2015-09-21, 12:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förhör i Litauen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Intressant uppgift om att brorsan och frugan ska förhöras på nytt. Jag håller tummarna för att åtminstone lillbrorsan ska åtalas och på så sätt bli tvingad till att berätta sanningen. Den här åklagaren är ju beskriven som "skötsam" så det kanske inte blir så ändå till slut men man får väl se. Hade jag varit åklagare så hade jag gjort precis allt i min makt för att åtala lillbrorsan också.

En mycket intressant uppgift. Vi får väl se framöver vad detta ev. kan leda fram till?

Jag också, men har de inte hittat något "intressant" så lär detta bli mycket svårt. Vi får hoppas att de har fått fram något gentemot även den yngre hedersknyffeln.

Även IB borde också få "en släng av sleven" men hon kan mycket väl undgå att bli åtalad?

Jag har själv svårt att se att någon av dessa inblandade personer någonsin kommer att erkänna något som helst. Kommer någon/några att bli dömd/dömda så kommer det nog att ske mot deras nekande.
2015-09-21, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det gör mig glad att höra att inte alla misströstar, och jag hoppas att din magkänsla är mer pålitlig än min!

Det som stödjer din uppfattning om en att det handlar om en tystnad som har sin grund i en professionell utredning tycker jag framförallt är den första presskonferensen efter att de hade hittat LH. Jag fick uppfattningen att Trolläng satte ner foten och markerade, inte bara för journalisterna - utan kanske framförallt för sina underlydande - att den här utredningen inte ska läcka som ett såll. Samtidigt kan man ju konstatera att den lilla information om bevisningen som har släppts har kommit från åklagarhåll.

Å andra sidan, det där med att det har varit en utredning som har berört många människor gäller också för en rad andra fall på sistone, där det läckt betydligt mer. Jag tänker närmast på de tre styckmorden de senaste åren. Kanske tystnaden i denna utredning kan ses som en senkommen reaktion på dessa och liknande fall.

Det fetade: Just frågan om de tre redogörelserna som kommer att lämnas av bröderna och frun kommer vara ytterst intressanta. Jag kommer nog att läsa dessa förhör först av allt och i ett enda syfte: att se om det kommer att vara möjligt att bilda sig en uppfattning om berättelsernas rimlighet bara utifrån vad som sägs i dem och hur de står i relation till varandra. Det är ju ingen hemlighet att det är ganska svårt att snacka ihop sig om en berättelse som håller vid närmare granskning.

Det fetade - instämmer verkligen i din uppfattning där, att Tolläng satte ner foten och markerade - den här utredningen ska inte läcka. Hon var oerhört tydlig i detta, allvarlig, seriös och professionell, sade inte ett ord för mycket. Man blev nästan rädd själv, av allvaret i det hela kan då tänka mig hur poliser och andra inblandade i utredningen kände. Jag kan mycket väl tänka mig att tystnaden i utredningen också påverkas av reaktion från "högre ort" där man absolut vill tydliggöra att läckor ej accepteras.

Ja, ska bli mycket intressant att jämföra de redogörelser som bröderna och frun lämnar. Och, är det möjligen så att frun och yngre brodern lämnat samstämmiga uppgifter som försatt MGM i svårare sits? Eller, har de kanske lämnat uppgifter i försök att skydda honom eller sig själva, som sen ej stämmer överens? Jag tror det lutar åt att båda, eller åtminstone en av dem, har lämnat uppgifter till MGM:s nackdel i inledningsskedet, rädslan för att själv få skuld gjorde att det var svårt att försöka med annat än att berätta sanningen. Om det nu är så att de hade något sådant att berätta, som stärkte misstankarna mot MGM, om det vet vi inget, kan bara spekulera.
Mycket intressant att sedan få ta del av brödernas och fruns redogörelser, att jämföra dessa och rimligheten i vad som sagts och hur de står sig i relation till varandra.
2015-09-21, 13:06
Medlem
Tror knappast det är en slump för att de i tid god flaggade förhören i Litauern, sker samma dag som omhäktningsförhandlingen.
Det var mer tveksamt att få igenom fortsatt häktning den 23 eftersom inget nytt har framkommit. Nu kan de hänvisa till förhören "därborta" som de (polis/åklagare) måste avvakta info från. Det är ett rävspel.

