2015-09-21, 15:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om du läste vad som hände i mellankrigstiden så ansågs Slovenskan för långt från de andra. Borde vara likadant med Bulgariska i denna kedja:

slovenska → kroatiska → serbiska → makedonska → bulgariska
Nej, gapet är inte mellan makedonska och bulgariska, utan mellan serbiska och makedoniska. Fortfarande under mellankrigstiden ansågs makedoniskan vanligen vara en bulgarisk dialekt, och knäsättande av en makedonsk standard som officiellt språk i den jugoslaviska delrepubliken Makedonien 1945 handlade mest om att undvika bulgariska anspråk på området.
Citera
2015-09-21, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det som idag kallas för kroatiska och bosniska är i princip det gamla serbokroatiska språket med små modifikationer som har etablerats efter Jugoslaviens upplösning, och som har drivits av rent identitetspolitiska skäl i de nyligen självständiga staterna. En utlänning som lär sig ett av dem, lär sig de andra också. Serbokroatiskan är starkt dominerad av former som ursprungligen bara var serbiska, men så är det alltså fortfarande med de språk som kallas kroatiska och bosniska. Det finns, och framför allt fanns, dialekter i Kroatien som verkligen är specifikt kroatiska och som skiljer sig ordentligt från serbiskan, men dem har man i det självständiga Kroatien valt att inte återuppliva i skriftspråket - helt enkelt för att alldeles för få kroater kan dem.

Vad kunnig du är! Mycket intressant!
Det verkar finnas mycket heta känslor, särskilt från kroaternas sida, om man får döma av min väns kommentarer.

Det känns som att man bör vara ytterst känslig i hur man kommenterar sånt här.

Jag var mest "akademiskt" intresserad och tänkte inte på vad för känslor och erfarenheter hon haft (rätt dramatiska, tydligen).

Tyckte mest att det var häftigt med ett gemensamt språk för olika folkgrupper, och att det var tragiskt att landet behövde splittras, när man tidigare kunnat leva tillsammans med giftemål osv mellan grupperna. Från hennes perspektiv så ville hon absolut inte ha något gemensamt språk, särskilt inte med serberna....

Hamilkar, vilket av de slaviska språken är mest "centralt" i språkgruppen - det som är lättast för alla slaver att kunna förstå...?

Citat:
knäsättande av en makedonsk standard som officiellt språk i den jugoslaviska delrepubliken Makedonien 1945 handlade mest om att undvika bulgariska anspråk på området.

Precis samma sak hände med moldaviskan gentemot rumänskan, vad jag förstår. Det stackars moldaviska språket skildes från rumänskan när området hamnade under Sovjetunionen. De började mer eller mindre medvetet att försöka distansera språket och etablera moldaverna som en unik folkgrupp, separat från Rumänien. Hur det verkligen ligger till vet jag inte - men språken är i alla fall mycket lika.

Vet inte om de började skriva med kyrilliska bokstäver i samband med att området blev sovjetiskt, eller om det redan skedde. Men på senare år har Moldavien i alla fall börjat använda latinska bokstäver, nu för att bli mer rumänska och kanske för att distansera sig till Ryssland.

Men många skyltar finns kvar med kyrilliska och många föredrar det fortfarande, och dessutom används ryska fortfarande en hel del. Språkpolitik såpa!

En lingvistisk intresserad ryss gjorde även samma kommentar till mig, om norska och svenska - när jag försökte försvara det ukrainska språket, som han ansåg vara "konstruerat av sovjetisk språkpolitik" - egentligen är det en rysk bonddialekt, enligt honom. Att Sovjetunionen var schizofren när det gäller språk vet jag i alla fall!

Jag kontrade med att det inte skulle falla mig in att göra såna kommentarer om tex norskan, trots att det är rätt likt svenska och gemensam historia finns.

Det ansåg han var resultat av politiskt korrekt påverkan och inte en giltig lingvistisk kommentar. Han menade att det nästan var säkert att norskan medvetet distanserats från svenskan som en politisk markering. Intressant resonemang och ingen aning hur pass mycket det stämmer.
Senast redigerad av molndans 2015-09-21 kl. 21:36.
Citera
2015-09-21, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Sma etniska intressen har haft mycket att gora med vad oficiella spraket i davarande Jugoslavien kom att heta. Basta benamningen hade varit jugoslaviska for en stat som hette Jugoslavien men nu kom spraket att heta serbokroatiska som splittrade "jugoslaverna" annu mera.
Man brukar saga att serbiska later brutal, kroatiskan lite mesigt och bosniskan mittimellan

Tex var de overlagset popularaste banden i f.d Jugoslavien fran Bosnien som Bijelo Dugme, Divlje Jagode, Hari mata Hari, Dino Merlin, Zabranjeno Pusenje, Indexi mfl. Sarajevo var Jugoslaviens musik och kultur hufvudstad i princip.

