2015-09-22, 20:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, men det placerar offret i ladan på enklaste vis. Lisa kom kanske inte längre än till ladan, hon kan ha känt till larmkoden såklart om hon hade tillgång till en nyckel. Kanske NB också var ute i samma ärende, stod kanske i mjölkrummet i begrepp att ta nyckeln (...) Långsökt, visst, men det går bra ihop med vad som känt är tycker jag.

Någon ur trion har jobbat på caféet, städat, bör således också kunna ha kännedom om nyckelrutiner.
(...)

Citat:
Kan du förklara varför pappan sökte i ladan då...? ...en nyckel kan förklara saken men behöver givetvis inte vara sanning bara för det.

Riktiga iakttagelser och ett troligt scenario.
Lisa hade ett ärende till ladan, annars skulle hon aldrig gå dit med nyckeln kvar i tändningslåset. Hon måste ha glömt något. Arbetskamraterna säger att hon gick iväg med hjälmen under armen - men hur var det med påsen med tillhörigheter t.ex.?
Det funkar bra i teorin att den hemliga extranyckeln skulle hänga i mjölkrummet, det är där det händer om man får tro GW

GM slår till när Lisa är på väg att hänga tillbaka nyckeln. Antagligen känner inte GM till nyckeln, men om så är hängs den inte tillbaka varje fall. Därför finner inte pappan nyckeln när LS förklarar i telefon, så hon kommer dit och öppnar själv. Mysteriet med att nyckeln är borta överskuggas sedan helt av att Lisa är borta, så det dröjer innan polisen får nys om det (kanske noja över försäkringsfrågan också spelade in). Men GM, även om hen missat nyckeln, har ställt påsen med tillhörigheter bredvid mopeden, så det är svårt att veta var brottet egentligen skedde då.

Ren spekulation, men som sagt, det placerar henne i ladan och möjligen brottet i mjölkrummet. Men det säger väldigt lite om GM...
2015-09-22, 20:18
Medlem
Citat:
Mjölkrummet var kanske en bra plats i ladan, fyra väggar, hyfsat ljudisolerat, jag vet inte.

Angående vittnesuppgift om fordon vid caféet så kanske jag minns fel, men jag har för mig att det har florerat en uppgift om att ett eller två fordon har synts vid caféet och en yngre man som talade i telefon, men som sagt, jag kan minnas fel, tråden är lång.

mvh

Nej jag minns också, att det skulle varit någon där, som just pratat i telefonen!
Men det är långt fram i tråden.
2015-09-22, 20:18
Medlem
Citat:
Jag förstår ditt resonemang, jag håller med dig, låter rimligt, det hindrar mig dock inte ifrån att spekulera kring alternativa hypoteser då vi inte vet hur det gick till.

Det kan ju faktiskt vara så att Lena berättade för pappan att det hänger en nyckel i ladan och att det var anledningen till att pappan gick in där och även letade efter sin dotter. Jag ser det inte som helt osannolikt även om det mest är vild fantasi och ren och skär spekulation, jag vill vara tydlig med att jag tar mig rätten att göra så, alltid retar det någon.

Det är ju naturligt att han letade i en öppen lokal närmst cafeet
2015-09-22, 20:21
Bannlyst
OY
Svar:

Själv misstänker jag följande: Nyckel och Ladan.

När LH slutade så låste hon cafet, därefter går LH till mopeden och sätter i nycklar och hänger någon påse på styret på moppen.
Sen om det var någon bil som hon kanske talade med den omtalade bilen SUV som tydligen sågs där.
Därefter kan LH gått för att gömma nyckel innan hon skulle åka hem.
Därefter gå LH till ladan mittemot cafet för stt gömma nyckeln som dom brukar göra.
Cafe ägarinnan har bekräfftad att dom brukar gömma nyckeln där.

Men hon råkade troligen ut för gärningsmannen i ladan då hon skulle gömma nyckeln.
Där inne är då GM, som gör närmanden mot LH, som hon försöker avfärda och tumult uppstår där LH försöker ropa på hjälp och där tappar hon hansken.

GM sätter troligen handen över munnen på LH för att få tyst på henne, och där spårar allt ur och hon avlider.
Han tar Lisa till mjölkboden på hörnet. Vad han gör där kan man bara fantisera om.
GM lastar in LH i bilen och kör snabbt mot Martorp Gård, och på vägen dit slänger han ut mobilfodral och andra mobildelar ex;batteri.
Gärningsmannen hade troligen sin bil på baksidan av ladan, där han lastade in LH och for iväg snabbt till Martorp gård. och gömde kroppen i den omtalade boden. Sedan fick han inte tid att göra sig av med kroppen.

Det är vittnen som har sett de misstänkta köra i hög fart mot Martorps Gård vid lämplig tid.

