2015-09-19, 17:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Nu trasslar du till det. Ateister VET att det inte finns någon gud. Det troende TROR att det finns en Gud.

Jag är ateist ... och jag "vet" inget sånt.
Citera
2015-09-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är ateist ... och jag "vet" inget sånt.
Givetvis kan man inte lägga tyckande i någons mun, det finns alltid någon som inte passar in i mallen . Det skall vi vara jäkligt glada för.
Citera
2015-09-19, 18:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Givetvis kan man inte lägga tyckande i någons mun, det finns alltid någon som inte passar in i mallen . Det skall vi vara jäkligt glada för.

Så "vet" jag eller "vet" jag inte? Eller?

(Jag är en tämligen typisk modern ateist).
Citera
2015-09-19, 19:40
Medlem
Citat:
Dom flesta ateister passar nog inte in i din mall.
Citera
2015-09-19, 22:09
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ateism är inte en homogen ideologi man kan "följa".

Har du ÄNNU inte lyckats med att förstå vad ateism är?

Varken religioner eller ateism är homogena företeelser. Ändå kan man kalla någon förkristen eller muslim utan att definiera vilken inriktning personen följer.

Varför ska någon beskyllas ha svårt att förstå vad ateism är bara för den inte specificerade vilken inriktning det var fråga om i detta fall?
Citera
2015-09-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Varken religioner eller ateism är homogena företeelser. Ändå kan man kalla någon förkristen eller muslim utan att definiera vilken inriktning personen följer.

Varför ska någon beskyllas ha svårt att förstå vad ateism är bara för den inte specificerade vilken inriktning det var fråga om i detta fall?
Finns det inriktningar inom ateism?
Citera
2015-09-19, 23:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Jaså hur mycket ohomogent kan du finna i att inte tro på Gud eller inte tycka det finns ett gudsbegrepp att förhålla sig till? Svårt att fatta vad du menar faktiskt.
Citera
2015-09-19, 23:17
Bannlyst
Citat:
"Pådyvla" det till pådyvlarna
Citera
2015-09-19, 23:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

P.g.a. att det utan specifikation lätt blir ett väderkvarnskrig.
Citera
2015-09-19, 23:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns det inriktningar inom ateism?

Ja, vi kan ju egentligen också subkategoriseras ... t.ex. från en frivillig vald filosofisk tillhörighet.

Men det är upp till var och én ateist att välja och stå för sånt.
Citera
2015-09-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ja, vi kan ju egentligen också subkategoriseras ... t.ex. från en frivillig vald filosofisk tillhörighet.

Men det är upp till var och én ateist att välja och stå för sånt.
Svag och stark ateism, så långt är jag med. Men inriktning? Att vara ateist betyder bara en sak. Att lägga till ett -ism är egentligen fel, enligt mig. Men att klumpa ihop oss till "ateism" gör mig egentligen ingenting. Bara folk kan lära sig ,att vara ateist säger inget om vad man tror på eller vilken syn man har på livet i övrigt.
Citera
2015-09-19, 23:58
Medlem
Ateism i sig säger inget mer än att man är icke troende inom någon telogisk inriktning.

Sen kan man vara massa saker utöver ateist som komplement men det finns inga inriktningar inom ateism i sig. Det är ett polärt tillstånd. Antingen tror du på något "övernaturligt(teism) eller så gör du det inte.

En avsaknad kan inte ha riktningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in