2015-09-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nja, det står så här: "Ört har också tolkat det som så att litauiska myndigheter kommer leda förhöret i närvaro av svensk polis och åklagare."

Det är inte riktigt samma sak som att åklagaren skall åka till Litauen i stället för att sköta häktningsförhandlingen. Min gissning, att en åklagare följer med om det behövs för att samarbetet skall flyta, annars (om litauiska myndigheter samarbetar) räcker det utmärkt att skicka två poliser.

Som bekant är det ju massor av folk som tolkar i detta, hit och dit.

Jag tror man åker till Litauen för att fira att förundersökningen är klar. Dessutom finns det väl billig sprit i Litauen. Förhör har man redan haft när brodern och frugan var i Sverige. Hade man haft några kompletterande frågor kunde man lika gärna tagit dessa på telefon.
2015-09-21, 10:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Jag tror man åker till Litauen för att fira att förundersökningen är klar. Dessutom finns det väl billig sprit i Litauen. Förhör har man redan haft när brodern och frugan var i Sverige. Hade man haft några kompletterande frågor kunde man lika gärna tagit dessa på telefon.
Det är knappast sannolikt. Det är bättre att låta misstankarna ligga kvar och åka till Litauen och fira en fällande dom senare. Nu riskerar åklagaren att få spriten i halsen när han får höra att häktningsdomaren har släppt NB.
2015-09-21, 10:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo

Nu framkom det ju att LG-W förmodligen skulle åka till Litauen (han kanske reser på em, då häktningen är avklarad?) så det finns nog frågor att ställa.

Systemet med kronvittnen finns inte i svensk rätt, men det kan ju tänkas att det finns mycket bättre frågor att ställa nu än då de släpptes, och, vem vet, det finns kanske mer DNA... (det tror jag egentligen inte). Vi skall kanske inte utesluta att det handlar om att... just utesluta, dvs ta bort möjligheten att ombudet lyfter fram brodern som en alternativ, outredd möjlig gärningsman.
2015-09-21, 10:38
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Min magkänsla säger mig att tystnaden beror på att det är ett professionellt team som jobbar med utredningen som följer de bestämmelser som råder vid yppandeförbudet. Förutom det tror jag också att tystnaden och bristen på läckor beror på respekt för Lisas familj, att man ej vill förstöra för utredningen men också för att det finns hemska detaljer man ej vill ska komma ut med den uppmärksamhet sådant skulle få i media, man tycker att familjen lidit nog. Har varit ett sådant uppmärksammat fall som berört så många privatpersoner och även poliser, tror att det ger en slags bättre sammanhållning och att ingen enskild polis vill vara den som kanske blir anklagad för att ha läckt.
Jag tror också, tvärtemot många här, att det kan vara så att vi kommer att bli förvånade över hur starka bevis som finns mot MGM och att ett händelseförlopp, indiciekedja, kommer att presenteras som får bitarna att falla på plats, övertygande. Tror dock att MGM kommer att fortsätta att neka, om han inte bryter ihop och erkänner om bevisen är överväldigande och om det är så att hans bror och fru har lämnat redogörelser i förhör som är till hans nackdel. Känns som att själva händelseförloppet, mordet och den flyttade/gömda kroppen kommer att visa sig ha skett på något helt annat vis än vi kanske varit inne på.

Det gör mig glad att höra att inte alla misströstar, och jag hoppas att din magkänsla är mer pålitlig än min!

Det som stödjer din uppfattning om en att det handlar om en tystnad som har sin grund i en professionell utredning tycker jag framförallt är den första presskonferensen efter att de hade hittat LH. Jag fick uppfattningen att Trolläng satte ner foten och markerade, inte bara för journalisterna - utan kanske framförallt för sina underlydande - att den här utredningen inte ska läcka som ett såll. Samtidigt kan man ju konstatera att den lilla information om bevisningen som har släppts har kommit från åklagarhåll.

Å andra sidan, det där med att det har varit en utredning som har berört många människor gäller också för en rad andra fall på sistone, där det läckt betydligt mer. Jag tänker närmast på de tre styckmorden de senaste åren. Kanske tystnaden i denna utredning kan ses som en senkommen reaktion på dessa och liknande fall.

