Citat:
Ursprungligen postat av
Glaucius
Trångboddheten kommer dessvärre bli ett problem, speciellt om det kommer hela familjer.
Men visst, bättre att bo i trånga utrymmen än ute på gatan.
Jag har svårt att tänka mig att vi kommer fortsätta i samma takt. Europa blir kallare och kallare vilket bör minska asyltrycket lite. Däremot så kommer vi med största sannolikhet slå fjolårets rekord med 81 000 asylsökningar. Jag gissar på strax över 100 000 asylsökande det här året.
Här håller jag med dig. Nästa år kommer det troligen komma nivåer som vi inte ens hade kunnat föreställa oss och det kommer bli ytterst intressant hur regeringen kommer hantera detta.
Att regeringen inte har budgeterat för det kommer också vara en väldigt ovälkommen syn då man räknar i budgetpropositionen, att flyktingmottagandet faktiskt kommer minska.
Jo, men samtidigt så ligger vår BNP ökning på 3,3 procent, medan regeringen blott räknat med en ökning på 2,8 procent för i år, (jag förstår inte hur de tänkt med förmodar att de, även här utgått ifrån inaktuella prognoser). Nästa år räknar regeringen även då med en BNP ökning på 2,8 procent. Jag tror att det kommer att landa på minst en 4 procentig ökning.
För varje procent BNP ökar så ökar också intäkterna i statskassan. Jag vill minnas att det rör sig om ca 100 miljarder för varje procentuell ökning.
Att vi skulle fortsätta att nalla ifrån biståndet för att bekosta flyktingmottagningen finner jag osannolikt, då regeringen skulle kunna bli direkt ansvarig för svältsituationen i flyktinglägren. Trots att jag betonar att vi bör lösa våra demografiska problem i Europa genom att ta in invandrare, så anser jag det vara fullständigt omoraliskt att åstadkomma detta genom att låta flyktingarna i lägren i Mellanöstern svälta.