2015-09-19, 01:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidsfördröjningen.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Och då kan de ju lika väl även ha känt till tidsfördröjningen.
Attacken på Lisa bör ju ha inträffat redan runt 18.30 och så pass tidigt var säkert inte larmet igång.

Javisst kan de ha känt till denna tidsfördröjning. Dessa två kan ju ha ingått bland det fåtal personer som kände till hur larmet fungerade.
2015-09-19, 01:22
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst kan de ha känt till denna tidsfördröjning. Dessa två kan ju ha ingått bland det fåtal personer som kände till hur larmet fungerade.
AJ sa väl (ungefär) att bröderna var betrodda och hade tillgång till alla ägorna osv.
2015-09-19, 01:30
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo, fast tänk på att dessa tre människor (litauerna) med största sannolikhet är helt andra människor än de utger sig för att vara. (Med hänsyn till den starka bevisning som sägs finnas).
Har de/han mördat Lisa - kan de lika gärna vara kapabla att stjäla lite här och var, t o m från sina arbetsgivare, sina grannar m fl. Och att stjäla kaffet + den blå kaffeservisen för ett samlat värde av kanske max 5000 kr - kanske inte alls är så lite för dem.

Jag förstår hur du tänker
Och allting är möjligt
Hur vi resonerar färgas av våra egna värderingar, människosyn , kunskaper , erfarenhet alltså av både de explicita och implicita faktorer
Vi fungerar olika
Ofta är det så att jag personligen bedömer andra människor själv och blir rätt förbannad när ngn annan pratar skit om andra och försöker tex få mig på sin sida
Tycker att jag är tillräckligt gammal och erfaren att kunna bedöma andra Kunskap har jag som en komplement med mig
Jag tror inte att en person blir en mördare över natten
Det börjar i tidigare ålder då man kanske börjar på tex ICA , sedan rånar en kiosk , villainbrott , värdetransport, bank , mord, ja, så ungefär
En kriminell ser man på ur olika psykologiska perspektiv och som en hel människa och inte bara på en viss bra/ dålig egenskap
Sjuka människor ser vi inte heller som bara en sjukdom
Tyvärr vet vi inte mkt , och det är bara så att så länge jag inte vet mer då drar jag mina slutsatser utifrån personutredning som är gjord , och ärligt talat tycker inte om att vissa nervärderar det
För mig är de beteende kunniga och kan sitt jobb
Känns som att en del yrke underskattas medan typ polis, åklagare , överskattas
2015-09-19, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Att larmet inte utlöstes när Lisa ev var vid sin moped efter jobbet kan bero på att larmet inte var aktiverat än.
Men det kan också bero på att hon inte var så pass nära detektorn så att larmet gick igång .
När fadern flyttade mopeden kan han ha flyttat moppen så pass nära detektorn så att larmet då gick igång.

Vet du vilken tid larmet aktiverades utan fördröjning ?

Fanns det något larm på utsidan av fiket?
Eftersom det är en affärsfastighet krävs det tillstånd för yttre larm och om jag fattat det rätt fans inget sådant.
2015-09-19, 02:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Jag förstår hur du tänker
Och allting är möjligt
Hur vi resonerar färgas av våra egna värderingar, människosyn , kunskaper , erfarenhet alltså av både de explicita och implicita faktorer
Vi fungerar olika
Ofta är det så att jag personligen bedömer andra människor själv och blir rätt förbannad när ngn annan pratar skit om andra och försöker tex få mig på sin sida
Tycker att jag är tillräckligt gammal och erfaren att kunna bedöma andra Kunskap har jag som en komplement med mig
Jag tror inte att en person blir en mördare över natten
Det börjar i tidigare ålder då man kanske börjar på tex ICA , sedan rånar en kiosk , villainbrott , värdetransport, bank , mord, ja, så ungefär
En kriminell ser man på ur olika psykologiska perspektiv och som en hel människa och inte bara på en viss bra/ dålig egenskap
Sjuka människor ser vi inte heller som bara en sjukdom
Tyvärr vet vi inte mkt , och det är bara så att så länge jag inte vet mer då drar jag mina slutsatser utifrån personutredning som är gjord , och ärligt talat tycker inte om att vissa nervärderar det
För mig är de beteende kunniga och kan sitt jobb
Känns som att en del yrke underskattas medan typ polis, åklagare , överskattas

Mitt fetande.

Enig och jag hoppas att MGM, om åtal väcks, så fort som möjligt får en paragraf 7-undersökning / "liten rättspsykiatrisk undersökning", så att vi kan få svar på om huruvida hans psyke stämmer med det som intill nu sagts om honom nämligen att han är en lugn, snäll, arbetsam och skötsam person som ingen, som känner honom, kan tänka sig ha haft med mordet på Lisa att göra.
2015-09-19, 02:26
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du får väl åka dit och läsa på larmskylten.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Kaf%C3%A9-p%C3%A5-Klostret-Lena-Svedung-Hur-skuggan-faller-in-mot-sinne-och-ram-Vindlar-i-%C3%A5sar- och-dalar-s%C3%A5r-s%C3%A5r.jpg

Då gäller det att läsa skylten när fiket är öppet för när det är stängt så ser det ut så här:
https://cdn3.cdnme.se/286274/8-3/img_6586_55a41d32e087c305fe3233ec.jpg

En typisk fejkskylt på glasdörren som blir osynlig när ytterdörren är stängd. Ett larm utan varningsskyltar avskräcker ingen från att bryta sig in och inget seriöst larmföretag säljer varningsskyltar utan tillhörande larm. Endast en totalidiot döljer larmskylten den tid när den behövs som bäst.

