2015-09-18, 23:42
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Har du någon källa för att motbevisa det jag skriver? Om en ensam asylant får 15000kr i månaden så hävdar jag att han badar i pengar då han omöjligen kan tjäna samma summa i sitt hemland. Sverige erbjuder på miniminivån ett belopp som är ouppnåeligt i hans hemland. Om inte det är mycket pengar så saknar du verklighetsuppfattning.

Jämför med att du hade flyttat till Egypten och fått 75000kr i månaden utan att göra någonting.
15000 kronor i månaden är en väldigt liten inkomst och är svår att leva på. Du kan inte jämföra Egypten och Sverige på det sättet. Vi har högre löner och högre försörjningsstöd men även högre priser och diverse levnadskostnader.

Migrationsverkets boenden är ju inte precis några eklusiva hotell heller. Det är väldigt enkla anläggningar.
Citera
2015-09-19, 08:40
Medlem
Sfi bonus är lite beroende av var man bor. Malmö Stad har slutat med bonusar.
Senast redigerad av ninna24 2015-09-19 kl. 08:43.
Citera
2015-09-19, 08:55
Medlem
Jag vill be om offentlig ursäkt till samtliga köksbordsrasister som jag fnös åt på nitttiotalet.
Ni hade rätt hela tiden. Efter att ha tagit del av fakta i hänvisade länkar så kan jag inte se något annat än att det faktiskt är så. Nyadeln har det jävligt bra.
Mormor däremot...
Citera
2015-09-19, 08:56
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Drygt 15000kr i månaden för en ensam invandrare i egen hyresrätt. Om de jämför med att de i sitt hemland tjänar 1500-3000kr i månaden beroende på land och utbildning så är det mycket pengar.

Svenskar hade också klättrat på varandra för att storma in i ett annat land om de erbjöd 75000kr i månaden för att inte göra någonting. Tro fan att det blir massiva folkstormar.

Lägg till att de fuskar med bidragen med.
Citera
2015-09-19, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorLogachev
Färska siffror

Metro är ingen seriös källa.
Citera
2015-09-19, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
15000 kronor i månaden är en väldigt liten inkomst och är svår att leva på. Du kan inte jämföra Egypten och Sverige på det sättet. Vi har högre löner och högre försörjningsstöd men även högre priser och diverse levnadskostnader.

Migrationsverkets boenden är ju inte precis några eklusiva hotell heller. Det är väldigt enkla anläggningar.

15000:- är en helt ok inkomst efter skatt att leva på, med tanke på att du inte behöver göra ett skit. Det finns pensionärer som har sämre inkomst än så, det är de som byggt upp Sverige.
Citera
2015-09-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
15000:- är en helt ok inkomst efter skatt att leva på, med tanke på att du inte behöver göra ett skit. Det finns pensionärer som har sämre inkomst än så, det är de som byggt upp Sverige.
Jepp det finns pensionärer som tvingas leva på halva den summan.
Citera
2015-09-19, 09:10
Medlem
Citat:

Hur fan kan du säga att 15 000 efter skatt är en väldigt liten inkomst?
Den är relativt låg för en som arbetar. Men ifall du frågar pensionärer, studerande och arbetslösa som bidrar lika mycket till produktionen som den här dagdrivaren till asylant, då skulle de knappast tycka att det är en väldigt liten inkomst. Hur fan tänker du? Är du på allvar eller har du bara slagit huvve?
Citera
2015-09-19, 09:31
Medlem
thrown-outs avatar
Citat:

Här har du en som faktiskt jobbar & får ut exakt 15000 efter skatt. Min far som jobbat & betalat skatt hela livet har runt 14000 i pension.

Jag va tvungen att leva på soc en liten period av mitt liv & efter hyra, el & fackavgift va betald så hade jag 3700kr kvar att leva på & det ska ju täcka internet, mat osv.

Personligen tycker jag det är helt jävla sinnessjukt att en invandrare får mer i bidrag än vi som är födda i sverige & har föräldrar som arbetat hela livet.

Hade jag inte så jävla mycket att förlora på att sitta livstid så skulle jag fan börja mörda politiker på heltid.
Citera
2015-09-19, 09:45
Medlem
fermions avatar
Den som inte tycker att 21000kr är mycket i denna situation har ingen erfarenhet av egen ekonomi. En svensk ensamstående man som jobbar med medellön för en 35 åring och har 3 barn får ca 22000+3000 (barnbidrag) efter skatt. Han bidrar då till Sveriges välfärd (betalar bla skatt osv). Alla pengar han har används i Sverige och genererar ytterligare moms, arbetstillfällen mm.
Denna person får inte en krona mer i bidrag, går upp klockan 5 varje dag. Har utgifter för lunch och transporter till arbetet. Utgifter för fritids, barnens fritidsintressen, resor, tvingas VAB-a och förlorar en karensdag på ca 800 kr om han är sjuk. Det är tveklöst så att han har mycket mindre pengar kvar vid normalt leverne. pensionen som han har att se fram mot överstiger inte med mycket äldreförsörningsstödet.
(nej jag räknar inte in underhållsstöd, de kvinnor som kommer hit ensamma finns inte i verkligheten utan är bara skenskilda från sina män eller så är barnen inte deras egna. Man är kreativ när det gäller bidragsmaximering och det finns mycket att hämta om man kan vara luddig med sin egen och barnens identiteter)

Vet inte varför jag skriver detta egentligen. De redan övertygade kommer ändå bara att kräva specifikation av siffror som de aldrig bryr sig om in absurdum ungefär som i energidebatten.

(medellön män 20-64 364000/år)
Senast redigerad av fermion 2015-09-19 kl. 09:53.
Citera
2015-09-19, 11:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Skojar du eller. Det är ungefär dubbelt så mycket pensionärer, studenter, socfall får leva av. Tror inte det stämmer heller. En invandrare lär ju få samma bidrag som ett vanligt svenskt socfall. Dvs nog för att klara hyra och mat och kanske en tusenlappp för nöjen och cigg.
Citera
2015-09-19, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Jepp det finns pensionärer som tvingas leva på halva den summan.

Nu är det svårt att diskutera detta om det 15000 före eller efter skatt. Men även om det är efterskatt så kan man klara sej på detta belopp, om man bor billigt och bor man för dyrt så kan man få bostadsbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in