2015-09-24, 09:13
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Hon ska inte ha dött där hon hittades. Min tanke är att förövaren låste in Lisa kanske i mjölkrummet för att senare göra något med henne. När han återvänder är hon död och hon flyttas då i panik till Martorp.
Ja vem vet. Hon bör då kanske inte varit död mer än ca 15 min (?) i mjölkrummet då annars hundarna skulle fått upp spår.
Jag tänkte mer att kroppen direkt placerats i ett skåp som funnits i mjölkrummet och sen fraktats till Martorp.
2015-09-24, 09:13
Medlem
MissJaneMarples avatar
Kan hon har kvävt av hjälmen?
2015-09-24, 09:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Tror jag inte ett dugg på.

Hon kvävdes omedelbart.

Det var fullt pådrag i området väldigt snabbt och sedan folk där 24/7

Tidpunkten för dödsfallet och förflyttning av kroppen skedde i princip omedelbart.
Nej, svårigheten att få fram tidpunkten för dödsfallet talar för att det kan ha tagit lång tid. Åklagaren fick fråga om på just den punkten. Det lutar åt att hon kvävdes i ett trångt utrymme. Om GM var medveten om risken för kvävning kan det bedömas som likgiltighetsuppsåt.
2015-09-24, 09:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Hon kvävdes omedelbart.

Tidpunkten för dödsfallet och förflyttning av kroppen skedde i princip omedelbart.

Om hon kvävdes omedelbart, vad skulle då motivet ha varit?

Jag har svårt att tänka mig att det är ett lustmord och egentligen har jag svårt överhuvudtaget att finna några som helst motiv till att den misstänkte hade för avsikt att mörda henne, om det inte hade varit för att öka chansen att gå fri från ett annat brott exempelvis våldtäkt, vilket aldrig skedde.

Jag tror mer nu på att Lisa dog av en olyckshändelse, alltså att GM oavsiktligt hade ihjäl henne.
2015-09-24, 09:17
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
BO har naturligtvis inte haft ett tejpat ansikte.

Som så mycket annat är detta enbart en trådsanning baserat på ett anonymt PM helt utan källor.

Ren och skär hittepå alltså.

De seriösa har naturligtvis avskrivit detta redan.

Anonymt PM utan källor. Som gissar att det är ett sexbrott.
En PM-sanning som blev en trådsanning?
2015-09-24, 09:18
Bannlyst
Citat:

Hon kvävdes omedelbart.

Varför inte? Hon har flyttats efter döden. Om inget större blodvite har skett bör dom ha sett på likfläckar att kroppen ändrat läge? Om balten arbetade när Lisa skulle åka hem och överföll henne för att sedan åka hem och äta pizza så inte de andra skulle fatta några misstankar. Jag ser inte det som helt omöjligt. Hur vet de annars att Lisa inte dödades där hon hittades?
2015-09-24, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ja vem vet. Hon bör då kanske inte varit död mer än ca 15 min (?) i mjölkrummet då annars hundarna skulle fått upp spår.
Jag tänkte mer att kroppen direkt placerats i ett skåp som funnits i mjölkrummet och sen fraktats till Martorp.

Inte omöjligt alls. Det kan vara så de förstod att hon dödades i mjölkrummet.
2015-09-24, 09:19
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Lisa har kvävts, inte blivit strypt, vilket är en vanligare dödsorsak vid brott som detta. Man kan kväva någon genom att trycka exempelvis en kudde mot ansiktet, sätta en plastpåse över huvudet eller tejpa för andningsvägarna.

Så oavsett om det är sant eller inte så skulle det kunna vara en förklaring till varför hon kvävdes.
Strypning kan inte uteslutas. Det är en av flera metoder att kväva någon.
2015-09-24, 09:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Nya bud

SR P4 Skaraborg: Polisen tillbakavisar uppgifter om att Lisa Holm kvävts till döds
Citat:
- Det kommer inte vara den officiella dödsorsaken. I övrigt kommenterar vi inte den här delen av protokollet, säger Lars Johansson till P4 Skaraborg.

Hur ser du på att den här uppgiften cirkulerar i media?

- Eftersom det inte är den officiella kommenterar jag inte det. Det är bara synd att det blir sådana här rykten. Man får avvakta till protokollet blir klart.
2015-09-24, 09:24
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

Hon kvävdes omedelbart.

Om man endast vill döda en person som man av någon anledning hyser agg till gör man det knappast genom kvävning med en plastpåse över huvudet.
Att trä en plastpåse över huvudet, att tejpa för andningsvägar etc. förefaller osannolikt om man bara är ute efter att döda en människa.
Jag tror att det gick snett, det var inte meningen att hon skulle dö där och då.
GM: tanke var sannolikt att oskadliggöra henne, hålla henne tyst för att senare återkomma för att göra det han var ute efter, att utnyttja henne sexuellt. Kanske på en annan plats tom.
Hon var död nar han eller de återkom, kroppen transporteras sedan till Martorp och göms.
Det gick snett.
2015-09-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om hon kvävdes omedelbart, vad skulle då motivet ha varit?

Jag har svårt att tänka mig att det är ett lustmord och egentligen har jag svårt överhuvudtaget att finna några som helst motiv till att den misstänkte hade för avsikt att mörda henne, om det inte hade varit för att öka chansen att gå fri från ett annat brott exempelvis våldtäkt, vilket aldrig skedde.

Jag tror mer nu på att Lisa dog av en olyckshändelse, alltså att GM oavsiktligt hade ihjäl henne.

Motivet är ett mysterium.

Nånting spårade ju fullständigt ur och jag hävdar fortfarande att det gick snabbt. Allt tyder på det.

Vid olyckshändelse skulle MGM idag ha medgivit brott tror jag. Det skulle i så fall innebära att man har fel MGM.

Vilket jag inte tror. Jag tror man har helrätt här.
2015-09-24, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nya bud

SR P4 Skaraborg: Polisen tillbakavisar uppgifter om att Lisa Holm kvävts till döds

Detta tyder ju då på strypning.

Man har blandat ihop lite formaliteter.

Strypning köper jag hellre.
Det förklarar MGM´s ovilja till erkännande och det är skäl till att det rubriceras som mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in