381
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur tror ni EU:s uppgörelse om stärkta yttre gränser, "hot spots", mer pengar till Syriens grannländer och fördelning av flyktingar till EU-länder kommer påverka SD:s opinionssiffror?

Om uppgörelsen nu blir verklighet och fungerar, vilket jag i och för sig är skeptisk till, men om, så har ju hela flyktingfrågan förflyttat sig till en ny nivå, på sätt och vis utanför Sveriges kontroll. Sverige sköter inte själva den första bedömningen av flyktingskäl, utan den görs av EU. Och strömmen av asylsökande till Sverige kan tänkas minska.

Är detta Löfvens plan? Att utåt sett fortfarande vara positiv till en "generös flyktingpolitik", men i själva verket låta EU göra grovjobbet och i praktiken via EU realisera det SD hela tiden har sagt?

Som sagt, om det här fungerar, kan det då inte i ett slag ta SD:s viktigaste och mest vinnande argument från dem och i stort sett neutralisera hela flyktingfrågan? I så fall kan SD ha en tuff period framför sig i mätningarna.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-motet-over
Att kalla detta för plan är för mycket sagt, snarare det sista hoppet dom har kvar, nu när idioterna har målat in sig ett mångdimensionellt hörn helt utan möjlighet att ta sig ur.
2015-09-24, 11:28
  #40382
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Intressant att DN kunde förmå sig att inte använda rubrik om SD. Är det för att inte reta upp folk eller är det passivt aggressivt?

Den här undersökningen är inte för att reta SD,utan för att Stärka Alliansen framför allt.
2015-09-24, 11:34
  #40383
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottotheman
Varje mätning där de som vill minska invandringen minskar är en bra läsning för oss i Alliansen eftersom det gör utökade möjligheter till fri invandring.
Vad då? 7klövern har väl redan majoritet för totalt fri invandring. Vad är det ni väntar på?? Tvivel om svenska folket är med på sådana noter, eller?
2015-09-24, 11:36
  #40384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Givetvis kan det bli så. Man måste komma ihåg att många av SDs väljare inte ser sig som Sverigedemokrater utan röstar på partiet i brist på alternativ. Om invandringen skulle minska drastiskt kan det betyda en tillbakagång för SD. Kan också mycket väl tänka mig att Löfven avundsjukt sneglar på danska S men tvivlar kraftigt på att media och MP skulle tillåta Sverige att lägga sig på en europeisk "normalnivå".

Det där hörs ofta och verkar uttalas närmast oreflekterat.

Varför skulle SD minska om invandringen minskade drastiskt (fan tro't)? Då finns ju ändå problemen med mångkulturen kvar, som hör direkt ihop med den vansinniga invandringspolitik Sverige haft och har. Terrorhoten, shariapoliser i förorten, white flight, sysselsättningsgapet, parallellsamhällen, invandrarkriminalitet, skjutningar, sprängningar, gruppvåldtäkter, bostadsbrist etc. Vi pratar om ett djupt dysfunktionellt samhälle som vuxit fram i massinvandringens spår. SD har inga optimala lösningar där, men åtminstone några nya grepp till skillnad mot 7K. De senare har också att hantera den direkta skulden för att saker ser ut som de gör. Väljarna kommer inte att glömma och förlåta i första taget, just för att den förda politiken kommer att ha följder långt fram i tiden och fungera som en ständig påminnelse.

Ditt resonemang utgår också från den felaktiga utgångspunkten att människor väljer SD bara på grund av invandringsfrågan. Så är inte fallet och det har konstaterats till leda. De står nära den allmänna folkopinionen i en lång rad övriga frågor, och det utan att agera populistiskt.
2015-09-24, 11:47
  #40385
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att kalla detta för plan är för mycket sagt, snarare det sista hoppet dom har kvar, nu när idioterna har målat in sig ett mångdimensionellt hörn helt utan möjlighet att ta sig ur.
En plan kanske man kan kalla det, men frågan är om den kommer realiseras och vilken effekt den i så fall får? Jag tvivlar som sagt, med erfarenhet av hur EU och Sverige fungerat tidigare. Vi får se helt enkelt, men det är ändå en fråga som kan tänkas påverka SD:s opinion eftersom den till så hög grad bygger på en enda fråga: invandringspolitiken.
2015-09-24, 11:48
  #40386
Medlem
Valaskjalfs avatar
Tittade också igenom Ipsos rapporten, och i den står det att man ställer först den sedvanliga frågan:
- "Om det var val till riksdagen idag, vilket parti skulle du då rösta på?".
Uppger man inget parti, så får man följdfrågan:
- "Men vilket parti lutar det mest mot för dig?".

I resultatet så särredovisas inte resultatet av de två frågorna på något sätt, resultatet av OU:n är alltså en sammanslagning av de två.
Det här skapar i sig en osäkerhet i min mening, det kan bli en "trugningssituation" (jämför med en säljare) hos respondenten.
Å andra sidan så når man säkert någon kategori av valmanskåren som webbundersökningarna inte når fram till, som t.ex äldre personer eller vilka de nu är som inte finns representerade i t.ex yougov motsv.