Det fetade: Just frågan om de tre redogörelserna som kommer att lämnas av bröderna och frun kommer vara ytterst intressanta. Jag kommer nog att läsa dessa förhör först av allt och i ett enda syfte: att se om det kommer att vara möjligt att bilda sig en uppfattning om berättelsernas rimlighet bara utifrån vad som sägs i dem och hur de står i relation till varandra. Det är ju ingen hemlighet att det är ganska svårt att snacka ihop sig om en berättelse som håller vid närmare granskning.
2015-09-21, 11:03
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är inte jättemycket för magkänslor som du vet. Men: Ja, jag tror ungefär som du fast med något större optimism när det gäller bevisningens juridiska styrka. Det är väl inte en alltför djärv gissning att DNA-fynden blir motsvarigheten till blodet i bakluckan i Vatchareeyafallet. Ackompanjerade av ett antal indicier som vart och ett inte utgör mycket mer än hygglig, men ifrågasättbar stödbevisning. Men som tillsammans bildar ett mönster. Utan att då - precis som i VB-fallet - ge tråden och allmänheten de mer heltäckande svar man vill ha: Varför? Exakt var och när? Hur? (åtminstone i detalj)

Det kan mycket väl bli en mycket långdragen diskussion runt en ev. fällande dom. Mål som i huvudsak bygger på indirekt bevisning/indicier går alltid att ifrågasätta för den som vill. Mitt intryck efter några år i krimtrådarna är också att det finns ett antal människor som helt enkelt inte kan ta till sig det. De saknar förmågan att se skogen för bara trän. Men jag är medveten om att kritikern kan invända att det motsatta också kan gälla: Att de snedvuxna och fallfärdiga träden som sticker upp här och var ute på hygget inte bildar någon riktig skog. Fast jag tror de kommer att få problem med en antagligen ganska ståtlig fura som ändå står där ohotad av väder och vind: DNA:et.

He, he. Jag vet att du inte gillar magkänslor. Inte jag heller egentligen. Tänkte dock att i nuvarande situation - med en kronisk brist på information och en utredning som närmar sig slutet - kunde det vara intressant med ett slags uppdatering kring vad folk i tråden tror.

Du tror alltså att det kommer stå en ståtlig fura kvar när skogsdimman lättar, medan jag misströstar och tror att kan bli en snedvuxen martall...

När det gäller indiciebevisningen har jag på sistone suttit och tänkt på de krav som praxis anger måste vara uppfyllda för fällande dom, och försökt föreställa mig vad dessa skulle kunna bestå av. De brukar ju formuleras på följande sätt:

För fällande dom i ett indiciemål krävs därför att det kan klarläggas:

1. att brott har begåtts - dödsorsaken och därigenom också dödssättet.

2. att den misstänkte funnits på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen.

3. att denne haft möjlighet att utföra gärningen.

4. att annan gärningsman kan uteslutas, genom att utredningen inte verkar ge utrymme för någon alternativ gärningsman.

För att punkt 4 ska gälla krävs:

5. stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet, samt

6. positivt knyter just den tilltalade vid brottet.

Det är två saker som enligt mig sticker ut:
För det första utrymmet för alternativ gärningsman, vilket gör att att såväl bagare som kafégäster, godsägare och deras avkommor kommer att bli mycket intressanta.

Det andra är att knyta den tilltalade till brottet genom positiv bevisning. Potentiellt sett kan detta bli knivigt, då var har att göra med tre tilltalade. Det kan bli som ett Vachareeya-fall där det fanns sammanlagt fyra personer i lägenheten.

Hur var det åklagare formulerade sig - att det fanns DNA som kunde knyta MGM till "brottet" eller till "kroppen"? Det är ju en ganska stor skillnad mellan dessa två utsagor.
2015-09-21, 11:21
Medlem
krackelerars avatar
I det fall det Litauerns DNA finns på kroppen eller på klädesplagg som fanns på kroppen då den hittades är han i princip rökt, det torde även en idiot begripa.
Finns Litauerns DNA endast på LH:s tillhörigheter som upphittats, kläder, mobilskal är det mycket mycket besvärande och kräver en jävligt bra förklaring.
Att litauern sprungit omkring på bygden, i ladorna och blodat ner så pass att hans blod fastnat på tillhörigheter är något svårt att tro på.
Då materialet de sitter och håller på offentliggjörs tror jag inte det längre kommer att finnas några tvivel rörande den äldre brodern. Han åker dit för mord.
Det knepiga tror jag är att bena ut den yngre broderns ev. delaktighet och skuld, i det fall han har hjälpt till med kroppen eller kanske att städa undan.
Hur mycket deltog han och vad visste han? Hur mycket visste frun?
2015-09-21, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
I det fall det Litauerns DNA finns på kroppen eller på klädesplagg som fanns på kroppen då den hittades är han i princip rökt, det torde även en idiot begripa.
Finns Litauerns DNA endast på LH:s tillhörigheter som upphittats, kläder, mobilskal är det mycket mycket besvärande och kräver en jävligt bra förklaring.
Att litauern sprungit omkring på bygden, i ladorna och blodat ner så pass att hans blod fastnat på tillhörigheter är något svårt att tro på.
Då materialet de sitter och håller på offentliggjörs tror jag inte det längre kommer att finnas några tvivel rörande den äldre brodern. Han åker dit för mord.
Det knepiga tror jag är att bena ut den yngre broderns ev. delaktighet och skuld, i det fall han har hjälpt till med kroppen eller kanske att städa undan.

