2015-09-19, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Men hur skulle bröderna veta att det var Lisa som körde förbi?

Hon åkte ju med helhjälm m visir dvs man ser väl inte ansiktet.

Och iom detta var första gången Lisa körde moped til cafeet och hon hade hjälm på sig så är det enda dom möjligtvis skulle kunnat känna igen Lisa på är om hon de gånger hon jobbat på cafeet haft på sig den samma pink jacka som hon hade på sig den 7 Juli.

Och så har NB sagt att han aldrig sett Lisa, det kan dock vara osant förstås.

Men alt tagit i betrakning så tror jag personligen inte att bröderna känt igen Lisa när hon körde förbi deras hem på morgonen den 7 Juni.

Och tack för diverse info du delat med dig från din research på Kinnekulle, det är intressant och trovärdigt tycker jag, hoppas på ennu mera

Funderar lite över LH mördades . Jag orkar inte läsa hela vad som har skrivits här på fb, Men har funderat om någon har beställt mörda någon annan utav tjejerna som jobbade på caffee? men råkade ta fel kvinna och mördade LH? Fanns det någon hot mot dom andra tjejerna som jobbade där? ägaren?
2015-09-19, 00:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Larmet.
Och hur skulle de veta om det? Och vad hindrade Lisa från att utlösa det?
2015-09-19, 00:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De kände säkert till risken med att något larm kunde utlösas - antingen kaféets eller ett ev. mopedlarm.
Tja, kanske.
Fast hanteringen av kroppen och ägodelarna, gör att det hela ändå inte verkar planerat långt i förväg.
2015-09-19, 00:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, och sedan är steget inte långt till att göra sig ett par ärenden till arbetsplatsen (ladan) under dagen för att förvissa sig om att man inte sett fel. - En annan viktig uppgift, är att LS:s dotter M (enligt kollegan R) ska ha lämnat kaféet endast 10 min före övriga tjejer.

Frågan är om MS också passerade litauernas hus på morgonen/kvällen?
2015-09-19, 00:53
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Litauerna kände förstås till larmet, inbrotten etc. Det var ju t o m bröderna som fick uppdraget att borra fast en tvärslå för dörren efter inbrotten. Plus att bröderna hade arbetat på caféets fasad under våren.

Larmet hade kanske en tidsfördröjning.
2015-09-19, 01:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Litauerna och Klostercaféet.

Citat:

Det är väl klart att de visste att Klostercaféet var larmat. Detta visste säkert alla på Blomberg, men däremot kände mycket få till hur detta fungerade.

Bröderna kände mycket väl till detta café. Dels genom sitt arbete på ladans tak, dels att det var de som satte upp tvärslån över dörren efter inbrottet i december 2014. Dessutom hade IB arbetat där under två dagar.

Utöver detta hade de också besökt själva caféet under dagtid ett antal gånger.

Larmet kan ha haft tidsfördröjning.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-19 kl. 01:04.
2015-09-19, 01:05
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Du lär få vänta länge å FUP. Jag tvivlar att åtal väcks den 7:e heller. Jag tror att det finns luckor i utredningen som helhet och som det tycks vara svåra att täppa till.
Tvivla kan man göra i kyrkan. Vilka luckor skulle det vara?
Det är bara utredarna som vet. De har ju beställt kompletterande analyser trots att utredningen anses vara slutförd.
2015-09-19, 01:08
Medlem
Citat:
Att larmet inte utlöstes när Lisa ev var vid sin moped efter jobbet kan bero på att larmet inte var aktiverat än.
Men det kan också bero på att hon inte var så pass nära detektorn så att larmet gick igång .
När fadern flyttade mopeden kan han ha flyttat moppen så pass nära detektorn så att larmet då gick igång.

Vet du vilken tid larmet aktiverades utan fördröjning ?
2015-09-19, 01:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ja jag var inte själv där utan återger bara hur diskussionerna har gått och går där.

Det finns faktiskt ytterligare en sak de skulle ha kunnat känna igen henne. Hade hon sitt långa blonda hår hängande på ryggen så kan de mycket väl ha känt igen henne.

Vad NB har sagt ger jag inte mycket för.

Tack för din uppskattning från min resa gällande Kinnekulle.

Angående det långa håret, låter man det hänga fritt så där? proppar man inte upp/in håret i hjälmen ?

Någon som vet?
2015-09-19, 01:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
När aktiverades larmet utan fördröjning?

[quote=zebop|54751582]Att larmet inte utlöstes när Lisa ev var vid sin moped efter jobbet kan bero på att larmet inte var aktiverat än.
Men det kan också bero på att hon inte var så pass nära detektorn så att larmet gick igång .
När fadern flyttade mopeden kan han ha flyttat moppen så pass nära detektorn så att larmet då gick igång.

Vet du vilken tid larmet aktiverades utan fördröjning ?[/QUOTE]

En verkligt intressant fråga du ställer. Den skulle man verkligen vilja få svar på.
2015-09-19, 01:14
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Larmet kan ha haft tidsfördröjning.

Det är väl klart att de visste att Klostercaféet var larmat.
Och då kan de ju lika väl även ha känt till tidsfördröjningen.
Attacken på Lisa bör ju ha inträffat redan runt 18.30 och så pass tidigt var säkert inte larmet igång.

Jag misstänker fortfarande att GM inte sett mopeden. Och de två påstådda vittnesmålen om Lisa på andra sidan vägen, visar ju på möjligheten att kontakten gjorts där och inte bakom kaféet.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-09-19 kl. 01:18.
2015-09-19, 01:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Håret.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Angående det långa håret, låter man det hänga fritt så där? proppar man inte upp/in håret i hjälmen ?

Någon som vet?

Jag ser tjejer på moped där jag bor som gör på båda dessa sätt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-19 kl. 01:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in