2015-09-20, 02:17
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Detektorerna som du visar ser inte ut att kunna innehålla kamera.

Jodå, de kan visst innehålla en kamera.

Här finns många modeller som liknar de på bilderna.

https://www.google.se/search?q=kameradetektor&biw=1282&bih=697&source=ln ms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAmoVChMI0qLBmaqEyAIV xX5yCh2Shw0L
2015-09-20, 02:22
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Tack, ännu ett bidrag till min långkörare, en person som övertygats av den info som åklagaren har släppt till media.

Det är ju helt naturligt att man litar mer på informationen från en polis och en åklagare med gott rykte (i närområdet i Skövde och i Kinnekulleområdet), än från någon sitter i Georgien och spammar meningslösheter dygnet runt och dessutom försöker kränka alla som inte tycker som hon, inklusive åklagaren.
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2015-09-20 kl. 03:11.
2015-09-20, 02:30
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Japp. MGM är skyldig tills du kan bedöma bevisen.
Javisst! Ungefär så även om det kanske går emot min "natur". Ilskan över mordet har inte lagt sig och kanske aldrig kommer att lägga sig..
Tyvärr är det väl så, och visar det sig att polis och åklagare har klantat sig och försökt att "pressa" fram en skyldig så hamnar väl de flesta av oss vid skampålen.
Senast redigerad av Shrink 2015-09-20 kl. 02:46.
2015-09-20, 02:31
Medlem
Citat:
Det finns personer som har bott ett helt liv i Sverige utan att ge nämnvärt avtryck på nätet. Så, varför är det konstigt med tre personer som inte ens är folkbokförda?

MGM framställs inte som någon "gulleplutt". Och gåtan är inte varför Lisa mördades, utan vad hände Lisa.

Det är absolut svaret på gåtan. Vad hände bakom fiket den ödesdigra söndagen?
Kan någon svara på detta är gåtan löst.
2015-09-20, 02:51
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Om Qwarts uppgifter stämmer, har någon brutit mot förbudet genom att tala med honom.

Och jag misstänker att S2 fått sina uppgifter av en bekant till en bekant och inte för att han frågat som "turist".

Varför har vi såna här nonsensdiskussioner egentligen?
Tro på vad du vill.

Vilka uppgifter tänker du på?
Jag är dåligt insatt i sånt här, men för vem gäller yppandeförbud, och är det från nåt visst datum eller hur funkar det?
2015-09-20, 06:48
Medlem
Hur ser verksamheten ut i det gamla magasinet var ligger vad någonstans!
Har sökt runt i tråden och har inte kunnat hitta te.x vart ståltrappan på baksidan går till, verksamheter på övervåningen, var är själva bageriet mm.
Byggnaden verkar vara ganska stor så jag utgår från att själva cafeverksamheten + bageri är bara en del av byggnaden.
2015-09-20, 08:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Der är ju liiiiiite skumt när någon bara öööööser beröm över någon på ett överdrivet sätt. Inte tar upp någon mindre bra sida. NB beskrivs som någon slags Jesus, halleluja!!

Hur vet Aj att han inte varit narkotikapåverkad? Kan han inte veta eller har han tagit prover på honom varje dag. Knappast.

Enkel psykologi:

AJ är en sorts garant för balterna, eftersom han (ut)nyttjar dem i sin verksamhet. Skulle det vara så att misstankarna stämmer, så kan det vara viktigt att framhålla att "Jag har då aldrig tyckt annat än att de varit rekorderliga" - enbart för att hålla sitt eget samvete och ryggslut fritt.

Sedan kan det naturligtvis VARA så att ur AJ:s begränsade arbetsgivar-personal-perspektiv, så har allt fungerat alldeles utmärkt, och så mycket mer vet han troligen inte.
2015-09-20, 09:16
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det märks verkligen att inte mycket nytt av intresse kommit fram på sistone. Även om jag la mig i diskussionen om larmet genom att gå i god för Skaraborg2 så gott jag kan (dvs att han i vart fall inte kommer in i tråden och trollar även om några jubelidioter som Nopomil inte orkar kolla hans posthistorik och inse att han inte är något troll) så kan jag inte tycka annat än att det i sig självt är en marginaluppgift. För fallet spelar det väl ingen roll om larmet utlöstes och hur?

