Fem år sen: Måndagen den 20/9 2010
Igår vann Alliansen riksdagsvalet. Kanske var Claes Borgström beredd att få en ministerpost och därför lämna över fallen till någon annan, men så blev det alltså inte.
Denna dag utförs två förhör som finns med i den läckta häktningspromemorian. De som förhörs har anknytning till JA, och liksom när JA förhördes är det inspelade förhör som skrivs ut ord för ord, till skillnad från alla andra förhör (i häktningspromemorian).
9:42-11:10 förhörs J*hann W*hlstr*m av Ewa Olofsson med Mats Gehlin som förhörsvittne.
11:20-12:17 förhörs Do*ald Bos*röm av Mats Gehlin med Ewa Olofsson som förhörsvittne.
J*hann W*hlstr*m
JW är journalist som bland annat har arbetat med JA i ett projekt på uppdrag av SVT. Han var behjälplig vid JA:s Sverige-resa 2010 på flera sätt.
Han förklarar inledningsvis att det finns frågor han inte kan svara på för att inte röja källskydd. Han undrar även om detta förhör eventuellt kommer att finnas tillgängligt för massmedia och Olofsson förklarar hur det fungerar med sekretessprövning. Han undrar eftersom han har förstått att förhör har lämnats ut och inte vet om det skett i enlighet med sekretessprövning eller om det är läckor hos polisen.
Gehlin svarar "Ingenting har läckts ut. Allt har lämnats ut." - "Det har inte funnits en enda läcka". Det gäller nog de direkta utdragen ur förhören, men att det inte funnits en enda läcka är väl fel. När Aftonbladet den 31/8 kunde avslöja detaljer från förhöret med JA föregående kväll, samma dag som det skrevs ut, så är det väl knappast för att de redan har hunnit få ut nåt, utan de har troligen de poliskällor som de själva hävdar ("Enligt en poliskälla med god insyn i utredningen...").
JW får allmänna frågor om JA. När träffades de? Hur är JA som person?
De träffades i London ett tag innan JA:s resa till Sverige 2010. JW berättar att han i London noterat hur JA "väckte någon slags, eh, alltså någon slag så här kändisintresse bland, bland tjejer". - "Såg ut lite grand som att så här, ja det var journalister från väldigt, väldigt prestigefyllda publikationer liksom som, som eh, som betedde sig som skolflickor liksom när de, när de såg honom. Fnittrar, försöka krama." JW ansåg att JA verkade sänka garden runt alla "groupies utav kvinnlig karaktär liksom som cirkulerade runt omkring honom" och talade allvar med JA om riskerna. JW pratar om kända honeytraps, som den Mordechai Vanunu råkade ut för i form av en flörtande ung tjej som var en Mossad-agent och ledde till att han blev drogad och bortförd.
JW hade förstått att JA skulle bo i AA:s lägenhet för att hon var bortrest, och senare (från Peter Weiderud) att AA skulle komma tillbaka tidigare än sagt, men "det var ingen fara för boendefrågan för hon hade någon annanstans som hon skulle ta vägen".
JW hämtade upp JA på lördagsmorgonen för att ta honom till LO-borgen för seminariet. Han blev förvånad när AA öppnade dörren där och uppenbarligen också sovit här, och hon verkade också förvånad över att se honom. Det var första gången de träffades.
Efter seminariet intervjuades JA av journalister enligt en lista som AA sammanställt. Sen skulle JA, AA, Weiderud och Do*ald Bos*röm äta lunch. Det är några övriga personer som står kvar, däribland SW som står "liksom lite för nära själva, själva liksom det gäng som var med och organiserade verksamheten". Weiderud säger att hon varit med och hjälpt till. JW ber honom att ändå se till att hon går så att inga utomstående är med, med Weiderud tycker att hon ska vara med på lunchen.
(Inom parentes sagt är JW osäker på Peter Weideruds namn. Han frågar om han kommer ihåg namnet rätt, men varken Ewa Olofsson eller Mats Gehlin är säkra på vad han heter. Har de fortfarande inte bättre koll än så på inblandade personer? Eller vill de inte bekräfta något, utan bara höra vad JW själv har att säga?)
Under lunchen var det JW som nämnde kräftskiva som en svensk tradition som JA borde få vara med om, varpå AA genast nappade på idén, ringde några samtal och inom några minuter bjöd in till kräftskiva hos sig ikväll. När sällskapet skildes åt följde SW efter JW och JA och drog med sig JA till museet när JW har egna ärenden.
JW kommer sent till kräftskivan. Han frågar där var JA ska bo inatt, för att han kanske ska upplåta sig lägenhet om det behövs. JA svarar att han "har ett par erbjudanden", däribland av SW, men det var nån "teknisk detalj eller något sådant som skulle ordnas innan de kunde träffas". JW var inte intresserad av detaljerna, bara av om han behövde hjälpa till. JW frågade AA om det var okej att han stannade där eller om hon ville att han skulle ta med honom. Han fick gärna stanna där, svarade hon.
