2015-09-21, 21:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför det? Vad skulle syftet ha varit? Du pratar om ett planerat mord. Detta är bra argument mot.
Det behöver inte ha varit planerat alls, eller det kan ha varit planerat från det GM fått korn på LH. - Man kan även tänka sig en kafékund som bidat sin tid, och i så fall är det fråga om kanske någon eller några timmars planering.
2015-09-21, 21:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det behöver inte ha varit planerat alls, eller det kan ha varit planerat från det GM fått korn på LH. - Man kan även tänka sig en kafékund som bidat sin tid, och i så fall är det fråga om kanske någon eller några timmars planering.
Och den planeringen gick ut på att komma till kaféet norrifrån samtidigt som Lisa var vid moppen (good timing, Sickan Jönsson hade varit imponerad), och efter mordet köra henne till en bod på Martorp?
2015-09-21, 21:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och den planeringen gick ut på att komma till kaféet norrifrån samtidigt som Lisa var vid moppen (good timing, Sickan Jönsson hade varit imponerad), och efter mordet köra henne till en bod på Martorp?

Och dessutom bytt regplåtar?
Citat:
Ja, förövaren kan ha varit av den mer försigkomna och förslagna sorten. Iofs hade han gjort klokt i att köra med en falskregistrerad bil eftersom han inte kunde veta vad ev. förbipassserande vittnen noterade (men det kan han ju ha tänkt på).
2015-09-21, 21:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
/.../ Hon smsar sin pappa vid 18.23 och säger att hon strax ska sätta sig på mopeden och åka den cirka 50 minuter långa vägen hem till Skövde."[/i]
Och med "strax" kan hon ha menat att hon bara skulle kolla igenom sin mobil innan hon for i väg.
Citat:
Kommentar till bild föreställande spår utanför ladan: Däckspåren gör en vänstersväng framför ladan och ser ut att vara färska.
Ja, precis - och svängen ser ut att härröra från en förare som haft bråttom.
Citat:
Studerar man videoklippet med R*b*cka kan de mera ojämna "släpspåren" (?) fram till ladan, ses ur olika vinklar.
Ja, och de kan säkert bättre detaljstuderas på plats. - En klädd kropp där fötterna/skorna försökt greppa underlaget kan ha åstadkommit spåren.
2015-09-21, 21:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var den ursprunliga planen?

Citat:
Det finns ingenting som talar för något annat än att hon, efter att ha skilts från sina kollegor, gått till sin moped för att åka hem. Innan den rel. långa mopedfärden hem (det blåste och var småkallt) tror jag hon kan ha tittat igenom sin mobil för att se om några intressanta sms kommit in; kanske hon själv också skrev något/några (telefonutredning/vittnesförhör kommer att ge besked på den punkten). - Sedan är vi väl i princip framme vid 18.23 då hon avslutar med ett sms hem. Hon kan iofs ha förberett sin moped med startnyckel mm innan hon ägnat sig ett tag åt sina sms, eller också gör hon det nu. - Hon kan ha satt sig på en av stolarna bredvid mopeden, och stolen kan ha stått placerad så nära hörnet att hon inte behöver ha varit helt osynlig för varken norrifrån kommande bilar eller från vägen/ladan rakt mitt emot. - Om en bil saktat in och signalerat tror jag hon hade gått fram till denna bil, helt oavsett om hon känt igen den, eller ej. Det kunde t.ex. ha varit en presumtiv kafékund som trott att kaféet varit öppet, eller det kan ha varit en skitsnygg kille...

Även detta tycker jag kan låta som ett fullt möjligt scenario. Skulle det ev. vara det rätta så lär detta ha varit planerat - men var det verkligen ett planerat mord? Kanske var det något annat som hade planerats?

Allt beror på i s f, som jag ser det, om det var ett planerat mord eller inte. Var ett mord planerat så måste man säga att GM efteråt betett sig som en riktig "trädgårdsmästare" gällande hennes personliga tillhörigheter. Otroligt korkat gjort.

Jag tror dock inte att planerna var, från början, att vilja mörda LH.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-21 kl. 22:00.
2015-09-21, 21:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vem har sagt att han kom norrifrån i meningen att han färdats en längre sträcka!? - Räcker det inte med att ha parkerat bakom ladan och sedan köra fram? - GM kände till området; det trodde jag vi var överens om.
2015-09-21, 21:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och dessutom bytt regplåtar?
Hur lång tid tror du det tar..?
2015-09-21, 21:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vem har sagt att han kom norrifrån i meningen att han färdats en längre sträcka!? - Räcker det inte med att ha parkerat bakom ladan och sedan köra fram? - GM kände till området; det trodde jag vi var överens om.
Varför använda bilen då? Kan man locka Lisa till bilen kan man locka henne till ladan.
Citat:
Hur lång tid tror du det tar..?
Längre tid än att starta en moppe. Det var ingen förbipasserande som såg Lisa och mördade henne.
2015-09-21, 21:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även detta tycker kan låta som ett fullt möjligt scenario. Skulle det ev. vara det rätta så lär detta ha varit planerat - men var det verkligen ett planerat mord? Kanske var det något annat som hade planerats?

Allt beror på i s f, som jag ser det, om det var ett planerat mord eller inte. Var ett mord planerat så måste man säga att GM efteråt betett sig som en riktig "trädgårdsmästare" gällande hennes personliga tillhörigheter.

Jag tror dock inte att planerna var, från början, att vilja mörda LH.
Utan att veta dödsorsak, de närmare omständigheterna betr. fyndplatsen i Martorp mm, är det mycket svårt att veta GM:s kaliber och syften. - Ja, "trädgårdsmästare" har han varit, och man kan också anta att LH redan var död när färden mot Martorp inleddes. Småsakerna verkar ha varit tänkta att uppslukas av grönskan och aldrig mer återfinnas.
2015-09-21, 22:04
Medlem
Citat:
SUV:en ska ha stått på andra sidan vägen, och bör då ha kommit norrifrån. Tittar man på däckspåren ser det ut som att en bil med en kraftig sväng kört in strax t.v. om ladans öppning. Man kan sedan tänka sig flera möjligheter, t.ex. att förarens medpassagerare Y hållit fast LH innan föraren X hunnit stanna bilen, och därefter att LH släpats; dragits in genom öppningen - ett sekundsnabbt förlopp.

LH försvann söndagen den 7 juni och artikeln publicerad 9 juni betyder då att inga bilar ska ha kört där under måndagen den 8 juni utan däckspåren ska härröra från söndagen?
2015-09-21, 22:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför använda bilen då? Kan man locka Lisa till bilen kan man locka henne till ladan.
Är det inte bättre att exponera en falskregistrerad bil jämfört med att exponera sig själv? - Allt går också betydligt snabbare. - Den här GM:en kan ha haft utseendet emot sig, och frånsett detta så har han aldrig kunnat vara säker på att LH skulle gå med honom till ladan.
Citat:
Längre tid än att starta en moppe. Det var ingen förbipasserande som såg Lisa och mördade henne.
GM innehade bil; varifrån han ursprungligen kom (innan han nådde kaféet) vet vi inte.
2015-09-21, 22:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
LH försvann söndagen den 7 juni och artikeln publicerad 9 juni betyder då att inga bilar ska ha kört där under måndagen den 8 juni utan däckspåren ska härröra från söndagen?
Visst. Jag tycker det ser ut som om en bil vänt framför ladans öppning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in