Även inför dessa förhör i Litauern är det värt påminna om att svensk polis inte har någon utarbetad forskningsbaserad metod för att hålla förhör utan gör det på låt oss kalla det "magkänsla" hos de poliser som råkar hålla förhöret.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-21 kl. 13:08.
2015-09-21, 13:28
Medlem
klurigklurings avatar
Kanske är förhöret inte är skyddad av utredningssekretess utan är offentlig enigt litauisk lag och kan då heller inte beläggas med yppandeförbud?
2015-09-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag har läst igenom de två senaste veckornas inlägg nu för att uppdatera mig lite. Visserligen har inte mycket nytt framkommit, men två känslor infann sig under läsningen.

Den första är en viss misströstan över utgången av åtalet. Även om vi inte har mycket att gå på i dagsläget så tycker jag just frånvaron av information är talande. Brynolf Wendt påstod en gång att det finns tre faktorer som påverkar hur mycket en mordutredning läcker: hur hemskt mordet är, hur bra utredningen går och hur många skrupelfria poliser det finns vid just den berörda polismyndigheten.

Jag tycker man kan konstatera att det har varit förhållandevis få läckor från denna utredning. Frågan är bara varför. De tre faktorerna kan ju både ta ut och förstärka varandra.

En uppmärksammad utredning, som dock inte innehåller mer uppseendeväckande detaljer, kan locka fram harmynta poliser - om utredningen går bra och bevisningen är stark.

Åt andra hållet kan samma polis som vanligtvis skulle sladdra till journalister känna sig manad att hålla tyst om det dels fanns detaljer i utredningen som var alltför hemska, dels där en i övrigt svag utredning kunde äventyras.

I det här fallet är min känsla att tystnaden beror på det sista alternativet, vilket inte bådar gott, det vill säga att om åtalet går igenom så kommer det ske med ganska liten marginal. Kanske blir det ytterligare 70 000 sidor som bara handlar om domen var rätt?

Den andra känslan hänger samman med den förra - att det kommer finnas stora luckor såtillvida att vi inte kommer får svar på många frågor. Jag föreställer mig ungefär Vatchareeya-fallet i repris, där åtalet möjligtvis resulterar i en fällande dom, men delar av gärningsförloppet, mordvapnet, brottsplatsen och motivet förblir okänd. Att vi aldrig kommer att få svar på de frågor som diskuterats intensivt här. Vad hände? Skulle hon hänga upp en nyckel i ladan? Vad gjorde hon mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem? Hur och varför påbörjades angreppet?

Nåväl, jag hoppas att jag har fel (även denna gång).

Vad säger era magkänslor er?

Det finns en viktig faktor i detta fall och det är att två misstänkta är på fri fot och det ger tystnad per automatik om man skall ro fallet i hamn, medhjälp för brodern och skyddande för hustrun. Man kan visserligen hosta ut någon liten del för att se reaktionen på de som är på fri fot men man har lagt locket på.

Att de två i Litauen haft en mini loppa på sig är tämligen säkert genom samarbete över landsgränserna, brodern är de facto misstänkt för ett grovt brott i ett EU land.

Jag har känslan att den tekniska bevisningen i detta fall kommer vara starkare mot MGM än det var i Vatchareeya-fallet. Tror polisens huvudvärk är hur knyta brodern till mordet och möjligen hustrun till skyddande, det senare är väldigt svårt om det inte finns uppenbara bevis.
2015-09-21, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det finns en viktig faktor i detta fall och det är att två misstänkta är på fri fot och det ger tystnad per automatik om man skall ro fallet i hamn, medhjälp för brodern och skyddande för hustrun. Man kan visserligen hosta ut någon liten del för att se reaktionen på de som är på fri fot men man har lagt locket på.

Att de två i Litauen haft en mini loppa på sig är tämligen säkert genom samarbete över landsgränserna, brodern är de facto misstänkt för ett grovt brott i ett EU land.