Skulle Ipsos särredovisa svaren, så får ju allmänheten en inblick i hur svarsvilliga folk är gentemot Ipsos. Och det vore siffror, som kanske skulle ge dålig PR för detta OI.
Villigheten att svara på första frågan ökar ju inte heller, med DN och Wolodarskis engagemang i mediekårens beryktade "Hemtjänst".

EDIT: Såg nu att Novus använder samma sätt att fråga. Någon som vet hur SIFO gör intervjun?
__________________
Senast redigerad av Valaskjalf 2015-09-24 kl. 12:14.
2015-09-24, 12:16
  #40387
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Det där hörs ofta och verkar uttalas närmast oreflekterat.

Varför skulle SD minska om invandringen minskade drastiskt (fan tro't)? Då finns ju ändå problemen med mångkulturen kvar, som hör direkt ihop med den vansinniga invandringspolitik Sverige haft och har. Terrorhoten, shariapoliser i förorten, white flight, sysselsättningsgapet, parallellsamhällen, invandrarkriminalitet, skjutningar, sprängningar, gruppvåldtäkter, bostadsbrist etc. Vi pratar om ett djupt dysfunktionellt samhälle som vuxit fram i massinvandringens spår. SD har inga optimala lösningar där, men åtminstone några nya grepp till skillnad mot 7K. De senare har också att hantera den direkta skulden för att saker ser ut som de gör. Väljarna kommer inte att glömma och förlåta i första taget, just för att den förda politiken kommer att ha följder långt fram i tiden och fungera som en ständig påminnelse.

Ditt resonemang utgår också från den felaktiga utgångspunkten att människor väljer SD bara på grund av invandringsfrågan. Så är inte fallet och det har konstaterats till leda. De står nära den allmänna folkopinionen i en lång rad övriga frågor, och det utan att agera populistiskt.
Sant. Meddelandet du svarar på var möjligen sanning för några år sedan, eller som en bearbetningsfas för människor som med små psykologiska steg underlättar sitt eget steg över till ett stigmatiserat SD. Samtidigt finns det en sanning i att det inte finns något egenvärde i just partiet SD. Det är förändringar folk vill se, och ordentliga sådana. Om M plötsligt bytte ut alla sina nyckelpersoner, sparkade iväg nyliberalerna (inklusive ungdomsrörelsen) grät ut offentligt, bad om ursäkt och erkände utan omsvep sina tidigare snedsteg, samt drog om hela sin invandringspolitik till att stå jämnsides med nuvarande SD, så kanske, bara kanske, man skulle kunna se en återgång av fd moderatväljare som nu gått över till SD. Men bara kanske.
2015-09-24, 12:23
  #40388
Medlem
RingRing2014s avatar
Ipsos-siffrorna är ganska usla för ljug-eliten.

Det är ingen dramatik med ipsos, tvärt om, ett ganska bra resultat med tanke på att vi precis genomgått konsensus-PK-elitens sista stora kraftansträngnings- och propagandastrid.


Se här!

Det var 1201 deltagare och 13,9% osäkra.

Antal som kände att de ville säga sitt partival blir då 1034 personer. (1201 x 0,861)


Eftersom SD backade 1,1 procent blir det absoluta talet personer som backade från att säga SD totalt ynka 11 personer.

Mediadrevet, den sista kraftansträngningen med stackars Alan på stranden gav 11 ändrade partival i Ipsos. Utfallet är katastrofalt för den unkna gammelkorridoren.

Detta kommer vara reparerat lika fort som hastigheten på kampanjens hastiga försvinnande.


Vi håller på att vinna och den krasch vi skådar inför öppen ridå av etablissemanget är något som kommer gå till historien. Det är helt klart, Sverige är snart inte långt ifrån klarvaket. Männen är definitivt klarvakna. Kvinnorna har lite grus kvar i ögonen bara.

/RingRing, Stockholm.
__________________
Senast redigerad av RingRing2014 2015-09-24 kl. 12:35.
2015-09-24, 12:24
  #40389
Medlem
Naturligtvis är det kvinnodifferansen på grund av Bradley som är det stora mätfelet när det gäller Sd.

Träffade en kvinna på ett möte häromdagen som spontan tar upp att -"vi måste tänka på oss själva i första hand". Nickade instämmande och sa att det är bättre att vi pratar om det i ett annat sammanahang. Jag upplever överhuvdtaget inte att kvinnor är mindre Sd vänliga, inte längre.
2015-09-24, 12:35
  #40390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Det där hörs ofta och verkar uttalas närmast oreflekterat.

