2015-09-23, 12:31
Medlem
Hej hej! Jag är en grabb på 20 år som i måndags påbörjade min nya kost för att gå upp i vikt. Jag är trött på att vara smal och nu är det ändring. Har inhandlat en del mat, bl.a nötter, riskakor, jordnötssmör, pålägg, smör, pasta, kött, you name it. Och jag äter numera ofta.

Grejen är att jag lider av en magsjukdom så jag behöver inte oroa mig att bli tjock, därför är jag inte rädd att ösa över sås, vaniljsås på deserter och allt annat.

Till sak. På morgonen äter jag stekt ägg med bacon, till det ett stort glas röd mjölk 3% fett och en protein shake, 2 lingongrova med jordnötssmör.

Då jag har tillgång till måltider tvärs genom hela dagen även på jobb, så brukar jag plocka i mig lite banan och allt möjligt innan lunchen vid 11, då äter jag där och senare på min rast vid 13:00 egen lunch.

När jag kommer hem blir det kräm med mjölk, riskakor med jornötsmör, shake och sedan träning. Efter träning blir det middag och fortsatt ätande tills jag går i sängs.

Vad tror ni?
Citera
2015-09-23, 12:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Det låter uppenbarligen lovande, men vi får väl se. Det är rätt så olika vad folk tycker är "mycket" mat. Mycket fett ser jag, men om det fungerar för dig så visst. Ät det som fungerar bästa för dig, vad du tycker är GOTT. Det är såklart lättare att äta mycket av det man tycker är gott.

Angående din sjukdom, har du diagnos från läkare för det? För 99% av alla smalisar påstår att de har en sådan sjukdom, när det i verkligheten är extremt sällsynt.
Citera
2015-09-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det låter uppenbarligen lovande, men vi får väl se. Det är rätt så olika vad folk tycker är "mycket" mat. Mycket fett ser jag, men om det fungerar för dig så visst. Ät det som fungerar bästa för dig, vad du tycker är GOTT. Det är såklart lättare att äta mycket av det man tycker är gott.

Angående din sjukdom, har du diagnos från läkare för det? För 99% av alla smalisar påstår att de har en sådan sjukdom, när det i verkligheten är extremt sällsynt.

Fick min diagnos för 10 år sedan. Kronisk sjukdom.

Jag har väldigt enkelt för att bli fanatisk och tror jag behöver äta hela tiden. I måndags stod vågen på 67. Nu står den på 69,6. Givetvis är vätska inräknat kan jag tro. Men ändå! Otroligt glad.

Vad har du för tips? Jag äter ALLT. ALLT. Jag behöver inte oroa mig för "kaggen, eller fettet längst med låren" som väldigt många andra människor gör.
Citera
2015-09-23, 12:54
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Fick min diagnos för 10 år sedan. Kronisk sjukdom.

Jag har väldigt enkelt för att bli fanatisk och tror jag behöver äta hela tiden. I måndags stod vågen på 67. Nu står den på 69,6. Givetvis är vätska inräknat kan jag tro. Men ändå! Otroligt glad.

Vad har du för tips? Jag äter ALLT. ALLT. Jag behöver inte oroa mig för "kaggen, eller fettet längst med låren" som väldigt många andra människor gör.

Men det är väl knappast Belgian Blue Syndrome du har? Kan du gå upp i vikt så kan du rimligtvis också bli fet.

Ät annars som du brukar, fast mer, behöver inte krångla till det mer än så.
Citera
2015-09-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Men det är väl knappast Belgian Blue Syndrome du har? Kan du gå upp i vikt så kan du rimligtvis också bli fet.

Ät annars som du brukar, fast mer, behöver inte krångla till det mer än så.

Kan säkerligen givetvis bli fet. Fet är inte det jag siktar efter, men i alla fall lie mage !
Citera
2015-09-23, 13:19
Medlem
Skulle snarare rekommendera protein-shaken DIREKT efter träningen än innan, då kroppen börjar processera den och försöker ta upp proteinen ur shaken vilket kan göra att din träning går sämre. Kroppen är alltså upptagen med annat. Ta shaken direkt efter din träning och vänta ish 2 timmar tills middagen. Men riskakor, eventuellt en/två bananer innan träningen är däremot att rekomendera för snabba kolhydrater.
Citera
2015-09-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Skulle snarare rekommendera protein-shaken DIREKT efter träningen än innan, då kroppen börjar processera den och försöker ta upp proteinen ur shaken vilket kan göra att din träning går sämre. Kroppen är alltså upptagen med annat. Ta shaken direkt efter din träning och vänta ish 2 timmar tills middagen. Men riskakor, eventuellt en/två bananer innan träningen är däremot att rekomendera för snabba kolhydrater.

