2015-09-22, 14:11
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
När blir FUP´en tillgänglig för allmänheten? Och kommer vi då få reda på vad som hände? eller kommer den att vara censurerad?
2015-09-22, 14:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men syftet kan även vara att LH ska hittas. Och att hon ska hittas vid en viss tid/dag. I så måtto har ju mördaren lyckats helt.
Varför skulle hon hittas en viss tid/dag?
2015-09-22, 14:32
Bannlyst
Citat:
Eller, vilket du glömde, ar AJ och AJ:s släktingar inblandade.

Visst, det vore ju det självklara svaret angående ödehus-tipsen från AJ men då jag inte finner det trovärdigt att AJ eller AJ:s släktingar skulle vara inblandade så uteslöt jag dessa i mina tankegångar.
Men, säker kan man ju inte vara, såklart.
2015-09-22, 14:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Vem bestämde det? Vilka andra fanns det där som inte hade med Martorp att göra eller ansågs inte ha det?

Jag blir inte klok att en tråd har så många sidor men ingen tycks riktigt veta så mycket om Martorp mer än att litauerna uppehöll sig förmodat "felaktigt" där. Jobbade de inte där? Har vi inte avhandlat detta förut?
Varför lever konstiga konspirationsteorier kvar som ska stödja att rätt mgm sitter?

Du verkar leva i en egen bubbla. Och det är väl ändå du som står för konspirationsteorier här i tråden.
Många av oss andra tar in det som skrivs om provsvar som inkommit och otvedtydligt pekar mot balten. Och även ofrånkomliga fakta som att denne blivit omhäktad ett stort antal gånger.

Du bortser hela tiden från rena ofrånkomliga fakta i din iver att smutskasta myndigheter och få dina teorier att passa in.

Vad gör du OM det vid åtal och släppandet av fup otvedtydligt visar att DNA-spåren och/eller blod finns på kläder som Lisa hade på sig när hon påträffades? Och att blodet befunnits varit färskt när det avsatts på dessa kläder? Har du redan funderat ut en märklig omständighet som förklara detta?
2015-09-22, 14:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Efter att litauerna hämtats med bojor till förhör, varav den ena släpptes, med angiven orsak att de uppträtt "aggressivt"? Då händer allt? Det verkar minst sagt märkligt.

Allt hände hgansla snabbt från runt 19.30-20 -tiden då de togs in för förhör till t de hastigt for iväg mot Martorp vid 22-23-tiden. Och där Lisa snart påträffas död.
När menar du att den ene skule släppts? Mellan dessa två händelser?
2015-09-22, 14:53
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har inte tänkt närmare på detta förrän nu. Jag antar att det är ladan där arbetsmötet hölls som åsyftas? Nu kan det i och för sig vara en slarvig formulering av Johansson också, men kanske går det att tolka som att bröderna egentligen inte var tänkta att vara med på arbetsmötet, men att de dök upp ändå? Att det ändå inte var så märkligt att AJ och den andre hoppade högt, bara lite halvkonstigt. Och att AJ senare vid samtal med polisen har nämnt brödernas lite oväntade närvaro vid arbetsmötet.

Varför då närvara vid arbetsmötet om det inte är meningen att man ska det? Kanske för att tappa en handske? Kanske för att man vill hålla lite utkik kring fiket och polisens verksamhet där?

Ja, det är faktiskt bra tänkt av dig OM det handlar om ladan mitt emot kaféet
2015-09-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Ja, det är faktiskt bra tänkt av dig OM det handlar om ladan mitt emot kaféet

Det gör det, och anledningen till att de blev intressanta var för att de var med när handsken hittades.
Alla på mötet blev intressanta då.
Varför jag hela tiden påstått att AJ är med i utredningen, och har utretts och avfärdats från misstanke.
2015-09-22, 15:20
Bannlyst
Om man försöker tänka sig in i MGM:s situation, hur skulle ni själva agerat? När hans enda utväg - att hämta kroppen och dumpa den någon annanstans - försvinner mer och mer? När sökpådraget utökas till max, MP och poliser överallt och man börjar närma sig hans hemska hemlighet. När han själv börjar inse att han inte alls ens kan göra ett försök för han klarar inte av att se den döda kroppen, vill inte bli påmind om det hemska, vill inte ha den minnesbilden kvar på näthinnan, vågar inte. När han inser att allt är för sent, att det är kört för hans del att forsla bort kroppen, för det är folk överallt som kan se honom, vad har han då för alternativ? Finns det någon möjlighet att han tänkt att hans sista utväg är att tända eld på boden (om det nu var där hon hittades), försöka förstöra spåren efter sig? Att han setts med en bensindunk i handen? Men, så dum kan han väl inte vara? Men, samtidigt är det en sådan oerhörd press så det går liksom inte sätta sig in i hans situation, men panik kan "fördumma" de flesta.
Finns nog inget som talar för den teori jag här framförde, men man ska nog fundera lite i tankegångarna - vad trodde han själv att han hade för val, hade han något val alls?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-22 kl. 15:22.
2015-09-22, 15:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man ser brottet i två delar där GM inte fick till den sista delen (utplånandet/det slutliga undanröjandet av kroppen) så utmynnar det hela i ett ur GM:s synpunkt stort fiasko. Han tappar greppet och kommer att agera våghalsigt, stirrigt och aggressivt. - Här förutsätter jag att det i GM:s planering ingick att förstöra LH:s mobil samt att han genom att befria sig från mindre föremål ville underlätta hanterandet (och även vinna tid) när han ankom Martorp.

