2015-09-22, 19:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej jag undrar om det verkligen är en korrekt uppgift.
Låter långsökt och riskabelt.
- "Vi stänger kl 18. Varje dag går vi synliga över vägen då vi låst dörren! Kom och ta den."
2015-09-22, 19:12
Medlem
ME077s avatar
Jag tycker att dessa gamla inlägg från 11/6 verkar trovärdiga:
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon
Hörde alldeles nyss från en som varit på platsen och letat efter Lisa idag att anledningen till att man hittat handsken i ladan ska ha varit för att man tydligen hängde nyckeln till cafét i ladan. Detta sägs vara bekräftat av caféägaren. En teori kan således vara att Lisa gick ner till ladan för att hänga in nyckeln, och där mötte GM som väntade på henne. Detta är alltså inte några bekräftade uppgifter, men det är i alla fall något som min källa hörde på platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon
Jag kan varken bekräfta eller dementera. Som sagt, hörde detta för fem minuter sedan av en som var på platsen. Han i sin tur hörde det från folket på plats. Enligt vad dom sagt så hade caféägaren sagt detta.
2015-09-22, 19:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tycker att dessa gamla inlägg från 11/6 verkar trovärdiga:

Ett smärre problem ställt mot detta är dels uppgiften att Lisa kom till caféet när det var annan personal där, samt att hon inte var den som låste dörren vid stängning.
Fanns behov av att ens Lisa skulle hålla i en allmän-nyckel för dagen?

I en annan del är det ingen bra logik i att ha en allmän-nyckel förvarad så långt bort, på en plats där spannmålstork-bygge pågår för fullt, med inhyrda firmor/personal, samt tidigare inbrott/stölder kring just ladan.

Tyvärr, det är för mycket som inte rimmar, även om det såklart inte kan huggas i sten.
2015-09-22, 19:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, det är inte korrekt. Ägarinnan var tvungen att komma för att öppna cafét för Lisas pappa när han ringde henne. Om nyckeln hade hängt på en krok i ladan så hade hon kunnat berätta det för honom utan att åka dit själv.
Hängde den där när pappan skulle låsa upp?
2015-09-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Låter långsökt och riskabelt.
- "Vi stänger kl 18. Varje dag går vi synliga över vägen då vi låst dörren! Kom och ta den."

Hur rimmar det med det påstådda larmet med utomhusdetektorer...
2015-09-22, 19:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Hur rimmar det med det påstådda larmet med utomhusdetektorer...
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, det är inte korrekt. Ägarinnan var tvungen att komma för att öppna cafét för Lisas pappa när han ringde henne. Om nyckeln hade hängt på en krok i ladan så hade hon kunnat berätta det för honom utan att åka dit själv.

Logiska reflektioner.
2015-09-22, 19:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Håller med, samtidigt, varför sätta tändningsnyckeln i tändningen och sen gå och lämna nyckeln i ladan?
Mer troligt att någon av de andra anställda tar med sig nyckeln hem än att den läggs i en lada.
Finns nog fler än en nyckel också...

Offret hade kanske en reservnyckel, säkert inte ovanligt att man ger en tillfälligt anställd tillgång till en sådan nyckel. Eller så hängde reservnyckeln i ladan och Lisa hade glömt något på caféet och gick för att hämta nyckeln, inte lämna.
2015-09-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Offret hade kanske en reservnyckel, säkert inte ovanligt att man ger en tillfälligt anställd tillgång till en sådan nyckel. Eller så hängde reservnyckeln i ladan och Lisa hade glömt något på caféet och gick för att hämta nyckeln, inte lämna.

Visst, så kan det vara, men visste Lisa då larmkoden också?
Det känns oerhört långsökt att det ska röra sig om en nyckel.
2015-09-22, 19:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Exakt var i ladan skulle,om det ens är så, nyckeln ha hängt?
Ladan är stor?
Hängt..!? - Den grävdes ned så att inte försäkringsbolaget skulle få syn på den. Tidigare brukade bagarna baka in den i en vaniljbulle som låstes in i ladans kodade nyckelskåp, men det tvingades man sluta med pga att ingen kom ihåg koden.
2015-09-22, 19:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Så mycket som caféägaren varit i media och så frågande man ställt sig så är jag tveksam även utifrån den aspekten. Det verkade vara noll koll på vad som kan ha hänt inledningsvis. Inte ens handsken drog nåt jättefokus på ladan..
Att tråden går på tomgång nu, helt dehydrerad, och samma saker går på repeat är en sak - men så var det inte med infon de allra första dagarna
2015-09-22, 19:48
Moderator
OYs avatar
Citat:

Visst, men det placerar offret i ladan på enklaste vis. Lisa kom kanske inte längre än till ladan, hon kan ha känt till larmkoden såklart om hon hade tillgång till en nyckel. Kanske NB också var ute i samma ärende, stod kanske i mjölkrummet i begrepp att ta nyckeln, kanske komplettera sin kaffeservis bestående av Lenas fina blåa muggar och tyckte helt plötsligt att en ung tjej är roligare än nya muggar. Långsökt, visst, men det går bra ihop med vad som känt är tycker jag.

Någon ur trion har jobbat på caféet, städat, bör således också kunna ha kännedom om nyckelrutiner.

Hur det än gick till så tror jag fortfarande att gärningspersonen och offret möttes därför att mördaren hade ett ärende någonstans längs med offrets väg hemåt.
2015-09-22, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hängt..!? - Den grävdes ned så att inte försäkringsbolaget skulle få syn på den. Tidigare brukade bagarna baka in den i en vaniljbulle som låstes in i ladans kodade nyckelskåp, men det tvingades man sluta med pga att ingen kom ihåg koden.

Kan du förklara varför pappan sökte i ladan då, gick han in alla övriga byggnader i det omedelbara närområdet också? Han gjorde kanske det, dock så tycker jag att det luktar som om att ladan var intressant på något vis, en nyckel kan förklara saken men behöver givetvis inte vara sanning bara för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in