Tar till mig tipset! Tackar så mycket.
Citera
2015-09-23, 14:57
Medlem
Fenjal888s avatar
Äsch, om man tar proteinshaken innan eller efter, 30 minuter innan eller 30 minuter efter så ingen roll. Nu kommer säkert vissa påstå annat men det är MARGINALER man jagar via vetenskapliga studier. I praktiken spelar det absolut ingen roll. Själv brukar jag ta innan om jag inte ätit på länge, eller efter om jag ätit inom rimlig tid innan träningen. Men som sagt, marginaler...

Nu vet jag inte hur du äter i vanliga fall, men att mosa i sig de "typiska råvarorna" som jordnötssmör och mycket fett etc, det är meningslöst såvida man inte tycker om det väldigt mycket. Det jag själv gainat bäst på är massvis av köttfärssås och spaghetti. Ät vad som är gott och lätt, och mycket.
Citera
2015-09-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Äsch, om man tar proteinshaken innan eller efter, 30 minuter innan eller 30 minuter efter så ingen roll. Nu kommer säkert vissa påstå annat men det är MARGINALER man jagar via vetenskapliga studier. I praktiken spelar det absolut ingen roll. Själv brukar jag ta innan om jag inte ätit på länge, eller efter om jag ätit inom rimlig tid innan träningen. Men som sagt, marginaler...

Nu vet jag inte hur du äter i vanliga fall, men att mosa i sig de "typiska råvarorna" som jordnötssmör och mycket fett etc, det är meningslöst såvida man inte tycker om det väldigt mycket. Det jag själv gainat bäst på är massvis av köttfärssås och spaghetti. Ät vad som är gott och lätt, och mycket.

Ja visst är det så va? En del påstår att "pfft, husmanskost är ingen byggarkost." Visst fan är pannbiff, sås, potatis och brocoli eller köttfärssås och spagethi bra!

Jag äter såklart det jag nämnde utanför mina "main måltider" så att säga
Citera
2015-09-24, 23:44
Medlem
Om du vill gå upp i vikt, ska ditt mål vara att öka i muskelmassa. Om du bara vill gå upp i fett kommer du förmodligen bara bli smalfet och det är ju knappast attraktivt.
Citera
2015-09-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantbiten
Om du vill gå upp i vikt, ska ditt mål vara att öka i muskelmassa. Om du bara vill gå upp i fett kommer du förmodligen bara bli smalfet och det är ju knappast attraktivt.

Hur menar du att snubben ökar i muskelmassa utan att äta massor av mat? De två sakerna brukar ju gå hand i hand. Man får inte direkt en deffad kropp av att gymma för att gå upp i vikt.

Dessutom kan man ju glömma att komma någon vart om man ska tro att man ska gå upp i vikt genom muskler. Man bygger kanske runt 1 kg muskler varannan månad om man tränar flitigt och äter rätt. Om man då vill gå upp från 70 till 80 kilo kommer det ju ta flera år.
Citera
2015-09-28, 05:57
Medlem
TS, börja använda ordet kalorier mer... Om du börjar räkna så behöver du inte vara orolig för att du äter för lite.

En viktökning tar månader. Så det gäller att ha tålamod. Tålamod... Skaffa det om du inte redan har det!

Som med allt nytt man testar så är det svårt i början och blir lättare ju mer man kämpar. Gäller ju allt i livet och att lära sig äta för rätt syfte är verkligen inget undantag.

Din taktik med att äta "hela tiden" är inte jättebra. Du behöver fakta och siffror bakom ditt upplägg och det är därför jag vill att du lär dig allt om kalorier. Det blir nästan en omöjlig uppgift om man ska lösa mattetal utan att vara bra i matte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in