Instämmer. Hoppas på stening hemma i Litauen. Hoppas verkligen inte på fängelse i Sverige ala hotellverksamhet.
2015-09-21, 11:33
Medlem
Citat:

Det är klart frugan och lillebrodern visste eller åtminstone anade vad NB hade gjort. Det har det säkert sagt till Polisen också.
2015-09-21, 11:38
Medlem
Arrogantcats avatar
Lite gammalt men så himla bra kommentar

Premiären av Nya Efterlyst: "De hade ögon i skallen och de tittade med dem"
Programmet Nya Efterlyst med premiär i TV8 i kväll tar tydligen upp fallet Lisa Holm. Och man kan komma med ett sensationellt avslöjande:

De båda mordmisstänkta bröderna som jobbade mittemot Lisa Holms arbetsplats på caféet tittade på personalen där.

Wow! Här är det verkligen journalistik på hög nivå! Bröderna hade alltså ögon i skallen och de tittade med dem? Jag kan knappt tro att det är sant! Jag kan knappt bärga mig tills jag får bänka mig i soffan i kväll och ta del av fler fantastiska inslag....
Carina Östman kl. 13:30
Dela

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
2015-09-21, 11:45
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:

Det fetade: Det stämmer men inte om det är mikroskopiska spår har hittats eller troligtvis om han hittade och tog på grejerna och undrat vems när hade redan skurit sig i handen under den dagen.
2015-09-21, 12:16
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Det fetade: Det stämmer men inte om det är mikroskopiska spår har hittats eller troligtvis om han hittade och tog på grejerna och undrat vems när hade redan skurit sig i handen under den dagen.
Det är otroligt och långsökt alldeles oavsett, finns litauerns blod öht på LH:s mobilskal eller på annat som upphittats, föremål, kläder etc. finns det där med största säkerhet därför att han är den skyldige.

Skulle isf vara om hans blod endast finns på den upphittade handsken i ladan, att han då hade skärsår på händerna.
Ev. skador på litauerns händer och armar, skärsår, rivsår, bett osv. har naturligtvis kollats upp ifall de finns några, ungefär hur gamla de är kan man också fastslå.
Det enkom räcker naturligtvis inte, en rad vittnen och en indiciekedja kommer att fälla honom i det fall hans DNA inte finns direkt på eller i kroppen, det är jag tämligen säker på.
Det blir skönt när materialet offentliggjörs och trådens muppar loggar ur den här tråden, en handfull anv fyller sida upp och sida ner med ren dynga hungriga på minsta antydan till nyhet så att de kan fortsätta traggla ytterligare med 300 inlägg.
2015-09-21, 12:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sekretess i FUP:en?

Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Mycket bra skrivet FUP-12. Det kan mycket vara som du skrev att tystnaden bero på alltför hemska detaljer samt det Skaraborg 2 skrev, (Enligt lagen vara ju Lisa bara ett barn eftersom hon inte var myndig.) Och jag tror att polisen hade respekt för både föräldrarnas känslor och dess lidande och för pappans militära status och hans krets.

Vad det gäller att hon skulle hänga upp en nyckel i ladan det är jag lita skeptisk för, eftersom mopeds nyckeln var i tändningen en påse med tillhörigheter var bredvid och hjälmen hittats ej i närheten varför skulle hon ta med hjälmen när hon skulle bara hänga upp nyckeln och komma tillbaka? Jag tror att hon hade hjälmen på och en handske i jackets ficka för att skriva SMSet till sin pappa och just när hon la mobilen i byxfickan blev hon angripen av GM precis innan hon skulle dra i väg, och sen drog GM BO;en med sig till ladan för att utföra det han ville, då går det snett till och BO tappar medvetandet eller blir livlös. GM i chock tillstånd ringer efter hjälp, den som kom och hjälpte till bestämde att gömma kroppen och allt gick hastig och kaotisk till en handske glider från fickan vid biltransporten utan att de lägger märke till.

Det hon gjorde mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem, stod och pratat med ngn i en svart SUV om denna iakttagelsen som nämnts förr stämmer.

Jag har också haft detta i åtanke att en viss sekretess kan också bero på alltför hemska detaljer.

Är säker på att polisen har respekt när det gäller föräldrarna och den äldre systerns känslor och lidande. Inte vill de strö salt i såren hos nära och kära. Så en viss sekretess lär det nog bli i FUP:en.

Händelseförloppet kan mycket väl ha gått till på det sätt som du beskriver det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in