Varför skulle SD minska om invandringen minskade drastiskt (fan tro't)? Då finns ju ändå problemen med mångkulturen kvar, som hör direkt ihop med den vansinniga invandringspolitik Sverige haft och har. Terrorhoten, shariapoliser i förorten, white flight, sysselsättningsgapet, parallellsamhällen, invandrarkriminalitet, skjutningar, sprängningar, gruppvåldtäkter, bostadsbrist etc. Vi pratar om ett djupt dysfunktionellt samhälle som vuxit fram i massinvandringens spår. SD har inga optimala lösningar där, men åtminstone några nya grepp till skillnad mot 7K. De senare har också att hantera den direkta skulden för att saker ser ut som de gör. Väljarna kommer inte att glömma och förlåta i första taget, just för att den förda politiken kommer att ha följder långt fram i tiden och fungera som en ständig påminnelse.

Ditt resonemang utgår också från den felaktiga utgångspunkten att människor väljer SD bara på grund av invandringsfrågan. Så är inte fallet och det har konstaterats till leda. De står nära den allmänna folkopinionen i en lång rad övriga frågor, och det utan att agera populistiskt.

Nej, givetvis måste både invandringen ner och problemen åtgärdas. Folk i och runt Malmö tex, kommer fortsätta att rösta SD så länge stan ser ut som en soptipp - såvida de inte ser att andra partier faktiskt visar att de verkligen gör något som de uppfattar som seriöst. Hittills har det inte hänt. Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut vad en tiggarkåkstad mitt inne i stan betyder politiskt.

Vad gäller andra frågor är SD inte direkt radikala. Möjligen är de det parti som gör mest motstånd mot genustrams o dyl, men det är knappast frågor som folk i allmänhet rankar som avgörande. Personligen tror jag att SD ekonomiskt ligger lite väl långt till höger i förhållande till de egna väljarna, men jag antar att det beror på att man vet att många borgerliga väljare är frustrerade över DÖ och därför försöker spela på den planhalvan. Tror att det i det långa loppet är bättre för SD att lägga sig där DF ligger - de har ju lyckats etablera ett förtroende även utanför invandringsfrågor, och där ligger värnandet om välfärden högt.
2015-09-24, 12:37
  #40391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Det där hörs ofta och verkar uttalas närmast oreflekterat.

Varför skulle SD minska om invandringen minskade drastiskt (fan tro't)? Då finns ju ändå problemen med mångkulturen kvar, som hör direkt ihop med den vansinniga invandringspolitik Sverige haft och har. Terrorhoten, shariapoliser i förorten, white flight, sysselsättningsgapet, parallellsamhällen, invandrarkriminalitet, skjutningar, sprängningar, gruppvåldtäkter, bostadsbrist etc. Vi pratar om ett djupt dysfunktionellt samhälle som vuxit fram i massinvandringens spår. SD har inga optimala lösningar där, men åtminstone några nya grepp till skillnad mot 7K. De senare har också att hantera den direkta skulden för att saker ser ut som de gör. Väljarna kommer inte att glömma och förlåta i första taget, just för att den förda politiken kommer att ha följder långt fram i tiden och fungera som en ständig påminnelse.

Ditt resonemang utgår också från den felaktiga utgångspunkten att människor väljer SD bara på grund av invandringsfrågan. Så är inte fallet och det har konstaterats till leda. De står nära den allmänna folkopinionen i en lång rad övriga frågor, och det utan att agera populistiskt.

Totalstopp av invandring är nummer ett. Redan där skiljer sig SD från alla andra partier.

Om nu yttre eller inre krafter gör att invandringen avtar/upphör till Sverige, så innebär inte det att allt ekonomiskt och socialt kaos vi har och som kommer plötsligt försvinner. Det enda som är tvärsäkert är att att 7K inte är att lita på att städa upp landet. De har skapat det och de har haft hur mycket bevis som helst att invandringen/integrationen inte fungerat. De har haft alla chanser att lösa det. De har kapitalt misslyckats, om de ens försökt.

SD har hittills varken orsakat problemen eller fått chansen att lösa dem. SD är det enda logiska alternativet och det verkar alltfler känna.
2015-09-24, 12:40
  #40392
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag kollade och DN/Ipsos rapporterar 13.9% "osäkra väljare"-facket. Högt kan tyckas och garanterat gömmer sig en bunt SD väljare i den kategorin.

Agendarski at work

RingRing2014
"Ipsos-siffrorna är ganska usla för ljug-eliten.
Det är ingen dramatik med ipsos, tvärt om, ett ganska bra resultat med tanke på att vi precis genomgått konsensus-PK-elitens sista stora kraftansträngnings- och propagandastrid.
Se här!
Det var 1201 deltagare och 13,9% osäkra.
Antal som kände att de ville säga sitt partival blir då 1034 personer. (1201 x 0,861)
Eftersom SD backade 1,1 procent blir det absoluta talet personer som backade från att säga SD totalt ynka 11 personer."

Fattar ni vilken knivsegg OI balanserar på?

Ta det lugnt! TA DET LUGNT OCH SITT I BÅTEN.

Det här ordnar sig snart ska ni se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in