2015-08-04, 14:39
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Hej!

Har gått i tankarna väldigt länge på att köpa en båt, familjen äger sedan tidigare en båt i ~50k klassen som jag har nyttjat lite då och då när jag varit på besök hos dom på Västkusten. Jag bor på andra sidan Sverige och har därför inte möjlighet åka titt som tätt till dom för att njuta av havet, så jag har tänkt mig att om det är en möjlighet för mig att köpa mig en egen båt och vill därför ha tips från er mer erfarna båtägare.

Bor i en stad vid havet och har en båtklubb med bryggor etc cirka 5 min gångväg från mitt boende som jag har kollat med när det gäller båtplats och medlemskap - fick grönt ljus dock har jag ingen båt

I och med att min familj äger en Ryds styrpulpetbåt så har jag haft tankarna på att köpa mig en DC-båt (daycruiser) med "övernattningsmöjligheter" när det är riktigt fint väder ute samt att jag gillar vara ute på vatten väldigt mycket, så jag vill ha det bekvämare än att guppa runt i en styrpulpet.

Har kollat lite på märken som Bella, Uttern, Ryds etc och har hittat några som ser ut o vara i fint skick, relativt låga driftkostnader (är ingen fartdåre, gillar mer att glida runt i skärgården) och inte allt för stor motor på båten ca 50-70 hk hade jag tänkt mig. Båtarna jag tittat på är från 90-talet, så hyffsat moderna är dom i mina ögon i allafall.

Prisklassen då? - Jo, jag tänkte ge ca 60-70k för en båt i bra skick, där jag går in med 30-35k kontatinsats och resten hade jag tänkt att låna, är det en bra idé? Jag har råd att köpa hela båten kontant men jag tänkte att jag ville göra annat i vinter också, som resa lite etc så därav mitt tankesätt att jag lånar ca 30-35k.

Går att anmärka att aldrig tagit lån på något tidigare, och har inte några betalningsanmärkningar eller diverse strul. Har en ordnad ekonomi och tjänar som en medelsvensson 300-400k / år (fast anställning i några år nu). Är det kört för mig eller ska jag hellre vänta 1-2 år och casha ut en båt för 100k istället?

Vad jag vet sedan tidigare är att segelbåtar oftast har trögare värdetapp än motorbåtar, men att motorbåtar inte tappar lika mycket i värde som exempelvis en bil. Jag har tänkt att äga båten i minst 5 år.

I mina "beräkningar" har jag tagit med diverse oförutsedda motorreparationer, båtplats etc - det har jag råd med.

Tacksam för svar!

/ en som vill köpa sig en båt!
Senast redigerad av Cocaine-Cowboy 2015-08-04 kl. 14:41.
Citera
2015-08-04, 17:38
Medlem
Rebelxs avatar
Det är väl bara att köpa?
Inget fel i att ta ett lån, men du får ju betala lite extra då.
3000kr i månaden och du har betalat av den efter ett år.

Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till, men kan tänka mig att båtpriserna går ner en del efter sommaren, då en del säkert vill bli av med båtar efter säsongen.
Så gör ett klipp, så har du en nästa sommar, avbetalad och klar.

Är ju inte extremt mycket pengar heller, den är värd vad den är värd om du vill byta upp dig sen i framtiden.
Vill också ha en båt..
Citera
2015-09-22, 15:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Hej!

Har gått i tankarna väldigt länge på att köpa en båt, familjen äger sedan tidigare en båt i ~50k klassen som jag har nyttjat lite då och då när jag varit på besök hos dom på Västkusten. Jag bor på andra sidan Sverige och har därför inte möjlighet åka titt som tätt till dom för att njuta av havet, så jag har tänkt mig att om det är en möjlighet för mig att köpa mig en egen båt och vill därför ha tips från er mer erfarna båtägare.

Bor i en stad vid havet och har en båtklubb med bryggor etc cirka 5 min gångväg från mitt boende som jag har kollat med när det gäller båtplats och medlemskap - fick grönt ljus dock har jag ingen båt

I och med att min familj äger en Ryds styrpulpetbåt så har jag haft tankarna på att köpa mig en DC-båt (daycruiser) med "övernattningsmöjligheter" när det är riktigt fint väder ute samt att jag gillar vara ute på vatten väldigt mycket, så jag vill ha det bekvämare än att guppa runt i en styrpulpet.

Har kollat lite på märken som Bella, Uttern, Ryds etc och har hittat några som ser ut o vara i fint skick, relativt låga driftkostnader (är ingen fartdåre, gillar mer att glida runt i skärgården) och inte allt för stor motor på båten ca 50-70 hk hade jag tänkt mig. Båtarna jag tittat på är från 90-talet, så hyffsat moderna är dom i mina ögon i allafall.

Prisklassen då? - Jo, jag tänkte ge ca 60-70k för en båt i bra skick, där jag går in med 30-35k kontatinsats och resten hade jag tänkt att låna, är det en bra idé? Jag har råd att köpa hela båten kontant men jag tänkte att jag ville göra annat i vinter också, som resa lite etc så därav mitt tankesätt att jag lånar ca 30-35k.

Går att anmärka att aldrig tagit lån på något tidigare, och har inte några betalningsanmärkningar eller diverse strul. Har en ordnad ekonomi och tjänar som en medelsvensson 300-400k / år (fast anställning i några år nu). Är det kört för mig eller ska jag hellre vänta 1-2 år och casha ut en båt för 100k istället?

Vad jag vet sedan tidigare är att segelbåtar oftast har trögare värdetapp än motorbåtar, men att motorbåtar inte tappar lika mycket i värde som exempelvis en bil. Jag har tänkt att äga båten i minst 5 år.

I mina "beräkningar" har jag tagit med diverse oförutsedda motorreparationer, båtplats etc - det har jag råd med.

Tacksam för svar!

/ en som vill köpa sig en båt!
Varför låna? Det blir dyrare, spar 3000 i mån i 18-24 mån och betala kontant.
Då är du dessutom van att inte ha de stålarna och kan fortsätta spara 3000 kr / mån till annat.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-09-22 kl. 16:02.
Citera
2015-09-22, 16:31
Medlem
Nu är ju räntorna skitlåga - så om du ska låna - gör det nu.

När det gäller båt: kolla Monark 670 salong.
Citera
2015-09-22, 16:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Ingen fara att ta lån, så slipper du vänta Priserna brukar sjunka något under höst/vinter, vilket även utbudet givetvis gör. Om jag skulle köpa båt som jag inte kunde provköra hade jag köpt av en seriös firma som lämnar garanti på att grejerna fungerar. De flesta motorer går bra i en tunna, en helt annan sak när de belastas.

DC eller öppen styrpulpet? Vad ska du ha båten till? Är det i första hand en badbåt som familjen ska nyttja för dagsutflykter så tycker jag en öppen styrpulpet är överlägsen, inte minst praktiskt plus att alla får sol på sig. Är det lite du ska sova över är det lätt fixat med ett tält, som dessutom är mer komfortabelt. En DC om du ska campa mycket på havet eller har mindre barn, då är det bra att kunna kasta in dom i ruffen om det blir mindre bra väder. Beroende på behov så är min ringa erfarenhet att ruffen i en mindre DC inte används speciellt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in