Det ar inte konstigt da dagens talare av sydslaviska sprak som heter serbiska, bosniska, kroatiska forstar varandra utmarkt och alltid ger varandra tolvor i Eurovision.
Man maste forfan alska Balkan ballader

https://www.youtube.com/watch?v=liGJ3zo8uW4

Slovenskan och makedoniskan gar ocksa att forsta nagonlunda dock maste man anstranga sig lite.

Intressant och underhållande! Ja, Jugoslavernas tolvor till varandra i Melodifestivalen är verkligen ett skämt. Man tänker ju bara "om ni älskar varandra så jäkla mycket, varför höll ni inte ihop, och vad i allsin dar handlade det där kriget om egentligen?"

Så de lyssnar till och med på varandras band?
Knasbollar - de borde hållit ihop så hade de kunnat vara ett mycket inflytelserikt EU land idag!
Ensamma blir de bara små pluttländer (det är min outbildade åsikt! Hoppas ingen blir arg!! Jag har för övrigt samma uppfattning om Norden/Skandinavien.)
Senast redigerad av molndans 2015-09-21 kl. 21:44.
Citera
2015-09-21, 21:55
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans

Precis samma sak hände med moldaviskan gentemot rumänskan, vad jag förstår. Det stackars moldaviska språket skildes från rumänskan när området hamnade under Sovjetunionen. De började mer eller mindre medvetet att försöka distansera språket och etablera moldaverna som en unik folkgrupp, separat från Rumänien. Hur det verkligen ligger till vet jag inte - men språken är i alla fall mycket lika.

Vet inte om de började skriva med kyrilliska bokstäver i samband med att området blev sovjetiskt, eller om det redan skedde. Men på senare år har Moldavien i alla fall börjat använda latinska bokstäver, nu för att bli mer rumänska och kanske för att distansera sig till Ryssland.

Men många skyltar finns kvar med kyrilliska och många föredrar det fortfarande, och dessutom används ryska fortfarande en hel del. Språkpolitik såpa!

En lingvistisk intresserad ryss gjorde även samma kommentar till mig, om norska och svenska - när jag försökte försvara det ukrainska språket, som han ansåg vara "konstruerat av sovjetisk språkpolitik" - egentligen är det en rysk bonddialekt, enligt honom. Att Sovjetunionen var schizofren när det gäller språk vet jag i alla fall!

Jag kontrade med att det inte skulle falla mig in att göra såna kommentarer om tex norskan, trots att det är rätt likt svenska och gemensam historia finns.

Det ansåg han var resultat av politiskt korrekt påverkan och inte en giltig lingvistisk kommentar. Han menade att det nästan var säkert att norskan medvetet distanserats från svenskan som en politisk markering. Intressant resonemang och ingen aning hur pass mycket det stämmer.

Rumänskan skrevs faktiskt också med kyrilliska bokstäver innan. Men det ändrades någon gång på 1800-talet, inte säker på exakt när. Rumänskan passar faktiskt uttalsmässigt bättre med kyrilliska, men det handlar ju en del om politik också.

Moldaviska brukar bara av de mest inbitna sovjetmänniskor betraktas som ett språk, utan det är rumänska som pratar i Moldavien. Det blev lite kalabalik när de för några år sedan fastslogs att rumänskan faktiskt är det officiella språket i Moldavien.

Ryska används främst av de som är ryssar, och är inte allt för populärt bland moldaverna. Nuförtiden är ryskan inte lika utbredd bland ungdomar, men det finns fler ryssar som inte kan rumänska än tvärtom. Så det är lite känsligt att prata ryska ibland.

Vad som är språk och vad som är dialekt, är främst en politiiskfråga. Det var ju så som moldaviskan försökte skapas av Stalin(visst att det har något annat uttal, tycker att rumänska låter mer "italienskt" medan självklart moldaviskan har färgats av ryskan mer när det gäller uttal). Men ta till exempel arabiska.
Det är inte alls självklart att en marockan kan förstå någon från irak, trots att de bägge talar arabiska, de talar bara sin dialekt. Och där är skillnanden större än mellan norska/svenska, men ändå är norska och svenska egna språk, medan arabiska bara är ett...