Har någon hört ett larm så kom det i så fall från mopeden. Ortsborna jublar förstås som alltid när de lyckats bluffa någon med lite byskvaller. Det är ju inte så svårt och blir helt oemotståndligt om denne dessutom presenterar sig som stockholmare .
Senast redigerad av Ydrik 2015-09-19 kl. 02:49.
2015-09-19, 02:45
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är bara utredarna som vet. De har ju beställt kompletterande analyser trots att utredningen anses vara slutförd.

Det Finns många luckor som advokaten kommer lätt att kunna manipulera med
Ta bara ögonvittne
Hur övertygande är ett vittnesmål eg?
D finns inget bättre sätt att avsluta en argument än att säga " Jag såg d med mina egna ögon"
Ja seeing is believing
Men förskning har påvisat att ögonvittne kan vara mkt felaktiga och ändå mkt övertygande
Förskning har visat att människors förtroende för riktigheten i sina minnen speglar sociala och personlighetsfaktorer snarare än kvalitet av själva minnen
2015-09-19, 03:42
Medlem
Theforeigners avatar
Intressant info angående "tidsluckan" mellan att tjejerna sa hejdå till Lisa vid 18.10 och Lisa's sista SMS kl 18:23

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold 2015-07-22, 23:11
Angående evighetsdiskussionen om klockslagen runt försvinnandet (Hur många gånger har i allt väsentlig samma vals dragits runt i tråden nu?)

- Det finns anledning att påminna om att detta är initiala uppgifter. De kan ha justerats vid masttömningar eller andra analyser. I Vatchareeyafallet gick polisen ut med uppgifter om senaste telefonaktivitet inledningsvis som senare visade sig vara fel. Jag tror det finns en hygglig risk att alla försök att väva slutsatser runt det här därför har varit helt bortkastade. Den mystiska tidsluckan som nämns ovan mellan att tjejerna sa hejdå till Lisa vid 18.10 och SMS:et 18.23 kanske inte existerar. Kanske var det i själva verket bara någon minut eller två mellan de båda händelserna.

Det kan också vara så - vilket skulle förklara polisens begränsade intresse för att efterlysa tips från "detektiven allmänheten" att det faktiskt finns vittnesuppgifter som gör att det inte finns egentliga tidsluckor att fylla ut. T ex då någon som stannat och pratat med Lisa strax innan hon skickat SMS:et (när hon nu skickade det).

Citat:
Rohna svarar Mr Fold 2015-07-22, 23:18:
Detta är helt sant. Tiderna är inte exakta. De kan långt ifrån vara exakta då det finns en felmarginal redan från början i och med sättet masten kommunicerar med mobiler.
2015-09-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast då blir följdfrågan åter varför de inte städat undan mopeden och påsen.

Jag skulle gissa att de inte såg henne då, eftersom det bara handlar om några få sekunders chans att göra detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Larmet.

Kan klockan blivit så mycket så MGM plus bror eller fru inte hann "städa undan", förflytta mopeden från platsen. Larmet gick på när LH:s pappa kom dit. Om litauern nu är GM så kanske första delen med föra bort kroppen var klart först vid den tiden när pappan dök upp vid caféet och omkullkasta resterande plan för MGM. De bör ha varit där i närheten då vid larmets ljudande.
Bröderna kan ha känt till hur man flyttar mopeden utan att utlösa larmet från caféet.

Hur vet vi att det inte fanns kopia av nyckel till caféet som MGM kunnat haft en längre tid.
Senast redigerad av Lekatt 2015-09-19 kl. 07:32.
2015-09-19, 07:06
Medlem
Sunimods avatar
Larm på moppen?

Var finns fakta om att det skulle finnas larm på mopeden?

Äkta eller påhittat?
2015-09-19, 07:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Larm på moppen?

Var finns fakta om att det skulle finnas larm på mopeden?

Äkta eller påhittat?
Det är bara gissningar, inte belagt alls här i tråden.
2015-09-19, 08:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det är bara gissningar, inte belagt alls här i tråden.

Hahaha

Alltså lika dumt som att först skriva:

"Fanns det en blodfläck på mopeden?" Och sedan i kommande inlägg skriva

"Är det bevisat att blodfläcken på mopeden kom från BO?"

Och därefter att "BO troligen blev knivmördad på mopeden, vilket förklarar allt blod på mopeden."
Därmed skapat en egen historia.

Ja jösses för alla påhittade saker i denna tråd som sedan nystas vidare och blir en "sanning"

Skulle gå att skriva en hel doktorsavhandling på alla tokar och tokerier och bara denna tråd räcker troligen som material.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in