2015-09-21, 23:04
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Det var den 8 augusti mitt på dagen som två män sökte upp en man i 20-årsåldern med Downs syndrom i Varberg. De visade ett papper som de ville att han skulle skriva på. Där stod det att de behövde pengar för att starta ett företag.

Citat:
En av männen följde efter och lyckades övertala offret att skänka pengar. De gick vidare till en bankomat för att ta ut pengarna.

Citat:
Det kan vara några som finns i närområdet men också en liga som arbetar internationellt, säger polisassistent Carl Svane, Varbergspolisen

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2840316-man-med-downs-syndrom-lurad-att-tomma-sitt-konto
Citera
2015-09-21, 23:06
Medlem
Bollregs avatar
Romer arbetar på detta sätt. Just saying...
Citera
2015-09-21, 23:11
Medlem
WSEs avatar
Det kom fram en gubbe med en pärm om något projekt i Iran. Jag trodde att det var en namninsamling, så jag skrev ett falskt namn och adress. Sedan började han följa efter mig och ville att vi skulle gå till en bankomat. Dom kan vara ganska påstridiga. Lågt av dom att ge sig på en down-unge
Citera
2015-09-21, 23:13
Medlem
Jämförbart med att ge sig på äldre människor eller barn. Bland det lägsta man kan göra, tycker jag. Många downisar verkar jäkligt goa och glada och tro det bästa om folk. Dom som utnyttjar det borde utsättas för gatlopp
Citera
2015-09-21, 23:13
Medlem
Är det här ens olagligt? Moraliskt förkastligt förstås men hur långt kommer man skrikt juridiskt?
Citera
2015-09-21, 23:17
Medlem
Aj, aj, det måste vara kromosomen som ställde till det.

Edit : som någon annan skrev bör det inte vara olagligt?
Citera
2015-09-22, 02:09
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Är det här ens olagligt? Moraliskt förkastligt förstås men hur långt kommer man skrikt juridiskt?

Ocker är att utnyttjs andras oförstånd. Det döms i och för sig för säklan för det, men detta borde gå.
Maxstraff två års fängelse.
Citera
2015-09-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Det beror på hur set skett.
Ska det öppnas ett företag så bör det inte vara några problem.
Om uppsåtet inte var att starta företag kommer det under bedrägeri.
Citera
2015-09-22, 02:38
Medlem
Agamantums avatar
Förkastligt absolut, äckliga skitkriminella som rättsväsendet släpper ut.

Men hur mycket har en med Downs på sitt konto? Kan det röra sig om stora egna intjänade pengar?
Citera
2015-09-22, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Ocker är att utnyttjs andras oförstånd. Det döms i och för sig för säklan för det, men detta borde gå.
Maxstraff två års fängelse.
Nja, ocker kräver vederlag vilket knappast kommer på fråga i detta fall såvida papperet de skrev på är formulerat på ett mycket märkligt sätt. Och då ligger bedrägeri närmare.
Citera
2015-09-22, 06:00
Medlem
Varberg är inte stort och bankomater brukar ju ha kameraövervakning. an borde få tag på dessa personer.
Citera
2015-09-22, 06:04
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Förkastligt absolut, äckliga skitkriminella som rättsväsendet släpper ut.

Men hur mycket har en med Downs på sitt konto? Kan det röra sig om stora egna intjänade pengar?

Det stod i den länkade artikeln: tusen kronor. Ingen stor summamen det är principen som är väsentlig. De aktuella fallet stinker ziggemetod lång väg. Polisen säger att de vädjar om tips, men GP publicerar en pixlad bild. De såg att det var en råååm och tyckte det var rasistiskt att visa hans ansikte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in