Ja, håller med om det.

Det känns inte som någon som känner igen sig i den situationen. Det är något som har urartat rejält mot vad det var tänkt som?
2015-09-22, 16:04
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, håller med om det.

Det känns inte som någon som känner igen sig i den situationen. Det är något som har urartat rejält mot vad det var tänkt som?
Det var med största sannolikhet tänkt som en våldtäkt kanske med skruvade och perversa inslag som litauern fantiserat ihop på sin kammare då han suttit på nätet och fluktat på småtjejer.
LH föll honom i smaken, hans ideal.
I det fall dödandet var planerat på förhand eller kom som en följd av att det spårade ur och litauern tog till övervåld är omöjligt att sia om.
Det vore ju naturligtvis att försätta sig, frun och den andra brodern i en helt ohållbar situation att våldta en av kaféts unga anställda tjejer för att sedan lämna henne levande för att kunna peka ut honom. Då har de gjort sitt på orten och förmodligen i hela Sverige, bara packa och återvända till Litauen och ett förmodligen inte lika behagligt och lönsamt arbete.
Möjligt att han skulle vara så korkad under alkohol eller drogpåverkan att han skulle komma på den tanken utan att tänka ett steg längre.
Om dödandet var avsiktligt, planerat eller en "olyckshändelse" är med vår knapphändiga information omöjligt att kunna bedöma.
Kanske det var tanken från början att hon skulle dö i hans fantasier eller helt enkelt för att tysta ett vittne som pekar ut honom efteråt.
Vi vet ju inte ens hur hon bragdes om livet, hur kroppen såg ut, den vetskapen ger kanske svaret eller en indikation huruvida det var avsiktligt eller ej.
Att påstå att detta har urartat vet vi således inte.
Jag tror litauern gått med dessa tankar väldigt länge och fantiserat.
Då kafét öppnade på orten, unga tjejer mitt framför ögonen på honom kom tillfället att göra mer än att bara fantisera.
2015-09-22, 16:13
Medlem
Det har ju skett allt fler brott av olika slag i Götene med omnejd de senaste åren, har det stått att läsa om i tidningarna. Vill inte prata illa om östländare, men det förefaller som att många av de östländare som bor och jobbar på landsbygden, tipsar landsmän var de ska slå till. Efter alla stölder och inbrott är de boende på landsbygden mer på sin vakt. Nu kanske planen var att kidnappa en ung och söt tjej och sedan utöva utpressning mot hennes familj? Om den här teorin stämmer kanske det inte alls är MGM som är GM, utan det är någon annan som har utfört det här uppdraget som gått totalt fel. MGM:s DNA kan finnas såväl i mjölkrummet som i manskapsboden på Martorp. Vad är det som talar emot den här teorin?

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det var med största sannolikhet tänkt som en våldtäkt kanske med skruvade och perversa inslag som litauern fantiserat ihop på sin kammare då han suttit på nätet och fluktat på småtjejer.
I det fall dödandet var planerat på förhand eller kom som en följd av att det spårade ur och litauern tog till övervåld är omöjligt att sia om.
Det vore ju naturligtvis att försätta sig, frun och den andra brodern i en helt ohållbar situation att våldta en av kaféts unga anställda tjejer för att sedan lämna henne levande för att kunna peka ut honom. Då har de gjort sitt på orten och förmodligen i hela Sverige, bara packa och återvända till Litauen och ett förmodligen inte lika behagligt och lönsamt arbete.
Möjligt att han skulle vara så korkad under alkohol eller drogpåverkan att han skulle komma på den tanken utan att tänka ett steg längre.
Om dödandet var avsiktligt, planerat eller en "olyckshändelse" är med vår knapphändiga information omöjligt att kunna bedöma.
Kanske det var tanken från början att hon skulle dö i hans fantasier eller helt enkelt för att tysta ett vittne som pekar ut honom efteråt.
Vi vet ju inte ens hur hon bragdes om livet, hur kroppen såg ut, den vetskapen ger kanske svaret eller en indikation huruvida det var avsiktligt eller ej.
Då kafét öppnade på orten, unga tjejer mitt framför ögonen på honom kom tillfället att göra mer än att bara fantisera.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-22 kl. 16:34.
2015-09-22, 16:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
En bra utsiktsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar

Kan mycket väl ha varit på det sättet. Han hade i a f en bra utsiktsplats att göra detta ifrån då han uppehöll sig under sitt arbete på ladans tack.

Det kan också ha varit möjligt att han var påverkad av alkohol under söndagskvällen. När jag besökte Blomberg så var det i a f ingen som vi talade med som kunde säga att de hade sett vare sig han eller brodern styrkta av alkoholhaltiga drycker att det märktes på dem.

Antar att brödernas förhållande till alkohol var som hos de flesta andra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-22 kl. 16:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in