Jag har känslan att den tekniska bevisningen i detta fall kommer vara starkare mot MGM än det var i Vatchareeya-fallet. Tror polisens huvudvärk är hur knyta brodern till mordet och möjligen hustrun till skyddande, det senare är väldigt svårt om det inte finns uppenbara bevis.
Mycket i utsagan "har i motsvarande mån" förstärkts mot den ena parten och försvagats mot de andra har jag tolkat som en ren vågskålsvägning där samtliga har haft tillgång till samma möjlighet och den möjligheten är bunden till brottet. Som frågan vem hade bilen vid tidpunkten och här verkar uppgifternas krysspunkt gått samman i en väv.

Indikationerna på att den yngre brodern var mer tystlåten den senare tiden men inte den äldre kan ju också tänkas visa vem som förändrades mest efter händelsen och blev mer tveksam och vem som har mycket mindre av tveksamhet i sig. Psykopaten förblir normal i mångas ögon, tills någon konstaterar att det är abnormalt och då justerar sig den lille salamandern ögontamt. Kanske lite ljus i ämnet: om hur skugga faller. Vad vet jag, jag är ju bara söt.
2015-09-21, 14:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Dubbla lojaliteter

Det är intressant hur LS har blivit familjen Holms förkläde och ombud genom hela den här extremt uppmärksammade historien. Hon är en nära väninna till LH:s mamma. Hon hyr lokalen för sin skapligt lukrativa caféverksamhet av AJ, som hon uppenbarligen också har en nära och god relation till.
Om de uppgifter som "tessylin" anger i nedanstående inlägg är riktiga och har sitt ursprung i vad LS sagt, måste LS haft en hel del att fundera på.

citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tessylin
Jag har närstående som känner cafeägarinnan. Har genom dessa fått reda på att det samma kväll som Lisa försvann var någon större fest i området vid cafeet. Ett vittne hade enligt cafeägarinnan suttit på sin balkong och sett Lisa stå mitt emot cafeet lutandes framåt mot en bil (längs vägen) med hjälmen under armen. Enligt detta vittne såg bilen ut att tillhöra markägaren Arne Jönsson, men hon var dock inte säker. Det här med festen, har det framkommit tidigare i tråden? Är ny här,så jag vet inte vad som nämnts tidigare. Mycket folk och bilar ska ha varit i cirkulation samma kväll just pga detta.

Till detta kommer att LS ju är den som presenterat AJ för LH samma dag som hon försvinner, och LS är också den som på nära håll bevittnat hur "förtjusad" AJ blev vid introduktionen. Man kan inte undgå att fundera över hur LS tankar gått kring sina lojaliteter, och i vilken mån hon frågat AJ om han stannat vid caféet med sin SUV den där kvällen och talat med LH. Om inte annat är han ju i så fall ett av de sista vittnena som sett LH i livet. Och har LS berättat detta för polisen? Samma polis som velat övertyga och lugna LS att de minsann har rätt man i häktet.
LS lär ju också veta ganska väl vem eller vilka AJ lånar ut sin SUV till. LS är också den som vet om AJ hade någon i sällskap vid tillfället då han stiftade bekantskap med LH i caféet. Detta sällskap kanske också är en person som kört AJ:s SUV...

Utöver detta tycker jag mig ana att LS, som verkar trivas med all uppmärksamhet hennes intervjuer ger åt hennes kommersiella verksamhet, gör sitt yttersta för att hålla sin egen dotter MS helt utanför alla rekapitulationer av den sista tiden med LH på caféet. Det förefaller nästan som om hon anar en fara för sin dotter de där första dagarna.

Den balkong som "tessylin" nämner kan ju givetvis vara en veranda eller förstukvist, så dra inte igång den imbecilla debatten igen.

Jag har en minnesbild av att någon omtalade att det hade förekommit någon slags fest i f d spritfabriken denna helg då LH försvann. Minns någon detta från tidigt i tråden?

Intressant att beskrivningen "med hjälmen under armen" i inlägget skiljer sig en aning från den andra iakttagelsen från en passerande bil där man uttrycker att armen är trädd igenom hjälmen. Detta kan ju se exakt likadant ut i vissa vinklar, men skillnaden kan tyda på (bekräfta) olika/oberoende källor till dessa uppgifter.