Förlåt om det blev för offtopic!
Citera
2015-09-21, 22:37
Bannlyst
Nej det var en intressant liten lektion! Tack!
Jag vill bara säga att jag har varit där som hastigast, och alla vuxna pratar i princip infödd eller mycket bra ryska. Inga problem alls. Dock dåligt med skyltar på ryska - förmodligen för att alla som bor i landet även kan moldaviska/rumänska. Vad jag förstår så är typ en tredjedel av befolkningen och säsongsarbetar i Ryssland - sorgligt men sant.
Citera
2015-09-21, 23:23
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Serbokroatiskan är starkt dominerad av former som ursprungligen bara var serbiska, men så är det alltså fortfarande med de språk som kallas kroatiska och bosniska.
Vad är det du avser med former som ursprungligen bara var serbiska? Om det är den štokavisk–ijekaviska öst-hercegovinska dialekt som bildade bas för standardspråket, så talades/talas väl den i lika mån av serber, kroater och bosniaker?

Citat:
Det finns, och framför allt fanns, dialekter i Kroatien som verkligen är specifikt kroatiska och som skiljer sig ordentligt från serbiskan, men dem har man i det självständiga Kroatien valt att inte återuppliva i skriftspråket - helt enkelt för att alldeles för få kroater kan dem.
Tänker du på kajkaviska? Valet av att basera standardspråket på štokaviska och inte kajkaviska gjordes väl av kroatiska nationalister på 1800-talet, alltså långt innan Jugoslavien enades?
Citera
2015-09-22, 03:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPeng
Vad är det du avser med former som ursprungligen bara var serbiska? Om det är den štokavisk–ijekaviska öst-hercegovinska dialekt som bildade bas för standardspråket, så talades/talas väl den i lika mån av serber, kroater och bosniaker?

Tänker du på kajkaviska? Valet av att basera standardspråket på štokaviska och inte kajkaviska gjordes väl av kroatiska nationalister på 1800-talet, alltså långt innan Jugoslavien enades?

Citat:
Efter Jugoslaviens sönderfall och bildandet av de nya, självständiga staterna har kroatiskan, serbiskan och bosniskan (och i någon mån även montenegrinskan) kommit att betraktas som separata språk. Särskilt i Kroatien och Bosnien och Hercegovina har man på olika sätt markerat det egna språkets självständighet från den tidigare officiella serbokroatiskan. Alla tre skriftspråken bygger dock på den štokaviska dialekten och uppvisar därför stora likheter sinsemellan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serbokroatiska
Citera
2015-09-22, 20:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag skulle ha skrivit former som ursprungligen väsentligen var serbiska. Vad jag vet är samtliga serbiska dialekter štokaviska.

Citat:
Tänker du på kajkaviska?
Kanske i första hand, men čakaviska finns ju också...

Citat:
Valet av att basera standardspråket på štokaviska och inte kajkaviska gjordes väl av kroatiska nationalister på 1800-talet, alltså långt innan Jugoslavien enades?
Men det valet gjordes ju just för att man ville skapa en gemensamt förståelig serbokroatiska! Dagens kroatiska språknationalism vill ju tvärtom markera avståndet mellan kroatiska och serbiska, och kajkaviska och čakaviska ligger ju mycket längre ifrån serbiskan än vad den mycket måttligt kroatiserade serbokroatiska som idag marknadsförs som kroatiska gör.
Citera
2015-09-22, 22:29
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Jag skulle ha skrivit former som ursprungligen väsentligen var serbiska. Vad jag vet är samtliga serbiska dialekter štokaviska.
Torlakiska råder det väl inte konsensus om huruvida den ska räknas till de štokaviska dialekterna eller inte.

Men i vilket fall, jämför Sydafrika: En majoritet av vita (använder de etniska beteckningarna ärvda från Apartheid-eran) talar afrikaans, men en majoritet av de afrikaanstalande är inte vita. Är då afrikaans ett väsentligen vitt eller väsentligen färgat språk?

Det finns trots allt en betydande andel av kroaterna som (också traditionellt) talar štokaviska.

Citat:
Men det valet gjordes ju just för att man ville skapa en gemensamt förståelig serbokroatiska! Dagens kroatiska språknationalism vill ju tvärtom markera avståndet mellan kroatiska och serbiska, och kajkaviska och čakaviska ligger ju mycket längre ifrån serbiskan än vad den mycket måttligt kroatiserade serbokroatiska som idag marknadsförs som kroatiska gör.
Visst, syftet har skiftat från att skapa ett gemensamt förståeligt språk till att markera avstånd.

Men att man skulle välja att byta till kajkaviska eller čakaviska, är det inte lite som om man skulle valt skelleftebondska eller älvdalsmål (eller snarare deras föregångare på 1500-talet) som bas för det svenska skriftspråket, bara för att de är längst från danska. Det svenska skriftspråket skapades ju till stor del som en slags icke-danska, men inte valde man mer avvikande dialekter som bas för det.
Citera
2015-09-24, 10:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Torlakiska råder det väl inte konsensus om huruvida den ska räknas till de štokaviska dialekterna eller inte.
Uppriktigt sagt har jag ingen aning om huruvida torlakiskan rent definitionsmässigt är en štokavisk dialekt, och inkluderade den inte mest för att den "vetter åt fel håll" - tycker inte bulgarerna fortfarande att det är en bulgarisk dialekt?

