2015-09-14, 16:22
Medlem
Jag har käkat Elvanse 30 mg i 10 dagar nu och är mkt nöjd med effekten, stor skillnad mot metylfenidat.
Däremot förlorar jag effekten ganska tidigt på eftermiddagen och blir rent sömnig under ett par timmar mellan ca 15-18.
Kan högre dos hjälpa mot detta eller kommer högre dos bara ge mer effekt och inte längre effekt?
Jag tar tabletten väldigt tidigt på morgonen (klockan 6). Inser att det är i tidigaste laget men behöver det för att komma igång och för att kunna somna på kvällen.
Ska till läkaren på fredag och utvärdera hur veckorna varit.
Citera
2015-09-14, 16:28
Medlem
Värdelöst vetande: min kuk krymper på elvanse I gengäld upplever jag något kraftigare erektioner när det väl sker .

Känner av euforieffekten av lisdexamfetaminet i ungefär tio timmar och då ligger jag ändå på lägsta dosen.

Konstig medicin , men den som hittills hjälpt mig bäst mot dystymin. Och avsevärt mildare biverkningar på mig jämfört med sketna SSRI preparat som jag f ö är fed Up With.
Citera
2015-09-14, 21:57
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Varför?
Varför skiter du inte bara i Elvanse den dagen du ska dricka?
Det är inte speciellt bra för ditt hjärta att både ta Elvanse och dricka alkohol. Märker jag själv bara jag tar Elvanse dagen efter jag druckit.
Dessutom så tappar du ju effekten av alkoholen och jag förmodar att du vill bli full? annars kan du ju lika väl dricka lättöl och alkoholfritt vin.
Sen är det ju så också att om du dricker mkt så slår det på så fort Elvansen går ut och då är risken att du blir helt för full.
Det är för att jag planerade efter att jag redan intagit medicinen. Det var ingen hemmafest så kunde bara beställa och det fanns inte lättöl/något med låg alkoholhalt. Så jag drack mindre och det slog på vid 12 tiden när medicinen började sluta verka Blev klart bättre känsla av 1 drink och elvanse än tex. en bra fylla med massa drinkar. Är ju medveten om det med att man tappar effekten av alkohol som sagt, men jag drack måttligt i ett socialt sammanhang. Har väldigt bra puls på elvanse genrellt så det var inga problem! Ville som sagt bara veta ang. den psykiska fronten under själva kvällen.
Citera
2015-09-14, 23:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
..
Trögfattade idiot

Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Känner av euforieffekten av lisdexamfetaminet i ungefär tio timmar och då ligger jag ändå på lägsta dosen.
Vid ett par tillfällen har psykiatriker sagt att eufori är en oacceptabel bieffekt om det inte är tillfälligt vid insättning och doshöjning.
Citera
2015-09-17, 18:47
Medlem
Redlinezs avatar
Skönt att man har denna preparat på recept. Känns och fungerar mycket bättre än metylfenidat för min del. Har lagt benso och andra droger på hyllan nu och ska försöka leva ett mindre destruktivt liv
Citera
2015-09-20, 11:15
Medlem
hrjn138s avatar
Jag har idag tagit halva gårdagens ranson och dagens (runt 170 mg) och jag känner mig bra. Skön i kroppen och något gladare. Första gången jag tar mer än ordinerat dock, så jag vet inte hur jag skulle må om jag tog, låt säga 300 mg.
Citera
2015-09-20, 11:51
Moderator
Morfar-52s avatar
Tråden kan man få rus på elvanse? infogad
Citera
2015-09-20, 11:55
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrjn138
Jag har idag tagit halva gårdagens ranson och dagens (runt 170 mg) och jag känner mig bra. Skön i kroppen och något gladare. Första gången jag tar mer än ordinerat dock, så jag vet inte hur jag skulle må om jag tog, låt säga 300 mg.

Härligt! Tror att du skulle må ännu skönare på 300mg faktiskt
Citera
2015-09-20, 17:26
Medlem
Hur skiljer sig Elvanse gentemot Ritalin/Conserta? Fick Conserta utskrivet när jag började 9an (ca 5-6år sedan) men bytte sedan till Ritalin för jag kunde inte få i mig någon mat öht.. Gick ner 12kg på 6veckor..
Ritalinet räddade verkligen min skolgång och funkar mycket bättre vardags med det men nu till saken..
När Ritalinet går ur kroppen så får jag sån j*vla dödsångest så jag blir galen, tror att jag ska dö på allvar... Är Elvansen lika "elak" när det håller på att gå ur kroppen? Tänkte på dödsångesten man får av ritalin/consertan...
Citera
2015-09-20, 19:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNjure
När Ritalinet går ur kroppen så får jag sån j*vla dödsångest så jag blir galen, tror att jag ska dö på allvar...
Inget jag rekommenderar men nåt lugnande kanske hjälper.

Citat:
Är Elvansen lika "elak" när det håller på att gå ur kroppen? Tänkte på dödsångesten man får av ritalin/consertan...
Att jämföra elvanse med ritalin och concerta är som att jämföra äpplen med potatis, båda är runda och kan ätas men där slutar likheterna enda sättet att få svar är att prova, du har även attentin som är snabbverkande amfetamin som kan ha mindre biverkningar.
Citera
2015-09-20, 19:37
Medlem
Känns lite som att Elvanse sätts in när man missköter sig på Concerta/Metylfenidat hur fan kan man vara så korkad?
Tror ärligt talat inte på denna medicin, den verkar tämligen kass ungefär som Strattera samma dynga!
Citera
2015-09-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inget jag rekommenderar men nåt lugnande kanske hjälper.

Att jämföra elvanse med ritalin och concerta är som att jämföra äpplen med potatis, båda är runda och kan ätas men där slutar likheterna enda sättet att få svar är att prova, du har även attentin som är snabbverkande amfetamin som kan ha mindre biverkningar.

Jajo menade hur biverkningarna skiljer sig mellan varandra, kanske hade vart värt att föreslå läkaren om att prova Elvanse, Ritalinet fungerar skit bra bara AT som är outhärdlig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in