Jag har rippat och renderat ut ett par bilder ur en video, med så hög kvalitet det varit möjligt att åstadkomma. Här håller LS och AJ bokstavligen varandra om ryggen. Det vore intressant om någon av er med lokal anknytning kunde kommentera vilka ni känner igen på dessa bilder.

http://www.mediafire.com/download/o6yss6836x3erqu/AJ%26LS+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/j8c52kxa08acz9m/AJ%26LS+2.jpg

@

Intressanta frågor du ställer i ditt inlägg.

Angående vem som finns med på bilden du tillfogade så tror jag att det är AJs son GJ som står vid den svarta bilen med en gul labrador, är dock inte 100% säker.
2015-09-21, 14:23
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tror knappast det är en slump för att de i tid god flaggade förhören i Litauern, sker samma dag som omhäktningsförhandlingen.

Det kan också vara så att åklagaren har ännu mer kött på benen nu och därför själv vill följa med för att begära de andra misstänka utelämnade till Sverige direkt på plats . Hoppas!

Mvh

/FS
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2015-09-21 kl. 14:39. Anledning: Stavfel
2015-09-21, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har också haft detta i åtanke att en viss sekretess kan också bero på alltför hemska detaljer.

Är säker på att polisen har respekt när det gäller föräldrarna och den äldre systerns känslor och lidande. Inte vill de strö salt i såren hos nära och kära. Så en viss sekretess lär det nog bli i FUP:en.

Händelseförloppet kan mycket väl ha gått till på det sätt som du beskriver det.

Jag tycker att det är jättebra att det finns sekretess som skyddar människor. En hel del människor som är i Lisas ålder och som blivit hörda ska inte behöva bli uthängda och misstänkliggjorda på grund av stollar som inte har något bättre för sig. Jag hoppas att de ungdomarnas förhör inte blir offentliga.

Dina inlägg är mycket uppskattade! Det har dom alltid varit. Bry dig inte om någon kritik. Det behövs lite vettigt folk i den här tråden också.
2015-09-21, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett utlagt PM.

Har idag kl. 14.13 erhållit ett PM från en medlem som har nicket Dial999 och som har registrerat sig så nyligen som idag den 21 september. Han/hon vill att jag skall lägga ut detta i tråden vilket jag också gör i sin helhet.

Alltså nedanstående inlägg har jag inte själv skrivit utan enbart förmedlar detta!

"Lisa Holm

Vill du lägga in följande inlägg. Jag kan inte ännu är inte aktiverad. Hälsningar Dial999.

Jag har följt den här tråden sedan den startade. Vi är många utom de anhöriga som berörs av detta mycket tragiska fall då en ung flicka berövas livet när hon ska åka hem till familjen efter ett avslutat arbetspass på sitt sommarlov.

Några spekulationer eller gissningar tänker jag inte ge mig in på. Det finns tillräckligt av sådant i tråden. Ja tänkte bara fokusera på vad som är bekräftat när det gäller tidsangivna händelser i samband med hennes försvinnande. Måhända är det en ytterligare upprepning av som tidigare har sagts här men då får ni stå ut med det. Vi söker väl alla efter svar på de här frågorna och väntar på att förundersökningen kan bringa klarhet.

Följande får väl anses vara helt bekräftat av antingen polis, arbetsgivare eller arbetskamrater vad som hänt under tiden 18.10 fram till 18.30 kvällen hon försvann.

18.10 LH lämnar caféets framsida tillsammans med två arbetskamrater och går mot baksidan där hon har sin moped parkerad

18.23 LH SMS:ar sin familj att hon startar hemfärden

18.30 LH:s telefon havererar/förstörs

Genom detta kan också bekräftas att det gick 13 minuter innan LH meddelar familjen att hemfärden startar samt att något allvarligt sedan har hänt henne under de återstående 7 minuterna till 18.30.

Jag tar mig också friheten att bedöma det som bekräftat att LH:s far finner hennes moped med nyckeln i och startklar på baksidan av caféet när han kommer fram dit i sitt sökande efter sin dotter. Intill finns en påse med LH:s tillhörigheter. Hjälmen saknas.

