2015-09-22, 00:20
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisen vet tillräckligt för att misstänka en psykisk störning, även om den inte kan göra en fullständig diagnos.

Lisa dödades inte på den plats hon hittades.

Nä, blanda inte in polisen i avgörandet om en rättpsykiatrisk undersökning.
"För att en rättspsykiatrisk undersökning skall vara aktuell krävs enligt §2 i Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning, att [...] den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den"
Domstolen avgör.

Ja, kommer ihåg att jag läste något om att hon inte dödats där hon hittades. Kan inte minnas var och hur säker den informationen var. Några tips?
Senast redigerad av Shrink 2015-09-22 kl. 00:25.
2015-09-22, 00:21
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har heller aldrig trott på att Martorp skulle vara "slutdestinationen". Genom "olyckliga", för GM, omständigheter kom det att bli en "slutdestination" men var aldrig menad som en sådan från början.

Om tid hade funnits hade troligtvis hennes kvarlevor försvunnit permanent!

Absolut, håller med dig.
2015-09-22, 00:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Det här är min teori och den tror jag på: (visst inte helt ny)

Lh går till sin moped skall bara skicka iväg ett SMS knappar in det sätter nyckeln i låset tar på hjälm då kommer signal att sms inte gick iväg, hon går ut mot vägen för att få bättre mottagning stirrar på telefon hör inte pga hjälm, blir påkörd (inte nödvändigtvis av MGM) föraren rusar ut konstaterar brutna ben, kanske även nacke, men tar av kläder och försöker at få liv i henne kläderna hamnar på bil någonstans, pickupflak, tak på suv eller vilken typ av bil som helst. Föraren panikar kastar in LH i bilen kör iväg kläderna blåser av bil, någon försöker ev ringa LH och föraren uppmärksammar telefon och stänger av, ev slår sönder och kastar ut genom fönster. Genom kännedom gömmer han den döda i Martorp.
Påkörningsteorin tror jag på då det funnits uppgifter om att delar av hjälmen hittats på olika ställen.
Någonstans i tråden nämns oxå att bägge benen var brutana på Bo vid upphittandet.

Så mordet kanske blir vållande till annas död ev brott mot griftefrid.
Om det inte vore för den där j-a handsken i ladan.
2015-09-22, 00:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om mord inte var planerat, hur skulle NB ha trott sig klara sig undan åtal för överfallet? Och om mord var planerat, varför placera kroppen på sin arbetsplats?
Det var en plats han väl kände till, och varifrån han visste hur han skulle få undan kroppen för gott - men han gavs aldrig en chans eftersom helikoptrar i det närmaste omedelbart började surra över området, följde varenda liten bilväg, MPS:are vällde in för finkamning av minsta grässtrå, polismän vaktade avspärrningar, tusen ögon iakttog honom... Han blev till slut mer eller mindre desperat - och i detta tillstånd stötte han ihop med MPS varefter han och brodern greps och fördes bort för förhör.
2015-09-22, 00:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Nä, blanda inte in polisen i avgörandet om en rättpsykiatrisk undersökning.
"För att en rättspsykiatrisk undersökning skall vara aktuell krävs enligt §2 i Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning, att [...] den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den"
Nu pratar du om RPU. Jag pratar om §7, och det räcker med svag misstanke om psykisk störning för en sådan.
2015-09-22, 00:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var en plats han väl kände till, och varifrån han visste hur han skulle få undan kroppen för gott - men han gavs aldrig en chans eftersom helikoptrar i det närmaste omedelbart började surra över området, följde varenda liten bilväg, MPS:are vällde in för finkamning av minsta grässtrå, polismän vaktade avspärrningar, tusen ögon iakttog honom... Han blev till slut mer eller mindre desperat - och i detta tillstånd stötte han ihop med MPS varefter han och brodern greps och fördes bort för förhör.
Inga sök nätterna må-on.
2015-09-22, 00:25
Medlem
Citat:
Om det inte vore för den där j-a handsken i ladan.

..men handsken hade ju hon tagit av för å skicka sms:et en gång till eller för att kunna hantera telefon!
sedan blåste den in i ladan, det var blåsigt den dan enligt tidigare i tråden.
2015-09-22, 00:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mellandestinationen" Martorp.

Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Absolut, håller med dig.

Martorp kan mycket väl ha varit en "mellandestination" innan den slutgiltiga transporten skulle gå av stapeln. Kanske skulle kroppen under de mörka timmarna mot måndagen sänkas med vikter i Vänern eller något annat närliggande vattendrag.

Så kan det ha varit uträknat men pappans snabba ankomst till Blomberg satte P för det fortsatta "arbetet". Pappans snabba ankomst måste verkligen ha satt skräck i GM. Då, om inte tidigare, måste GM verkligen ha blivit totalt skräckslagen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-22 kl. 00:46.
2015-09-22, 00:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Påkörningsteorin tror jag på då det funnits uppgifter om att delar av hjälmen hittats på olika ställen.

Nej.
2015-09-22, 00:32
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Nu pratar du om RPU. Jag pratar om §7, och det räcker med svag misstanke om psykisk störning för en sådan.

Det kommer en RPU småningom. Paragraf 7 är inte meningsfullt just nu som sagt. Möjligtvis om han varit psykotisk och man kunde anta att han varit psykotisk vid mordet.

Vet du var du läst om att LH inte blev dödad där dom hittade henne?
2015-09-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej.

Que?
2015-09-22, 00:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Inga sök nätterna må-on.
Alla sökaktiviteter upphörde väl inte må-on..? GM hade inget schema för polisaktiviteterna. Han bör både ha hört och sett polishelikoptrar mm. - Sedan blev ju NB redan på måndagsmorgonen inkallad till topsning, har jag hört.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in