2015-09-22, 19:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, men det placerar offret i ladan på enklaste vis.

Där satte du huvudet på spiken - enklast för spekulationerna.
2015-09-22, 19:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hängt..!? - Den grävdes ned så att inte försäkringsbolaget skulle få syn på den. Tidigare brukade bagarna baka in den i en vaniljbulle som låstes in i ladans kodade nyckelskåp, men det tvingades man sluta med pga att ingen kom ihåg koden.

Nej jag är mycket skeptisk till det.

Men jag vill veta av dom som påstår att den fanns i ladan, så är det intressanta inte hur den förvarades utan var.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-09-22 kl. 19:59.
2015-09-22, 19:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
NB säger sig tidigare ha arbetat tre år, huvudsakligen utanför Gbg (för ett litauiskt företag), och AJ uppger att han anställdes efter en prövotid. - Av intresse är att få veta hur AJ och NB kommit i kontakt med varandra; en kontakt som enligt AJ varit "tät och daglig".

Det är inte helt ovanligt att det nätverkas kring baltiska gästarbetare inom en specifik bransch. En slags kontaktkrets, löst sammansatt av kontakter i mobilen typ.

AJ känns inte som typen av arbetsgivare som sätter ut kontakt-annonser, då det med hänsyn av relationen arbetsgivare--arbetstagare ser mer nära ut, men vem vet.
Det vore även intressant att veta om han haft balter anställda tidigare.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kan du förklara varför pappan sökte i ladan då, gick han in alla övriga byggnader i det omedelbara närområdet också? Han gjorde kanske det, dock så tycker jag att det luktar som om att ladan var intressant på något vis, en nyckel kan förklara saken men behöver givetvis inte vara sanning bara för det.
När han förstod att LH försvunnit genomsökte han naturligtvis alla utrymmen han såg i närheten - och förutom kaféet bör ladan ha varit bland det första han letade igenom. Så fort polis anlänt till platsen borde hela ladugårdsområdet ha spärrats av.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Där satte du huvudet på spiken - enklast för spekulationerna.

Visst, har du något problem med att folk spekulerar och funderar på vad som kan ha hänt, är det ens otillåtet eller fult?

Har du något vettigt förslag på hur offret hamnade i ladan? Jag utgår ifrån att ladan är mordplatsen.
2015-09-22, 19:59
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej jag är mycket skeptisk till det.

Men jag vill veta av dom som påstår att den fanns i ladan så är det intressanta hur den förvarades utan var.
Det går inte att svara på den frågan därför att nyckeln i ladan är ett påhitt, en hypotes som snabbt blev en trådsanning. Inget vet nåt.
2015-09-22, 20:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
När han förstod att LH försvunnit genomsökte han naturligtvis alla utrymmen han såg i närheten - och förutom kaféet bör ladan ha varit bland det första han letade igenom. Så fort polis anlänt till platsen borde hela ladugårdsområdet ha spärrats av.

Sökte polisen i de andra byggnaderna, till exempel det gamla spritföretagets lokaler med flera, om inte, varför då? Pappan borde ju ha kollat även där, gjorde han det? Jag tycker att det är märkligt om han gick in i någon annans fastighet utan att be om lov, men det gjorde han kanske, AJ fick ju reda på att något hade hänt redan en halvtimme efter att det hade hänt.
2015-09-22, 20:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är inte helt ovanligt att det nätverkas kring baltiska gästarbetare inom en specifik bransch. En slags kontaktkrets, löst sammansatt av kontakter i mobilen typ.

AJ känns inte som typen av arbetsgivare som sätter ut kontakt-annonser, då det med hänsyn av relationen arbetsgivare--arbetstagare ser mer nära ut, men vem vet.
Det vore även intressant att veta om han haft balter anställda tidigare.
NB ska ha jobbat för en litauisk firma utanför Gbg; möjligen gick det den vägen.
2015-09-22, 20:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kan du förklara varför pappan sökte i ladan då, gick han in alla övriga byggnader i det omedelbara närområdet också? Han gjorde kanske det, dock så tycker jag att det luktar som om att ladan var intressant på något vis, en nyckel kan förklara saken men behöver givetvis inte vara sanning bara för det.
Hade jag varit i hans kläder hade jag sökt non-stop hela natten: samtliga byggnader i närområdet inkl. den gamla spritfabriken. - Jag hade rört upp himmel och jord. - Säkert bidrog också AJ (som - förmodligen gm LS - fått vetskap om försvinnandet en halvtimme efter att pappan anlänt till platsen) med relevanta nycklar.
2015-09-22, 20:14
Medlem
Citat:
Hade jag varit i hans kläder hade jag sökt non-stop hela natten: samtliga byggnader i närområdet inkl. den gamla spritfabriken. - Jag hade rört upp himmel och jord. - Säkert bidrog också AJ (som - förmodligen gm LS - fått vetskap om försvinnandet en halvtimme efter att pappan anlänt till platsen) med relevanta nycklar.

AJ gav ju "tillåtelse" att polisen fick söka på de platser som de ville söka på
2015-09-22, 20:16
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag förstår ditt resonemang, jag håller med dig, låter rimligt, det hindrar mig dock inte ifrån att spekulera kring alternativa hypoteser då vi inte vet hur det gick till.

Det kan ju faktiskt vara så att Lena berättade för pappan att det hänger en nyckel i ladan och att det var anledningen till att pappan gick in där och även letade efter sin dotter. Jag ser det inte som helt osannolikt även om det mest är vild fantasi och ren och skär spekulation, jag vill vara tydlig med att jag tar mig rätten att göra så, alltid retar det någon.
2015-09-22, 20:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det går inte att svara på den frågan därför att nyckeln i ladan är ett påhitt, en hypotes som snabbt blev en trådsanning. Inget vet nåt.

Nej, "någonstans i ladan" duger inte som svar.

Glappet mellan 18.10 ca till 18.23 tror jag blir förklarat när FUP:en släpps. Gissningsvis har hon pratat i telefon.
Jag tror att brottet inleds vid mopeden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in