Som det är nu förekommer olika spekulationer om vad som hänt där bakom ladan under de aktuella 20 minuterna (lämnat nyckel i ladan/pratat med någon i en svart SUV m.m.) men inget har bekräftats. Som sagt, jag ger mig själv inte in på några gissningar. Jag betraktar det inte som en gissning att LH fram till 18.23 när hon SMS:ade familjen inte kände sig hotad på något sätt utan var trygg och startklar för hemfärden."
2015-09-21, 14:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var mer tveksamt att få igenom fortsatt häktning den 23 eftersom inget nytt har framkommit. Nu kan de hänvisa till förhören "därborta" som de (polis/åklagare) måste avvakta info från. Det är ett rävspel.

Även inför dessa förhör i Litauern är det värt påminna om att svensk polis inte har någon utarbetad forskningsbaserad metod för att hålla förhör utan gör det på låt oss kalla det "magkänsla" hos de poliser som råkar hålla förhöret.

Hur vet du att inget nytt framkommit?
Har du insyn i utredningen?
Bara för att det inte skrivs något innebär väl ej att inte fler svar inkommit från tex NFC. Yppandeförbud + att åklagaren minimerar sin information till media inför de slutliga förhören med de misstänkta.

Och vad vet du om polisens förhörsmetoder? Har du någon personlig erfarenhet?

Dina inlägg tillför tyvärr inte särskilt mycket, då du bara i vanlig ordning gnäller på polis och åklagarämbete.
2015-09-21, 14:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har idag kl. 14.13 erhållit ett PM från en medlem som har nicket Dial999 och som har registrerat sig så nyligen som idag den 21 september. Han/hon vill att jag skall lägga ut detta i tråden vilket jag också gör i sin helhet.

Alltså nedanstående inlägg har jag inte själv skrivit utan enbart förmedlar detta!

"Lisa Holm

Vill du lägga in följande inlägg. Jag kan inte ännu är inte aktiverad. Hälsningar Dial999.

Jag har följt den här tråden sedan den startade. Vi är många utom de anhöriga som berörs av detta mycket tragiska fall då en ung flicka berövas livet när hon ska åka hem till familjen efter ett avslutat arbetspass på sitt sommarlov.

Några spekulationer eller gissningar tänker jag inte ge mig in på. Det finns tillräckligt av sådant i tråden. Ja tänkte bara fokusera på vad som är bekräftat när det gäller tidsangivna händelser i samband med hennes försvinnande. Måhända är det en ytterligare upprepning av som tidigare har sagts här men då får ni stå ut med det. Vi söker väl alla efter svar på de här frågorna och väntar på att förundersökningen kan bringa klarhet.

Följande får väl anses vara helt bekräftat av antingen polis, arbetsgivare eller arbetskamrater vad som hänt under tiden 18.10 fram till 18.30 kvällen hon försvann.

18.10 LH lämnar caféets framsida tillsammans med två arbetskamrater och går mot baksidan där hon har sin moped parkerad

18.23 LH SMS:ar sin familj att hon startar hemfärden

18.30 LH:s telefon havererar/förstörs

Genom detta kan också bekräftas att det gick 13 minuter innan LH meddelar familjen att hemfärden startar samt att något allvarligt sedan har hänt henne under de återstående 7 minuterna till 18.30.

Jag tar mig också friheten att bedöma det som bekräftat att LH:s far finner hennes moped med nyckeln i och startklar på baksidan av caféet när han kommer fram dit i sitt sökande efter sin dotter. Intill finns en påse med LH:s tillhörigheter. Hjälmen saknas.

Som det är nu förekommer olika spekulationer om vad som hänt där bakom ladan under de aktuella 20 minuterna (lämnat nyckel i ladan/pratat med någon i en svart SUV m.m.) men inget har bekräftats. Som sagt, jag ger mig själv inte in på några gissningar. Jag betraktar det inte som en gissning att LH fram till 18.23 när hon SMS:ade familjen inte kände sig hotad på något sätt utan var trygg och startklar för hemfärden."

Och vad i detta inlägg var så viktigt att Dial999 inte kunde vänta med att posta det till hen aktiverats ? fans ju bara gammal välkänd info i den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in