Citat:
Men i vilket fall, jämför Sydafrika: En majoritet av vita (använder de etniska beteckningarna ärvda från Apartheid-eran) talar afrikaans, men en majoritet av de afrikaanstalande är inte vita. Är då afrikaans ett väsentligen vitt eller väsentligen färgat språk?
Intressant fråga. Jag skulle säga att afrikaans i vart fall mer och mer blir ett väsentligen färgat språk - det är, vad jag begriper en större del av de färgande som talar afrikaans som modersmål än vad det är av de vita. Men jag är inte säker på att parallellerna är tillräckligt starka till den jugoslaviska situationen för att jämförelsen ska vara belysande.

Citat:
Det finns trots allt en betydande andel av kroaterna som (också traditionellt) talar štokaviska.
Jo. Men det är ju väsentligen i Krajina och Slavonien - dvs de områden som haft mest kontakt med serber och serbiska. Det borde räcka för att göra štokaviskan kroatisktnationellt suspekt, kan jag tycka.

Citat:
Visst, syftet har skiftat från att skapa ett gemensamt förståeligt språk till att markera avstånd.

Men att man skulle välja att byta till kajkaviska eller čakaviska, är det inte lite som om man skulle valt skelleftebondska eller älvdalsmål (eller snarare deras föregångare på 1500-talet) som bas för det svenska skriftspråket, bara för att de är längst från danska. Det svenska skriftspråket skapades ju till stor del som en slags icke-danska, men inte valde man mer avvikande dialekter som bas för det.
Det gjorde man faktiskt, men det är svårt att avgöra hurpass mycket det var med fullt uppsåt. Ett medvetet mot danskan kontrasterande svenskt skriftspråk uppstår först i Karl Knutssons och Sten Sture den äldres kanslier under 1400-talets andra hälft, och det är med detta som tydlig förebild som t ex Gustav Vasas bibel avfattas. I och med att det var bergshanteringen som hade mest nackdelar av en politisk samhörighet med Danmark, hade kung Karls och herr Stens "nationella parti" sin anhängartyngdpunkt i Bergslagen, som var en lingvistisk periferi, och vars dialekt följaktligen hade ett antal konservativa drag som kontrasterade mot danskan. I hur stor utsträckning dessa konservativa drag ansågs ha ett antidanskt egenvärde, och i vilken utsträckning de bara var naturliga för majoriteten av kung Karls och herr Stens anhängare är inte lätt att avgöra idag.

Men vad jag vill mena är att kajkaviskan och čakaviskan är obestridligen helt kroatiska dialekter, och hade man verkligen velat åstadkomma det man idag på kroatiskt håll gärna hävdar att man har - dvs ett kroatiskt språk som är väsensskilt från serbiskan - hade man enkelt kunnat åstadkomma detta genom att standardisera någon sorts blandning mellan kajkaviska och čakaviska. hade gemene serb inte fattat ett skvatt. Problemet är bara att i dagsläget skulle inte gemene kroat förstå sådär oerhört mycket mer.
Citera
2015-09-24, 11:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag fick höra från en makedonska att "språken" emellan är att jämföra mellan stockholmska och värmländska i skillnader.
Citera
2015-10-27, 10:27
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Nu inser jag att det här måste vara en politisk fråga.
Finns/fanns språket serbokroatiska på riktigt? Vem ljuger i det här sammanhanget och är min kompis hjärntvättad?
Kan man få en objektiv åsikt i den här frågan?
Hur ligger det till med stavning, uttal och grammatik? Hur ser det ut i jämförelse med tex svenska och norska eller danska..?
Under Jugoslaviens tid fram till 1991 hette OFFICIELLA språket:"Serbo-kroatiska eller Kroatisko-serbiska språket"
Så hette ämnen i skolorna oxå. I hela Jugoslavien!

Så ja det var två varianter av samma språk. Kan säga att 95% av orden och grammatiken var det samma. Makedonska och Slovenska var separata språk, men Serbo-kroatiska var andra språket där.

Efter Balkankriget försöker alla nationalister dra åt var sin sida och kasta skit på varandras språk.
Så din unga vän som vet inte vad Jugoslavien är, tillhör en sån politiserad generation.

Att hon inte förstår serbiska är lika dum som att säga att Stockholmare inte förstår Göteborgska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in