De kommande dagarna har de mycket kontakt. AA verkar mest bli som JA:s plastmamma och JW och AA skämtar om honom som "deras adoptivbarn". JW frågar flera gånger om JA borde flytta därifrån, men även om AA på vissa sätt tycker att det är jobbigt att ha JA där så svarar hon nej på det.
Dagen efter JA åkte till SW sms:ade JW till AA för att be henne påminna JA om ett möte den dan. AA svarar att han inte är här och att han kanske är hos SW som han planerat i flera dagar men som inte blivit av tidigare. JW och JA pratar inget om det när de väl (försenat) ses.
Det är från Do*ald Bostr*m som JW får veta att JA misstänks för våldtäkt på SW. Do*ald har talat med både AA och SW. AA "var fly förbannad" på vad hon hört från SW. Strax efteråt ringer JW till AA och får ett annat intryck. Då fick han höra att SW ville tvinga Julian att ta blodprov och att AA var på väg för att träffa SW för att gemensamt gå till polisen. JW ringde till JA som bekräftar att hon vill att han ska göra ett blodprov, att han visst kan göra det, men inte vill utpressas till det. "Men fan se till att du gör det där jävla blodprovet nu" sa JW, men riktigt vad deras samtal mynnar ut i framgår inte. (Sen åker JW ut på landsbygden i Kazakstan med endast sporadisk kontakt med någon inblandad.)
Do*ald Bos*röm
DB träffade JA första gången i våras och har varit med på olika möten om journalistiskt arbete med Wikileaks. Inför detta JA-besök blev han uppringd av AA som bad honom att ta över de flesta mediakontakterna inför besöket. Han har kontakt med Broderskaparnas Weiderud sedan tidigare, så det var antagligen den vägen AA fått rådet att kontakta honom.
DB hade daglig kontakt med AA och JA i samband med seminariet. AA har spontant utan att nån frågat sagt att JA bor i hennes lägenhet och ligger i hennes säng, men något sex har de inte haft. "Han har såklart försökt, säger hon men jag har avvisat det." Men en dag ringer hon till DB och berättar att det stämde inte, de har visst haft sex. Och så berättar hon vad SW ringt till henne och berättat. Att JA och SW åkt till Enköping och haft (frivilligt) sex, men att på morgonen fortsätter de utan kondom. "Och det vill inte hon och hon protesterar, eh, mot det men JA fortsätter och genomför ett samlag utan skydd trots SW:s protester, säger AA." Och det är i samband med det som AA vill berätta om att hon haft sex med JA för att då "har han sönder kondomen".
Bos*röm ringer JA att frågar om detta. Han blir chockad och förstår ingenting. "Jag försöker verkligen pressa honom, tog du av kondomen, hade du sönder kondomen. Eh, han förstår inte frågan ens så där va. Så det är två helt skilda, och jag har ingen egen slutsats i det här..."
AA säger att SW har bett henne att följa med till polisen och hon har bestämt sig för att göra det "och stödja henne i det här. Men vi tänker inte anmäla Julian, vi vill bara gå dit och berätta. Och då undrar jag, går det att berätta utan att det blir en anm... Ja då, sådana teknisiteter men jag fördjupar mig inte i det, men det är så hon säger."
Bostr*m har flera telefonsamtal och sms med AA och JA och blir budbärare. "Eh, de vill att Julian ska ta ett HIV-prov, eh, annars så ska de anmäla honom. Det är så de uttrycker det. Eh, de vill inte själva prata med Julian. Men Julian pratar med SW säger han och han tror att allting är överspelat."
AA ringer till Bos*röm efter att de varit på polisen, "nu har vi varit på polisen och SW berättade sin historia och, ja eftersom jag satt där så fyllde jag i med en mening. Det här är väldigt ordagrant som jag kommer ihåg att hon berättar. Eh, jaha sa jag, och vad var den meningen. Jo den meningen var att jag tror att SW talar sanning för att jag upplevde något liknande säger AA då. Och då berättade hon det där med kondomen då, därför så tror jag att det är sant."
Enligt AA har SW sagt att hon "protesterade, tydligt och högt att, nej fortsätt inte".
Poliserna frågar om Bos*röm vet om JA har barn och om han någon gång uttryckt sig om viljan till mer barn.
På allmänna frågor om JA och kvinnor berättar Bostr*m också att han attraherar väldigt mycket kvinnor som ett "rockstjärnefenomen så att säga".
Om lunchen berättar DB att han hälsade på SW när hon dröjde sig kvar för att få vara med på lunchen. Hälsar och frågar om hon är Broderskapare och förstår att hon är en av hans "groupies eller stalkers eller de som attraheras av hans stjärnglans". DB vet inte hur hon kom med på lunchen.
Enligt Bos*röm var det Weiderud som först nämnde kräftor och att JA borde få gå på kräftskiva.
Bos*röm får också allmänna frågor om JA:s planer att detablera sig i Sverige.