Ang den bod som LH hittades i skall vara en liten bod på baksidan av byggnad Martorp. Foton har visats i media

GM känner väl till alla byggnader och vet att han kan gömma henne i boden där LH hittades.
Därefter uppstår aktivitet av polis och många ur missingpeople som hindrar GM att göra sig av med LH´s kropp.

Jag har läst många inlägg, men alla tycks ha missat att Nyckel till Cafet brukade gömmas i ladan mitt emot cafet.

Det är min teori.
Det är också den enklaste förklaringen till hela förloppet.

Ang den bod som LH hittades i skall vara en liten bod på baksidan av byggnader. Foton har visats i media och den har fraktats bort av polisen.

Det som starkast pekar på boden som fyndplats , är det som Poliskvinnan skrev på deras hemsida , och som senare togs bort .
Hon beskriver en gråtande Polis och en tagen Tekniker utanför BODEN där Lisa hittades .
Det var där gasmaskerna togs på....
2015-09-22, 20:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
AJ gav ju "tillåtelse" att polisen fick söka på de platser som de ville söka på
Ja, precis; han gav polisen helt fria händer och bidrog även med tips om tomma byggnader han kände till i närheten mm.
2015-09-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Som det framställts hittills var det de två andra tjejerna som låste och eventuellt ställde in larm medan LH gick iväg till mopeden. Då borde det varit nån av de andra som hängde in nyckeln.

Tror knappast det! Då dom hade bråttom, för att hinna med bussen.
Men LH frågar ju om hon kan gå, o om dom va färdiga?
2015-09-22, 20:27
Medlem
Citat:
Visst, men det placerar offret i ladan på enklaste vis. Lisa kom kanske inte längre än till ladan, hon kan ha känt till larmkoden såklart om hon hade tillgång till en nyckel. Kanske NB också var ute i samma ärende, stod kanske i mjölkrummet i begrepp att ta nyckeln, kanske komplettera sin kaffeservis bestående av Lenas fina blåa muggar och tyckte helt plötsligt att en ung tjej är roligare än nya muggar. Långsökt, visst, men det går bra ihop med vad som känt är tycker jag.

Någon ur trion har jobbat på caféet, städat, bör således också kunna ha kännedom om nyckelrutiner.

Hur det än gick till så tror jag fortfarande att gärningspersonen och offret möttes därför att mördaren hade ett ärende någonstans längs med offrets väg hemåt.

Men vad får dig att vara så säker på att hon ens tagit sig till ladan för egen maskin?
Som sagt nyckeln verkar oerhört långsökt.
2015-09-22, 20:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
tråden går på tomgång nu, helt dehydrerad
Då kan du få något nytt att grubbla över.

Bilderna från fredagskvällen som visar teknikerna vid arbetsboden, började kablas ut till allmänheten ca 23.30. Om man studerar bilderna, går det att få fram ett händelseförlopp:

1. Fyra tekniker och en polis står och pratar utanför boden.
På en av bilderna böjer sig en tekniker ner och studerar marken där de står.
Bodens dörr är öppen, men det är mörkt där inne och ingen syns.
(Något ser ut som en öppen skåplucka.)
https://minfil.org/z3J8j3b9be/Martorp_1.jpg
https://minfil.org/2aJ2j9b1b5/Martorp_1_b.jpg

2. En polisbil har anlänt och lyser med sin strålkastare på marken som granskas av personerna på plats.
https://minfil.org/17J0jcb0b1/Martorp_2.jpg

3. Polisbilen har kört fram en liten bit och marken granskas nu några meter längre österut.
http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg

4. Polisbilen har kört fram ytterligare en bit, något snett, och står nu alldeles till höger om boden. (Parkerad?)
Nu lyser det inne i boden och man kan se någon där med en lampa i handen. (Sannolikt teknikerna, ingen av dem syns längre utanför boden, bara två poliser.) Två bilder finns när man lyser i hörnet mittemot "skåpluckan".
http://x.cdn-expressen.se/images/4e/ab/4eab9099e15441798cec4ceede4055a3/16x9/645@70.jpg

Då frågar jag mig varför man granskade marken innan boden? Om det nu var i boden som kroppen hittades borde ju den varit mer intressant. Och borde det dessutom inte ha varit fler på plats om kroppen funnits där och nyss hade hittats? Så det känns faktiskt som att det inte var där som kroppen hittades.

Sen undrar man ju visserligen varför "skåpluckan" varit öppen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-09-22 kl. 21:20.
2015-09-22, 20:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Men vad får dig att vara så säker på att hon ens tagit sig till ladan för egen maskin?
Som sagt nyckeln verkar oerhört långsökt.

Men vi vet ju inte ens om hon varit i ladan. Hennes handske påträffades där och avspärrningarna talar för det. Frågan är hur hon i så fall kom dit. Visst, hon kan ha blivit tvingad dit med alla risker det innebär för GM. En hemlig extranyckel är dock en trovärdig hypotes för att få henne dit frivilligt.
2015-09-22, 20:36
Bannlyst
Fritzdakat

Svar

Själv misstänker jag följande: Nyckel och Ladan.