Sen detta med litauernas socialitet eller inte socialitet. Vad spelar det för roll egentligen? Skulle det vara ett tecken på skuld om de uppträtt osocialt och undvikande under sin tid på Blomberg? Skulle det vara ett tecken på motsatsen om de var sociala och trevliga? Uppgiften i sig bevisar absolut ingenting åt något håll.

Jag håller med dig om dess socialitet, och vad det gäller larmet det är väldigt bra att skribenterna har kommit så här långt med att utreda fallet men jag tror inte att polisen har missat en sånt detalj speciellt om rörelsedetektorerna innehåll kamera och fångat någonting avgörande i fallet.
Senast redigerad av MissJaneMarple 2015-09-20 kl. 09:24.
2015-09-20, 09:29
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker, att antingen är det inte MGM som är skyldig. För det finns inget som tyder på det i hans personlighet eller tidigare liv, och det känns osannolikt att detta skulle komma som en blixt från klar himmel nu. Med en vilt främmande flicka också, inte någon som han var tillsammans med (där man kan tänka sig att långvarig söndring, år av tjat och gnäll o.s.v. till slut kan driva en man till det där slaget han aldrig utdelat tidigare).

Antingen det, eller så handlar det om något så EXTREMT ovanligt som två (tre om ryskan var med på det) YTTERST förslagna och sjuka gärningsmän, som gjort detta många gånger och satt det i system. Det fanns ett sådant fall i England, med två medelålders bröder som kidnappade kvinnor, höll dem gömda en tid, utnyttjade dem sexuellt - och sedan dödade dem. Men i Lisa Holm-fallet så var det ett mycket snabbt förlopp säger polisen, så någon riktig parallell kan inte finnas där. (Eller så nöjde de sig med att våldta varje kvinna en gång var och sedan döda henne direkt.)

Men jag tror mest på att de är oskyldiga faktiskt. Och OM de är skyldiga, så tror jag att det handlade om något helt annat än sex. Som att hon kom på dem med att göra inbrott i caféet, och att någon av männen slog till henne i panik, utan avsikt att egentligen döda.
2015-09-20, 09:46
Medlem
Citat Merwinna: Som att hon kom på dem med att göra inbrott i caféet, och att någon av männen slog till henne i panik, utan avsikt att egentligen döda.

De jobbade på taket mittemot caféet och hade nog koll på öppettiderna. Tveksamt om de skulle göra inbrott strax efter stängningsdags när det fortfarande skulle kunna finnas personal där.
2015-09-20, 10:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Enkel psykologi:

AJ är en sorts garant för balterna, eftersom han (ut)nyttjar dem i sin verksamhet. Skulle det vara så att misstankarna stämmer, så kan det vara viktigt att framhålla att "Jag har då aldrig tyckt annat än att de varit rekorderliga" - enbart för att hålla sitt eget samvete och ryggslut fritt.

Sedan kan det naturligtvis VARA så att ur AJ:s begränsade arbetsgivar-personal-perspektiv, så har allt fungerat alldeles utmärkt, och så mycket mer vet han troligen inte.

Bra spår. NB har något av en PR-man.

Men begränsad till arbetsgivare-perspektiv? Det uppges att dom kommit till att bli vänner. AJ låter dom bo gratis intill hans egna bostad, och något som är att likna vid ett läge likt "frihet under ansvar".
Jag skulle sträcka mig lite längre, och anta att AJ´s perspektiv även ger sig in lite på det privata planet gentemot litauerna.
Senast redigerad av rotesau 2015-09-20 kl. 10:39.
2015-09-20, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att antingen är det inte MGM som är skyldig. För det finns inget som tyder på det i hans personlighet eller tidigare liv, och det känns osannolikt att detta skulle komma som en blixt från klar himmel nu.

Vi vet egentligen nästan ingenting om MGM:s personlighet eller tidigare liv.
Det finns många exempel på mördare där vänner och anhöriga varit chockade när sanningen uppdagats och beskrivit det som -"det hade vi aldrig kunnat tro, han som var så skötsam och snäll, det kan inte vara sant".
Inte därmed sagt att MGM är skyldig men det är inte heller osannolikt att han är det och att "detta skulle komma som en blixt från klar himmel nu", d.v.s hans eventuella gärning, mordet på LH.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in