När LH slutade så låste hon cafet, därefter går LH till mopeden och sätter i nycklar och hänger någon påse på styret på moppen.
Sen om det var någon bil som hon kanske talade med den omtalade bilen SUV som tydligen sågs där.
Därefter kan LH gått för att gömma nyckel innan hon skulle åka hem.
Därefter gå LH till ladan mittemot cafet för stt gömma nyckeln som dom brukar göra.
Cafe ägarinnan har bekräfftad att dom brukar gömma nyckeln där.

Men hon råkade troligen ut för gärningsmannen i ladan då hon skulle gömma nyckeln.
Där inne är då GM, som gör närmanden mot LH, som hon försöker avfärda och tumult uppstår där LH försöker ropa på hjälp och där tappar hon hansken.

GM sätter troligen handen över munnen på LH för att få tyst på henne, och där spårar allt ur och hon avlider.
Han tar Lisa till mjölkboden på hörnet. Vad han gör där kan man bara fantisera om.
GM lastar in LH i bilen och kör snabbt mot Martorp Gård, och på vägen dit slänger han ut mobilfodral och andra mobildelar ex;batteri.
Gärningsmannen hade troligen sin bil på baksidan av ladan, där han lastade in LH och for iväg snabbt till Martorp gård. och gömde kroppen i den omtalade boden. Sedan fick han inte tid att göra sig av med kroppen.

Det är vittnen som har sett de misstänkta köra i hög fart mot Martorps Gård vid lämplig tid.

Ang den bod som LH hittades i skall vara en liten bod på baksidan av byggnad Martorp. Foton har visats i media

GM känner väl till alla byggnader och vet att han kan gömma henne i boden där LH hittades.
Därefter uppstår aktivitet av polis och många ur missingpeople som hindrar GM att göra sig av med LH´s kropp.

Jag har läst många inlägg, men alla tycks ha missat att Nyckel till Cafet brukade gömmas i ladan mitt emot cafet.

Det är min teori.
Det är också den enklaste förklaringen till hela förloppet.

Ang den bod som LH hittades i skall vara en liten bod på baksidan av byggnader. Foton har visats i media och den har fraktats bort av polisen.

Det som starkast pekar på boden som fyndplats , är det som Poliskvinnan skrev på deras hemsida , och som senare togs bort .
Hon beskriver en gråtande Polis och en tagen Tekniker utanför BODEN där Lisa hittades .
Det var där gasmaskerna togs på....
2015-09-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Här tar du ju upp något som är intressant. Fanns det någon speciell anledning till att pappan reagerade så kraftfullt och snabbt. Hade det varit någon känd allvarligare hotbild mot LH och ev pappan så hade väl LH inte fått åka moped från jobbet. Var det bara så att LH alltid var punktlig och skötsam?

Fanns det något som LH hade diskuterat med sina föräldrar beträffande MGM, hans bror eller fru?

Eftersom pappan tillhör det hemliga stykan SOG, så tror jag att dom alltid hade en hotbild mot sig, hela fam, jag tror därför att pappan reagerade så snappt på detta!
Leta reda på vad SOG gör i utlandet ( krigar) Finns en hel del om det att läsa!
2015-09-22, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Då kan du få något nytt att grubbla över.

Bilderna från fredagskvällen som visar teknikerna vid arbetsboden, började kablas ut till allmänheten ca 23.30. Om man studerar bilderna, går det att få fram ett händelseförlopp:

1. Fyra tekniker och en polis står och pratar utanför boden.
På en av bilderna böjer sig en tekniker ner och studerar marken där de står.
Bodens dörr är öppen, men det är mörkt där inne och ingen syns.
(Något ser ut som en öppen skåplucka.)

2. En polisbil har anlänt och lyser med sin strålkastare på marken som granskas av personerna på plats.

3. Polisbilen har kört fram en liten bit och marken granskas nu några meter längre österut.

4. Polisbilen har kört fram ytterligare en bit, något snett, och står nu alldeles till höger om boden. (Parkerad?)
Nu lyser det inne i boden och man kan se någon där med en lampa i handen. (Sannolikt teknikerna, ingen av dem syns längre utanför boden, bara två poliser.) Två bilder finns när man lyser i hörnet mittemot "skåpluckan".

Då frågar jag mig varför man granskade marken innan boden? Om det nu var i boden som kroppen hittades borde ju den varit mer intressant. Och borde det dessutom inte ha varit fler på plats om kroppen funnits där och nyss hade hittats? Så det känns faktiskt som att det inte var där som kroppen hittades.

Sen undrar man ju visserligen varför "skåpluckan" varit öppen.
Skulle du kunna länka bilderna du nänmnde?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in